Monday, August 9, 2010

Kurikulum Takmir JAIPP- Tafsir al Quran ,Minggu ke- 7

KURIKULUM TAKMIR,
JABATAN AGAMA ISLAM NEGERI PULAU PINANG

MATA PELAJARAN : TAFSIR AYAT AL QURAN

MINGGU : KE- TUJUH


1. Matapelajaran : Tafsir Ayat al Quran

2. Tajuk : TANGGUNGJAWAB MENUNAIKAN AMANAH

3. Ayat : Ayat 58, Surah al Nisa’.

ان الله يأمركم أن تؤد وا الأمنت الى أهلها واذا حكمتم بين الناس
أن تحكموا بالعدل ان الله نعما يعظكم به ان الله كان سميعا بصيرا

4.. Terjemahan (i) :
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerah segala jenis amanah kepada ahlinya ( yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hokum di antara manusia, ( Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan ( suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.


5. Mafhum (ii) :

a. Amanah wajib dipelihara dengan sebaiknya dan diserahkan
kepada tuannya.

b. Orang Islam digesa sentiasa berlaku adil dalam setiap perkara
yang dilaksanakan.

6. Asbabun Nuzul(iii) :
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa setelah Fath al Mekah Rasulullah S.A.W memanggil Uthman bin Thalhah untuk meminta kunci Kaabah. Ketika Uthman datang mengadap Nabi untuk menyerahkan kunci itu, berdirilah Abbas lalu berkata: “Ya, Rasulullah S.A.W demi Allah, serahkan kunci itu kepadaku untuk menjaganya di bawah jabatan Siqayah ( urusan pengairan ).” Uthman menarik kembali tangannya.

Maka bersabda Rasulullah S.A.W : “Berikanlah kunci kepadaku wahai Uthman!” Uthman berkata: “Inilah dia amanat dari Allah.” Maka berdirilah Rasulullah membuka Kaabah dan terus keluar untuk tawaf di Bait al Allah.

Kemudian turunlah Jibril membawa perintah supaya kunci itu diserahkan kembali kepada Uthman. Rasulullah melaksanakan perintah tersebut sambil membaca ayat ini.

( Diriwayat oleh Ibnu Marduwah dari al Kalbi dari Abi Salleh dari Ibnu Abbas)

7. Mufradhat (iv):

a.
يأمركم
- Dia menyuruh

b.
تؤد وا
- Menyampaikan

الأمنت
c.
- Amanat

أهلها
d.
- Yang berhak menerimanya

تحكموا
e.
- Kalian tetapkan hokum

بالعدل
f.
- Dengan adil

نعما
g.
- Sebaik-baiknya

h.
يعظكم
- Dia ajari kalian.

8. Huraian (v) :

Ayat ini Allah S.W.T mengabarkan bahawa Dia memerintahkan untuk menunaikan amanat kepada ahlinya ( kepada yang berhak ). Hal itu mencakup seluruh amanah yang wajib bagi manusia, berupa hak-hak Allah terhadap para hambaNya seperti solat, zakat,puasa, kafarat, nazar, dan yang semisalnya. Semuanya merupakan amanah yang diberikan tanpa pengawasan hambanya yang lainnya. Demikian juga hak-hak sebagian hamba atas sebahagian lainnya, seperti simpanan dan yang semisalnya, yang seluruhnya merupakan amanah yang dipercayakan dari sebagian mereka kepada sebagian yang lain tanpa disertai bukti-bukti atas hal itu.

Maka Allah S.W.T memerintahkan agar menunaikannya. Barang siapa yang tidak melakukannya di dunia ini, maka akan dimintai pertanggungjawabannya pada hari Kiamat.





Firman Allah S.W.T :

ان الله يأمركم أن تؤد وا الأمنت الى أهلها
Ibnu Jarir meriwayatkan dari Ibnu Juraij R.A., ia berkata, “Ayat ini diturunkan berkenaan dengan Uthman Bin Thalhah di saat Rasulullah S.A.W mengambil kunci Ka’bah darinya. Beliau lalu masuk ke dalam Baitullah pada Fat-hu Makkah. Di saat beliau keluar, beliau membaca ayat ini. Beliau pun lalu memanggil Uthman dan menyerahkan kembali kunci tersebut.

Ibnu Juraij berkata ( melanjutkan kisahnya ); “Pada saat Rasulullah S.A.W keluar dari Ka’bah sambil membaca ayat di atas, Umar bin al Khaththab berkata: “Ayah dan ibuku menjadi tebusannya, aku belum pernah mendenga beliau membacanya sebelum itu”.

Yang masyhur dalam hal ini, bahwa ayat ini turun berkenaan dengan peristiwa tersebut. Namun baik hal itu benar atau tidak, yang jelas, hukumnya tetap berlaku umum. Kerana itulah, Ibnu Abbas dan Muhammad bin al Hanafiyah berkata: “Ini berlaku terhadap orang yang baik maupun yang zhalim. Yakni perintah untuk setiap orang”.

Firman Allah S.W.T :

واذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل
Ini perintah Allah agar menetapkan hokum di antara manusia dengan adil. Muhamad bin kaab, Za’id bin Aslam dan Syahr bin Hausyab berkata: “Sesungguhnya ayat ini diturunkan untuk para umara, yaitu yang berkuasa memutuskan hokum di antara manusia.”

Firman Allah S.W.T :

ان الله نعما يعظكم به
Ertinya, Allah memerintahkan kalian untuk menunaikan amanah, menetapkan hokum di antara manusia dengan adil dan hal lainnya, yang mencakup perintah-perintah dan syari’at-syari’atNya yang sempurna, agung dan lengkap.

Firman Allah S.W.T :

ان الله كان سميعا بصيرا
yaitu, mendengar seluruh perkataan kalian dan melihat seluruh perbuatan kalian.

9. Hukum :

a. Wajib :

· Diwajibkan setiap muslim itu menunaikan amanah.
· Amanah itu wajib diserahkan kepada ahlinya.
· Wajib menghukum dengan adil




10. Pengajaran :

a. Amanah merupakan tanggungjawab yang wajib ditunaikan.
b. Amanah hendaklah diserahkan kepada ahlinya.
c. Amanah itu merangkupi terhadap Allah dan manusia.
d. Menghukum dengan adil merupakan amanah.
e. Semua akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti.

11. Kesimpulan :

Ayat tersebut menjelaskan kewajiban menunaikan amanah, memberikan amanah kepada yang ahlinya dan menghukum dengan adil.

12. Rujukan :

i. Sheikh Abdullah Basmeih; Tafsir Pimpinan Ar Rahman kepada Pengertian al Quran, Kuala Lumpur; Darulfikr, 2001; Cetakan ke-12, Mukasurat 200.

ii. Kurikulum Kelas Pengajian Takmir Masjid dan Surau, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Putrajaya; 2007, Mukasurat 83

iii. Imam Jalaluddin As sayuthi, Asbabun Nuzul ( terjemahan ), Kuala Lumpur: Victory Agence, 2004: Cetakan Kedua, Mukasurat 218.

iv. Yayasan Penyelenggara penerjemahan/Penafsir al Quran,Syaamil al Quran The Miracle 15 in 1, Bandung : PT Sygma Examedia Arkanleema, Tahun 2009. Mukasurat 171.

v..Syaikh Shafiyyurrahman Al Mubarakfuri; Shahih Tafsir Ibnu Katsir, Bogor; Pustaka Ibnu Katsir, 2008; cetakan pertama, Jilid ke pertama; Mukasurat 559-561..

No comments:

Post a Comment