Monday, February 8, 2010

ACEH SELEPAS TSUNAMI

Ketika aku berada di Aceh dahulu, aku telah diberitahu beberapa perubahan telah berlaku kepada masyarakat Aceh. Kalau sebelum tsunami, negaranya tidak Islam tetapi rakyatnya nak Islam. Apabila tsunami berlaku telah mengubah rakyat Aceh sebaliknya. Kini, negara Aceh hendak buat Islam tetapi rakyatnya tidak nak membuat Islam. Tidak hairan rakyat Aceh hari ini telah menentang pelaksanaan hukum Islam di Aceh.

Sebelum tsunami, rakyatnya sering mengadakan majlis keramaian untuk sambutan tahun hijriah tetapi kini rakyat Aceh lebih suka menyambut tahun baru masihi.

Sebelum tsunami, rakyat bersembang di kedai-kedai minum kopi tetapi sekarang mereka telah pandai mengadakan parti untuk minuman dan bersuka-sukaan. sambutan hari lahir telah menjadi biasa.

Kalau sebelum tsunami, rakyatnya menutup aurat sekarang ini telah ada yang mendedahkan aurat. Kedai makan dari luar Aceh seperti KFC telah mula digemari oleh masyarakat Aceh.
Wanita dan lelaki buat mahram telah mula bersiar-siar ke sana ke mari di bandar Aceh dengan pakaian yang ketat dan mengiurkan hati lelaki.

Ini perubahan yang berlaku kepada Aceh sekarang

No comments:

Post a Comment