Thursday, May 31, 2018

ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP YANG LENGKAP DAN UNIK


Islam sebagai cara hidup yang lengkap dan unik itu mempunyai tiga perkara yang utama iaitu Islam, Iman dan Ihsan.

Islam itu hukum-hukum dan keterangan-keterangan yang terdiri dari suruhan dan teghan serta meliputi segala bidang kehidupan umat manusia itu mempunyai lima perkara yang asas seperti yang dapat difahami dari hadith Rasulullah SAW ketika Jibrail AS dating bertanya Baginda tentang Islam:-

            “ ……………… ceritakan pada ku ( wahai Muhammad ) tentang Islam?” Baginda menjawab, “ Engkau mengaku bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, Muhammad itu hamba dan pesuruhNya, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, puasa di bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah jika engkau mampu…….”
( mafhum hadith riwayat al Bukhari dan Muslim )
Lima perkara asas tersebut iaitu :

1.  Kalimah Tauhid :
Kalimah Tauhid itu ialah suatu pertuturan kata yang memelihara dan menyelamatkan seseorang dari perkara-perkara yang membahayakan serta memberikan manfaat untuk kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Kalimah Tqauhid itu ialah dua kalimah syahadah merupakan kalimah al Taqwa. Ia merupakan anak kunci seseorang untuk menjadi seorang Islam dan memisahkaan Muslim dan Kafir. Ia menjadikan seseorang itu mendapat kesejahteraan hidup di dunia dan juga di akhirat.


2. Solat :
Dalam solat seseorang itu akan dilatih menggunakan segala anggota untuk berusaha dan mengerjakan sesuatu perkara dengan cara yang teratur. Ia menanamkan semangat melakukan amal bakti sama ada yang diw2ajibkan atau digalakan untuk diri sendiri dan masyarakat. Ia mendidik seseorang itu mengenang budi dan mensyukuri nikmat-nikmat dengan melakukan segala kebaikan dan menjauhkan perkara-perkara yang merosakan. Ia mendidik seseorang itu dengan penuh kesedaran untuk mengingati Allah SWT dan berdoa untuk memohon taufik dan hidayahNya ke jalan yang diredhaiNya.

3. Zakat :
Membantu dan menolong orang-orang yang fakir miskin dan orang kesusahan merupakan satu kebajikan dalam Islam terutama dalam pengorbanan harta benda. Harta benda adalah merupakan asas bagi segala urusan dan keperluan dalam kehidupan manusia di dunia. Lantaran itu, pengorbanan harta seperti yang dianjurkan dalam ibadat zakat adalah amat digalakkan sehingga menjadi satu dari rukun Islam.

4. Puasa :
Puasa menjadikan manusia itu hidup sentiasa aman kerana ia dapat menyekat dan menentang runtunan hawa nafsu serta ia melatih diri seseorang itu mengingati bahawa dirinya berada dalam pengawasan Allah SWT. Apabila hawa nafsu dapat dikawal dari melampaui batas larangan Allah SWT, maka diri seseorang itu membawa keharmonian dalam hidup seseorang, keluarganya dan masyarakatnya.

5. Haji :
Hidup memencilkan diri atau mengasingkan diri dari sebarang perhubungan manusia tidak seharusnya berlaku. Perjumpaan, perundingan, persidangan dan perbincangan merupakan cara terbaik menyelesaikan masalah. Lantaran itu, menghadiri perhimpunan untuk kebajikan amat digalakan seperti yang terdapat dalam amalan haji.



Iman dari segi Bahasa berasal daripada perkataan Arab       (         ) yang bermaksud aman atau membentuk keadaan amann dan tenteram. Dalam Ilmu tauhid, imann itu membawa maksud bahawa membenarkan dengan hati, berikrar dengan lisan dan beramal akan ajaran-ajaran yang disyariatkan oleh Allah SWT yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW.
Iman itu mempunyai enam rukun sepereti yang dapat difahamji dari hadith RasululLah SAW ketika Jibrail AS datang bertanya Baginda tenteang :
            “……………… Ceritakan padaku ( Wahai Muhammad ) tentang iman. Baginda menjawab,”Engkau beriman kepada Allah, Malaikat, Kitab-kitab, Rasul-Rasul, Hari Kiamat dan Qada’ dan Qadar …………...”
( Mafhum hadith riwayat al Bukhari dan Muslim )

Enam rukun Iman itu ialah :

1. Beriman dengan Allah SWT:
Mempercayai dengan penuh keyakinan tentang kewujudan, keesaan atau tunggal dan tidak ada yang menyerupaiNya. Beriman kepada Allah SWT bermaksud mempercayai bahawa Dialah yang menghidupkan dan mematikan, pemberi rezeki, tempat pergantungan segala yang di langit atau di bumi. Dia adalah pemilik kepada semua makhluk, menjadi tuan dan pengatur perjalanan alam ini. Dialah tuhan untuk di sembah dengan sebenar-benarnya.  Kita melakukan segala kegiatan hidup mengikut kehendak dan untuk Allah SWT.

2. Beriman dengan Malaikat :
Mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa Allah SWT ada mencipta sejenis makhluk sebagaimana yang dijelaskan dalam alQuran dan alHadith. Beriman dengan para malaikat termasuk dalam mempercayai perkara yang ghaib. Malaikat ini tabiat dan tugas mereka yang sangat berlainan dengan tabiat manusia. Malaikat adalah hamba Allah yang tidak berkuasa mendatangkan sebarang manfaat atau keburukan kepada manusia.

3. Beriman dengan Kitab-Kitab Allah SWT:
Wajib mempercayai bahawa Allah SWT ada menjadi kitabNya yang mengandungi titah perintah, larangan, panduan dan ikutan untuk dilaksanakan oleh umat manusia untuk kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Kitab ini diturunkan kepada Nabi-nabi dan Rasul-Rasul. Setiap orang muslim wajib percaya bahawa Allah SWT ada menurunkan kitab yang terdahulu selain alQuran iaitu alZabur, alTaurat dan alInjil. Kitab Allah ini merupakan panduan-panduan dan perundangan-perundangan Allah SWT yang diwahyukan kepada hambaNya yang terpilih untuk memimpin manusia ke arah  keredhaan Ilahi.

4. Beriman dengan Rasul-Rasul Allah SWT :
Mempercayai bahawa Allah ada memilih seorang hambaNya sebagai rasul untuk menjalankan tugas untuk mentauhidkan Allah SWT, menyampaikan segala hukum, peraturan, segala suruhan dan laranganNya. Sebagai bukti kerasulannya, Allah SWT memberikan mereka mukjizat untuk membenarkan kerasulannya. Dia menjadi petunjuk dan pendoman untuk kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.


5. Beriman dengan Hari Akhirat :
Menyakini bahawa Allah SWT akan membangkitkan kembali manusia setelah dimatikan untuk memberikan balasan yang setimpal dengan amalan manusia di dunia ini. Kebangkitan manusia merupakan keadilan Allah SWT untuk mendapat ganjaran kesejahteraan hidup yang baqa’ di akhirat dengan amalan baik mereka di dunia.

6. Beriman dengan Qada’ dan Qadar :
Mempercayai bahawa segala sesuatu yang terjadi dan peristiwa yang berlaku adalah menurut ketentuan dan ketetapan Allah SWT. Manusia adalah makhluk ciptaan Allaqh SWT dan sudah tentulah Allah SWT yang menentukan perjalanan gerak-geri dan kelakuan mereka. Allah SWT yang berkuasa sepenuhnya ke atas mereka. Apa yang dilakukan oleh manusia dalam batasan yang diizinkan oleh Allah SWT.

Ihsan seperti yang dapat difahami dari hadith RasululLah SAW ketika Jibrail AS datang bertanya Baginda tentang ihsan :
            “ ………….Ceritakan padaku ( wahai Muhammad ) tentang ihsan”. Baginda menjawab,” Engkau mengerjakan ibadat kepada Allah SWT seolah-olah engkau melihatNya ( memerhatikan keadaanmu ), kiranya engkau tidak dapat melakukan yang demikian maka ingatlah bahawa Allah SWT tetap memerhatikan keadaanmu…….”.
( mafhum hadith riwayat alBukhari dan Muslim)

Ihsan ialah cara mengerjakan sesuatu ketaatan atau ibadah dengan sebaik-baiknya, lengkap segala peraturannya serta ikhlas kepada Allah SWT. Ia dilaksanakan kepada Allah SWT dengan keadaan seolah-olah dapat dirasai dalam pemerhatian Allah SWT pada zahir dan batin atau hadirkan keyakinan bahawa Allah SWT sentiasa melihat, memerhati dan mengawasi setiap ketaatan atau ibadah yang dilakukan. Sesungguhnya ihsan ini menjadi pelengkap kepada Islam dan Iman. Tanpa Ihsan tidak sempurna Islam dan Iman.

No comments:

Post a Comment