Thursday, May 31, 2018

ISLAM BERSIFAT UNIVERSAL ( ALAMIYYAH )


Dimaksudkan dengan universal itu bahawa Islam adalah sesuai untuk semua manusia dan semua tempat di dunia ini. Islam diturunkan untuk seluruh manusia tanpa ada perbezaan antara satu bangsa dengan bangsa lain, tanpa ada perbezaan antara satu keturunan, Bahasa, geografi dan sejarah yang lain.

Sifat universal Islam ini tanpa ada batasan waktu atau generasi tertentu tetapi sifat universal ini berterusan sehingga hari Kiamat. Sifat universal ini meliputi semua makhluk Allah SWT termasuk manusia, binatang dan juga tumbuh-tumbuhan. Sebab itulah dalam Islam, ketika dalam peperangan, tentera-tentera Islam dilarang untuk membunuh orang tua yang uzur, orang perempuan yang tidak ikut dalam peperangan, kanak-kanak kecil, mereka yang berada di dalam rumah ibadat dan memusnahkan tanam-tanaman secara sewenang-wenangnya. Keadaan ini tidak terdapat dalam ajaran agama lain tetapi dalam Islam telah menetapkan sifat ini demi kesejahteraan manusia dan alam semesta.

Selain dari sifat universal itu, ciri-ciri asas Islam itu sendiri menjelaskan bahawa Islam yang menjadi al Din bagi manusia sejagat itu mempunyai ciri-ciri seperti berikut :

1. Tauhid :
Keesaan tauhid dan kesatuan akidah yang terdapat di dalam Islam telah mengujudkan kesatuan ummah. Kesatuan tauhid ini membolehkan manusia berinteraksi di antara satu sama lain tanpa ada keraguan. Penghayatan tauhid ini membolehkan manusia berhubung di antara satu sama lain secara terbuka.

2. Ibadat :
Ibadat dalam Islam bukan sahaja menekankan aspek ritual sahaja atau aspek kerohanian semata-mata tetapi juga dalam aspek kehidupan seharian sekiranya dilakukan mengikut syarat-syarat tertentu. Di samping itu, ibadat dalam Islam menekankan jasmani dan rohani, roh dan jasad, zahir dan batin. Ibadat dalam Islam juga menekankan kesejahteraan hidup di dunia dan kebahagiaan hidup di akhirat.
3. Persaudaraan :
Asas persaudaraan dalam Islam itu merujuk kepada asal kejadian manusia dari satu keturunan iaitu berasal dari kejadian tanah dan kemudiannya dari keturunan yang satu juga iaitu dari keturunan Nabi Adam AS dan Hawa. Selain dari itu, persaudaraan dalam Islam itu berteraskan keimanan kepada Allah SWT dan bukan berdasarkan keturunan semata-mata atau berasaskan bangsa atau negara. Asas ini menjadikan persaudaraan Islam lebih teguh dan luas tanpa batasan dan tanpa sempadan negara atau warna kulit.

4. Ilmu Pengetahuan :
Islam diasaskan dengan menekankan ilmu pengetahuan. Ini terbukti dengan pertama yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW menekankan ilmu pengetahuan iaitu aspek membaca dan al qalam. Melalui wahyu yang pertama ini menjelaskan penekanan ilmu pengetahuan dalam Islam. Ilmu merupakan satu amanah dan rahmat yang patut disyukuri untuk digunakan dalam melaksanakan tanggungjawab khalifah Allah SWT di atas muka bumi ini. Ilmu dalam di dalam Islam mempunyai pelbagai bidang dan menyeluruh selagi ianya tidak bercanggah dengan Islam akan dimanfaatkan ilmu itu dalam Islam.  Ianya meliputi bidang spiritual, mental, fizikal, kemasyarakatan, kenegaraan, sains dan teknologi.

5. Keadilan :
Oleh kerana Islam adalah agama semawi yang datang dari Allah SWT yang bersifat maha adil dan maha bijaksana, sudah tentulah Islam itu bersifat adil. Ajaran Islam adalah adil kepada semua makhluk Allah SWT sama ada haiwan, tumbuh-tumbuhan atau manusia itu sendiri. Ianya meletakan keadilan itu berdasarkan fitrah kejadian makhluk itu sendiri.

KONSEP ISLAM SEBAGAI AL DIN



Pengertian agama dan Al Din adalah berbeda. Pengertian agama adalah lebih sempit berbanding dengan pengertian al Din. Pengertian al Din lebih luas dari agama.
Allah SWT menyebut Islam itu sebagai al Din sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al Maidah, ayat 3 yang bermaksud,
 “ ………Pada hari ini Aku sempurnakan untuk kamu Din kamu, dan Aku cukupkan kepadamu nikmatKu dan Aku redha Islam Din kamu.”
( Terjemahan ayat )

Dasar Islam :
Islam itu mempunyai dasar yang syumul berkait rapat antara hubungan manusia dengan Allah SWT, hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dan alam. Ia tidak hanya hubungan manusia dengan Allah SWT semata-mata seperti yang terdapat dalam pengertian agama itu. Din al Islam itu lebih luas daripada agama. Din al Islam merupakan satu system yang teratur yang disyariatkan oleh Allah SWT melalui Nabi Muhammad SAW. Ini bersesuaian dengan amanah manusia itu sebagai khalifah untuk memakmurkan bumi Allah SWT ini.

Falsafah :
Falsafah Islam itu mengatur hubungan antara manusia dengan manusia dengan membentuk sistem munakahat untuk membina hidup berumahtangga. Ia juga membentuk sistem muamalat yang mengujudkan hubungan persahabatan, kejiranan, kepimpinan, kebudayaan, hubungan antara sesama orang Islam dan dengan bukan orang Islam.
Dalam hubungan dengan Allah SWT pula akan membentuk sistem beribadat untuk menjadikan manusia sebagai hamba Allah SWT dan melaksanakan tanggungjawab dalam beribadat seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji.
Hubungan dengan alam pula, Islam akan menganjurkan kepada manusia agar mentadbir alam ini dengan cara saksama, mengikut fitrah dan adil. Alam ini bukan digunakan secara membazir, memberikan kemudharatan dan merosakan alam tabie secara sewenang-wenangnya.


ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP YANG LENGKAP DAN UNIK


Islam sebagai cara hidup yang lengkap dan unik itu mempunyai tiga perkara yang utama iaitu Islam, Iman dan Ihsan.

Islam itu hukum-hukum dan keterangan-keterangan yang terdiri dari suruhan dan teghan serta meliputi segala bidang kehidupan umat manusia itu mempunyai lima perkara yang asas seperti yang dapat difahami dari hadith Rasulullah SAW ketika Jibrail AS dating bertanya Baginda tentang Islam:-

            “ ……………… ceritakan pada ku ( wahai Muhammad ) tentang Islam?” Baginda menjawab, “ Engkau mengaku bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, Muhammad itu hamba dan pesuruhNya, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, puasa di bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah jika engkau mampu…….”
( mafhum hadith riwayat al Bukhari dan Muslim )
Lima perkara asas tersebut iaitu :

1.  Kalimah Tauhid :
Kalimah Tauhid itu ialah suatu pertuturan kata yang memelihara dan menyelamatkan seseorang dari perkara-perkara yang membahayakan serta memberikan manfaat untuk kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Kalimah Tqauhid itu ialah dua kalimah syahadah merupakan kalimah al Taqwa. Ia merupakan anak kunci seseorang untuk menjadi seorang Islam dan memisahkaan Muslim dan Kafir. Ia menjadikan seseorang itu mendapat kesejahteraan hidup di dunia dan juga di akhirat.


2. Solat :
Dalam solat seseorang itu akan dilatih menggunakan segala anggota untuk berusaha dan mengerjakan sesuatu perkara dengan cara yang teratur. Ia menanamkan semangat melakukan amal bakti sama ada yang diw2ajibkan atau digalakan untuk diri sendiri dan masyarakat. Ia mendidik seseorang itu mengenang budi dan mensyukuri nikmat-nikmat dengan melakukan segala kebaikan dan menjauhkan perkara-perkara yang merosakan. Ia mendidik seseorang itu dengan penuh kesedaran untuk mengingati Allah SWT dan berdoa untuk memohon taufik dan hidayahNya ke jalan yang diredhaiNya.

3. Zakat :
Membantu dan menolong orang-orang yang fakir miskin dan orang kesusahan merupakan satu kebajikan dalam Islam terutama dalam pengorbanan harta benda. Harta benda adalah merupakan asas bagi segala urusan dan keperluan dalam kehidupan manusia di dunia. Lantaran itu, pengorbanan harta seperti yang dianjurkan dalam ibadat zakat adalah amat digalakkan sehingga menjadi satu dari rukun Islam.

4. Puasa :
Puasa menjadikan manusia itu hidup sentiasa aman kerana ia dapat menyekat dan menentang runtunan hawa nafsu serta ia melatih diri seseorang itu mengingati bahawa dirinya berada dalam pengawasan Allah SWT. Apabila hawa nafsu dapat dikawal dari melampaui batas larangan Allah SWT, maka diri seseorang itu membawa keharmonian dalam hidup seseorang, keluarganya dan masyarakatnya.

5. Haji :
Hidup memencilkan diri atau mengasingkan diri dari sebarang perhubungan manusia tidak seharusnya berlaku. Perjumpaan, perundingan, persidangan dan perbincangan merupakan cara terbaik menyelesaikan masalah. Lantaran itu, menghadiri perhimpunan untuk kebajikan amat digalakan seperti yang terdapat dalam amalan haji.



Iman dari segi Bahasa berasal daripada perkataan Arab       (         ) yang bermaksud aman atau membentuk keadaan amann dan tenteram. Dalam Ilmu tauhid, imann itu membawa maksud bahawa membenarkan dengan hati, berikrar dengan lisan dan beramal akan ajaran-ajaran yang disyariatkan oleh Allah SWT yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW.
Iman itu mempunyai enam rukun sepereti yang dapat difahamji dari hadith RasululLah SAW ketika Jibrail AS datang bertanya Baginda tenteang :
            “……………… Ceritakan padaku ( Wahai Muhammad ) tentang iman. Baginda menjawab,”Engkau beriman kepada Allah, Malaikat, Kitab-kitab, Rasul-Rasul, Hari Kiamat dan Qada’ dan Qadar …………...”
( Mafhum hadith riwayat al Bukhari dan Muslim )

Enam rukun Iman itu ialah :

1. Beriman dengan Allah SWT:
Mempercayai dengan penuh keyakinan tentang kewujudan, keesaan atau tunggal dan tidak ada yang menyerupaiNya. Beriman kepada Allah SWT bermaksud mempercayai bahawa Dialah yang menghidupkan dan mematikan, pemberi rezeki, tempat pergantungan segala yang di langit atau di bumi. Dia adalah pemilik kepada semua makhluk, menjadi tuan dan pengatur perjalanan alam ini. Dialah tuhan untuk di sembah dengan sebenar-benarnya.  Kita melakukan segala kegiatan hidup mengikut kehendak dan untuk Allah SWT.

2. Beriman dengan Malaikat :
Mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa Allah SWT ada mencipta sejenis makhluk sebagaimana yang dijelaskan dalam alQuran dan alHadith. Beriman dengan para malaikat termasuk dalam mempercayai perkara yang ghaib. Malaikat ini tabiat dan tugas mereka yang sangat berlainan dengan tabiat manusia. Malaikat adalah hamba Allah yang tidak berkuasa mendatangkan sebarang manfaat atau keburukan kepada manusia.

3. Beriman dengan Kitab-Kitab Allah SWT:
Wajib mempercayai bahawa Allah SWT ada menjadi kitabNya yang mengandungi titah perintah, larangan, panduan dan ikutan untuk dilaksanakan oleh umat manusia untuk kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Kitab ini diturunkan kepada Nabi-nabi dan Rasul-Rasul. Setiap orang muslim wajib percaya bahawa Allah SWT ada menurunkan kitab yang terdahulu selain alQuran iaitu alZabur, alTaurat dan alInjil. Kitab Allah ini merupakan panduan-panduan dan perundangan-perundangan Allah SWT yang diwahyukan kepada hambaNya yang terpilih untuk memimpin manusia ke arah  keredhaan Ilahi.

4. Beriman dengan Rasul-Rasul Allah SWT :
Mempercayai bahawa Allah ada memilih seorang hambaNya sebagai rasul untuk menjalankan tugas untuk mentauhidkan Allah SWT, menyampaikan segala hukum, peraturan, segala suruhan dan laranganNya. Sebagai bukti kerasulannya, Allah SWT memberikan mereka mukjizat untuk membenarkan kerasulannya. Dia menjadi petunjuk dan pendoman untuk kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.


5. Beriman dengan Hari Akhirat :
Menyakini bahawa Allah SWT akan membangkitkan kembali manusia setelah dimatikan untuk memberikan balasan yang setimpal dengan amalan manusia di dunia ini. Kebangkitan manusia merupakan keadilan Allah SWT untuk mendapat ganjaran kesejahteraan hidup yang baqa’ di akhirat dengan amalan baik mereka di dunia.

6. Beriman dengan Qada’ dan Qadar :
Mempercayai bahawa segala sesuatu yang terjadi dan peristiwa yang berlaku adalah menurut ketentuan dan ketetapan Allah SWT. Manusia adalah makhluk ciptaan Allaqh SWT dan sudah tentulah Allah SWT yang menentukan perjalanan gerak-geri dan kelakuan mereka. Allah SWT yang berkuasa sepenuhnya ke atas mereka. Apa yang dilakukan oleh manusia dalam batasan yang diizinkan oleh Allah SWT.

Ihsan seperti yang dapat difahami dari hadith RasululLah SAW ketika Jibrail AS datang bertanya Baginda tentang ihsan :
            “ ………….Ceritakan padaku ( wahai Muhammad ) tentang ihsan”. Baginda menjawab,” Engkau mengerjakan ibadat kepada Allah SWT seolah-olah engkau melihatNya ( memerhatikan keadaanmu ), kiranya engkau tidak dapat melakukan yang demikian maka ingatlah bahawa Allah SWT tetap memerhatikan keadaanmu…….”.
( mafhum hadith riwayat alBukhari dan Muslim)

Ihsan ialah cara mengerjakan sesuatu ketaatan atau ibadah dengan sebaik-baiknya, lengkap segala peraturannya serta ikhlas kepada Allah SWT. Ia dilaksanakan kepada Allah SWT dengan keadaan seolah-olah dapat dirasai dalam pemerhatian Allah SWT pada zahir dan batin atau hadirkan keyakinan bahawa Allah SWT sentiasa melihat, memerhati dan mengawasi setiap ketaatan atau ibadah yang dilakukan. Sesungguhnya ihsan ini menjadi pelengkap kepada Islam dan Iman. Tanpa Ihsan tidak sempurna Islam dan Iman.

ISLAM DAN KONSEP-KONSEP ASAS


A. 
MUKADIMAH
Allah SWT yang maha berkuasa telah mencipta berbagai-bagai jenis makhlukNya. Di antara makhluk ciptaan Allah SWT ialah manusia. Manusian adalah merupakan satu makhluk yang paling istimewa jika dibandingkan dengan makhluk Allah yang lain. Manusia itu diberikan satu amanah yang amat tidak mampu dipikul oleh makhluk Allah SWT yang lain seperti bumi, langit,bukit-bukau dan haiwan-haiwan.

Dengan keistuimewaan diberikan aqal dan nafsu, Allah SWT telah memberikan satu amanah yang amat besar dan tidak mampu dipikul oleh makhluk Allah SWT yang lain. Manusia telah dijadikan sebagai khalifah di muka bumi ini berkewajipan untuk menanggung amanah Allah SWT.

Menurut Jumhur Ulama, amanah yang diberikan kepada manusia adalah Islam. Din al Allah yang disebut Islam adalah satu amanah yang telah dibentangkan oleh Allah SWT kepada makhluk-makhlukNya dan kesemua makhluk itu menolak amanah tersebut tetapi manuysia telah sanggup menerimanya. Amanah yang dipertanggung-jawab ini bukan sahaja untuk dirinya tetapi untuk keluarga, masyarakat dan negara.

PENGERTIAN ISLAM
Dari segi Bahasa, Islam berasal daripada perkataan Arab mempunyai berbagai makna. Perkataan Islam itu adalah nama terbitan dan kata kerjanya ialah perkataan ‘salam” yang bermaksud selamat dan sejahtera atau kedamaian. Ia juga bermaksud menyerah diri, tunduk, patuh dan taat. Ia juga bermaksud tulen dan suci daripada kecacatan zahir dan batin.

Pengertian Islam dari segi istilah atau syara’ pula ialah kepatuhan secara jujur hati, penyerahan diri dan mentauhidkan Allah SWT dengan penuh kesedaran dan kerelaan untuyk mengikuti peraturan hidup yang bersifat intergral dan berakhlak mulia  sebagaimana yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW.



PENGERTIAN AGAMA
Dari segi Bahasa berasal daripada Bahasa Pali yang bermaksud pergi, menuju, atau dating atau dalam Bahasa Arab bererti penyerahan diri, ketundukan dan perhitungan. Agama juga boleh didefinasikan sebagai kepercayaan kepada sifat-sifat dan kekuasaan tuhan serta menerima ajaran dan perintahNya.

PENGERTIAN AL DIN
Secara umumnya al Din membawa maksud suatu cara hidup tetapi dalam bentuk khusus al Din merupakan suatu cara hidup yang sistematik dan teratur telah ditetapkan oleh Allah SWT yang disampaikan melalui Nabi Muhammad SAW untuk dilaksanakan oleh seluruh umatNya.

PERBEZAAN AGAMA DAN AL DIN
Agama adlah lebih bersifat sesuatu yang hubungannya hanya terbatas antara manusia dengan tuhannya dan kadang-kadang merupakan ciptaan dan khayalan yang dicetuskan oleh pemikiran manusia itu sendiri. Sedangkan al Din adalah system atau peraturan yang mencakupi segenap aspek kehidupan manusia dan hubungannya mempunyai tiga dimensi antarta tuhan, manusia dan alam. Al Din juga meliputi aspek jasmani dan rohani manusia serta bersesuaian dengan fitrah dan pemikiran logik manusia.


Wednesday, May 30, 2018

Fatwa Imam Nawawi kutip harta rakyat


Terdapat satu kisah masyhur berhubung Imam Nawawi yang menjelaskan lagi kemuliaan peribadi ulama terkemuka ini. Menurut riwayat, Sultan Al-Malik Al-Zahir telah mengadakan persiapan perang untuk memerangi orang-orang Tatar (Monggol) lalu digunakanlah fatwa ulama yang mengharuskan mengambil harta rakyat untuk kepentingan perang melawan musuh.

Keseluruhan ulama fiqh negeri Syam telah menulis menyokong fatwa tersebut, namun baginda belum merasa senang hati kerana Imam Nawawi belum memberikan fatwanya.

Baginda menjemput Imam Nawawi ke istana untuk mendengar sendiri pandangan beliau. Walaupun menerima jemputan sultan, tanpa diduga Imam Nawawi menolak untuk menyokong fatwa itu. Malah dengan berani beliau memberikan alasan penolakannya itu.

“Aku mengetahui bahawa kamu (Sultan Al-Malik Al-Zahir) dahulunya seorang hamba tawanan dan tidak mempunyai sebarang harta benda. Tetapi dengan pertolongan Allah kamu telah menjadi seorang raja. Aku mendengar bahawa kamu ada memiliki seribu orang hamba, tiap seorang mempunyai beberapa ketul emas. Manakala 200 orang khadam wanita milik kamu masing-masing mempunyai barang-barang perhiasan yang bernilai.

“Andai kata kamu membelanjakan kesemua itu untuk keperluan perang sehingga mereka tidak lagi mempunyai barang-barang itu, maka aku bersedia memberikan fatwa untuk membenarkan kamu mengambil harta rakyat.”

Kesimpulannya, Imam Nawawi berfatwa tidak membenar Al-Zahir mengambil harta rakyat selama kekayaannya sendiri masih dapat digunakan.

Buka Balkan: Islam ke Eropah Timur

KEBANGKITAN Othmaniyah sebagai kuasa politik yang baru bermula sebaik sahaja jatuhnya Daulah Abbasiyah di Baghdad pada 1258M (656H). Pada 1299M (699H), Kerajaan Othmaniyah didirikan di Barat Anatolia, di perbatasan Wilayah Byzantine.
Disebabkan kedudukannya yang bersempadan dengan Kerajaan Romawi ini, Dinasti Othmaniyah bukan sahaja memainkan peranan besar dalam membawa Islam ke Eropah dari arah Timur, bahkan akhirnya berjaya meruntuh Kota Constantinople yang sangat kukuh itu pada 1453M.
Sejarah kemasukan Islam ke Eropah bermula dengan kejayaan tentera Panglima Musa bin Nushair memasuki Andalus menerusi Gibraltar pada tahun 92H. Kemudian, selepas kejayaan Dinasti Alghlabiyah membuka Sicilia pada 212H, Sultan Ibrahim II Aghlabiyah telah berjaya memasuki Semenanjung Itali dan menguasai Kota Bari dan Toranto pada 232H.
Tetapi ia dapat ditawan semula oleh Kerajaan Rom tiga tahun kemudian. Adapun penguasaan lain terhadap Wilayah Eropah hanya berlaku ke atas pulau-pulau di Mediterranean seperti Cyprus, Rhodes dan Crete yang ditawan oleh Muawiyah Abu Sufian pada tahun 29H, iaitu zaman Khalifah Othman al-Affan.
Sultan Murad I: Pemacu kebangkitan Othmaniyah
Sultan Murad I (761-791H) adalah Sultan Othmaniyah yang ketiga, sekali gus cucu kepada pengasas daulah ini, Othman bin Ertughul (656-726H). Sebagaimana ayahnya, Sultan Orkhan bin Othman yang merupakan seorang Sultan yang sangat berambisi dalam meluaskan Wilayah Islam ke atas kawasan-kawasan Kristian Byzantine di sekitarnya, Murad I mulai masuk ke bumi Eropah secara meluas sehingga Constantinople dapat dikepung dari arah Barat. Bahkan, beliau telah memindahkan Ibu Negara Othmaniyah ke Eropah pada 1362M sebagai langkah untuk meluaskan pengaruh Islam ke atas benua itu.
Sultan Murad I adalah seorang pemimpin yang terkenal kerana adil, mencintai jihad, sangat pemberani, dermawan dan kuat beragama, sehingga beliau mendapat syahid pada 1389M (791H). Kejayaan terbesar dalam jihad beliau ialah penguasaan ke atas Adrianople (Edirne) pada 1360M, yang merupakan kota kedua terbesar bagi Byzantine, dan menjadi pintu masuk ke Eropah, khususnya Balkan.
Pada 1363M, Adrianople dijadikan Ibu Negara Othmaniyah menggantikan Bursa. Dari kota ini, Sultan Murad I bergerak menguasai Tenggara Eropah termasuk Balkan, Serbia dan Bulgaria sehingga dapat memaksa Kaisar Byzantine, John V Palaiologos membayar pampasan kepada Daulah Othmaniyah. Beliau kemudiannya mewujudkan dua Pusat Pentadbiran Othmaniyah iaitu di Rumelia bagi Balkan dan Adrianople bagi Asia Kecil.
Perang Serbia: Pembukaan Bosnia dan syahidnya Sultan Murad I
Kejayaan Daulah Othmaniyah menguasai Adrianople pada 1360M telah mewujudkan tiga kuasa politik di Timur Eropah iaitu Constantinople, Daulah Othmaniyah dan Empayar Serbia. Kematian Raja Serbia, Stefan Uros V pada 1371 tanpa putera telah menyebabkan empayar ini melemah.
Sebelumnya, kejayaan Sultan Murad I menguasai Philippoupolis telah menyebabkan Wilayah Othmaniyah membesar lima kali ganda, dan mendorong Paus Urban V menghasut Raja-raja Kristian bangkit melawan Othmaniyah. Raja Serbia, Bosnia dan Falakh telah berpakat menyerang Andrianople pada 1363M tetapi tewas dalam serangan hendap Othmaniyah.
Pada awal 1371M, mereka tewas lagi dalam perang di Maritsa. Sultan Murad I kemudiannya menguasai Samakov, Sofia, Monatsir, Nice dan Salonika sehingga Raja Serbia dan Bulgaria terpaksa membayar ufti.
Walau bagaimanapun, tentera Othmaniyah telah tewas dalam dua pertempuran iaitu dalam Perang Plocnik (1386M) dan Perang Bileca (1388M) yang menyebabkan pasukan Kristian bersemangat semula. Sultan Murad I memindahkan tenteranya ke Ihtiman dari Philippoupolis pada 1388M melalui Velbudz dan Kratovo (Macedonia) serta menyerang Wilayah Kristian di Utara Serbia seperti Kumanovo, Presvo dan Gnjilane dalam pergerakan ke Prestina. Keadaan ini telah mengakibatkan berlakunya Perang Kosovo pada 15 Jun 1389M.
Sultan Murad I bersama dua puteranya, Bezayid dan Yaakob dengan 40,000 tentera berhadapan dengan tentera gabungan Serbia dan Bulgaria yang dibantu oleh tentera Bosnia, Falakh, Albania, Herzegovina dan Poland yang berjumlah 30,000 orang.
Peperangan ini telah membolehkan Daulah Othmaniyah menguasai Wilayah Balkan iaitu negara-negara Bosnia, Herzegovina dan Kosovo hari ini pada 13 Ramadhan 791, di mana panglima perang Kristian, Lazar telah berjaya dibunuh.
Namun begitu, setelah pasukan Islam, Sultan Murad I telah ditikam oleh seorang perajurit Kristian yang berada dalam gelimpangan mayat tentera yang terbunuh. Dengan syahidnya Sultan Murad I, usaha meluaskan pengaruh Islam di Timur Eropah ini diteruskan oleh Sultan Yildirim Beyazid.
MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
13 Ramadan 1439 / 29 Mei 2018 - HARAKAHDAILY 30/5/2018

Kepung Kota Safed: Islam kuasai Syam

KEJAYAAN Sultan Salahuddin al-Ayubi mengambil alih Daulah Fatimiyah pada 1171M dan kembalinya Baitulmaqdis ke tangan Islam pada 1187M telah membuka ruang untuk Islam menguasai bumi Syam sepenuhnya. Kejayaan ini bermula dengan kemenangan dalam Perang Salib II atau Perang Hittin pada 583H, diikuti oleh pembukaan Baitulmaqdis pada 27 Rejab 583H. Kejayaan Sultan Salahuddin al-Ayubi merampas semula Baitul Maqdis setelah kota suci itu dijajah oleh Kristian dalam Perang Salib I pada 1099 (490H) telah menggemparkan Eropah.
Ekoran itu, kebanyakan Raja dan Panglima Perang Kristian seperti Fredrick Barbossa (Raja Jerman), Richard The Lion Heart (Raja England), Philips Augustus (Raja Perancis), Leopold (Austria), Duke of Burgundy dan Count of Flanders telah bersekutu menyerang Sultan Salahuddin al-Ayubi yang mengetuai tentera Islam. Gerakan Kristian ini telah mencetuskan Perang Salib III yang berlaku selama lima tahun, berakhir dengan Perjanjian Ramallah pada 588H (1192M), di mana Sultan Salahuddin al-Ayubi telah diakui sebagai penguasa Baitulmaqdis dan semua wilayah menjadi milik Islam, kecuali Acre.
Sultan Salahuddin al-Ayubi: Panglima Terbesar Islam
Salahuddin al-Ayubi (533-589H) adalah antara pemimpin Islam terkemuka dalam sejarah kerana kejayaannya mengambil alih Mesir daripada kerajaan Syiah Fatimiyah serta keberhasilan baginda mengalahkan tentera Salib, merampas Baitulmaqdis dan menjadikan seluruh Wilayah Syam dikuasai oleh Islam. Beliau yang dilahirkan di Damsyik merupakan anak kepada Gabenor Balbek, Najmuddin al-Ayubi. Beliau kemudian dilantik sebagai Panglima Saljuk di Mesir menggantikan bapa saudaranya, Shirkuh. Pada awalnya, beliau adalah tentera Sultan Mahmud Nuruddin Zanki, Raja Saljuk Aleppo yang diarahkan menguasai Mesir pada 1160M, sebelum menjadi panglima pada tahun 1969M.
Selepas menguasai Mesir, baginda telah berperanan mempertahankan Mesir dari tentera Salib Baitulmaqdis yang dipimpin oleh Almaric I. Sebagai panglima tentera, Salahuddin al-Ayubi ketika saat kewafatan Khalifah Daulah Fatimiyah, al-Aidid pada September 1171M, telah mengarah para imam menyebut nama Khalifah al-Mustadi' Li Amrillah (1170-1780M) iaitu Khalifah Abbasiyah di Baghdad, sekali gus mengembalikan Mesir kepada umat Sunni. Setelah kewafatan Sultan Mahmud Nuruddin Zanki pada 1174M pula, Salahuddin al-Ayubi mengisytiharkan dirinya sebagai Sultan Mesir, sebelum bergerak ke Baitulmaqdis bagi menghadapi Perang Salib II pada 583H (1187M).
Menawan Kota Safed: Penguasaan ke atas bumi Syam
Selepas berjaya mengalahkan tentera Kristian dalam Perang Hittin dan menguasai Baitulmaqdis, Sultan Salahuddin al-Ayubi menyedari saki baki kekuatan tentera Kristian masih berpusat di kota-kota Kristian sekitar Syam, dan ia menjadi ancaman kepada Baitul Maqdis. Pada Mac 1183M, baginda bergerak dari Acre menuju ke kubu-kubu lawan di Kawkab, Karak dan Safed, iaitu pusat-pusat pengikut Templer dan Hospitaler, panglima-panglima Kristian. Beliau yang bertujuan menguasai wilayah Kristian itu, bergerak menuju ke Hins al-Akrad, benteng Kurdis, sekali gus menghampiri Antioch, kota pemerintahan Byzantine di Syam.
Gerakan Sultan Salahuddin al-Ayubi telah menawan Kota Jabala pada 18 Jamadil Akhir 538H dan memaksa pemimpin Kristian, Bohemond membebaskan tawanan Islam. Pada 24 Jamadil Awal pula, Kota Lattakia telah tewas, diikuti oleh Kota Sahyun yang jatuh pada 27 Jamadil Awal bersama Kota Balatunus, Aydhu dan Jamahiriyah. Kota Bakas pula tumbang ke tangan Islam pada 6 Jamadil Akhir, diikuti oleh kota Shugr 3 hari kemudian, sekali bergerak menghampiri Antioch. Dalam tempoh antara 16 Jamadil Akhir hingga 2 Syaaban, kota-kota Sarminiyah, Barziyah, Darbsak dan Baghras telah tidak dapat dipertahankan lagi oleh tentera Kristian. Akhirnya pada 3 Syaaban, Aleppo daoat dikuasai oleh Islam.
Baginda memasuki Damsyik pada 11 Syaaban dan singgah di Ma'arat al-Ni'man sehingga Ramadhan 584H. Kota Kristian yang masih berbaki ialah Kawkab, Karak dan Safed. Baginda menghantar Panglima al-Adil dan Sa'adudin Kamshabah ke Karak, sekali gus menguasai benteng-benteng kecil seperti Shawbak, Wu'ayra, Sila' dan Hurmuz. Dengan kejayaan ini, Sultan Salahuddin al-Ayubi membebaskan Raja Humpery IV yang ditawan dalam Perang Hittin. Setelah itu, beliau menghantar Qaymaz an-Najmi untuk menguasai Kawkab, sedangkan Sultan Salahuddin al-Ayubi sendiri bergerak ke Safed pada 12 Ramadan 584H dan terus dapat menguasai kota itu, sekali gus menghabiskan semua kota dan benteng Kristian di bumi Syam.
MOHD FADLI GHANI

Ma'rakah Buwaib: Islam bangkit atas Parsi

KEJAYAAN Khalifah Abu Bakar as-Siddiq (10-13H) menyelesaikan pemberontakan golongan Riddah dan Nabi palsu pada zamannya, telah membolehkan Khalifah Umar al-Khattab (13-23H) meluaskan Wilayah Islam di luar Jazirah Arab. Antara sasaran Khalifah Umar al-Khattab ialah dua kuasa besar iaitu Rom di Barat dan Parsi di Timur Tanah Arab.
Gerakan pembukaan wilayah telah dibuat dengan beberapa ketumbukan tentera bergerak ke Utara terutama Wilayah Iraq iaitu Kufah dan Basrah, setelah Khalid al-Walid berjaya membuka Syam pada era Khalifah Abu Bakar. Khalifah Umar al-Khattab telah menemui Mutsanna bin Harithah, Abu Ubaid ats-Tsaqafi dan Sulaith bin Qais al-Ansari untuk menggerakkan cadangannya menakluk Iraq.
Rancangan menguasai Iraq ini sangat penting dalam sejarah Islam kerana ia menjadi pintu masuk bagi menghancurkan Parsi. Bahkan ia menjadi perlaksanaan terhadap janji Nabi S.A.W kepada Suraqah bin Malik untuk memakaikan gelang Kisra Parsi kepadanya.
Selepas Pasri jatuh dalam Perang Qadisiyah pada tahun 14H, Islam segera berkembang ke Asia Tengah dan juga India dalam masa yang relatifnya sangat cepat. Pada zaman Khalifah Ali bin Abu Talib (56-60H), Pusat Pentadbiran Kerajaan dipindahkan dari Madinah ke Kufah di Iraq, kemudian Baghdad menjadi Pusat Kekhalifahan Daulah Abbasiyah sehingga tahun 656H (1258M). Pandangan Khalifah Umar al-Khattab tentang kepentingan umat Islam menguasai Iraq adalah satu cetusan yang besar dalam sejarah Tamadun Islam.
Tentera Islam menuju ke Iraq: Mendepani kekuatan Parsi
Khalifah Umar al-Khattab telah melantik Abu Ubaid ats-Tsaqafi sebagai Panglima untuk membuka Iraq bersama Sulaith bin Qais al-Ansari. Pasukan awal bergerak ke Iraq dengan 7,000 tentera, kemudian bergabung dengan pasukan Khalid al-Walid yang datang lebih awal, Hasyim bin Utaibah pula memimpin 10,000 tentera yang lain, sedangkan 4,000 tentera lagi dikirim di bawah Jarir Abdullah al-Bajalli. Ketika ini, Ratu Buron baru dilantik sebagai Kisra Parsi dan negara mereka dalam keadaan berkrisis. Rustum pula diangkat oleh Kisra Parsi sebagai Panglima Perang mereka.
Dalam perjalanan untuk menakluk Parsi ini, telah berlaku beberapa perperangan iaitu Ma'rakah Namariq, Ma'rakah Saqathiyah dan Ma'rakah Parosma yang melibatkan penaklukan terhadap pasukan Parsi. Pertempuran (ma'rakah) yang lebih sengit berlaku di Sungai Furat yang dikenali sebagai Pertempuran Jambatan (Ma'rakah Jisr).
Tentera Parsi dipimpin oleh Bahman Jadzawih dengan pasukan bergajah, sedangkan 10,000 tentera Islam tidak pernah berhadapan dengan gajah sebelum ini menghadapi masalah kerana kuda-kuda perang Islam ketakutan dengan suara loceng pada gajah-gajah tersebut. Dalam perang ini, Abu Ubaid ats-Tsaqafi dan enam panglima penggantinya telah syahid bersama 6,000 tentera yang lain. Mutsanna bin Harithah yang menjadi panglima kelapan telah berjaya mengundurkan tentera Islam.
Ma'rakah Buwaib: Islam bangkit semula ke atas Parsi
Berita kekalahan tentera Islam dalam Ma'rakah Jisr telah menyebabkan Khalifah Umar al-Khattab segera mengirimkan beberapa ketumbukan tentera ke Iraq untuk membantu Mutsanna bin Harithah.
Sedangkan Komamdan Parsi, Mahran al-Hamdzani dikirimkan oleh Kisra Parsi untuk membantu tentera mereka. Mutsanna bin Harithah mengarahkan tenteranya berkumpul di Buwaib dan mereka bertemu dengan pasukan Parsi di situ dengan dipisahkan oleh sebatang sungai.
Pertempuran ini terjadi pada 14 Ramadan 13H, apabila pasukan Parsi pimpinan Mahran menyeberangi sungai menghadapi tentera Islam. Mutsanna bin Harithah bertakbir tiga kali sebagai persiapan perang, dan takbir keempatnya membuatkan pasukan Islam mula menyerang Parsi.
Perperangan tercetus dalam pelbagai penjuru, sehingga ada tentera Islam berjaya masuk dalam pasukan Parsi. Komandan-komandan Islam telah berjaya memainkan peranan masing-masing di bawah Panglima Mutsanna bin Harithah, yang menyebabkan pasukan Parsi mula berpecah dan mundur.
Kejayaan Mutsanna bin Harithah memutuskan jambatan di Sungai Furat telah menyebabkan tentera Parsi tersepit dan dapat dibunuh oleh tentera Islam. Seramai 100,000 tentera Parsi terbunuh dalam Ma'rakah Buwaib ini dan memberi kejayaan besar kepada Islam.
Sebaik tamat pertempuran di Buwaib ini, pasukan Islam terus bergerak menguasai Wilayah-wilayah Parsi dan akhirnya menguasai pasar di Khanafis, kemudian menguasai pasar Baghdad. Sesudah itu, Shifin pula jatuh ke tangan Islam.
Siri-siri kekalahan Parsi ini telah membolehkan pengaruh Islam melebar cepat ke Wilayah Majusi itu sehingga membawa kepada Perang Qadisiyah pada tahun 14H yang dipimpin oleh Saad bin Abi Waqqas, di mana Kerajaan Kisra Parsi berjaya ditumbangkan.
Kemenangan Islam dalam Ma'rakah Buwaib ternyata menjadi titik penting dalam perluasan Wilayah Islam ke Tengah Asia kemudiannya.
MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
14 Ramadan 1439 / 30 Mei 2018 - HARAKAHDAILY 30/5/2018