Sunday, January 17, 2010

PERTAMA KALI KE ACEH UTARA, INDONESIA ( SIRI 2 )

Pada lebih kurang 2.00 petang waktu Indonesia Medan, aku sampai di Bandara Polonia, Medan, Sumatra Utara, Indonesia. Ketibaan Aku, Drs. Halim dan Ustaz Mae ( Thailand ) disambut oleh Dr. Redzuan Hassan, penganjur dari Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri ( STAIN ) Aceh Utara, Lhoksemawe dengan pemandu Van. Kami naik terus menuju ke Aceh Utara. Di pertengahan jalan, kenderaan kami mengambil Dr. Zainul Fuad, Institut Agama Islam Negeri ( IAIN ) Sumatra Utara, Medan di hadapan Medan Plaza. Sepanjang jalan kami hanya melihat suasana baru yang belum lihat. Kami melalui Aceh Timur.

Dipertengahan jalanan, kami ada berhenti untuk makan di restoran minang persimpangan pekan Lansa dan solat di masjid di sempadan Aceh Timur dan Aceh Utara. Jalannya kecil tetapi pemandu bawa laju. Di kiri kanan terdapat tanaman kelapa sawit. Jalannya berliku-liku. Tidak seperti lebuhraya di Malaysia.

Kami sampai di Lhoksamawe kira pukul 8.30 malam. Masa perjalanan lebih kurang 6 jam. Dr. Zainul Fuad di turun di hotel. Kami bertiga di hantar tempat lain. Kami bertiga dihantar disebuah resort AU. Perjalanan lebih kurang 20 km dari Lhoksamawe. Selepas daftar masuk, kami di bawa makan. Pulang ke resort lepas itu. Aku duduk bilik seorang dan Drs. Halim duduk dengan Ustaz Mae.

Esok pagi, 28 Disember, 2009 Dr Redzuan ambil kami bawa ke tempat seminar. Kami disambut oleh panitia. Seminar dengan kata sambut an persembahan kebuadayaan. Lepas itu, kami diperkenalkan kepada peserta. Aku terkejut, hanya aku wakil Malaysia. Hari pertama seminar pemeteri dalam bahasa Inggeris iaitu bapak Dr Mark dari Ariszona, Dr. Irwan dan Dr Zainul Fuad. Petangnya dari Jokjarta

Kami bertiga akan membuat pembentangan pada hari esok ( 29 Disember 2009 ). Pada hari esok,pembentangan dari Ustaz Mae, Prof Farid, Rektor Institut Agama Islam Negeri ( IAIN ) Ar Raniry, Aceh dan Ketua Umum STAIN Lhoksamawe, Aku, Drs. Halim dan Dr Redzuan membuat pembentangan selepas itu.

Selepas sahaja tamat program itu kami terus di hantar balik ke Medan dengan Van. Ini pengalaman pertama aku membentangkan kertas kerja di peringkat antarabangsa.

No comments:

Post a Comment