Tuesday, February 23, 2016

Kearifan karya Tempatan - Syeikh Ahmad al Fatoni


DAFTAR ISI

 









D.       KESIMPULAN.. 29


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.      PENDAHULUAN

Peranan Islam di dalam membentuk kearifan tempatan di kalangan masyarakat Melayu di rantau Alam Melayu tidak dapat diketepikan begitu sahaja. Rantau Alam Melayu ini telah menjadi suatu kawasan penting Islam dalam peta dunia sejak zaman-berzaman. Ras bangsa masyarakat dunia kepada lima jenis iaitu berdasarkan warna kulit ; Caucasian (kulit putih), Negroid (kulit hitam), Mongolian (kulit kuning), Red Indian (kulit merah) dan Melayu Polinensia (kulit sawo matang).[1] Dalam kerangka pembahagian ini ras Melayu Polinensia telah digunakan dengan merujuk kepada ras yang mendiami kawasan Nusantara yang merangkumi Gugusan Kepulauan Melayu termasuk Borneo, Polinensia dan Madagaskar.[2] Sarjana Barat semasa telah memperkenalkan kawasan rantau Alam Melayu sebagai suatu kawasan penting dan esklusif di dalam kerangka kajian regional studies untuk subjek kawasan (geografi) masyarakat Islam. Ianya dibezakan dengan kawasan Timur tengah, Indo-Pakistan, Afrika, Eropah dan Amerika utara.[3] Penetapan kawasan rantau Alam Melayu (Malay Achipleago) yang berbeza dengan kawasan lain dibuat berasaskan kepada pelbagai elemen persamaan yang membabitkan pelbagai kawasan, Indonesia, Malaysia dan Borneo.[4]

Rantau Alam Melayu ini bukan setakat dicirikan sebagai kawasan yang memiliki hasil bumi yang berharga dan memiliki keunikan dari segi kearifan tempatan yang membezakannya dengan kawasan umat Islam yang lain.[5] Pada masa sekarang, banyak daripada formula dan paradigma masyarakat Melayu di sebelah Timur ini telah mula dipelajari kekuatannya oleh masyarakat luar,[6] termasuklah masyarakat Barat.[7] Hal ini merangkumi model Institusi Pengajian Tinggi yang diamalkan formula toleransi hidup bermasyarakat yang bersifat plural formula Hak asasi manusia dan alam sekitar, formula menghadapi cabaran globalisasi pola kesantunan dan  amalan beragama.[8] Jadi berasaskan kepada latar belakang ini, tulisan ini akan cuba menganalisis konsep kearifan tempatan yang dimiliki oleh masyarakat Melayu, khususnya yang mempunyai perkaitan dengan agama Islam. Terpenting sekali, tulisan ini juga akan cuba memetik beberapa contoh daripada formula kearifan tempatan yang dapat digunakan untuk konteks dunia moden.

 



Kearifan tempatan bukanlah membawa maksud local genius (kepandaian tempatan) yang kerap digunakan oleh sarjana Barat. Perkataan “arif” ini membawa maksud  mengetahui secara mendalam ataupun bijaksana kerana didasarkan kepada pemikiran yang mendalam. Ianya biasa digunakan untuk melambangkan kebijaksanaan seseorang yang mencapai maqam al-Arifin. Antaranya, seseorang yang berilmu dan mendapat maklumat yang benar bagi setiap maklumat yang diperolehi perlu berasaskan sumber yang betul dan tepat ataupun ianya mestilah bersifat hakiki, iaitu tidak ada unsur  keraguan dan syak wasangka. Seandainya sesuatu  maklumat itu tidak benar, ianya bakal menjatuhkan martabat ilmu tadi dan boleh mengakibatkan kekacauan dalam pemikiran seseorang.[9]

Konsep kearifan tempatan ini bersesuaian dengan beberapa teori utama; Pertama, setiap manusia memiliki keupayaan akal untuk membina tamadun sendiri. Ia memerlukan elemen bantuan pengaruh asing atau  sumber daripada luar diri manusia dan akal untuk maju. Ia membabitkan ilham dan laduni daripada allah. Disini letaknya peranan Allah dalam membekalkan akal dan alat (alam dan makhluk tunduk kepada manusia) untuk membantu manusia membangunkan tamadun. Seperti mana halnya direkordkan peranan  Hims (nabi Allah Idris) dalam mengajar pelbagai ilmu kepada manusia awal sehingga menjadi asas tamadun awal timur tengah. Apa yang jelasnya, proses berfikir memerlukan imput dan sumber serta alat bagi membolehkan manusia berfikir dengan baik. Campuran antara akal dan hubungan dengan Allah (sumber tasawuf) akan melahirkan kebijaksanaan kepada manusia. Kedua, manusia Melayu amat terhutang budi dengan ajaran Islam yang memperkenalkan secara langsung elemen epistemologi ilmu ini. Ia menyebabkan proses pencarian dan pengembangan pelbagai keilmuan Melayu-Islam menjadi semakin pesat, sehingga mengenali konsep sebenar kearifan tempatan.

 

Hal ini dijelaskan oleh S.M. Naquib al-Attas dengan : “ di situ ditegaskan sebagai prinsip utama akidah Islamiah adalah;

  1. Hakikat segala perkara itu sabit adanya dan pengetahuan mengenainya dapat dicapai sebenarnya, bersalahan dengan kaum Sufastaiyah.
  2. Segala perkara yang menghasilkan ilmu bagi makhlukat itu tiga perkara; (i) pancaindera yang lima, (ii) khabar sadiq, yakni berita yang benar yang terbahagi kepada dua ; (a) khabar mutawatir, dan (b) khabar yang datang daripada Rasulullah, dan (iii) akal. Adapun ilmu yang dicapai melalui akal ini terbahagi pula kepada dua; (a) ilmu badihi atau daruri yang tidak memerlukan bukti atau hujah, dan (b) ilmu Istidlali yang memerlukan bukti atau hujah.[10]

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa epistemologi manusia Melayu terdiri daripada beberapa perkara yang utama;

  1. Bentuk Bayani (bergantung kepada teks wahyu), Burhani (bergantung kepada akal) dan Irfani (bergantung pada intuisi dan ilham). Ketiga-tiga bentuk ini telah diintegrasikan pemakaiannya oleh manusia Melayu.
  2. Rasionalism dan emperiscisme sekaligus. Hal ini jelas terbukti apabila manusia Melayu menekankan kepada menumpukan pembelajaran dengan alam semesta (Ayat Kawniyyah) sehingga terhasil teori/hukum alam (konsep adat) yang bersifat kekal (seperti perpatah biar mati anak jangan mati adat ) dan bersifat flexible yang perlu berubah mengikut keperluan semasa ( seperti perpatah sekali air bah sekali pasir pantai berubah)
  3. Bentuk penggunaan akal melalui metafora, alegorikal dan rasional. Ia terdiri daripada  Aktual (potensi dan fitrah yang dimiliki sejak manusia lahir- bersifat tidak berkembang) dan Muktasab (diperoliehi dengan cara belajar, membaca dan mengkaji-bersifat sentiasa berkembang).
  4. Bentuk penelitian sesuatu fenomena kehidupan dan alam secara mendalam. Banyak perpatah Melayu tentang konsep sains lahir hasil interaksi akal dengan pengalaman hidup dan alam semesta. Ia dikaji oleh pemikir Melayu secara mendalam dan berulang kali, yang kemudiannya dinukilkan dalam bentuk perpatah untuk dimanafaatkan oleh anggota masyarakat.

Ketiga, konsep kearifan tempatan ini juga bertentangan dengan konsep intelektual barat. Hal ini disebabkan oleh perbezaan world-view asas antara keduanya. Bagi konsep intelektual barat, seseorang intelek itu digunakan bagi merujuk kepada;

  1. manusia yang menggunakan potensi akal semata-mata tanpa didokong dengan elemen agama, kerana mereka berpegang kepada fahaman Sekularisme yang menolak tuhan.
  2. manusia yang mengambil inisiatif memikirkan masalah masyarakat dan mengemukakan jalan penyelesaian masalah yang difikirkan sesuai.
  3. Manusia kreatif yang berpegang kepada falsafah Humanisme yang menjadikan kepentingan manusia sebagai teras asas perjuangan.

Berbanding dengan neraca Barat, tradisi golongan arif atau intelektual Melayu- Islam boleh dirujuk kepada golongan ulamak, tua dan pemimpin masyarakat. Mereka biasanya bertindak dalam beberapa kapasiti yang khusus, merangkumi pemikir, pendidik dan mengatur hubungan masyarakat agar menjadi lebih harmonis dan mengelakkan huru hara, manusia Rabbani yang mengaitkan hubungan dengan alam, masyarakat dan Allah. Selain itu, ianya juga sebagai pemikir yang responsif dengan realiti semasa dan pemikir yang berinteraksi dengan alam sehingga melahirkan konsep pengalaman (berguru dan belajar dengan alam). Keempat-empat kapasiti ini boleh dilihat daripada perpatah perpatih, peribahasa, karya kitab Fiqh, mentera dan petua yang dihasilkan oleh golongan ini. Kesemuanya telah dijadikan bahan utama untuk mengajar dan mendidik masyarakat Melayu sejak zaman berzaman.[11]

 

 

 

  1. Kepentingan Karya Kearifan Tempatan.
    Karya Kearifan Tempatan merupakan warisan ilmu para cendekiawan Melayu yang ditinggalkan untuk dibaca dan dikembangkan oleh generasi Melayu yang seterusnya. Ia adalah sebagai lambang kesarjanaan para cendekiawan Melayu dahulu dan merupakan satu warisan intelek daripada zaman silam yang dimartabatkan sebagai warisan dokumen negara. Sungguhpun begitu, situasi bidang penulisan karya kearifan tempatan  tidak seperti penulisan karya di dalam kerajaan Islam yang lain, di mana pilihan subjek penulisan karya kearifan tempatan lebih luas dan lebih mendalam terutamanya astronomi, perubatan, botani dan sebagainya. Antara bidang karya kearifan tempatan yang sering diketengahkan ialah seperti bidang keagamaan yang terdiri daripada ilmu tajwid, fekah, tasawuf, akhlak.
    Karya kearifan tempatan banyak ditulis dengan tulisan jawi , kerana tulisan jawi adalah medium karya kearifan tempatan.Tulisan Jawi adalah satu identiti masyarakat Melayu . Kejayaan masyarakat Melayu mencipta tulisan jawi adalah satu bukti kepintaran bangsa Melayu. Lebih-lebih lagi dengan adanya beberapa penambahan huruf. Tulisan ini telah Berjaya menjadi tulisan rasmi masyarakat Melayu semasa era kegemilangan tamadun Melayu. Ini bermakna tulisan jawi bukan sahaja menjadi tulisan untuk menjelaskan agama Islam, tetapi ia menjadi tulisan untuk semua urusan masyarakat Melayu. Ia juga menjadi penghubung antara pelbagai bangsa yang mengadakan interaksi dengan bangsa Melayu



Nama penuh permata kebanggaan ulama’ Nusantara ini ialah Wan Ahmad Bin Wan Muhammad Zain Bin Wan Mustafa al-Fatani. Menurut Ahmad Fathi al-Fatani (2001: 55) Syeikh Ahmad al-Fatani berasal dari keturunan para muballigh agama Islam yang datang dari Hadhramaut. Dikatakan bahawa nasab silsilahnya bertalian dengan Saidina Abbas Bin Abdul Mutalib, bapa saudara Rasulullah S.A.W. Wan Mohd Shaghir Abdullah pula (2005:13), yang juga cucu kepada Syeikh Ahmad al-Fatani pula menyatakan bahawa, nama lengkap Syeikh Ahmad al-Fatani ialah: Wan Ahmad Bin Wan Muhammad Zainal Abidin Bin Datu Panglima Kaya Syeikh Haji Wan Mushthafa Bin Wan Muhammad Bin Wan Muhammad Zainal Abidin (Faqih Wan Musa al-Jambui al-Sanawi al-Fatani) Bin Wan Muhammad Shalih al-Laqihi Bin Ali al-Masyhur al-Laqihi.[12]

Walau bagaimanapun, menurut Wan Shaghir lagi, nasab yang sahih dan ditahqiq dari Syeikh Ahmad al-Fatani sendiri ialah: Ahmad Bin Zainal Abidin Bin Haji Wan Mushthafa Bin Wan Muhammad Bin Wan Muhammad Zainal Abidin al-Fatani. Jika diteliti, asal usul nasab Syeikh Ahmad merupakan golongan ulama’ yang mashur. Datuk beliau Syeikh Mustafa Bin Muhammad (meninggal 1863 M) merupakan seorang ulama’ masyhur pada zamannya. Beliau juga merupakan salah seorang hulu balang Sultan Fatani Darus Salam. Selepas tentera Raja Patani kalah perang dan dijajah bangsa Siam, beliau membuka pondok pengajian di Kampung Sena Janjar, dalam kawasan kampung Sena, daerah Jambu. Dikatakan beliau mendapat ‘pembukaan’ dari Allah dengan diperlihatkan air telaganya melimpah keluar pada suatu malam akhir Ramadan, yang beliau fahami sebagai petanda malam Lailatu al-Qadar. Beliau telah berdoa pada sisi telaga itu agar empat orang anak lelakinya menjadi ulama’ dan setiap zuriat daripada anaknya itu, ada yang menjadi ulama’ sampai ke hari Qiamat.

Empat anak lelakinya telah menjadi ulama terbilang. Anak pertamanya, Syeikh Muhammad Zain, ayah kepada Syeikh Ahmad al-Fatani. Anak keduanya, Syeikh Abdul Qadir, yang dikenali sebagai Tok Bendang Daya II. Anak beliau yang ketiga pula ialah Syeikh Wan Abdul Latif telah bergiat di Bangkok, sementara anak yang keempat ialah Syeikh Wan Daud yang menjadi guru di Makkah (Wan Shaghir 2005: 25-27). Ayah Syeikh Ahmad al-Fatani pula, iaitu Syeikh Wan Muhammad Zainal Abidin al-Fatani (meninggal 1908 M), kemudian disingkatkan dengan Syeikh Muhammad Zain juga merupakan ulama’ yang tersohor. Aktiviti sepanjang hayatnya ialah mengajar di Pondok Sena Janjar dan kemudian mengajar pula di Makkah. Syeikh Muhammad Zain juga telah menghasilkan beberapa karangan, antaranya sebuah perbahasan tentang haji dan sebuah lagi membicarakan Tharikat Syathariyah. Antara murid beliau yang terkenal ialah Dato’ Abdullah Bin Musa (meninggal 1907 M) yang pernah menjawat jawatan Mufti dan Hakim Besar Kerajaan Johor. Ibu Syeikh Ahmad pula adalah berketurunan daripada Syeikh Shafiyuddin yang berasal daripada keturunan Sayyidina Abbas Bin Abdul Mutallib, iaitu bapa saudara Rasulullah S.A.W.. Menurut riwayat, Syeikh Shafiyuddin berasal dari Pasai (Aceh). Dari catatan keturunannya beliau berketurunan Khalifah al-Muctasim Billah dari keluarga Bani Abbasiah. Datuk neneknya datang ke Pasai untuk menyebarkan Islam. Syeikh Shafiyudin datang ke Paya Patani pada tahun 1400 Masihi untuk menyebarkan Islam dan telah berjaya mengislamkan Raja Antira di Patani. Semua catatan sejarah Patani menceritakan peristiwa tersebut. Beliau juga digelar Dato’ Seri Raja Faqeh. Syeikh Shafiyuddin juga telah mengarang beberapa buah kitab dalam bahasa Arab dan bahasa Melayu.

Antaranya ialah kitab ’Tarikh Patani’ dalam bahasa Arab, dan ’Kitab Sia-Sia Berguna’ sebuah kitab perubatan (Wan Shaghir,2005: 33-34). 3.2.2 Kelahiran Syeikh Ahmad al-Fatani Syeikh Ahmad al-fatani dilahirkan pada malam Jumaat 5 Syaaban 1272 Hijrah bersamaan 10 April 1856 Masihi di kampung Jambu, Fatani (Ahmad Fathi,2001: 55). Beliau sendiri telah menulis tentang kelahirannya di dalam kitabnya Hadiqat al-Azhar (1321 H:178-179) dengan menyebut: (Faedah) Diperanakkan Ahmad Bin Muhammad Zain Bin Mustafa Bin Muhammad Fatani pada malam jumaat waktu jendera budak 5 haribulan Syaaban daripada tahun 1272, tahun ular besar pada bulan 5 daripadanya dengan istilah Siam pada hari yang keenam daripada bulan yang keenam pada istilah Melayu dan tempat beranaknya pada kampong Jambu, negeri Jerim daripada bumi Patani dan mansya’nya kampong Jambu itu dan Kampong Sena Janjar. Menurut Wan Shaghir (2005:37-38) terdapat berbagai-bagai cerita mitos tentang kelahiran Syeikh Ahmad al-Fatani.

Antaranya ialah tentang ibunya yang bermimpi melihat isi ubi bertimbun-timbun, lalu dengan serta merta semuanya pecah berderai. Di mana saja tempat jatuhnya pecahan ubi tersebut maka akan tumbuh ubi yang baru pula. Mimpi ini terjadi pada tiga malam Jumaat berturut sebelum kelahiran Syeikh Ahmad al-fatani. Ibu Syeikh Ahmad bertemu alim ulama’ untuk mengetahui tafsiran mimpi tersebut. Alim ulama’ menta’birkan bahawa anak yang dikandung itu akan membawa rahmat dan ahli ilmu. Ilmu yang berasal daripadanya akan berkembang lagi. Di mana saja muridnya pergi maka mereka dapat menyebarkan ilmu yang berasal daripadanya.

Tiba-tiba pada malam Jumaat berikutnya, lahirlah anak yang dikandung itu iaitu Syeikh Ahmad al-Fatani. 3.2.3 Kewafatan. Syeikh Ahmad al-Fatani menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 11 Zulhijjah 1325 H bersamaan 14 Januari 1908 M di Mina dalam usia 52 tahun. Jenazahnya dibawa ke Makkah dan disemadikan di perkuburan Ma’ala, Makkah al-Mukarramah. Kuburnya terletak di bawah kaki Siti Khadijah R.A, Ummu al-Mukminin, isteri pertama Rasulullah SAW (Wan Shaghir, 2005:117)

 

3.3 PENDIDIKAN

Pada mulanya Syeikh Ahmad al-Fatani dididik oleh bapanya sendiri iaitu Haji wan Muhammad Zain atau juga dikenali dengan Wan Din Bin Syeikh Wan Mustafa. Selepas itu beliau berguru pula dengan bapa saudaranya Syeikh Wan Mustafa yang terkenal dengan gelaran ’Tok Guru Bendang Daya II’ merupakan seorang guru pondok yang sangat terkenal di Patani pada pertengahan kedua abad kesembilan belas Masihi (Ahmad Fathi:55). Selanjutnya, ketika berusia empat tahun beliau telah dibawa oleh ayahandanya dan ibundanya menetap di Makkah. Mengikut catatan Syeikh Abdullah Mirdad pula, ketika itu beliau berusia enam tahun. Ketika di Makkah, beliau belajar pula dengan para ulama’ Makkah. Mengikut keterangan Syeikh Abdullah Mirdad (1978) Syeikh Ahmad Ahmad al-Fatani telah menghafaz al-Quran dan beberapa matan.

Antara guru yang sering beliau dampingi ialah Sayyid Umar al-Syami al-Buqaciy, dengannya beliau mendalami pelbagai disiplin ilmu seperti bahasa Arab, usuluddin, tafsir, hadis, feqah, macani, bayan, carudh dan lain-lain lagi. Dalam usia yang masih muda beliau telah diijazahkan dan diizinkan mengajar. Beliau merupakan seorang guru yang alim, juga seorang penyair. Wan Shaghir (2005) mengatakan bahawa ketika di Makkah Syeikh Ahmad al-Fatani tidak menampakkan diri sebagai seorang anak yang rajin belajar, dia belajar secara sembunyi-sembunyi. Dengan demikian kedua-dua orang tuanya mula rasa resah jika hal demikian berterusan. Namun, keadaan tersebut terubat apabila ibu bapanya mendapati beliau dapat menjawab pelbagai soalan yang diajukan dan dapat menghafaz matan-matan melebihi kawan-kawannya yang lain. Ketika berumur dua belas tahun beliau telah sanggup mengajar ilmu nahwu dan saraf kepada orang dewasa.

Selanjutnya Syeikh Ahmad al-Fatani telah berangkat ke Baitu al-Maqdis untuk menimba ilmu. Diriwayatkan, beliau telah meminum air kencingnya sendiri kerana ketiadaan air minuman ketika perjalanan tersebut. Di Baitu al-Maqdis, beliau telah mempelajari ilmu perubatan dan ilmu-ilmu agama dengan ulama’ di sana. Setelah dua tahun menimba ilmu di Baitu al-Maqdis, beliau pulang ke Makkah. Namun kedua ibu bapanya agak terkejut kerana dalam kehidupan seharian beliau tidak kelihatan seperti seorang ulama’, sebaliknya seorang tabib yang hanya mahir dalam membuat berbagai-bagai jenis ubat-ubatan. Lantas, ayahandanya menyuruhnya memperdalamkan lagi ilmu pengetahuan agama agar menjadi seperti ulama’-ulama’ lampau Fatani Dar al-Salam seperti Syeikh Daud Bin Abdullah al-Fatani. Harapan ayahandanya itu ternyata telah menyentuh lubuk hatinya, lantas beliau berangkat menuju Mesir kerana ketika itu Al-Azhar di Mesir cukup terkenal sebagai pusat ilmu pengetahuan Islam (Wan Shaghir: 41-43).

Syeikh Ahmad al-Fatani merupakan antara golongan pertama anak melayu yang diterima masuk belajar di Universiti al-Azhar lebih dikenali pada ketika itu dengan ”Masjid Jami’ al-Azhar” . Al-Azhar pada ketika itu sedang dalam proses peralihan dari sistem tradisional kepada sistem pendidikan moden. Disebabkan beliau seorang sahaja dari Dunia Melayu yang menuntut di situ, beliau telah berusaha memperkenalkan dunia Melayu kepada tokoh-tokoh penting di universiti tersebut dengan tujuan memudahkan pelajar-pelajar daripada negeri Melayu dapat memasuki al-Azhar dikemudian hari. Selain itu Syeikh Ahmad al-Fatani telah memperkenalkan ”Ruwwaq al-Jawi” juga di al-Azhar ditengah-tengah ruwwaq-ruwwaq yang lain.Walaupun keseorangan namun beliau tetap menggunakannya.

Setelah beliau pulang ke Makkah, barulah anak-anak Melayu makin ramai menjadi mahasiswa al-Azhar. Mereka semuanya adalah murid Syeikh Ahmad al-Fatani yang diutuskannya untuk belajar di universiti tersebut bagi memperdalamkan ilmu pengetahuan demi memajukan umat Melayu pada peringkat awal menuju ke zaman moden. Semua mereka akhirnya itu telah menjadi tokoh-tokoh penting dalam perkembangan Islam dan bangsa Melayu di Dunia Melayu. Syeikh Ahmad al-Fatani tidak pernah mendapat kiriman wang daripada ayahandanya. Ini kerana beliau sendiri yang tidak mahu menyusahkan kedua ibubapanya disamping mahu hidup berdikari. Sungguhpun dihimpit kesusahan hidup di perantauan namun tiada apa yang dapat menggagalkannya dalam usaha menuntut ilmu. Ini terbukti apabila Syeikh Ahmad al-Fatani telah berjaya menyusun beberapa risalah ketika beliau menuntut di Masjid Jami’ al-Azhar.

Semua karya tersebut adalah dalam bahasa Arab dan digubah dalam bentuk syair yang begitu indah. Antara risalahnya itu ada yang di salin dan dipelajari oleh pelajar-pelajar tingkat awal di Mesir dan negeri-negeri lain di Benua Afrika. Antara risalah –risalah tersebut ialah (Wan Shagir 2005: 53) : i- Jumanat al- Tauhid (1293 H/ 1876M) ii- Munjiat al-‘Awwam liManhaji al- Huda mina al- Zhalam (1293 H/ 1876 M ) iii- Unqud al- La’ali (1296 H/1879 M) iv- Manzumat al-Awamil (1296 H/ 1879 M) Ketika di Mesir juga Syeikh Ahmad al-Fatani mula terlibat dengan usaha mencetak dan mentashih kitab-kitab Melayu Jawi. Dengan anisiatif beliau maka sahabat beliau iaitu Syeikh Mustafa al-Babi al-Halabi telah banyak mencetak kitab-kitab Melayu Jawi yang sebelumnya hanya disalin dengan tulisan tangan.

Setelah tujuh tahun menimba ilmu pengetahuan di Bumi Kinanah itu, beliau pun pulang ke Makkah. Dalam usia belum sampai 30 tahun beliau telah digelar sebagai Syeikh Ahmad al-Zaki Mesir (yang bijak dari Mesir) oleh orang-orang Melayu Makkah. Pada tahun kepulangannya itu juga, Syarif Hussin Raja Makkah mengadakan pertandingan dakwah dan pidato di Masjid al-Haram. Perkara yang menjadi perhatian pada pertandingan tersebut ialah nilai-nilai sastera atau balaghah dalam bahasa Arab. Banyak ulama’ Arab Makkah mengambil bahagian dan Syeikh Ahmad al-Fatani pun turut menyertainya.

Pertandingan tersebut ternyata telah menyerlahkan kewibaan Syeikh Ahmad al-fatani. Beliau telah diumumkan sebagai juara pertandingan tersebut. Mulai peristiwa itu, nama beliau semakin dikenali oleh penduduk Makkah. Hasil daripada pertandingan tersebut juga beliau juga telah dilantik oleh Syarif Hussin sebagai ahli bahasa kerajaan. Tugas beliau ialah memeriksa surat-surat rasmi kerajaan yang penting-penting sebelum diposkan. Demikian juga beliau berperanan menggubah semua syair-syair yang hendak dijadikan sebagai syair rasmi kerajaan (Wan Shaghir 2005: 54-56).

Disamping itu, pendampingan beliau dengan guru-guru yang mursyid telah memberi kesan mendalam tehadap pembentukan peribadi luhur serta ilmu yang berkesan. Ulama’ yang sebenar bukanlah yang hanya pandai mengajar kitab dan mengetahui selok belok hukum hakam.

Ulama’ yang sebenar ialah mereka yang mampu menghidupkan ummah dengan ilmu dan ketaqwaan, mampu merongkai permasalahan dan delema ummah, memimpin manusia dicelah-celah ranjau dunia yang berliku menuju petujuk ilahi. Perkara ini hanya mampu dilakukan oleh mereka yang benar-benar tulus hubungannya dengan Allah disamping mempunyai pengalaman dan pengetahuan meluas tentang dunia yang melingkunginya. Pengalaman dan pengetahuan Syeikh Ahmad al-Fatani yang meluas melalui pengembaraannya menuntut ilmu barangkali telah membentuk dimensi yang baru terhadap masa depan umat Islam khususnya bangsa Melayu. Jauh perjalanan luas pandangan apatah lagi kerana mencari ilmu pengetahun, telah membentuk personaliti dan pemikiran yang mampan. Mudah-mudahan kejayaan Syeikh Ahmad al-Fatani dalam mendidik dan mengembangkan ilmu Islam dapat dijadikan tauladan dan inspirasi kepada generasi alaf baru ini untuk terus menyambung bakti, menyampaikan risalah Islam.


Kitab al-Fatawa al-Fataniyyah merupakan himpunan jawapan kepada seratus delapan soalan dalam pelbagai bidang yang dikemukakan kepada syeikh Ahmad al-Fatani beliau telah berkata pada permulaan kitab ini; maka inilah beberapa soal yang dituntuti daripada al-abd al-faqir ila afwi rabbihi al-raji’ minhuta’ala nayl al-amani Ahmad Muhammad zain bin mustafa al-Fatani afa allahu ta’ala anhu akan jawapnya; ia merupakan sebuah kitab yang unik serta mempunyai gaya penulisan yang tersendiri.[13] Serta sedikit berbeza dengan kitab-kitab yang lain kerana ia merupakan pengalaman sebenar yang disusun dalam bentuk soal-jawap yang tidak kedapatan dalam metode yang sedemikian pada zamannya walaupun majoriti kandungan fatwa[14] dalam kitab ini adalah dalam ruang lingkup fiqh yang sebahagian besarnya pula berkaitan dengan bidang munakahat tetapi ia turut meliputi dua bidang utama dalam syariat islam iaitu tauhid dan tasawwuf.[15] Begitu juga, syeikh Ahmad al-Fatani turut menyentuh mengenai teknologi modern yang hampir-hampir tidak disentuh oleh ulama’ lain pada waktu itu.

Penelitian terhadap fatwa-fatwa juga mmbayangkan kekuatan pengaruh madzhab syafi’i. Ini dapat dilihat didalam kutubul madzhab akan sesuatu syarat yang lebih daripada segala syarat yang enam ini. Ia turut dibuktikan dengan melihat kepada kitab-kitab yang menjadi rujukan. Inilah pendapat yang dimufakati dengan jazm dalam beberapa kitab muktabar pada kitab syafi’i.

Selain daripada fatwa dalam hukum syariat, kitab al-Fatawa al-Fataniyyah juga menonjolkan ilmu bahasa. Kesemua pengeluaran fatwa termasuk himpunan dalam kitab al-Fatawa fataniyyah pada hakikatnya mempunyai kaitan rapat dengan manhaj atau metode yang dikenali dengan ilmu fiqh ilmu inilah yang menjadi tali ukuran dan neraca timbangan dalam memahami serta mentafsirkan nash-nash al-Quran dan Hadits dalam merumus hukum-hakam dan mendabit pemikiran dan ijtihad.


Manhaj yang menyeluruh inilah yang telah membentuk pemikiran syeikh Amad Al-fatani dalam pengistimabatan hukum dan pengeluaran fatwa. Pemahaman serta penguasaan beliau dalam ushul fiqh terserlah jika diteliti setiap satu fatwa yang didokumenkan dalam kitab beliau yang sangat bernilai itu yang kesemua fatwa yang dikeluarkan itu menepati manhaj atau metode yang disepakati oleh seluruh ulama’ ushul. Selain menggunakan dalil daripada nash al-Quarn dan hadis sebagai sandaran dalam berfatwa yang merupakan asas fatwa itu dalam lingkungan penerimaan syara’. Syeikh Ahmad al-Ftani dalam setengah-setengah keadaan turt menzahirkan kepakaran beliau dengan menyatakan beberapa kaedah usul fiqh yang digunakan sebagai hujjah. Dengan kata lain manhaj yang memandu pemikiran ushuliyyah syeikh Ahmad al-Fatani dalam kitan al-Fatawa al-Fataniyyah yang membuktikan pemahaman, penguasaan serta kepakaran beliau boleh dilihat kepada dua kaedah iaitu;

  1. Kaedah istimbat, iaitu perkara pertama yang perlu diambil kira ketika berbicara mengeni hukum syara’ ialah pemahamn yang jelas mengenai kaedah pengistimbatan atau pengeluaran hukum
  2. Sumber ambilan hukum, pemikiran ushuliyyah yang mendarah daging pada diri syeikh Ahmad al-Fatani seterusnya diimplementasikan dengan merujuk pula kepada sumber ambilan fatwa yang dikeluarkan menurut urutan dalil yang disebut di atas beserta dengan beberapa dalil lain seperti urf’ dan maslahah.


Sebagai rumusan akhir, dapat dikatakan bahawa masyarakat Melayu-Islam di rantau Alam Melayu memang kaya dengan pelbagai elemen kearifan tempatan yang boleh dibanggakan. Semuanya mempunyai perkaitan dengan kebijaksanaan manusia Melayu hasil interaksi dengan ajaran Islam.Kesemua formula kearifan tempatan ini bersifat evergreen yang relevan pemakaiannya hingga pada masa sekarang. Dalam konteks dunia global yang menyaksikan kebanyakan formula penyelesaian masalah manusia sejagat didasarkan kepada formula barat yang bersifat euro-centric, sudah sampai masanya kita mengangkat dan memperkenal paradigma manusia Melayu-Islam di mata dunia. Hal ini perlu dilakukan secara berhemah dengan mengali dan menyusun secara sistematik semua paradigma dan formula kearifan tempatan manusia Melayu yang terdapat di dalam korpus keilmuan Melayu-Islam silam. Sebaiknya, proses ini perlu dilakukan dengan menggunakan kaedah pentafsiran yang betul mengikut world-view manusia Melayu.

Sebagaimana yang sudah di contohkan oleh Syeikh al-Fattani dalam rangka untuk mengenalkan Melayu-Islam dimata dunia, pengenalan tersebut boleh dilakukan dengan cara mengkaji kekuatan-kekuatan dan kelebihan-kelebihan yang dimiliki oleh Islam-Melayu yaitu dengan cara menghimpunnya menjadi sebuah karya yang dapat diketahui dan dibaca oleh semua orang.

Tradisi menulis dikalangan Melayu-Islam saat ini sangat melemah dan sampai saat ini pun keadaan itu masih tetap saja sama sehingga hal ini juga menjadi kendala dalam kemajuan Melayu-Islam untuk dapat dikenal oleh masyarakat luar seperti apakah Melayu-Islam saat ini.

 


Mohd Yusof Hasan (1991), Dunia Melayu, Kuala Lumpur : DBP, h.  4.

 

Muhammad Yusoff Hashim (1992) Pensejarahan Melayu : Kajian Terhadap Tradisi Sejarah Melayu Nusantara, Kuala Lumpur : DBP, h.  1-3.

 

Lihat sebagai contohnya pembahagian regional studies tentang masyarakat Islam seluruh dunia di dalam buku John Esposito (1996), Islam And Democracy, Oxford.

 

Rahimin Affandi Abdul Rahim (2010), Pembaharuan Pemikiran Hukum Islam Di Indonesia , Jurnal JATI, v. 15, h. 13- 22.

 

Azyumardi Azra (1999), Renaisans Islam Asia Tenggara : Sejarah Wacana Dan Kekuasaan, Bandung : PT Remaja Rosdakarya,  h.  5-7.

 

Md. Sidin Ahmad Ishak (2000), The Malays In The Middle East, Kuala Lumpur  : Penerbit Universiti Malaya, h.  26-34

 

Osman Bakar (2003), “ Globalisasi dan peradaban “, dalam A. Aziz Deraman Globalisasi Dalam Peradaban Di Malaysia, Kuala Lumpur : DBP, h. 33-38

 

Lihat Hashim Musa (1993), “ Kebangkitan Semula Islam Dan Pengajian Melayu : Persoalan Akademik “, dalam Tinta Kenangan, Jabatan Pengajian Melayu Universiti Malaya, h.  64-68.

 

Wan Mohd Nor Wan Daud (1990),Penjelasan Budaya Ilmu, Kuala Lumpur : DBP,  h.  51-67

 

S.M. Naquid al-Attas (1988), The Oldest Known Malay Manuscript : A 16th Century Malay Translation Of The Aqa’id Of Al-Nasafi, kuala lumpur : Penerbit Universiti Malaya, h.  53-54

 

Rahimin Affandi Abd Rahim (2008), “ Warisan Karya Ulama Melayu_Islam Dan Kaitannya Dengan Pengajian Moral Di Zaman Moden, dalam Jurnal Usuluddin, v. 27.

 

Muhammad ‘Uthman El-Muhammady (2001), ‘ Kosmologi Pada Para Fuqaha Dan Ulama Sufiah Dalam Pemikiran Melayu “,dalam Yaacob Haron Kosmologi Melayu(ed.), Kuala lumpur : APMUM, h.  10-22.

 

Wan Mohd. Shagir Abdullah al-Fatawa al-Fataniyyah Syeikh Ahmad al-Fatani, khazanah Fataniyyah Kualal Lumpur 1996, jil. 1, hlm. 11

 

Shaharuddin Maaruf Sendiri Sebagai Seorang Yang Amat Menentang Amalan Feudalisme Dalam Masyarakat Melayu Telah Mengakui Bahawa Konsep Feudalisme Yang Sebelumnya Begitu Kuat Mendominasi Masyarakat Melayu Telah Mula Dipertikai Dan Cuba Dihakis Dengan Faktor Penyebaran Keilmuan Islam. Lihat Shaharuddin Maaruf (2004), “Nilai Kemanusiaan - Islam Dalam Persuratan Melayu “, Dalam Edit Oleh Mohamed Anwar Omar Din, Sastera Islam Citra Nurani Ummah, Bangi : Penerbit UKM, h.  118-128.

 

Muhammad Haji Salleh (1991), Yang Empunya Cerita, The Mind Of The Malay Author, Kuala Lumpur : DBP,  h.  18-22.

 

Hamid Fahmy Zarkasyi (2004), Tantangan Sekularisasi Dan Liberalisasi Di Dunia Islam, Surabaya : Penerbit Khairul Bayan, h. 1-6.

 

S. Hossein Nasr (1990), Traditional Islam In The Modern World, London : Kegan Paul International, h. 13.

 

Abdul Latif Hamindong (1993), “ Institusi Pondok Dalam Tradisi Budaya Ilmu “, Dalam Tamadun Melayu, Kuala Lumpur, V. 2, h.  748.

 

Abdullah Ishak (1995), Pendidikan Islam Dan Pengaruhnya Di Malaysia, Kuala Lumpur : DBP, h. 212-218 ; Shafie Abu Bakar (1994), “ Keilmuan Islam Dan Tradisi Pengajian Pondok “, Dalam Budi Kencana, Kuala Lumpur, h. 104-111 dan Rahimin Affandi Abd. Rahim (2003), “Al-Quran Dan Peranan Ulamak Melayu Dalam Pemodenan Rantau Alam Melayu “,Dalam Mohd Radzi Othman(ed.), Warisan Al-Quran Dan Peradaban Manusia Siri 1, Penerbit Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, h. 1-31.

 

Jamaie Hamil (2004), UMNO Dalam Politik Dan Perniagaan Melayu, Bangi : Penerbit UKM.

 

Ibid.

 

http://hanputra.blogspot.com/2013/08/kenali-syeikh-ahmad-al-fatani.html.

 

Fatwa ialah mufrad kepada fatawa. Iya pada bahasa bermaksud penjelasan terhadap persoalan mengenai hukum. Manakala pada istilah ulama’ ushul pula ialah penjelasan mengenai hukum (syara’) terhadap masalah atau peristiwa yang berlaku ketika di soal mengenainya. Lihat ‘abd al-Qadir Muhammad Abu al-‘a’la, buhut fi al-Ijtihad, mathba’ah al-Amanah, shubra, 1407H/1987, hlm, 4.

 

Ruang lingkup fatwa hanyalah masalah-masalah dzanniyah yang boleh di ijtihadkan sahaja. Oleh itu, perkara-perkara pasti (ilmiyah) tidak termasuk istilah fatwa. Ruju’ wahbah al-Zuhaili, ushul al-Fiqh al-Islami, dar al-Fiqh al-Mua’sir, bairut, 1417 H/1916, Jil 2, hlm, 1157. 

 

 



[1] Mohd Yusof Hasan (1991), Dunia Melayu, Kuala Lumpur : DBP, h.  4.
[2] Muhammad Yusoff Hashim (1992) Pensejarahan Melayu : Kajian Terhadap Tradisi Sejarah Melayu Nusantara, Kuala Lumpur : DBP, h.  1-3.
[3] Lihat sebagai contohnya pembahagian regional studies tentang masyarakat Islam seluruh dunia di dalam buku John Esposito (1996), Islam And Democracy, Oxford.
[4] Rahimin Affandi Abdul Rahim (2010), Pembaharuan Pemikiran Hukum Islam Di Indonesia , Jurnal JATI, v. 15, h. 13- 22.
[5] Azyumardi Azra (1999), Renaisans Islam Asia Tenggara : Sejarah Wacana Dan Kekuasaan, Bandung : PT Remaja Rosdakarya,  h.  5-7
[6] Md. Sidin Ahmad Ishak (2000), The Malays In The Middle East, Kuala Lumpur  : Penerbit Universiti Malaya, h.  26-34
[7] Osman Bakar (2003), “ Globalisasi dan peradaban “, dalam A. Aziz Deraman Globalisasi Dalam Peradaban Di Malaysia, Kuala Lumpur : DBP, h. 33-38
[8] Lihat Hashim Musa (1993), “ Kebangkitan Semula Islam Dan Pengajian Melayu : Persoalan Akademik “, dalam Tinta Kenangan, Jabatan Pengajian Melayu Universiti Malaya, h.  64-68.
[9] Wan Mohd Nor Wan Daud (1990),Penjelasan Budaya Ilmu, Kuala Lumpur : DBP,  h.  51-67
[10] S.M. Naquid al-Attas (1988), The Oldest Known Malay Manuscript : A 16th Century Malay Translation Of The Aqa’id Of Al-Nasafi, kuala lumpur : Penerbit Universiti Malaya, h.  53-54
[11] Rahimin Affandi Abd Rahim (2008), “ Warisan Karya Ulama Melayu_Islam Dan Kaitannya Dengan Pengajian Moral Di Zaman Moden, dalam Jurnal Usuluddin, v. 27.
[12] http://hanputra.blogspot.com/2013/08/kenali-syeikh-ahmad-al-fatani.html.
 
[14] Fatwa ialah mufrad kepada fatawa. Iya pada bahasa bermaksud penjelasan terhadap persoalan mengenai hukum. Manakala pada istilah ulama’ ushul pula ialah penjelasan mengenai hukum (syara’) terhadap masalah atau peristiwa yang berlaku ketika di soal mengenainya. Lihat ‘abd al-Qadir Muhammad Abu al-‘a’la, buhut fi al-Ijtihad, mathba’ah al-Amanah, shubra, 1407H/1987, hlm, 4.
[15] Ruang lingkup fatwa hanyalah masalah-masalah dzanniyah yang boleh di ijtihadkan sahaja. Oleh itu, perkara-perkara pasti (ilmiyah) tidak termasuk istilah fatwa. Ruju’ wahbah al-Zuhaili, ushul al-Fiqh al-Islami, dar al-Fiqh al-Mua’sir, bairut, 1417 H/1916, Jil 2, hlm, 1157. 

No comments:

Post a Comment