Thursday, April 3, 2014

(Tips) Cara Penggunaan Gear Yang Betul Untuk Kereta Auto

(Tips) Cara Penggunaan Gear Yang Betul Untuk Kereta AutoPosted on Wednesday, April 02 @ 22:51:24 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo


Petua @ Tips

Tahukah anda terdapat tips atau cara guna gear yang betul untuk kereta auto. Walaubagaimanapun artikel ini sesuai untuk kereta automatik yang mempunyai butang tombol pada gear.

Kekadang pernah perasan kereta depan masuk gear P bila berhenti kat trafic light. Dapat agak sebab lampu reverse nyala kejap. Bayangkan kalau terkejut sebab lampu trafic light dah hijau lama. Kereta dah hon-hon. Tertekan pedal minyak dulu baru masuk gear. Boleh rosak gear box rasanya.

Kaedah yang betul semasa berhenti di traffic light:
1. tekan brek kaki
2. masuk gear N (tanpa tekan tombol pada gear. tolak ajer)
3. Tarik hand brek
4. lepas brek kaki

Nak jalan:
1. tekan brek
2. masuk gear D (tanpa tekan tombol pada gear. tarik ajer)
3. lepas hand brek.
4. lepas brek kaki
5. tekan minyak

Penggunaan tombol/butang pada batang gear:
1. Perlu tekan tombol semasa menukar gear
P > R ,
R > P
R > N
N > R
D > L/D2
L/D2 > D

2. Jangan sesekali tekan jika untuk menukar gear antara
N > D
D > N
D > D3
D3 > D

Kalau gear yg jenis ada lekuk-lekuk tu selamatlah. Tombol tekan pun tak ada kan?

tips cara betul guna gear kereta auto

Jika ada yang belum faham fungsi setiap gear, bolehlah rujuk keterangan setiap susunan gear untuk gearbox auto yang berikut:

P – parking, digunakan untuk anda memberhentikan kereta anda. gear akan disekat. Jadi kereta anda takkan bergerak walaupun handbrake tak ditarik.

R – reverse, untuk mengundur kereta anda

N – neutral, jika dalam posisi menunggu traffic light atau traffic jem, alihkan ke gear neutral. bukan parking! jika anda perasan, gear D ke N tidak perlu menekan kekunci pada tombol gear.

BACA JUGA: Senarai Panduan Ubahsuai Kenderaan Dari JPJ

D – drive, penukaran secara auto gear 1,2,3,4 dan seterusnya butang overdrive – gear akan menyekat untuk masuk ke gear 4. gear yang akan digunakan cuma 1,2 dan 3 sahaja

3 – setengah kenderaan tidak mempunyai overdrive tetapi mempunyai susunan gear 3 untuk menurunkan gear dari 4 ke 3

2 – ini akan menyekat sistem gearbox anda ke gear 2 dan tidak akan masuk ke gear seterusnya. tetapi akan jatuh ke gear 1 jika perlu

L – Low gear, gear pertama

Diharap artikel ini bermanfaat untuk memanjangkan jangka hayat kereta anda. Selamat mencuba :)-fitrihadi.com 

Tuesday, April 1, 2014

Akhir Zaman: Penduduk Mekkah Akan Meninggalkan Kota Mekkah

Akhir Zaman: Penduduk Mekkah Akan Meninggalkan Kota MekkahPosted on Wednesday, April 02 @ 13:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan


Agama Golongan Mengerjakan Ibadat Haji

Dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda

Kelak apabila akhir zaman terdapat empat golongan mengerjakan ibadat haji iaitu:

1) Para pemimpin mengerjakan ibadat haji hanya untuk ‘makan angin’,
2) Terdapat orang kaya pergi haji hanya untuk berniaga,
3) Ramai fakir miskin pergi haji dengan tujuan untuk mengemis,
4) Ahli qira’at (pembaca Al-Quran) mengerjakan ibadat haji hanya untuk mencari nama dan kemegahan.”
(Hadis Riwayat Ahmad)



Penduduk Mekkah Akan Meninggalkan Kota Mekkah


Dari Umar r.a berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda

Kelak penduduk Mekkah akan keluar meninggalkan Mekkah; kemudian yang meninggalkan itu tidak akan kembali lagi kecuali hanya sebahagian kecil sahaja. Kemudian yang sedikit itu menjadikan kota itu penuh bangunan. Kemudian mereka keluar lagi dari kota itu dan tidak kembali selamanya
(Hadis Riwayat Ahmad)

Detik Islam 

Kotak Hitam Pesawat

Saksi terakhir nahas pesawatPosted on Wednesday, April 02 @ 07:52:40 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu


Artikel

WALAUPUN dipanggil kotak hitam, namun warna peralatan itu adalah oren terang agar ia mudah dicari.

"HABIS LAH! Kita akan terhempas. Ini tidak mungkin terjadi!" kata salah seorang pembantu juruterbang.

"Tapi, apa yang berlaku?" balas seorang lagi pembantu juruterbang, beberapa saat sebelum pesawat 330 Airbus milik Air France menjunam ke Lautan Antlantik, yang mengorbankan 228 nyawa pada 1 Jun 2009.

Perbualan akhir dalam kokpit dengan situasi cemas dan takut itu diperoleh hasil transkrip daripada kotak hitam pesawat yang ditemui selepas dua tahun kejadian tersebut berlaku.

Menerusi analisis terhadap kotak hitam tersebut, Biro Penyiasatan dan Analisis Perancis (BEA) menggambarkan keadaan di dalam kokpit Pesawat 447 Air France itu dalam situasi huru-hara serta kekeliruan juruterbang hingga membawa kepada kemalangan.

Pesawat 447 yang sepatutnya terbang selama 11 jam ke Paris dengan membawa 216 penumpang dan 12 anak kapal itu terhempas semasa merentasi kawasan ribut di Lautan Atlantik setelah empat jam berlepas dari Lapangan Terbang Tom Jobimi, Rio de Janeiro, Brazil.

Sehingga kini, hanya perbualan antara juruterbang, Kapten Marc Dubois, 58, dan dua pembantu juruterbang, David Robert, 37 tahun dan Pierre Cedric Bonin, 32, berjaya dianalisis keluar dari kotak hitam.

Analisis ke atas kotak hitam pesawat 447 Air France tersebut telah membawa kepada penemuan antara punca kejadian nahas udara berkenaan di samping mengambil kira faktor-faktor lain.

Merakam

Kotak hitam bukan sahaja mampu merungkaikan persoalan kepada teori-teori tentang kehilangan atau nahas sesebuah pesawat, namun ia merupakan saksi akhir yang penting dalam menemukan jawapan tentang apa sebenarnya berlaku ke atas pesawat.

Pensyarah Jabatan Kejuruteraan Aeroangkasa Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Kamarul Arifin Ahmad memberitahu, kotak hitam adalah satu istilah yang dialih bahasa daripada bahasa Inggeris iaitu black box dan ia juga istilah untuk dua peralatan penting yang wajib ada dalam pesawat.

Peralatan pertama dalam kotak hitam adalah perakam suara kokpit (CVR) manakala satu lagi ialah perakam data pesawat (FDR).

Peralatan CVR yang ada dalam sistem pesawat mempunyai mikrofon dan ia dipasang di bahagian tengah panel kawalan dalam kokpit. Selain itu, ia turut dipasang pada mikrofon komunikasi juruterbang dan pembantu juruterbang.

"Jadi, CVR akan memainkan peranan merakam segala perbualan dalam kokpit dan juga segala bunyi daripada sekecil-kecil bunyi termasuk ketika memadam suis sehingga kepada bunyi penggera amaran apabila pesawat hilang kawalan.



"Bagaimanapun, lazimnya CVR merakamkan bunyi bagi tempoh dua jam terakhir tamatnya sesuatu penerbangan tersebut. Ini bermaksud, dalam tempoh itu sama ada pesawat itu selamat mendarat atau terhempas," katanya.

Mengambil contoh kejadian MH370 yang berakhir di Lautan Hindi, Kamarul menambah, kemungkinan rakaman perbualan yang berlaku di Laut Cina Selatan sebelum itu tidak dapat diperoleh memandangkan jarak dan tempoh masa kejadian telah melebihi dua jam terakhir.

Mengupas lebih lanjut, beliau memberitahu, dahulunya kotak hitam menggunakan sistem analog (pita rakaman seperti kaset) dan ia boleh membuat rakaman dalam setiap 30 minit terakhir sahaja.

Namun selepas beberapa tahun kebelakangan ini, tempoh rakaman tersebut telah ditingkatkan kepada dua jam terakhir.

Analisis

"Dalam tempoh dua jam berkenaan (tempoh kecemasan), juruterbang yang mengendalikan pesawat akan cuba berpatah balik untuk melakukan pendaratan kecemasan atau sebaliknya ditimpa musibah iaitu terhempas," ujarnya.

Berbeza dengan FDR pula, Kamarul menjelaskan, sistem itu berupaya merakamkan data sepanjang penerbangan dengan kapasiti 24 jam.

Katanya, ada banyak data akan tersimpan menerusi sistem FDR. Antara data terpenting ialah kelajuan pesawat, ketinggian pesawat dari aras laut selain kedudukan terkini pesawat tersebut.

Pada masa sama, FDR turut merakam data seperti status atau jumlah minyak pesawat, kedudukan kawalan sayap (daya angkat pesawat) sama ada berlaku pembelokan atau kenaikan dan penurunan.

Daripada data FDR tersebut, jelas Kamarul, analisis dan siasatan akan dapat mengetahui secara tepat bagaimana pesawat tersebut terhempas mahupun mendarat.

"Bagaimanapun, bagi mengetahui bagaimana kejadian menimpa sesebuah pesawat itu bukan bergantung kepada kotak hitam sahaja tetapi ada faktor lain turut diambil kira, misalnya latar belakang juruterbang, kru dan para penumpang," jelas beliau.

Sementara itu, Kamarul memberitahu, hanya beberapa negara sahaja yang memiliki sistem penerima peranti lokasi dalam air (ULD) bagi mengesan kotak hitam.

Katanya, sistem ULD ini akan mengeluarkan isyarat bunyi (beep) setiap satu saat, namun ia ada kekangan kerana mempunyai had jarak iaitu lingkungan 3.5 kilometer sahaja.

"Kita harapkan kedalaman Lautan Hindi hampir 4,000 meter dengan puratanya 3.5 kilometer, jika sistem ULD betul-betul berada di atas kotak hitam, maka ia boleh menerima isyarat bunyi tersebut.

"Disebabkan itu, kita perlu tahu terlebih dulu kedudukan sebenar pesawat itu terhempas bagi memastikan kotak hitam berkenaan sememangnya ada di sekitar kawasan pencarian," ujarnya sambil menambah kotak hitam sebenarnya berwarna oren supaya ia mudah dikesan.

Mengenai MH370, kata Kamarul, sebenarnya banyak kemungkinan tetapi semuanya 'atas meja' yang tidak boleh dipastikan, namun ini bukan spekulasi tetapi dipanggil sebagai jangkaan secara ilmiah berdasarkan kepada petunjuk dan seterusnya apa akan berlaku.

Meskipun sistem transponder dan peranti komunikasi dalam pesawat MH370 telah dimatikan menyebabkan ia hilang dari radar sekunder (utama) ATC, namun juruterbang boleh berhubung kembali dengan menara kawalan menerusi radio.


PESAWAT sentiasa diselenggara mengikut jadual bagi memastikan semua sistem berfungsi dengan baik.


Ujian

Malangnya dalam kes MH370, komunikasi tersebut tidak berlaku dan antara kemungkinan tidak adanya komunikasi itu adalah disebabkan berlakunya kebakaran dalam pesawat.

"Sebagai juruterbang, kita diajar untuk memadam semua suis elektronik bagi mengelak kebakaran daripada terus merebak.

"Persoalannya, apabila suis dipadam, kenapa tidak dilaporkan kepada ATC?"

Sementara itu, pakar sistem pesawat, Prof. Madya Dr. Mohd. Harridon Mohammed Suffian dari Universiti Kuala Lumpur Malaysia Institute of Aviation Technology (UniKL MIAT) memberitahu, sistem kotak hitam ini wajib dipasang pada pesawat komersial oleh Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA).

Katanya, sebelum dipasang, kotak hitam itu telah melalui pelbagai ujian seperti ketahanan impak berkapasiti 3,200 G (graviti bumi), tahan suhu lebih 1,000 darjah Celsius serta tekanan kedalaman laut lebih 6,000 meter.

Jelas beliau, apabila telah siap diuji dan lulus, kotak hitam akan dipasangkan di bahagian ekor pesawat yang biasanya terakhir menyentuh tanah ketika jatuh atau terhempas, secara tidak langsung ia akan mengurangkan impak atau kerosakan pada kotak hitam.

"Kotak hitam ini dibuat daripada besi aluminium dan titanium yang tahan hentakan sehingga 3,200 G dan ia akan mengeluarkan isyarat jika ada hentakan kuat, maknanya pesawat itu meletup atau terhempas. Secara automatik isyarat akan aktif supaya ia mudah dikesan.

"Lazimnya, kotak hitam akan diperiksa dan diuji setiap tahun bagi memastikan ia masih berfungsi dengan baik termasuk pemeriksaan terhadap baterinya yang mempunyai jangka hayat antara 30 hingga 35 hari," kata Mohd. Harridon.

Katanya, menerusi rakaman data dan suara daripada kotak hitam tersebut, pasukan penyiasat dan penganalisis akan melakukan simulasi berdasarkan maklumat tadi bagi mengenalpasti punca sesebuah pesawat itu terhempas.

"Mereka akan cuba melakonkan semula kejadian pesawat terhempas itu dengan menggunakan teknologi grafik bagi memahami kejadian berlaku dan ia akan dibentangkan kepada DCA.

"Selain pesawat, kotak hitam juga ada dipasang pada kenderaan pengangkutan yang lain seperti bas ekspres dan kapal-kapal laut," katanya.

sumber




Pesawat Boeing Boleh Diterbangkan Dari Darat

Pesawat Boeing Boleh Diterbangkan Dari Darat, Membenarkan Teori MH370 Dilarikan Oleh USPosted on Tuesday, April 01 @ 14:47:08 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


Analisis Isu



Sebelum ini kita telah membaca satu laporan yang diedarkan di Kremlin yang disediakan oleh Main Intelligence Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU) menyatakan bahawa ibupejabat Aerospace Defence Forces (VKO) "hairan" tentang situasi di mana Tentera Laut Amerika Syarikat (US Navy) "menangkap dan kemudian mengalihkan" sebuah kapal terbang komersial milik Malaysia Airlines (MAS) ke satu kem rahsia dipercayai terletak di Atol Diego Garcia dalam kawasan Lautan Hindi

Menurut laporan itu, pesawat MH370 (juga dikenali dengan 748 melalui perkongsian kod dengan penerbangan China Southern Airlines) merupakan penerbangan komersial dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Beijing, China, apabila pada 8 Mac pesawat Boeing 777-200ER ini secara tiba-tiba "ghaib" dalam penerbangan berserta 227 penumpang dari 15 buah negara yang kebanyakannya daripada negara China, beserta 12 anak kapal.

Sesuatu yang menarik untuk diberi perhatian, laporan tersebut menyebut, sebenarnya Penerbangan MH370 sudah berada di bawah pengawasan GRU sebaik sahaja ia menerima maklumat terdapat kargo “sangat mencurigakan” yang dikesan mempunyai kaitan dengan Republik Seyschelles yang sebelum itu kargo berkenaan berada di dalam kapal kontena MV Maersk Alabama.
Antara perkara pertama yang membangkitkan wasangka GRU ialah apabila dalam tempoh 24 jam kerja-kerja pemunggahan kargo “sangat mencurigakan” itu dilakukan dan sebelum dimasukkan ke dalam MH370, dua orang Tentera Laut Amerika Syarikat yang terlatih iaitu Mark Daniel Kennedy, 43, dan Jeffrey Keith Reynolds, 44 dijumpai mati di dalam "keadaan yang mencurigakan" (pembaca boleh rujuk di sini)

Kennedy dan Reynolds, adalah pekerja di firma keselamatan The Trident Group yang diasaskan oleh US Navy Special Operations Personnel (SEAL’s) dan Senior US Naval Surface Warfare Officers yang telah lama diketahui oleh GRU berfungsi untuk melindungi pemindahan aset-aset penting meliputi bahan-bahan atom dan biologi di seluruh dunia.

Setelah GRU mengesahkan bahawa kargo "sangat mencurigakan" berada di atas kapal Malaysia Airlines Penerbangan MH370 pada 8 Mac, Moscow segera memaklumkan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri China (MSS) kebimbangan mereka dan segera menerima "jaminan” bahawa "semua langkah" akan diambil bagi memastikan apa yang telah disimpan akan kekal tersembunyi sebaik sahaja pesawat ini memasuki ruang udara mereka.

Walau bagaimanapun, laporan ini turut menyebut atas sebab-sebab masih tidak diketahui, MSS telah bersiap sedia untuk mengalihkan Penerbangan MH370 dari destinasi yang dijadualkan di Beijing ke Haikou Meilan International Airport (HAK) yang terletak di Wilayah Hainan (aka Pulau Hainan)

Sebelum memasuki Zon The People Liberation Army (PLA) yang dilindungi di Laut China Selatan atau dikenali juga sebagai Kepulauan Spratly, Penerbangan 370 "ketara menyimpang" dari laluan penerbangannya dan telah dikesan oleh satelit dan radar VKO terbang ke rantau Lautan Hindi serta melengkapkan penerbangan hampir 3,447 kilometer (2,142 batu) ke Diego Garcia.

Sinifikan dengan talefon penumpang China berdering

Adalah kritikal untuk diberi perhatian bahawa ketika penyimpangan penerbangan MH370 berlaku, pakar-pakar GRU menyebut, dalam masa yang sama semua akses komunikasi telefon bimbit yang dikendalikan oleh China Mobile tersekat di keseluruhan Kepulauan Spratly.

Liputan telefon China Mobile dilanjutkan ke Kepulauan Spratly pada tahun 2011 supaya tentera PLA yang ditempatkan di pulau-pulau, para nelayan dan kapal-kapal saudagar dalam kawasan itu boleh menggunakan perkhidmatan mudah alih, yang boleh juga digunakan untuk memberi bantuan apabila berlaku kejadian ribut mahupun aktiviti menyelamat di lautan.

Pembaca boleh merujuk artikel di laman Tranungkite,net pada 9 Mac 2014 sehari selepas MH370 dikatakan hilang (rujuk di sini)

Bagaimana Tentera Laut Amerika Syarikat mampu untuk mengalihkan Penerbangan MH370 ke pangkalan Diego Garcia, laporan ini berkata, ianya berjaya dilakukan dari jauh kerana pesawat Boeing 777-200ER ini dilengkapi dengan sistem terbang-dengan-wayar (fly-by-wire - FBW) yang berupaya menggantikan manual kawalan penerbangan pesawat konvensional dengan antara muka elektronik bagi membolehkan ia dikawal secara jarak jauh seperti kendalian mana-mana pesawat drone.
Semasa minum di tepi pantai bersama seorang sahabat yang pernah menjelajah dunia termasuk di Afghanistan kami berbincang pasal agak sukar untuk mengawal kapal terbang boeing yang besar secara remote seperti mengawal drone.

Saya mencari maklumat berkenaan dengan kawalan (romete) pada kapal terbang boeing.

Pada November 2006, syarikat pembuat kapal terbang Boeing menerima paten daripada kerajaan Amerika Syarikat (AS) untuk sebuah sistem yang mana apabila ia diaktifkan, memampukan sesebuah pesawat diterbangkan ke lokasi tertentu dengan juruterbang tidak mampu berbuat apa-apa.

Autopilot ‘tanpa gangguan’ (bukan remote/kawalan) itu boleh diaktifkan oleh juruterbang, sensor dalaman atau menggunakan jaringan satelit serta radio dari jarak jauh oleh agensi kerajaan AS seperti CIA.

Ia bertujuan untuk mengambil alih penerbangan itu andai berlaku cubaan oleh pengganas untuk mengalih atau melencongkan sesuatu pesawat ke laluan atau destinasi lain.

Sistem baru yang dibangunkan selepas pasca 9-11 adalah untuk membolehkan pihak berkuasa AS menguasai dan mengawal sepenuhnya untuk mengelak rampasan.

Kalau sebelum ini kapal terbang boeing hanya boleh membuat auto pilot mengikut apa yang dimasukkan dalam sistem, itu pun pada ketinggian yang tertentu dan kelajuan tertentu. Ini juga membantu pilot untuk berehat dalam perjalanan yang jauh.

Apabila sistem berkenaan diaktifkan, sesuatu pesawat itu akan diterbangkan dengan kawalan luar ke lokasi yang telah diprogram lebih awal.
Boeing dalam kenyataan pada 1 Disember 2006 berkata, ada keperluan mendesak dalam industri penerbangan bagi mewujudkan satu teknik yang secara muktamad dapat mengelak invidu yang tidak bertauliah daripada menguasai sesuatu pesawat dan kemudiannya membahayakan keselamatan penumpang atau orang lain dalam laluan perjalanan kenderaan berkenaan, dengan ini ia akan dapat mengurangkan kesan kemusnahan yang mampu dilakukan individu di dalam sesuatu pesawat (yang dirampas).

“Secara khusus, ada keperluan untuk mewujudkan teknik yang akan memastikan laluan perjalanan sesuatu kenderaan adalah berkekalan dengan mengalihkan sebarang proses membuat keputusan yang salah oleh manusia termasuk ancaman keganasan di atas kenderaan (pesawat) berkenaan,” katanya.

Untuk menjadikannya bebas sepenuhnya, sistem itu mempunyai bekalan kuasa sendiri serta bebas daripada pemutus litar kapal terbang.

Kapal berkenaan akan berada dalam mode otomatik walapun telah mendarat dan mekanik atau kakitangan kerajaan yang berkenaan akan dipanggil untuk mematikan sistem berkenaan.
Boeing telah mewujudkan beberapa kaedah untuk mengaktifkan sistem berkenaan.

Antaranya termasuk suis manual untuk ditekan juruterbang atau pengesan khas di pintu kokpit yang akan mula bertindak apabila mode anti pengganas teraktif walaupun hanya tenaga yang minimum digunakan untuk memaksa buka pintu kokpit.

Pilihan lain ialah jaringan tersembunyi di mana pegawai kerajaan atau wakil syarikat penerbangan di darat akan memantau dan mengarahkan kapal dalam mode otomatik apabila sah keselamatan kapal terbang dikompromi.

Jaringan komunikasi radio juga boleh digunakan untuk memaklumkan kemudahan darat atau kapal terbang lain bahawa sebuah pesawat telah diaktifkan dalam mode otomatik.

Berbalik kepada teori rampasan

Walau bagaimanapun, meskipun pesawat ini mampu dikawal dari jauh, sistem komunikasi hanya boleh dinyah-aktif secara manual; dan dalam insiden Penerbangan MH370, sistem laporan datanya telah ditutup pada jam 01:07 pagi, diikuti dengan transponder (alat yang menghantar lokasi dan altitud) yang telah ditutup pada jam 01:21

Apa yang kekal membingungkan tentang kejadian ini, dari analisis GRU media arus perdana Amerika Syarikat dilihat masih belum menuntut plot radar dan imej satelit Lautan Hindi dan Laut China Selatan daripada rejim Obama. Hal ini disebabkan kepentingan kawasan ini di mana tentera AS melindungi keseluruhan kawasan di Diego Garcia kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari segi lorong udara dan perkapalan.
Adalah sangat menyedihkan dan laporan ini membuat suatu kesimpulan penting, Amerika Syarikat sebenarnya menyembunyikan fakta "kehilangan" Penerbangan MH370 kerana mereka juga sebenarnya telah berbuat demikian selepas peristiwa 11 September 2011 apabila rejim Bush "menghilangkan" penerbangan American Airlines Flight 77 yang membawa 64 penumpang dan anak kapal selepas secara palsu mendakwa ia akan menghentam Pentagon, tetapi kemudiannya telah disahkan oleh CNN perkara berkenaan tidak berlaku.

Banyak kemungkinan boleh berlaku setelah 24 hari berlalu tanpa sebarang pentunjuk yang konkrit yang boleh kita mengata ya kepada apa yang berlaku.

Terpulang kepada pembaca....


Monday, March 31, 2014

Pemberontakan Pahang 1891-1895?

Pemberontakan Pahang 1891-1895: Pengajaran daripada sejarah – Sakmongkol

April 01, 2014
Gambar di atas ialah mesyuarat raja Melayu yang pertama. Ia diadakan pada bulan Julai 1897. Bertempat di Kuala Kangsar.  (Panduan:  A= Tok Gajah, B= Bahaman, C= Mat Kilau, D= Mat Lela).
Duduk dalam barisan kedua dari kiri, Hugh Clifford(Resident Pahang).  Frank Swettenham duduk di tengah dan dia mempengerusi persidangan pertama ini
‘A’ menunjukkan gambar pendekar Pahang yang terkenal- Khatib Rasu bin Tok Shahrum. Dia dikenali juga sebagai Tok Gajah. ‘B’ ialah gambar Bahaman bin Imam Noh  Orang Kaya Semantan. Setelah dia diisytihar derhaka, gelaran Orang Kaya dibuang, maka kembalilah dia kepada nama pusatnya – Si Bahaman. ‘C’ adalah gambar Mat Kilau, anak kepada Khatib Rasu. ‘D’ ialah gambar Mat lela.
Apa yang tidak kena dengan gambar ini? Yang tidak kena ialah gambar ini bukan wajah-wajah yang diberitahu kepada kita. Kenapa?
Gambar di atas menjadi kebanggan waris dan anak cucu tokoh-tokoh tadi. Sayangnya, perasaan bangga mereka tidak kena pada tempatnya kerana tokoh-tokoh sebenarnya, tidak ada dalam gambar tersebut.
Tokoh-tokoh yang saya sebut tadi adalah pimpinan pemberontakan Pahang. Tempoh pemberontakan tersebut ialah 1891-1895. Pada penghujung 1895, Hugh Clifford mengisytiharkan Pahang rebellion tamat.
Para pemimpinnya ramai sudah dibunuh. Tok Gajah , Bahaman, Mat Kilau dan yang hidup dan tidak ditangkap semuanya melarikan diri. Bahaman dan Mat Kilau melarikan diri ke Siam. Tok Gajah dengan adiknya, khatib haji Muhammad Amin melarikan diri ke Terengganu dan Kelantan. Tok Gajah kemudian mati di Kuala Berang Terengganu. Adiknya, Muhamad Amin mati di Lebir, Kelantan.
Gambar di atas diambil 1897, semua yang kita sebut tadi dalam buruan. Maka soalannya, bagaimana mereka ada dalam gambar? Jika ada, tentulah Hugh Clifford sudah pun menangkap mereka dan pasti mereka dihukum mati. Oleh kerana semua tokoh tadi berada  dalam pelarian, maka gambar di atas yang dikatakan gambar mereka, tidak benar.
Tujuan saya ialah memberitahu waris semua tokoh di atas, jangan mempercayai gambar ini. Bahaman, Mat KIlau dan Tok Gajah tidak ada dalam gambar tersebut. Tidak mungkin berada kerana sudah tentu ditangkap.
Generasi bergenerasi, waris-waris Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah hidup dalam naratif palsu oleh penjajah Inggeris dan para juak penjajah. Setelah saya menjadi ahli Parlimen Raub, saya semakin menyedari peranan yang dimainkan oleh tokoh-tokoh yang disebut.
Ia membuat saya ingin membaca semula naratif sejarah daripada buku-buku yang ditulis oleh W LInehan A History of Pahang yang diberikan oleh arwah bapa saya kepada saya dalam tahun 1970an. Buku tersebut ditulis oleh Dr Linehan pada 1936. Banyak fakta Linehan pula diambil daripada sumber sejarah Pahang iaitu Hikayat Pahang.
Sumber  lain mengenai Pahang pun ada 2 atau 3 yang jika kita baca keseluruhannya dan mengaplikasi sedikit penghalusan fikiran, pasti gambaran yang lebih jelas akan muncul.
Menilai kembali peranan pemberontakan
Nilai peranan pahlawan Melayu seperti Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah, Mat Lela, Mat Kelubi (Khalbi), dan lainnya bukan terletak pada kehandalan peribadi dan ketangkasan kependekaran mereka.
Waris Mat Kilau, Bahaman dan Tok Gajah tentulah bangga jika orang lain kata- hebat kepahlawanan moyang kamu semua – boleh terbang, boleh menghilangkan diri, boleh menyebabkan musuh melekat pada tempat duduk, boleh menangkap peluru dan peluru akan membunuh jika penangkap nya tidak terdaya memegang peluru tersebut dari menepati sasaran yang diniatkan – semua ini adalah sumber kebanggaan.
Tidak syak lagi menjadi sumber kebanggaan dan patut pula. Tapi kemana kehebatan ini semua berakhir? Ia berakhir dengan kematian kerana teknoloji yang superior akhirnya mengatasi kehandalan dan keperwiraan.
Nilai sebenar pemberontak dan pemberontakan kepada kita jenerasi pewaris ialah dalam pengajarannya. Dan apa pengajarannya?
Tanpa mereka sendiri menyedarinya, pemberontakan Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah melambangkan pertembungan antara golongan yang mendapat hak kerana kedudukan yang diwarisi, kerana kekuatan kedudukan dengan golongan yang mendapat hak kerana memperjuangkannya, menggunakan  kudrat dan menggunakan akal.
Itu sebabnya, golongan feudal dan Inggeris senang berkerjasama – kerana kedua golongan mendapat hak, seperti kita lihat setelah British menempatkan diri mereka dalam tanah air kita, bersandarkan kuasa dan kedudukan. Mat Kilau, Bahaman dan Tok Gajah mewakili golongan yang tahu bahawa hak adalah suatu yang dperjuangkan dan dipertahankan.
Ini pengajaran yang patut diambil perhati oleh bangsa Melayu kita. Bahawa hak kita datang kepada kita bukan kerana status kita sebagai Melayu dan kedudukan yang kita warisi, tapi hasil daripada kesediaan memperjuangkan hak tersebut dan mempertahankan hak tersebut. – sakmongkol.blogspot.com, 1 April, 2014.
* Penulis atau nama sebenarnya Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz ialah Ahli Parlimen Raub.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.1891-1895: Pengajaran daripada sejarah – Sakmongkol

April 01, 2014
Gambar di atas ialah mesyuarat raja Melayu yang pertama. Ia diadakan pada bulan Julai 1897. Bertempat di Kuala Kangsar.  (Panduan:  A= Tok Gajah, B= Bahaman, C= Mat Kilau, D= Mat Lela).
Duduk dalam barisan kedua dari kiri, Hugh Clifford(Resident Pahang).  Frank Swettenham duduk di tengah dan dia mempengerusi persidangan pertama ini
‘A’ menunjukkan gambar pendekar Pahang yang terkenal- Khatib Rasu bin Tok Shahrum. Dia dikenali juga sebagai Tok Gajah. ‘B’ ialah gambar Bahaman bin Imam Noh  Orang Kaya Semantan. Setelah dia diisytihar derhaka, gelaran Orang Kaya dibuang, maka kembalilah dia kepada nama pusatnya – Si Bahaman. ‘C’ adalah gambar Mat Kilau, anak kepada Khatib Rasu. ‘D’ ialah gambar Mat lela. 
Apa yang tidak kena dengan gambar ini? Yang tidak kena ialah gambar ini bukan wajah-wajah yang diberitahu kepada kita. Kenapa?
Gambar di atas menjadi kebanggan waris dan anak cucu tokoh-tokoh tadi. Sayangnya, perasaan bangga mereka tidak kena pada tempatnya kerana tokoh-tokoh sebenarnya, tidak ada dalam gambar tersebut.
Tokoh-tokoh yang saya sebut tadi adalah pimpinan pemberontakan Pahang. Tempoh pemberontakan tersebut ialah 1891-1895. Pada penghujung 1895, Hugh Clifford mengisytiharkan Pahang rebellion tamat.
Para pemimpinnya ramai sudah dibunuh. Tok Gajah , Bahaman, Mat Kilau dan yang hidup dan tidak ditangkap semuanya melarikan diri. Bahaman dan Mat Kilau melarikan diri ke Siam. Tok Gajah dengan adiknya, khatib haji Muhammad Amin melarikan diri ke Terengganu dan Kelantan. Tok Gajah kemudian mati di Kuala Berang Terengganu. Adiknya, Muhamad Amin mati di Lebir, Kelantan.
Gambar di atas diambil 1897, semua yang kita sebut tadi dalam buruan. Maka soalannya, bagaimana mereka ada dalam gambar? Jika ada, tentulah Hugh Clifford sudah pun menangkap mereka dan pasti mereka dihukum mati. Oleh kerana semua tokoh tadi berada  dalam pelarian, maka gambar di atas yang dikatakan gambar mereka, tidak benar.
Tujuan saya ialah memberitahu waris semua tokoh di atas, jangan mempercayai gambar ini. Bahaman, Mat KIlau dan Tok Gajah tidak ada dalam gambar tersebut. Tidak mungkin berada kerana sudah tentu ditangkap.
Generasi bergenerasi, waris-waris Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah hidup dalam naratif palsu oleh penjajah Inggeris dan para juak penjajah. Setelah saya menjadi ahli Parlimen Raub, saya semakin menyedari peranan yang dimainkan oleh tokoh-tokoh yang disebut.
Ia membuat saya ingin membaca semula naratif sejarah daripada buku-buku yang ditulis oleh W LInehan A History of Pahang yang diberikan oleh arwah bapa saya kepada saya dalam tahun 1970an. Buku tersebut ditulis oleh Dr Linehan pada 1936. Banyak fakta Linehan pula diambil daripada sumber sejarah Pahang iaitu Hikayat Pahang. 
Sumber  lain mengenai Pahang pun ada 2 atau 3 yang jika kita baca keseluruhannya dan mengaplikasi sedikit penghalusan fikiran, pasti gambaran yang lebih jelas akan muncul.
Menilai kembali peranan pemberontakan
Nilai peranan pahlawan Melayu seperti Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah, Mat Lela, Mat Kelubi (Khalbi), dan lainnya bukan terletak pada kehandalan peribadi dan ketangkasan kependekaran mereka.
Waris Mat Kilau, Bahaman dan Tok Gajah tentulah bangga jika orang lain kata- hebat kepahlawanan moyang kamu semua – boleh terbang, boleh menghilangkan diri, boleh menyebabkan musuh melekat pada tempat duduk, boleh menangkap peluru dan peluru akan membunuh jika penangkap nya tidak terdaya memegang peluru tersebut dari menepati sasaran yang diniatkan – semua ini adalah sumber kebanggaan.
Tidak syak lagi menjadi sumber kebanggaan dan patut pula. Tapi kemana kehebatan ini semua berakhir? Ia berakhir dengan kematian kerana teknoloji yang superior akhirnya mengatasi kehandalan dan keperwiraan.
Nilai sebenar pemberontak dan pemberontakan kepada kita jenerasi pewaris ialah dalam pengajarannya. Dan apa pengajarannya?
Tanpa mereka sendiri menyedarinya, pemberontakan Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah melambangkan pertembungan antara golongan yang mendapat hak kerana kedudukan yang diwarisi, kerana kekuatan kedudukan dengan golongan yang mendapat hak kerana memperjuangkannya, menggunakan  kudrat dan menggunakan akal.
Itu sebabnya, golongan feudal dan Inggeris senang berkerjasama – kerana kedua golongan mendapat hak, seperti kita lihat setelah British menempatkan diri mereka dalam tanah air kita, bersandarkan kuasa dan kedudukan. Mat Kilau, Bahaman dan Tok Gajah mewakili golongan yang tahu bahawa hak adalah suatu yang dperjuangkan dan dipertahankan.
Ini pengajaran yang patut diambil perhati oleh bangsa Melayu kita. Bahawa hak kita datang kepada kita bukan kerana status kita sebagai Melayu dan kedudukan yang kita warisi, tapi hasil daripada kesediaan memperjuangkan hak tersebut dan mempertahankan hak tersebut. – sakmongkol.blogspot.com, 1 April, 2014.
* Penulis atau nama sebenarnya Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz ialah Ahli Parlimen Raub.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Ejen Penerbangan Israel Enggan Terima Tempahan MH370 Pada Tarikh Kejadian

Ejen Penerbangan Israel Enggan Terima Tempahan MH370 Pada Tarikh KejadianPosted on Monday, March 31 @ 19:51:53 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Artikel

"Ingat tak lagi seramai 4000 orang pekerja WTC terselamat dalam serangan 9/11 kerana tidak datang bekerja pada hari tersebut. Nampaknya macam ada kebetulan juga apabila terdapat penumpang Israel terselamat dari nahas MH370. Lapuran freemalaysiantoday(1) juga mempersoalkan pesawat tersebut dapat memuatkan seramai 300 orang penumpang, tetapi siapakah dalam senarai menunggu yang tidak mengambil penerbangan tersebut.

Kebetulannya peristiwa 9/11 berlaku pada hari sambutan selichos(2) dan yang menyebabkan ramai pekerja yahudi lewat datang bekerja kerana terlebih dahulu melakukan acara sambutan tersebut. Kerana kelewatan itulah yang menyelamatkan semua pekerja yahudi tersebut.

Seperti diilapurkan oleh timesofisrael(3) penumpang tersebut terselamat kerana ejen pelancungannya di Israel enggan mengambil tempahan kerana hari tersebut jatuh pada hari Sabbath. Mengikut kepercayaan yahudi orthodox membantu perjalanan seseorang pada hari sambutan tersebut ditegah dan dikira bersubahat mencemari hari sambutan tersebut.

Berikut ialah petikan email antara salah seorang penumpang yang dikenali sebagai Andy dengan ejen pelancungan Israel tersebut antara 13 dan 14 Januari lalu:

Andy: One amendment, I need the KUL-PEK flight a day later. I need the extra day in Kuala. once that is set you can lock in.

Travel Agent: I wish I can give you a day later, but you know I just don’t like flying Jews on Shabbat. I can take that leg out if you want and you book yourself.

Andy decides to book the flight himself but later changes his mind:

Andy: I reconsidered, you are right I should be more observant, I’ll manage without that day in Kuala. Since I’ll have an extra night in PEK Any recommendations for a good Friday night dinner in Beijing?

Agent: Ok, glad to hear. Try this: http://www.chabadbeijing.com/

Then, on March 8, Andy writes:

Holy God,
You sure heard what happened to MH370
I cannot stop thinking about this.
This is a true miracle for the books. You are a true life saver…
I cannot think anymore! We’ll talk later this week. Don’t know how to thank you enough


Portal berita timesofisrael mendapatkan pengesahan dari Daniel Eleff dari syarikat Dan's Deal, dan mendapat maklum balas seperti berikut:

“At this time the travel agent and the passenger are opting to remain anonymous. There has been a fair amount of negative feedback and they are choosing to wait until the fate of the flight in known to determine if they’ll go public.

“I have personally verified the story and can vouch for its authenticity. The emails I posted with time stamps are unaltered except to remove identifiable information.”


Berikut adalah butiran terperinci penumpang tersebut(4):

On 01/13/14 Andy emailed his travel agent his desired itinerary:







The travel agent, an Orthodox Jew, proposed the following business class itinerary, slightly altering the Kuala Lumpur-Beijing flight from Saturday to Friday.














Andy loved the price, but again requested the Saturday morning flight from Kuala Lumpur to Beijing:




The travel agent responded that he would not be able to book travel for him over the Sabbath, but that he was free to book that flight by himself:



Andy agreed with that and planned to book the flight by himself:





And the travel agent noted that if he changed his mind to just let him know:




Shortly afterward Andy did just that:




And the travel agent recommended a place to get a nice kosher meal and booked him the originally proposed itinerary, flying from Kuala Lumpur to Beijing on Friday early morning instead of Saturday.




Fast forward to 2 days ago. The travel agent is in Israel and reads this email once Shabbos is over. The email was sent after shabbos, at 7:15pm Beijing time/1:15pm Israel time:






And the travel agent wrote back, equally in shock at the realization of Shabbos saving his client’s life:


petunjukzaman 


April fool

Baca nii! Esok 1 April...ada jugak yg suka kenakan org...lps tu ckp April fool...mari sama2 baca kisah di bawah....Pada abab ke-8 Masehi Sepanyol merupakan sebuah negara Islam yg maju yg tidak disenangi orang kafir. Semasa Perang Salib, satu per satu wilayah Sepanyol jatuh ke tangan tentera Kristian yang amat kejam yg membunuh wanita & kanak-kanak, hinggalah ke wilayah akhir, Granada. Penduduk Islam Granada terpaksa bersembunyi di rumah. Tentera Salib telah membuat penipuan d...gn mengumumkan bahawa penduduk Granada dibenarkan keluar dgn selamat & dibenarkan menaiki kapal yg disediakan untuk keluar dari Sepanyol. Ribuan penduduk Islam keluar dari rumah & berkumpul di pelabuhan. Tentera salib kemudiannya telah membakar seluruh penempatan org2 Islam di Granada termasuk mereka yg masih bersembunyi. Mereka yg berkumpul di pelabuhan tak dapat berbuat apa2. Kapal yang dijanjikan juga dibakar. Kemudian mereka dikepung & dibunuh tanpa belas kasihan oleh tentera Kristian. Hanya takbir & tangisan saja yg kedengaran. Tiada yg terselamat. Granada menjadi medan darah umat Islam sehingga laut berwarna merah darah. TRAGEDI BERDARAH INI BERLAKU PADA 1ST APRIL 1847 M & DIKENALI SEBAGAI "THE APRIL FOOL DAY" OLEH GOLONGAN KRISTIAN. Umat Islam sekalian, apakah kita juga turut terikut2 dgn budaya 1st April ini & meraikannya dgn mengenakan orang lain & kemudiannya tertawa dgn bangga & gembira menyebut "APRIL FOOL...!!" di sebalik sejarah pilu di mana ribuan saudara2 Islam kita telah tertipu oleh golongan Kristian penipu pada tarikh 1st apr??? smga dpat amek iktibar dan teladan. kopi + pasta ja...

FILOSOFI BURUNG MERPATI

FILOSOFI BURUNG MERPATI
1. Merpati adalah burung yang tidak pernah mendua hati. ...
Coba perhatikan, apakah ada merpati yang suka berganti pasangan ?
Jawabannya adalah “TIDAK” !!
Pasangannya cukup 1 seumur hidupnya.
2. Merpati adalah burung yang tahu kemana dia harus pulang.
Betapapun merpati terbang jauh, dia tidak pernah tersesat untuk pulang.
Pernahkah ada merpati yang pulang ke rumah lain ?
Jawabannya adalah “TIDAK” !!
3. Merpati adalah burung yang romantis.
Coba perhatikan ketika sang jantan bertalu-talu memberikan pujian, sementara sang betina tertunduk malu.
Pernahkah kita melihat mereka saling mencaci ?
Jawabannya adalah “TIDAK” !!
4. Burung merpati tahu bagaimana pentingnya bekerja sama.
Coba perhatikan ketika mereka bekerja sama membuat sarang.
Sang jantan dan betina saling silih berganti membawa ranting untuk sarang anak-anak mereka.
Apabila sang betina mengerami, sang jantan berjaga di luar kandang.
Dan apabila sang betina kelelahan, sang jantan gantian mengerami.
Pernahkah kita melihat mereka saling melempar pekerjaannya ?
Jawabannya adalah “TIDAK” !!
5. Merpati adalah burung yang tidak mempunyai empedu,
Ia tidak menyimpan “KEPAHITAN” sehingga tidak menyimpan DENDAM !!
Jika seekor burung merpati bisa melakukan hal-hal di atas, mengapa manusia tidak bisa ??
Hidup itu indah jika kita saling MENGERTI, BERBAGI, dan MENGHARGAI!!
Belajar dari Merpati merpati menyukai bersaing dengan sesama namun mengacu pada kualitas diri. Misalnya, ketika terbang, mereka lebih tertarik ada persaingan tanpa saling menjatuhkan. Kemudian ketika mencari makan, mereka tidak mengusir teman lain yang juga sedang makan.
Namun demikian, jika kehormatan mereka disepelekan, akan ada reaksi keras. Seperti ketika rumah mereka dimasuki merpati lain, pasti akan ada perseteruan. Dan yang menarik, perseteruan itu hanya di ruang tersebut, tidak berlaku ketika sedang makan atau sedang terbang.
Marilah kita belajar dari filosofi burung Merpati

Selawat Nabi, bukan puja Nabi

Selawat Nabi, bukan puja NabiPosted on Monday, March 31 @ 19:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Pendapat

Saya ucapkan tahniah atas inisiatif menganjurkan Selawat Perdana Putrajaya, Malam Cinta Allah dan Cinta Rasul, dengan tema Kesatuan, Perpaduan dan Persaudaraan, yang sedang menjelajah seluruh negara masa kini, yang dijayakan hampir seratus peratus oleh pendakwah seberang.

Saya tidak pasti sama ada ia telah menjadi ‘fenomena’ ataupun tidak, di kalangan anak muda, seperti rancangan Pencetus Ummah, Astro Oasis. Saya juga tidak mahu termasuk dalam golongan ‘membidaahkan’ program yang sebegitu baik ini, dalam mendidik hati-hati manusia.



Sejujurnya, program ini amat baik untuk sebagai ‘hiburan’ altenatif kepada masyarakat. Tetapi, agak stereotaip. Jika tidak diberikan penambahbaikan, sekali itulah sahaja. Ia sukar untuk menarik perhatian buat kali kedua, kerana semuanya sama, termasuk tazkirah yang disampaikan sebelum ini,    

Beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian adalah;

Pertama, penonjolan kepada Rasulullah terlalu berlebihan sehingga menenggelamkan penonjolan kepada Allah SWT.

Pada hemat saya, perkara ini patut diperbaiki. Majlis ini sepatutnya membawa kita mengingati Allah, kemudian baharulah utusanNya, Rasulullah SAW, seperti mana temanya, Malam Cinta Allah dan Cinta Rasul. Dalam kata lain, utamakan Allah dalam segala hal. 

Kita memang diminta dan dituntut berselawat ke atas Rasulullah. Sabda Rasulullah SAW, barang siapa yang berselawat ke atasku sekali, nescaya Allah akan turunkan rahmat ke atasnya 10 kali ganda. Ini tidak termasuk mendapatkan syafaat Baginda di akhirat nanti.

Cuma, persoalannya, Selawat Perdana terlalu ‘over’ menonjolkan Rasulullah SAW. ‘Lagu-lagu’ Cinta Rasul yang disampaikan seperti Qasidah dan sebagainya terlalu berlebihan, sehingga membawa kepada tahap ‘pemujaan’ terhadap Nabi.

Adakah Rasulullah mahukan kita memuja Baginda? Sudah tentu tidak. Nasib baiklah Baginda tidak meninggal gambar atau foto Baginda. Jika tidak, saya bimbang, kita akan menyembah Baginda seperti agama lain. 

Memang tidak dapat dinafikan, kita memang dituntut mencontohi Nabi dalam apa jua keadaan dan cara hidup Baginda, tetapi janganlah terlalu berlebih-lebihan sehinggakan mengidolkan Baginda. 

Kita perlu ingat, perkara yang utama dalam Islam adalah akidah. Sebab itu rukun Islam dan rukun iman disusun sedemikian rupa. Rukun iman misalnya, pertama Percaya kepada Allah, diikuti dengan mengimani yang lainnya termasuk kepada para Rasul. 

Begitu juga dengan rukun Islam, pertama mengucap dua kalimah syahadah, diikuti kedua adalah solat. Kalimah Syahadah adalah paling utama.

Solat bukan penanda seseorang itu telah beramal dengan Islam, jika akidah tidak betul. Misalnya, soal mentauhidkan Allah SWT, Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah. 

Bersolatlah dan berselawatlah beribu kali sekalipun, jika akidah tidak betul, semuanya menjadi sia-sia. Sebab itu, akidah perlu dimantapkan sebelum yang lain.  Kenalkan manusia kepada Allah SWT, sebelum kenalkan kepada PesuruhNya iaitu Baginda, Rasulullah SAW.

Kedua, nawaitu menganjurkan program ini hendaklah betul. Jika benar malam perpaduan atas nama Islam, lakukanlah, tanpa ada agenda politik tersirat dan tersurat. 

Saya difahamkan semua pemimpin pembangkang mahu hadir dalam Selawat Perdana Perdana. Tetapi PRK Kajang telah menguburkan segala-galanya. Kita lebih sibukkan PRK. Tak apalah, mungkin kita boleh buat kedua kalinya. 

Apapun, pengalaman yang dilalui pada malam tersebut, selaku ‘pendakwah-pendakwah Astro Oasis, Pencetus Ummah, Duniaku Dakwahku, begitu pahit sekali.

Jadual kami telah disusun oleh pihak Astro Oasis bermula jam 7.00 hingga jam 9.00 malam. Malangnya semua tidak menjadi. Seolah-olah ada tangan-tangan yang tidak mahu kami menonjol.

Pihak penganjur seolah-olah sengaja melambat-lambat jadual kami. Pentas, lampu dan sistem pembesar suara (sound system) tidak bersedia. Program kami hanya bermula selepas jam 8.00 malam, itupun dalam keadaan begitu kelam kabut.

Selepas azan Isyak, pihak kami tidak dibenarkan meneruskan program seperti yang dijadualkan. Kesihan pendakwah yang datang dari jauh tidak dapat memberikan persembahan. 

Pihak yang mendakwa dirinya penganjur mahu mengambilalih. Persoalannya, siapakah ‘penganjurnya’? Apa tujuan mengadakan program ini. Ikhlas kerana Allah atau apa?

Sejujurnya, apabila kami dijemput oleh oleh pihak Astro, dengan niat yang murni untuk menghimpunkan semua pemimpin umat Islam tanpa mengira fahaman politik. Kami menjadi begitu teruja dan bersemangat sekali. 

Atas nama Islam, kami menerima jemputan tersebut. Kami lakukan kerana Allah.

Tidak ada keinginan langsung mahu bersaing dengan stesen tv yang mahu berhijrah. Kami sudah ada ‘trade mark’ sendiri. Tidak perlulah terasa terancam dengan kehadiran kami di situ. 

Kepada stesen TV yang mahu berhijrah, buatlah kerja kerana Allah, bukan kerana yang lain. Hodoh sangat melihat stesen TV mahu menonjolkan diri, siapakah yang lebih Islamik, sedangkan pengisiannya hanya biasa sahaja. 


Apapun sekalung tahniah daripada saya kerana telah menjayakan majlis ini. Walaupun targetnya setengah juta tidak kesampaian, dapat limapuluh ribupun kira jadilah. 

Prof. Dr. Mohd Ridhuan Tee bin Abdullah
http://ridhuantee.blogspot.com/




Pengurusan Jenazah Orang Yang Hidup Dengan HIV (ODHA)

Pengurusan Jenazah Orang Yang Hidup Dengan HIV (ODHA)Posted on Monday, March 31 @ 22:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


Artikel


Apabila seseorang ODHA telah meninggal dunia, masih ramai yang mengandaikan bahawa kononnya jenazah mereka akan dimandikan dengan cecair sodium hypochloride (Clorox) yang akan menyakitkan dan mengaibkan jenazah, serta mendatangkan aib kepada ahli keluarga.

Mungkin mereka membayangkan bahawa jenazah ODHA akan dimandikan dengan cecair sodium hypochloride semata-mata atau jenazah akan dicelup ke dalam tong sodium hypochloride tersebut.


Itu SILAP besar. Campuran cecair sodium hypochloride tidak mampu membunuh virus. Ianya cuma berfungsi untuk membasmi kuman.

Salah faham tersebut adalah antara faktor yang menyebabkan ODHA yang baru didiagnos merasa sangat tertekan, enggan menjalani rawatan, dan seboleh mungkin merahsiakan status kesihatan mereka.

Mari fahami bahawa pengurusan jenazah ODHA dikategorikan sebagai PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO.


Apakah yang dimaksudkan sebagai PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO?

Pengurusan Jenazah Berisiko lebih kepada Standard Of Procedure (SOP) langkah-langkah pencegahan terhadap jangkitan kuman dan bakteria melalui cecair badan dan udara. SOP PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO bukanlah susah dan tidak khusus kepada ODHA sahaja.


Contoh jenazah berisiko?

Antara beberapa contoh JENAZAH BERISIKO adalah jenazah yang telah beberapa hari dijumpai mati disebabkan oleh kes-kes jenayah, kemalangan jalan raya, bunuh diri, mati terbakar, dan memerlukan bedah siasat (post mortem). Jenazah begini biasanya perlu diuruskan dan dikebumikan dengan segera.


Maaf, visual ini terpaksa dipaparkan untuk tujuan pendidikan


Selain itu, terdapat juga jenazah yang meninggal dunia disebabkan oleh pelbagai jangkitan yang tersebar melalui udara dan cecair badan. Kesemuanya memerlukan SOP yang sama.

Ianya juga bertujuan untuk memelihara aib jenazah, keselamatan pihak yang menguruskan jenazah, kesihatan awam, dan memudahkan ahli kariah menguruskan pengkebumian.


Maaf, visual ini terpaksa dipaparkan untuk tujuan pendidikan


Jangan kita fikir semua keadaan jenazah adalah sempurna dan sama sahaja. Jika kita mempunyai pengalaman menguruskan jenazah ahli keluarga yang telah dibedah siasat, meninggal dunia semasa menjalani pembedahan besar dan akibat kemalangan ngeri di jalan raya , tentu kita tahu keadaan tubuh jenazah sebegini. Sekalipun luaran kelihatan sempurna, organ dalamannya berkemungkinan telah mereput dan terdapat lelehan cecair badan.


Maaf, visual ini terpaksa dipaparkan untuk tujuan pendidikan


Selain itu, JENAZAH BERISIKO ada yang telah terbiar selama berminggu-minggu, berbau, berkudis, mereput, berulat, dan keadaan fizikal yang mengerikan. Ianya juga adalah untuk mengelakkan fitnah yang lebih besar.


Maaf, visual ini terpaksa dipaparkan untuk tujuan pendidikan


Maksudnya, jenazah ODHA berisiko menjangkitkan HIV kepada orang lain?

SOP PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO bukan disebabkan oleh risiko jangkitan HIV. Virus akan mati apabila ODHA telah meninggal dunia dan jangkitan HIV cuma boleh berlaku dari dalam tubuh ke dalam tubuh orang yang masih hidup. HIV tidak akan berjangkit jika virus berada di luar tubuh.

Masalah timbul apabila ada sebahagian ODHA meninggal dunia dalam keadaan imuniti tubuhnya lemah dan berisiko terhadap jangkitan penyakit bawaan pathogen.

Lebih-lebih lagi jika ODHA tersebut meninggal dunia disebabkan oleh jangkitan penyakit influenza, kencing tikus (leptospirosis), adenovirus (virus yang mudah tersebar melalui sentuhan dan udara), dan jika terdapat lelehan cecair badan yang boleh dan mudah menyebabkan jangkitan penyakit yang disebabkan oleh pathogen. 

Sebahagian kecil ODHA pula ada yang terbiar dan meninggal di jalanan dan telah dijangkiti pelbagai jenis penyakit opportunistic. Oleh itu SOP tersebut perlu dilaksanakan.

Apa yang dimaksudkan dengan pathogen?

Pathogen adalah organisme atau mikroorganisme. Ianya merupakan agen yang menyebabkan berlakunya jangkitan kepada organism lain. Secara perubatannya, pathogen berkemampuan menyebabkan seseorang dijangkiti penyakit-penyakit tertentu. Penyakit-penyakit akibat pathogen diistilahkan dengan pathogenesis.

Situasi ini turut berlaku di hospital-hospital di seluruh dunia tanpa kita sedari. Petugas perubatan yang bergerak daripada seorang patient ke patient lain menyediakan ruang kepada pathogen untuk berjangkit. Ini yang dinamakan Hospital Acquired Infection (HAI).

Contoh agen pathogen adalah bakteria, virus, fungus/kulat, parasit, prion, dan pelbagai lagi mikroorganisme. Jika jangkitan berlaku di luar hospital, kita istilahkannya sebagai nosocomial.

Jangkitan nosocomial yang paling kerap ditemui ialah pada urinari (berkaitan saluran kencing) dan pelbagai jenis pneumonia (radang paru-paru).


Itu tujuan sebenar SOP JENAZAH BERISIKO?

Ya, kerana jangkitan melalui udara, najis manusia atau haiwan, sentuhan, dan cecair badan bawaan pathogen lebih mudah tersebar. Diulang sekali lagi, walaupun dalam jenazah atau mayat ODHA terdapat HIV sebelum kematian, ianya tidak tersebar selepas kematian dan di luar tubuh.
Apabila seseorang sentiasa terdedah kepada pathogen, ianya mendedahkan diri mereka sendiri kepada risiko jangkitan pelbagai jenis penyakit, dan menjadi agen penyebar jangkitan kerana individu tersebut bebas bergerak, bersin, terbatuk dan mungkin menghampiri atau menyentuh mana-mana individu lain yang ketahanan badan atau sistem imunnya rendah. Maka kemungkinan risiko jangkitan sentiasa berlaku.



  
Info tambahan:

Mikroorganisme pathogen mengandungi pelbagai bakteria atau virus merbahaya yang boleh hidup di dalam tubuh manusia selepas kematian dan boleh berjangkit melalui pelbagai cara yang disebutkan tadi.


Apakah hak-hak pengendali jenazah menjaga keselamatan diri dan dan orang lain?


"Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya." (Surah al-Baqarah, ayat 195)

“Tidak boleh membahayakan diri sendiri dan tidak boleh pula membahayakan diri orang lain.
(al-Hadith)


Apakah antara SOP pengendalian atau PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO?

Antara SOPnya ialah pihak yang memandikan jenazah mesti memakai sarung tangan (gloves), penutup mulut, dan boot getah, menjirus jenazah dengan bilasan air bercampur cecair sodium hypochloride 10%. Secara mudah, nisbah campurannya adalah 1/10.

Masukkan jenazah ke dalam beg plastik khas jika perlu seperti apabila terdapat cecair badan yang meleleh tanpa henti dengan banyak seperti darah, nanah, mayat reput atau relai, bau yang terlalu kuat, dan banyak anggota badan yang telah teruk bersepai.

Perlu difahami bahawa semasa memandikan jenazah (sama ada ODHA atau bukan ODHA), memang SOP inilah yang sebaik-baiknya digunakan untuk membasmi kuman yang mungkin terdapat pada setiap jenazah.

Pihak yang menguruskan JENAZAH BERISIKO adalah terlatih dan dipantau oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sendiri. Di samping mesti berhati-hati menjaga kebajikan diri mereka, pengurus jenazah perlu tahu menjaga adab-adab pengurusan jenazah dan tidak akan mendedahkan aib.

Jika JENAZAH BERISIKO dibenarkan untuk diuruskan oleh ahli kariah, pengurus terlatih mewakili pihak KKM akan hadir memantau hingga selesai urusan pengkebumian.

Bagi jenazah ODHA dalam keadaan sempurna dan meninggal dunia atas sebab-sebab biasa seperti diabetes, kegagalan fungsi jantung, dan darah tinggi, SOP PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO tidaklah terlalu ketat. Tiada masalah untuk disentuh, dilihat, atau dicium oleh ahli keluarga rapat buat kali terakhir.
SOP JENAZAH BERISIKO dapat melindungi maruah ODHA kerana bukan semestinya jenazah ODHA sahaja diuruskan sedemikian.

Masyarakat mesti JELAS dengan maksud "PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO". Kewajiban memelihara aib dan tanggungjawab fardhu kifayah bukan mainan. Apa hukumnya memfitnah jenazah yang tidak mampu membela diri?

ODHA pula tidak perlu paranoid.




Bukti atau Statistik?

Setakat ini, belum ada statistik menunjukkan pengendali jenazah yang terkena
jangkitan bawaan pathogen daripada jenazah yang berpenyakit. Apatah lagi jangkitan HIV yang kononnya berpunca daripada atau kerana pernah menguruskan  jenazah ODHA. Namun begitu, sekecil mana pun risiko jangkitan akibat pathogen, kita perlulah mengambil segala langkah berhati-hati.


PENGURUSAN JENAZAH ORANG ISLAM SECARA UMUM

Fardhu kifayah bagi menyempurnakan jenazah termasuk:

* Memandikan
* Mengkafankan
* Menyembahyangkan
* Mengkebumikan

Penyediaan peralatan pengendalian jenazah:

* 2 pasang sarung tangan getah (surgical gloves)
* Sarung tangan kain
* Apron plastik
* Alat pelindung hidung dan mulut
* Kasut but getah (digalakkan)

Alatan memandikan jenazah:

* Air mutlak
* Bekas air / baldi
* Takungan mandian jenazah
* Kain penutup jenazah
* Gunting atau pisau
* Air mawar
* Kapur barus
* Daun bidara
* Serbuk cendana
* Kapas
* Penapis atau kain kasa
* Putik kapas / sugi
* Beberapa gayung
* Dulang

Peralatan mengkafan jenazah:

* Kain putih
* Pakaian jenazah
* Tali
* Gunting
* Kapas
* Serbuk cendana / kapur barus / minyak wangi
* Piring / dulang
* Tikar

Cara memandikan jenazah:

* Menggunakan sarung tangan.
* Disalinkan dengan kain yang mencukupi.
* Pastikan air diratakan diseluruh badan jenazah dan tiada halangan seperti plaster, pewarna kuku dan sebagainya.
* Diwudhukkan.
* Disunatkan didahulukan dimandikan dari sebelah kanan.
* Dimulakan dengan air bidara dan gosok pada setiap anggota badan.
* Bersihkan najis pada rongga yang terbuka.
* Jirus dengan air mutlak ke seluruh badan dan ratakan.
* Pastikan air mandian dialirkan ke longkang.
* Lapkan jenazah dan salinkan dengan kain yang bersih dan dibawa ke tempat mengkafan.

Mengkafankan jenazah:

* Letakkan jenazah di tempat yang telah disediakan kain kafan.
* Letakkan kapas pada bahagian anggota tubuh terutama di bahagian anggota sulit.

(Jenazah yang ada luka ditambah kapas pada bahagian tersebut. Bagi jenazah yang mengalami luka yang berdarah, elok dilapiskan dengan plastik nipis.)


PROSEDUR PENGENDALIAN JENAZAH BERISIKO TINGGI

Persediaan terbahagi kepada 3 peringkat:

* Persediaan tempat dan kakitangan yang terlibat dalam urusan pengendalian sebelum terima jenazah.
* Prosedur semasa mengendalikan / memandikan jenazah.
* Prosedur selepas jenazah disempurnakan.

Prosedur pengendalian mayat berisiko tinggi:

* Pastikan status kita mestilah sihat. (Mereka yang tidak sihat kemungkinan mendapat jangkitan pathogen adalah tinggi).
* Pastikan anggota badan terutama tangan tidak ada luka atau cedera.
* Sebaik-baik mereka yang mengendalikan jenazah telah mendapat imunisasi.
* Pastikan kuku sentiasa pendek supaya tidak mencederakan jenazah atau boleh mengumpulkan kotoran daripada jenazah tersebut.
* Menggunakan Personal Protective Equipment (PPE).
* Jumlah mereka yang terlibat hendaklah dikurangkan.
* Semua pakaian dan apa-apa bahan yang terlekat di badan hendaklah ditanggalkan dan dimasukkan ke dalam bekas plastik yang dikhaskan.
* Siramkan mayat dengan air yang bercampur dengan sodium hypochloride 10% di seluruh badan.
* Cucian pada rongga yang terbuka hendaklah menggunakan peralatan khas seperti forceps atau putik kapas.
* Rongga tersebut hendaklah ditutup dengan kapas yang telah direndam dengan sodium hypochloride 10%.
* Jika ada kudis atau luka, hendaklah ditutup dua lapis dengan kapas atau gauze yang telah direndam dengan sodium hypochloride 10%.
* Setiap lapisan kain kapan hendaklah disembur dengan sodium hypochloride sebanyak 10%.
* Jika perlu boleh ditambah dengan 1 lapisan plastik bagi lapisan kedua terakhir.
* Setelah selesai hendaklah dimasukan ke dalam beg plastik khas.

Perhatian:
Waris dibolehkan melihat tetapi tidak digalakkan untuk menyentuh atau mencium mayat. (Bergantung kepada kondusi kesihatan jenazah sebelum kematian).


PROSEDUR DAN INFO UMUM YANG PENTING

Seksyen 329: Kewajipan Pegawai Polis Menyiasat Kematian

Tiap-tiap Ketua Polis yang menerima maklumat:
(a) Bahawa seseorang itu telah membunuh diri;
(b) Bahawa seseorang itu telah dibunuh oleh orang lain atau dibunuh oleh binatang, atau jentera atau mati kerana kemalangan;
(c) Bahawa seseorang yang telah mati dalam keadaan yang menimbulkan syak munasabah bahawa orang lain telah melakukan suatu kesalahan;
(d) Bahawa mayat dijumpai tetapi tidak diketahui akan sebab-sebab kematiannya atau; bahawa seseorang telah mati secara mengejut, hendaklah seberapa segera menyampaikan maklumat ini kepada Ketua Polis Daerah.

Seksyen 328: Erti Kematian

Sebab kematian termasuklah bukan sahaja sebab kematian yang nyata yang boleh ditentukan melalui pemeriksaan atau post mortem terhadap badan si mati itu, tetapi juga semua perkara yang perlu untuk membolehkan suatu pendapat dibuat bagaimana si mati itu menemui ajalnya dan sama ada kematiannya disebabkan atau dipercepatkan oleh perbuatan atau kecuaian yang menyalahi undang-undang yang dilakukan oleh mana-mana orang lain.

(AHP Pie - Contoh kes: Si A dijumpai mati terbakar di dalam kereta akibat kemalangan jalan raya. Tetapi setelah bedah siasat dijalankan, didapati sebab sebenar si A mati adalah kerana beliau menjadi mangsa pembunuhan sebelum kejadian kemalangan.)



  
Pembuangan sisa buangan

Semua bahan buangan hendaklah dimasukan ke dalam beg plastik (kuning). Seelok-eloknya dua lapisan dan diikat, dibakar atau ditanam.

Semasa memandikan jenazah:

* Lakukan secara lembut dan jangan tergopoh-gapah.
* Pastikan tiada percikan cecair jenazah atau mayat terkena pada bahagian anggota badan mereka yang mengendalikan jenazah.
* Jangan terlalu ramai mengendalikannya dan jika terkena percikan, tidak perlu panik, cuma perlu dicuci dengan segera.


Kesimpulan

Jenazah ODHA memang dikategorikan dalam kumpulan JENAZAH BERISIKO, tetapi anda perlu faham maksud JENAZAH BERISIKO dengan tepat terlebih dahulu untuk mengelakkan stigma, diskriminasi, judgemental, paranoia, dan fitnah.

Salah faham menyebabkan semua ahli kariah menanggung dosa dan akibatnya menyebabkan jangkitan HIV semakin meningkat apabila ODHA enggan menjalani rawatan akibat pelbagai tekanan yang sepatutnya tidak berlaku. Tekanan dan aib turut ditanggung oleh ahli keluarga dan sahabat-sahabat mereka (affected people).

Pembaca juga perlu faham perbezaan antara PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO dengan PENGURUSAN JENAZAH BERISIKO TINGGI. Jika masih kabur, aku sarankan ahli keluarga atau waris kepada ODHA meminta pihak hospital menguruskan jenazah. Pihak KKM sedia maklum SOP tersebut dan setelah selesai, barulah jenazah dibawa pulang untuk disembahyangkan dan dikebumikan.
Berdasarkan pengalaman peribadi, para pengendali jenazah sendiri biasanya terus sahaja menyembahyangkan jenazah tersebut di bilik mandi mayat hospital setelah selesai urusan memandikan. Hebat dan besar sungguh ganjaran pahala untuk mereka.

Simple, bukan? Itu sahaja. Moga ada manfaatnya kepada semua.

Sumber: Pelbagai carian daripada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia, The Malaysian Bar, laman web JAKIM, dan Jabatan Forensik HKL. Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua, khususnya kepada Tuan Haji Abu Bakar bin Lajis.

Sharing ini disediakan oleh aku, orang awam yang hidup sebagai seorang ODHA, bukan oleh seorang medical practitioner. Mohon teguran dan pandangan melalui mereka yang pakar dan berpengalaman.


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM:
http://www.positivewarriors.org/

Facebook Fan Page:
https://www.facebook.com/ppwmfanpage?ref=hl

No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com