Thursday, July 29, 2021

Nabi Daud AS menjadi raja

 Setelah Thalot mengejar Nabi daud AS tapi Nabi daud AS lebih dulu mengetahui bahawa Thalot mengejarnya dan hendak membunuhnya. Nabi Daud AS  bersembunyi dan menunggu waktu malam. Apabila sampai waktu malam Nabi daud AS mehampiri Thalot tanpa disendiri oleh askarnya yang mengelilingnya. Lalu Nabi daud AS mengunting baju Thalot dan menunjukan cebisan guntingan itu kepada Thalot dengan  menyatakan bahawa kalau Baginda AS hendak membunuh Thalot sudah tentu boleh tapi Baginda AS membiarkan sahaja Thalot berlalu pergi supaya Thalot dapat bertaubat. 


Selepas peristiwa ini Thalot masih berhasrat untuk membunuh Nabi Daud AS. Thalot telah melakukan serangan kedua tapi Thalot kalah juga. Kali kedua ini Nabi Daud AS telah mengambil anak panah dan kendi di kaki Thalot yang sedang tidur.  Askar Thalog gagal mengawalnya sehinggalah anak panah dan kendinya boleh dicuri oleh Nabi Daud AS. Thalot berundur. Pengaruh Thalot semakin berkurangan. Akhirnya Thalot melarikan diri. 


Selepas peristiwa kali kedua, Nabi Allah Daud  AS berjaya mengambil anak panah dan bekas air Thalout ketika dia dalam tidur. Peristiwa ini telah menyebab Thalot merasa kesal untuk membunuh Nabi Daud AS sedangkan  dua peristiwa yang lalu itu menunjukan bahawa Nabi Daud AS berpeluang membunuh Thalot sedang tidur. Atas kesedaran ini Thalot melarikan diri. Akhirnya meninggal dunia. Dengan kematian Thalot ini Bani Israel telah ketiadaan raja. Maka kaum Bani Israel ini beramai-ramai mengangkat Nabi Daud AS sebagai raja. Pelantikan ini disepakati oleh kaum Bani Israel kerana jelas kehebatan Nabi Daud AS ketika menjadi panglima Thalot dan kegagalan dua kali Thalot untuk membunuh Baginda AS.Nabi Daud AS pun menjadi raja Bani Israel menggantikan Thalot.

Tuesday, July 27, 2021

Tujuh amalan jariah yang pahalanya berterusan


Tujuh Amal Jariah Yang Pahalanya Berterusan Walaupun Pelakunya Sudah Meninggal Dunia

Hadis tentang amal jariah yang popular dari Abu Hurairah menerangkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia, maka terputuslah semua (pahala) amal perbuatannya kecuali tiga macam perbuatan, iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya “(Hadis Riwayat Muslim). Selain dari ketiga jenis perbuatan di atas, ada lagi beberapa macam perbuatan yang tergolong dalam amal jariah.

Dalam riwayat lain, Rasulullah SAW bersabda maksudnya, “Sesungguhnya diantara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang yang melakukannya meninggal dunia ialah ilmu yang disebarluaskannya, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf (kitab-kitab keagamaan) yang diwariskannya, masjid yang dibina, rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan. sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai, dan harta yang disedekahkannya “(Hadis Riwaya Ibnu Majah).

 

Di dalam hadis ini disebut tujuh macam amal yang tergolong amal jariah sebagai berikut.

1. Ilmu yang di sebarluaskan :

Menyebarluaskan ilmu pengetahuan yang bermanfaat, baik melalui pendidikan formal (seperti sekolah, universiti , kolej dan institusi) dan pendidikan tidak formal seperti perbincangan ilmiah, tazkirah di masjid-masjid, ceramah umum, kursus motivasi, program dakwah dan tarbiah dan sebagainya. Termasuk dalam kategori ini adalah menulis buku-buku yang berguna , menulis kitab-kitab agama dan menyebarkan bahan-bahan pendidikan Islam melalui artikal-artikal tazkira samaada di facebook atau blog.

2. Anak soleh yang ditinggalkan :

Mendidik anak menjadi anak yang soleh. Anak yang soleh akan selalu berbuat kebaikan di dunia. Menurut keterangan hadis ini, kebaikan yang diperbuat oleh anak soleh pahalanya sampai kepada orang tua yang mendidiknya yang telah meninggal dunia tanpa mengurangkan nilai atau pahala yang diterima oleh anak-anak tadi. Doa anak yang soleh kepada orang tuanya mustajab di sisi Allah SWT.

3. Mushaf (kitab-kitab agama) yang diwariskannya :

Mewariskan kitab suci al-Quran, kitab tafsir al-Quran, mushaf (buku agama) kepada orang-orang yang dapat memanfaatkannya untuk kebaikan diri dan masyarakatnya. Samaada untuk ahli keluarga dirumah, untuk sekolah-sekolah agama dan maahad tahfiz dan untuk perpustakaan awam. Selagi kitab-kitab tersebut digunakan sebagai bahan bacaan dan rujukan maka orang yang mewakafkan akan mendapat pahala yang berterusan.

4. Masjid yang dibina :

Membangun masjid. Perkara ini selaras dengan sabda Nabi SAW yang bermaksud, “Barangsiapa yang membangunkan sebuah masjid kerana Allah walau sekecil apa pun, maka Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Orang yang membina masjid tersebut akan menerima pahala seperti pahala orang yang mengerjakan amal ibadah di masjid tersebut. Termasuk juga mewakafkan tanah untuk pembinaan masjid.

5. Rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan :

Membangun rumah musafir atau pondok bagi orang-orang yang bermusafir untuk kebaikan adalah suatu amalan sangat di tuntut. Setiap orang yang memanfaatkannya, baik untuk berehat sebentar mahupun untuk bermalam dan kegunaan lain yang bukan untuk maksiat, akan mengalirkan pahala kepada orang yang membinanya. Termasuk juga kita membina pondok perhentian bas ditepi-tepi jalan yang tidak di bina oleh kerajaan.

6. Sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai,

Mengalirkan air secara baik dan bersih ke tempat-tempat orang yang memerlukannya atau menggali perigi di tempat yang sering dilalui atau didiami orang ramai. Setelah orang yang mengalirkan air itu meninggal dunia dan air itu tetap mengalir serta terpelihara dari kecemaran dan dimanfaatkan orang yang hidup maka ia mendapat pahala yang terus mengalir.

Semakin ramai orang yang memanfaatkannya semakin banyak ia menerima pahala di akhirat. Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa membina sebuah telaga lalu diminum oleh jin atau burung yang kehausan, maka Allah akan memberinya pahala kelak di hari kiamat.” (Hadis Riwaya Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Majah).

7. Harta yang disedekahkannya :

Menyedekahkan sebahagian harta. Sedekah yang diberikan secara ikhlas akan mendatangkan pahala yang berlipat ganda. Selain daripada harta yang diberikan sebagai sedekah, termasuk juga mewakafkan tanah untuk pembangunan pendidikan Islam, rumah anak yatim, maahad tahfiz, tanah perkuburan dan rumah oarng-orang tua. Selagi tanah tersebut digunakan untuk kebaikan maka pahalanya akan berterusan kepada pemberi tanah wakaf tersebut.

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Sesungguhnya sedekah itu benar-benar dapat memadamkan panas kubur bagi pelakunya, sesungguhnya orang mukmin kelak di hari kiamat hanyalah bernaung dalam naungan sedekahnya. (Hadis Riwayat Al-Tabrani)