Monday, July 2, 2018

Daulah Islam Kesultanan Samudera-Pasai

PENYERAPAN Kerajaan Perlak ke dalam Kerajaan Samudera-Pasai telah menamatkan satu episod sejarah bagi Daulah Islam yang pertama di Alam Melayu, sekali gus membuka sejarah baru bagi Kerajaan Samudera-Pasai sebagai penyambung legasi yang terbina lebih awal. Samudera-Pasai mempunyai latar belakang sejarah yang hampir sama dengan Perlak dari segi mazhabnya, tetapi ia bukanlah Kerajaan Islam yang baru, kerana Samudera-Pasai dikatakan telah memeluk Islam 200 tahun sebelumnya. Pada peringkat awal, Samudera dan Pasai (Pase) adalah dua buah kerajaan yang berbeza, kemudian bercantum. Kerajaan Samudera-Pasai yang terletak lebih Utara dari Perlak hanya terpisah oleh Wilayah Basma yang terletak di Utara Perlak. Secara geografi, Samudera-Pasai terletak di bahagian yang lebih Utara ke arah Lamuri (Banda Aceh), sedangkan Perlak lebih hampir dengan Aru dan Deli (sekarang Medan), iaitu menghampiri sempadan provinsi Aceh dan Sumatera Utara.
Pada zaman Samudera-Pasai (1297-1521M), kedudukan Islam, khususnya di Aceh telahpun kukuh, berbanding zaman Perlak (840-1292M) di mana Islam baru berkembang. Lawatan Marco Polo dan Ibnu Batutah ke Aceh masing-masing pada saat kejatuhan Perlak dan kebangkitan Samudera-Pasai telah mencatatkan bagaimana Islam telah menjadi kuasa politik yang berpengaruh di wilayah ini. Salah satu faktor penting yang membuka ruang kebangkitan Kerajaan Samudera-Pasai ialah kejatuhan Sriwijaya selepas serangan Kerajaan Chola pada 1026M. Kemunculan kerajaan-kerajaan kecil Islam di Aceh dan peng-Islaman negeri-negeri Utara Semenanjung seperti Kedah (1136M), Kelantan (1181M), Jawaka (1235M) dan Terengganu (1303M) telah mengukuhkan lagi kebangkitan Kerajaan Islam di Samudera-Pasai. Tempoh perkembangan Kerajaan Samudera-Pasai ini menjadikan ia satu-satunya Daulah Islam yang berpengaruh di Nusantara sehingga kebangkitan Melaka pada awal abad ke-15M.
Samudera-Pasai sebelum Islam
Perkataan Samudera dikatakan asalnya dari perkataan Sanskrit iaitu Samundra atau Samandara yang bermaksud lautan. Namun begitu, dalam Hikayat Raja-raja Pasai, dikatakan Meurah Silu bertemu dengan seekor semut gergasi sebesar kucing. Selepas menangkap dan memakan semut itu, Meurah Silu menamakan negeri ini sebagai Samandara. Tempat tersebut dikenali sebagai Semerlanga kemudiannya. Ketika Marco Polo mengunjungi Utara Sumatera pada 1292M, beliau mencatatkan Samudera sebagai Samara, yang wujud serentak dengan Basman (Basma) dan Ferlec (Perlak). Sedangkan, Ibnu Batutah yang melawat Samudera-Pasai pada 1345M, mencatatnya sebagai Samatrah (Samudera atau Sumatera). Berdasarkan catatan China pula, Samudera disebut Sa-wen-ta-la pada 1275M, sementara itu catatan bertarikh 1282M menyebutnya sebagai Su-mu-ta-la. Kerajaan berhampiran Samuda yang turut dicatatkan oleh China ialah A-lu (Aru) dan Lan-po-li (Lamuri) iaitu dua kerajaan yang berada sekitar Samudera-Pasai. Sedangkan catatan Arab pada 903M, menyebutkan mengenai kunjungan mereka ke Lambri (Lamuri), Fansur, Zabaj dan Kalah-bar, tanpa menyebutkan mengenai Samudera.
Berdasarkan bandingan catatan China dan Arab ini, berkemungkinan Samudera hanya wujud sebagai sebuah kerajaan atau pelabuhan pada abad ke-11M sebagaimana yang disebut oleh Wan Hussein Azmi. Sumber lain mendakwa, bahawa Raja yang mendirikan Kerajaan Samudera-Pasai, Meurah Silu adalah berasal daripada keturunan Sukee Imeum Peuet (Suku Imam Empat), pemimpin Mon Khemer (Champa). Baginda dikatakan mempunyai hubungan darah dengan Raja Perlak, Juempa, Samaindra dan Indrapurba sebelum zaman Islam. Berdasarkan kajian Wan Hussein Azmi, menunjukkan bahawa belum wujud pengaruh Islam di Samudera sebelum 1000M, dan Islam hanya berkuasa dengan berdirinya Kerajaan Samudera pada 1042M. Kerajaan Samudera-Pasai yang terletak di Utara Aceh (sekarang Lhoksaumawe) pada awalnya mungkin beragama Hindu, kemudian di-Islamkan oleh Perlak menjelang abad ke-11M.
Kerajaan Samudera-Pasai: Kebangkitan awal
Kerajaan Samudera-Pasai dikatakan wujud sejak awal alaf kedua, iaitu sesudah berdirinya Perlak sebagai sebuah Kerajaan Islam. Menurut Wan Hussein Azmi, Kerajaan Samudera telah didirikan pada 1042M sebagai sebuah Kerajaan Islam yang kecil oleh Meurah Ghari (Khairi) yang bergelar Maharaja Mahmud Shah. Pada peringkat ini, Samudera yang menerima Islam dari Perlak adalah bermazhab Syiah, sebagaimana Perlak juga. Namun begitu, Islam hanya berkembang pesat di Samudera pada zaman Maharaja Ghiyayuddin Shah (1133-1355M) dan kerajaan ini menghadapi krisis pada 1210M apabila Sultan al-Kamil (Maharaja Nuruddin) mangkat tanpa meninggalkan putera. Perbalahan dalam Istana Samudera mengenai pewaris takhta berlangsung selama 50 tahun sehingga 1260M. Raja-raja Samudera yang awal ialah:
i.     Maharaja Ghairi (1042-1078M)
ii.     Maharaja Mansur Shah (1078-1133M)
iii.     Maharaja Ghiyayuddin Shah (1133-1155M)
iv.     Maharaja Nuruddin Sultan al-Kamil (1155-1210M)
Ketika berlakunya krisis dalam Istana Samudera, seorang putera Pasai, Meurah Silu telah datang menyerang Samudera dan merampas kuasa pada 1261M. Dikatakan Meurah Silu merampas kuasa daripada Sultan Malik an-Nasir. Meurah Silu menurut setengah pendapat yang lain adalah dari keturunan Sultan Makhdum Alaiddin Malik Ibrahim Shah Johan Berdaulat, Sultan Perlak (970-1012M). Baginda pada awalnya juga bermazhab Syiah dan menjadi Raja Samudera-Pasai melalui rampasan kuasa ini. Pada ketika ini juga, Perlak telah dikunjungi oleh Sheikh Ismail dari Hijaz dan Faqir Muhammad dari India yang dikirimkan oleh Syarif Makkah. Dari Perlak mereka berdakwah ke Samudera-Pasai pada 1267M dan berjaya menukar mazhab Meurah Silu kepada Ahli Sunnah. Inilah peristiwa yang disebut oleh Hikayah Raja-raja Pasai sebagai peng-Islaman Meurah Silu. Sejak itu, Meurah Silu dikenali sebagai Sultan Malik as-Salleh, mengikuti nama Malik as-Salleh (m.1249M), Sultan terakhir Dinasti Ayubbiyah di Mesir. Sultan Malik as-Salleh yang berkahwin dengan Puteri Ganggang Sari, puteri Sultan Makhdum Alaiddin Muhammad Amin Shah Johan Berdaulat II (1230-1267M), Sultan Perlak, sehingga Sultan Malik as-Salleh dapat menguasai Kerajaan Perlak pada 1292M dan menggabungkannya ke dalam Kerajaan Samudera-Pasai pada 1297M.
Sultan-sultan Samudera-Pasai
Setelah Malik as-Salleh atau Meurah Silu dapat menguasai Kerajaan Samudera pada 1261M, seterusnya membentuk dinastinya sendiri dalam Kerajaan Samudera-Pasai dengan menggabungkan Perlak ke dalamnya, seramai 20 orang sultan telah memerintah sehingga 1521M seperti berikut:
i.     Sultan Malik as-Salleh (1267-1297M)
ii.     Sultan Muhammad Malik az-Zahir I (1297-1326M)
iii.     Sultan Ahmad I (1326-1330M)
iv.     Sultan Mahmud Malik az-Zahir (1330-1349M)
v.     Sultan Zainal Abidin I (1349-1406M)
vi.     Sultanah Nahrasyiyah (1406-1428M)
vii.     Sultan Zainal Abidin II (1428-1438M)
viii.     Sultan Salahuddin (1438-1462M)
ix.     Sultan Ahmad II (1462-1464M)
x.     Sultan Abu Zaid Ahmad III (1464-1468M)
xi.     Sultan Ahmad IV (1466M)
xii.     Sultan Mahmud (1466-1468M)
xiii.     Sultan Zainal Abidin III (1468-1474M)
xiv.     Sultan Muhammad Shah II (1474-1495M)
xv.     Sultan al-Kamil (1495M)
xvi.     Sultan Adlullah (1495-1506M)
xvii.     Sultan Muhammad Shah III (1506-1507M)
xviii.     Sultan Abdullah (1507-1509M)
xix.     Sultan Ahmad V (1509-1514M)
xx.     Sultan Zainal Abidin IV (1514-1521M)
MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
16 Syawal 1439 / 30 Jun 2018 - HARAKAHDAILY 3/7/2018

PEERISTIWA AHZAB BERTERUSAN

BULAN Syawal tahun kelima Hijrah bersamaan bulan Mac tahun 627 Masihi, berlakunya peristiwa yang dikenali dengan Ahzab, bermaksud pakatan yang menggabungkan kaum-kaum musuh Islam, daripada ahli Kitab Yahudi Bani Al-Nadir dan Bani Quraizah, bersama kabilah-kabilah Musyrikin Makkah dan lain-lain. Apabila dua puak Yahudi tersebut mengkhianati tahalluf (persefahaman) yang dimeteraikan dengan negara Islam Madinah. Para pemimpin dan ketua agama Yahudi itu mengajak kaum Musyrikin Quraisy di Makkah mengumpulkan kabilah-kabilah yang lain bergabung dalam pakatan yang dinamakan Ahzab bagi menghapuskan Islam dengan menyerang Madinah.
Jumlah mereka dianggarkan sepuluh ribu anggota tentera yang lengkap bersenjata dan kenderaan di zamannya, dibandingkan dengan jumlah seluruh penduduk Islam Madinah yang masih sedikit, walaupun dicampur semuanya termasuk orang tua, kaum wanita, kanak-kanak dan yang cacat tidak berupaya.
Para pemimpin Yahudi dan ketua agama mereka yang diperkenalkan oleh Al-Quran dengan gelaran المغضوب عليهم (kumpulan yang paling dimurkai Allah), kerana mereka adalah ahli Kitab yang paling mengetahui berkenaan kedatangan Nabi akhir zaman Muhammad S.A.W yang disebut di dalam kitab suci mereka dan diberitahu oleh para nabi dan para ulama di kalangan mereka yang mewarisi ilmu para anbia. Bahkan tujuan mereka bermukim di Madinah kerana menunggu kelahiran Nabi akhir zaman itu. Namun semangat perkauman Yahudi menolak petunjuk Allah S.W.T.
Para pemimpin Yahudi dan para ulama yang jahat itu mengapikan semangat menentang Islam kepada kaum musyrikin yang jahil. Firman Allah mendedahkan pakatan mereka:
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا (51) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَمَن يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا (52) [النساء: 51-52[
“Tidakkah Engkau perhatikan (dan merasa pelik Wahai Muhammad S.A.W.) kepada orang-orang yang telah diberikan sebahagian dari Kitab (Taurat)? Mereka percaya kepada benda-benda yang disembah yang lain dari Allah, dan kepada Taghut (pelampau), dan mereka pula berkata kepada orang-orang kafir (kaum musyrikin di Makkah): “Bahawa mereka (kaum musyrik itu) lebih betul jalan agamanya daripada orang-orang yang beriman (kepada Nabi Muhammad S.A.W.) (51). (Kaum Yahudi yang demikian sikapnya), mereka itulah orang-orang yang dilaknat oleh Allah; dan sesiapa yang dilaknat oleh Allah, maka Engkau tidak sekali-kali akan mendapati sesiapa pun yang boleh menolongnya).” (52). (Surah An-Nisa’: 51-52)
Peristiwa yang menguji keimanan penganut Islam kepada Allah dan Rasul-Nya, dengan janji kemenangan dunia dan akhirat kalau beristiqamah bersama Islam. Firman Allah:
إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا (10) هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا (11) وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا(12) [الأحزاب: 10-12[
“Masa itu, apabila tentera musuh (Ahzab) datang melanggar kamu dari sebelah atas dan dari sebelah bawah (hulu dan hilir kota Madinah) di tempat kamu berada; dan di masa itu pemandangan mata kamu terbeliak tidak berketentuan arah (kerana gempar dan terkejut dengan kedatangan musuh yang ramai jumlahnya) serta hati-hati kamu pun resah gelisah seolah-olah melonjak kerongkong (kerana cemas takut), dan ada kalangan kamu masing-masing pula menyangka terhadap Allah dengan berbagai-bagai sangkaan yang salah (10). Pada saat itulah diuji orang-orang yang beriman, dan digoncangkan perasaan dan pendiriannya dengan goncangan yang amat dahsyat (11). Dan lagi di masa itu orang-orang munafik dan orang-orang yang hati mereka berpenyakit (keraguan terhadap Islam) dan lemah iman dalam hatinya berkata: "Allah dan Rasul-Nya tidaklah menjanjikan (dengan kemenangan Islam) kepada kita melainkan bertujuan memperdayakan sahaja)" (12). (Surah Al-Ahzab: 10-12)
Namun masih tetap ada orang-orang yang teguh imannya yang dinyatakan oleh firman Allah:
وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا (22) مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (23( [الأحزاب: 22-23 [
“Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka:" Inilah yang telah dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada Kami dan benarlah (Apa Yang telah dijanjikan) Allah dan Rasul-Nya". dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat (dengan ikhlas) kepada Allah (22). Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang menegakkan Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran (bersedia untuk mati); dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikit pun) (23).” (Surah Al-Ahzab: 22-23)
Di saat yang mencemaskan ini, Rasulullah S.A.W membuktikan kebijaksanaannya yang luar biasa, bermesyuarat dengan para sahabat R.A bagi mengatur langkah dan strategi menghadapi musuh yang besarnya berlipat kali ganda itu. Akhirnya dilaksanakan cadangan sahabat yang berasal daripada Parsi, (Salman Al-Farisi R.A.) yang berpengalaman di negara Parsi yang pernah menghadapi peperangan yang besar dengan cara menggali parit dijadikan kubu pertahanan, cara yang belum diketahui oleh orang Arab. Cara yang dapat dilaksanakan dengan cepat secara bergotong royong dibahagikan mengikut pasukan penggali yang diatur, sehingga dapat disiapkan sebelum kedatangan musuh. Berakhir dengan kekalahan tentera Ahzab dan mereka gagal menghapuskan Islam dengan pertolongan Allah dan strategi yang berjaya.
Allah telah mengabadikan peristiwa ini di dalam Al-Quran yang diwahyukan dengan surah yang dinamakan Al-Ahzab. Menunjukkan pentingnya peristiwa ini menjadi pengajaran kepada umat Islam di sepanjang zaman. Tepat dengan peranan Al-Quran adalah hidayah bermukjizat yang kekal, bukan sekadar cerita dan laporan biasa.
Allah menyatakan bahawa musuh Islam sentiasa ada dan berterusan memusuhi Islam dan pendukungnya di sepanjang zaman di mana sahaja. Firman Allah:
وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا [البقرة: 217[
“Mereka (orang-orang kafir yang bermusuh itu) sentiasa memerangi kamu hingga mereka (dapat) memurtadkan kamu dari agama kamu kalau mereka boleh (melakukan yang demikian)…(217).” (Surah Al-Baqarah: 217)
Selepas kewafatan Rasulullah S.A.W, negara Islam dikepung oleh orang-orang Arab yang murtad, pengikut nabi-nabi palsu dan bohong dan kalangan yang kembali semula kepada jahiliah. Disertakan dua kuasa besar dunia Parsi di Timur dan Rom di Barat. Namun semuanya dapat dikalahkan di zaman Khulafa’ Rasyidin dan Islam terus berkembang di seluruh pelusuk dunia.
Bala tentera Ahzab terus mengepung umat Islam di sepanjang zaman. Kita telah menyaksikan pula dengan nyata sejarah zaman penjajahan, apabila mereka yang datang daripada berbagai negara dan berbagai agama dan ideologi itu bersatu menyerang dan menjajah tanah air umat Islam di zaman penganut Islam mengalami kelemahan, sehingga dunia Islam dapat dipecah dan dibahagikan sesama mereka, mengikut peta yang dilakar oleh mereka dan perpecahan dengan semangat nasionalisme jahiliah di kalangan umat Islam yang lemah pegangan Islamnya.
Bukan sahaja musuh itu merampas tanah air dan hasil bumi Islam dan memperhambakan rakyatnya, mereka juga merancang berbagai-bagai cara, bukan sahaja peperangan bersenjata, ditambah dengan memerangi pemikiran, kefahaman dan budaya, supaya memurtadkan penganut Islam dengan berbagai-bagai cara, sehinggalah sekurang-kurangnya meninggalkan ajaran Islam sedikit demi sedikit, apabila dirancang terhadap umat Islam dengan agenda menyebarkan kejahilan terhadap agamanya sendiri dan dimasukkan kefahaman asing melalui pendidikan, media dan pentadbiran, disertakan serangan politik, ekonomi dan sosial.
Walaupun negeri-negeri umat Islam terpaksa diberi kemerdekaan pada akhirnya, namun kesan daripada serangan pemikiran terus berlaku supaya umat ini meninggalkan Islam atau melemahkan pegangan terhadap ajaran Islam. Sehingga terpengaruh dengan ideologi dan teori yang dibawa oleh penjajah itu. Menjadikan pengaruhnya tidak diputuskan, walaupun penjajah itu keluar pada zahirnya tetapi pengaruhnya terus bertapak. Pendekatannya supaya membolehkan mereka terus menjajah atau kembali menjajah semula bila-bila masa, melalui campur tangan secara langsung atau tidak langsung.
Kemerdekaan yang diatur penyerahannya di tangan kalangan umat Islam sendiri, daripada mereka yang dibentuk pemikirannya yang jahil Islam dan terpengaruh dengan kuasa penjajahan yang memberi tempat mewarisi pemerintahan mengikut acuannya. Seterusnya menjadi penghalang sebarang usaha kembali semula kepada ajaran Islam yang sebenar.
Ada negara umat Islam yang dikatakan merdeka itu, mengizinkan pangkalan tentera penjajah asing itu terus bertapak dengan kukuh, bagi melindungi kepentingan musuh Islam dengan berbagai-bagai alasan. Sehingga ada pula negara umat Islam yang mengiktiraf negara haram Israel yang merompak bumi Palestin. Sehinggalah ada negara umat Islam menjadi wakil untuk berperang bagi pihak musuh membunuh saudaranya sendiri.
Kita menyaksikan campur tangan secara langsung negara besar Timur dan Barat melalui tentera, politik dan ekonomi ke dalam tanah air Islam dan mengganggu umatnya dengan berbagai cara.
Walaupun begitu perancangannya, terbukti mereka gagal memadamkan cahaya Islam yang terus bersinar menembusi segala sekatan, sehingga Islam terus berkembang dengan pesat, termasuk ke dalam negara yang menjajahnya dahulu, laksana mengulangi sejarah Firaun yang menghalang kelahiran Nabi Musa A.S, tiba-tiba Musa dibesarkan di dalam mahligainya.
Kini, kesedaran dan kebangkitan Islam berlaku bukan sahaja kalangan mereka yang bertahan di masjid dan institusi pengajian Islam sahaja, bahkan marak di kalangan mereka yang diasuh atau ditarbiah oleh penjajah itu, apabila mereka menyaksikan kemusnahan manusia yang menganut berbagai agama dan ideologi yang lain daripada Islam, menjadikan mereka kembali ke pangkal jalannya yang sebenar, iaitu Islam. Benarlah firman Allah:
وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ (46) فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ (47) [إبراهيم: 46-47 [
“Dan sesungguhnya mereka telah menjalankan rancangan jahat (untuk menentang Islam), sedang di sisi Allah ada balasan bagi (mengalahkan) rancangan jahat mereka, walaupun rancangan jahat mereka itu, dapat meruntuhkan bukit bukau dan gunung-ganang sekalipun (46). Oleh itu, janganlah Engkau menyangka Allah memungkiri janjinya kepada Rasul-Nya; Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi sedia membalas (orang-orang yang menderhaka kepadanya) (47).” (Surah Ibrahim: 46-47)
Kini pula, mereka berjaya mencipta apa yang dinamakan keganasan dengan bantuan mereka bagi mengacau kebangkitan Islam yang menyelamatkan manusia, diubah menjadi makhluk perosak dalam diri umat Islam dan mencalarkan imej Islam yang menjadi rahmat dan adil terhadap semua. Dilakukan melalui kemajuan teknologi ketenteraan dan media tanpa sempadan yang mereka kuasai. Terdapat kalangan umat Islam yang bersemangat tanpa ilmu secara tafaqquh fi Al-Din (kefahaman dalam agama) dipergunakan dengan mudah, bertujuan mencelarukan kebangkitan Islam yang sedang berlaku.
Umat Islam laksana diratah dan dimakan oleh peperangan yang dirancang begitu rupa, sehingga membunuh saudara sendiri dengan senjata yang dibekalkan oleh musuh dengan belanja umat Islam yang dibodohkan. Pemikirannya pula dicelarukan oleh media baru meredah sempadan sehingga sesat meninggalkan petunjuk Allah.
Percayalah bahawa bala tentera Ahzab terkini juga menerima nasib dimusnahkan seperti juga Ahzab terdahulu mengikut janji Allah.
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (8)
“Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).” (Surah Al-Soff: 8)
Terus beristiqamah bersama Islam.
“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 19 Syawal 1439 / 3 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 3/7/2018