ASAS-ASAS SYARIAT
Syariah
dalam Bahasa Arab berarti aliran dan jalan yang lurus. Syari’ah Islamiyyah
menurut istilah syara’ ialah hukum-hukum yang disyara’kan oleh Allah SWT untuk
sekalian manusia sama ada yang berkaitan dengan aqidah, akhlak, mua’amalat dan
lain-lain sistem-sistem kehidupan bagi menjamin kebahagian di dunia dan di
akhirat.
Syari’at
Islam mempunyai asas yang kukuh dan teguh. Ia meliputi hubungan dengan Allah
SWT, manusia dan makhluk Allah SWT yang lain. Ia mempunyai tiga asas yang
menjadi tunggak Islam. Tiga asas ini menjadikan Islam berwibawa berbanding
dengan agama lain. Tiga asas itu ialah aqidah, syari’ah dan akhlak.
AQIDAH
Aqidah
adalah berkaitan hubungan dengan Allah SWT dari segi kepercayaan atau pun
keyaqinan. Ia merupakan iktiqat atau kepercayaan atau keyaqinan seseorang
mengenai ketuhanan iaitu mengesakan Allah SWT dengan tegas, teguh dan tetap. Ia
merupakan pengiktirafan seseorang kepada Allah SWT sebagai tuhan yang memiliki,
mencipta segala-galanya, berhak diibadatkan dengan ikhlas, mempunyai sifat
kesempurnaan dan suci bersih dari segala sifat kekurangan. Seseorang itu
beriktiqat tentang keesaan Allah SWT pada Rububiyah, Uluhiyyah, Sifat-sifat
yang sempurna dan Nama-nama yang mulia.
1. Tauhid Rububiyyah :
Dari
segi Bahasa, perkataan Rububiyyah itu berasal dari perkataan Arab’Rab’ yang
bermaksud pemilik dan pengurus. Secara umumnya, tauhid Rububiyyah itu bermaksud
menyaqini dan mempercayai dengan tegas, teguh dan tetap bahawa Allah SWT adalah
pemilik dan pengurus bagi segala sesuatu dan tiada yang lain daripadaNya. Pada
istilah syara’, ia merupakan keesaan Allah SWT pada penciptaan, pemilikan dan
pentadbiran hidup makhluk.
Tauhid
Rububiyyah ini merupakan satu kepercayaan, keyaqinan dan pengakuan bahawa Allah
SWT sahaja yang menjadi pencipta, pemilik, menghidup, mematikan, pemberi
manfaat, pemberi mudharat, memperkenankan doa, penguasa penuh terhadap diri
makhluk, pengurniaan sesuatu, kepunyaan segala urusan makhluk dan suruhan seperti dalam firman
Allah SWT dalam surah al’araf ayat 45,
“………… Ingatlah,
kepunyaan Allah segala makhlak dan segala titah perintah, Maha berat Allah,
tuhan sekalian alam,”
( Mafhum ayat )
( Mafhum ayat )
Termasuk
juga dalam tauhid Rububiyyah ini, dengan menyaqini dan mengaku bahawa segala
sesuatu yang berlaku adalah dalam kekuasaan dan kehendak Allah SWT. Ia
merupakan pencipota mutlak bagi ala mini dalam mengadakan, mentadbir, mengubah,
mengurus, menambah, mengurang, pemberi rezeki, mengidup dan mematikan tanpa
pengkongsiaan kuasa dengan mana-mana pihak. Kebanyakan manusia bertauhid pada
Rububiyyah Allah SWT tetapi tidak pada tauhid Uluhiyyah atau pada tauhid
Sifat-sifat dan Nama-nama Allah SWT.
2. Tauhid Uluhiyyah :
Dari
segi Bahasa, kalimah Uluhiyyah berasal dari Bahasa Arqab ‘ilah’ yang bererti
yang disembah. Secara ringkasnya, Uluhiyyah itu bermaksud tunduk dan merendah
diri. Pada istilah syara’ pula, tauhid uluhiyyah itu adalah kepercayaan atau
keyakinan yang tegas, teguh dan tepat kepada Allah SWT dengan ikhlas
semata-mata untukNya pada zahir dan batin dalam segala kegiatan peribadatan.
Tauhid
Uluhiyyah juga menghendaki seseorang itu beribadat dengan ikhlas dalam cinta,
takut, harap, doa, tawakkal, ketaatan dan kepatuhan hanya untuk Allah SWT. Allah
adalah awal-awal agamanya,penghabisannya, batinnya dan zahirnya. Ia juga tujuan
dijadikan sekalian alam seperti firman Allah SWT dalam surah al Zariyat, ayat
56 yang bermaksud,
“………..
dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mereka beribadat kepadaKU
sahaja.”
( Mafhum ayat )
Tauhid
Uluhiyyah ini juga menghendaki supaya mengadap kepada Allah SWT dalam setiap
jenis dan bentuk ibadat di antaranya :
i. Kecintaan kepada
Allah SWT:
Dalam
hal ini, kecintaan kepada Allah SWT adalah mengatasi segala kecintaan yang
lain. Secara fitrahnya, manusia diciptakan oleh Allah SWT mempunyai perasaan
cinta kepada diri sendiri, ibubapa, anak-anak, negara dan harta benda. Kecintaan
kepada Allah SWT tidak bererti menghapuskan tabiat tabiee kecintaan tersebut.
Namun, kecintaan itu dituntut supaya mencintai yang tersebut selepas mencintai
Allah SWT.
ii. Berdoa,
bertawakkal, mengharap dan takut hanya kepada Allah SWT:
Termasuk
juga dalam tauhid Uluhiyyah ini ialah berdoa, bertawakkal, mengharap dan takut
hanya kepada Allah SWT semata-mata dan tidak kepada yang lain daripada Allah
SWT. Seseorang itu melakukan ibadat tersebut langsung kepada Allah SWT dan
tidak menyekutukan Allah SWT dalam ibadat tersebut.
iii. Ibadat
badaniah dan qauliah untuk Allah SWT:
Setiap
seorang muslim itu wajib mengerjakan ibadat badaniah seperti sujud, puasa dan
sembelihan untuk Allah SWT semata-mata. Begitu juga melakukan ibadat qauliah
seperti nazar, istifar dan bertahlil semata-mata kerana Allah SWT tanpa
menyekutukannya dengan sesuatu pun.
3. Tauhid al Asma
dan al Sifat Allah SWT :
Secara
ringkasnya, tauhid sifat Allah SWT iaitu mempercayai atau menyakini dengan
tegas, teguh dan tetap bahawa Allah SWT mempunyai sifat dengan sifat-sifat
kesempurnaan dan suci sifat Allah SWT dari segala sifat-sifat kekurangan. Diwajibkan
seseorang itu mempercayai atau menyakini bahawa sifat Allah SWT itu tidak
menyerupai dengan sifat makhluk.
Manakala
Tauhid al Asma Allah SWT itu pula iaitu mempercayai atau menyakini bahawa Allah
SWT mempunyai nama-namaNya, makna yang ditunjukan oleh nama-nama tersebut dan
kesan darinya.
Tauhid
al Asma dan al sifat Allah SWT ini memberei maksud bahawa Allah SWT mempunyai
nama-nama dan sifat-sifatNya yang Allah SWT sendiri yang menetapkanNya dalam al
Quran dan al Hadith tanpa mengubah lafaz dan maknanya, tidak menafikan
sebahagiannya dan tidak menetapkan hakikatnya.
Ada
tiga asas dalam menentukan Tauhid al Asma dan al Sifat Allah SWT iaitu :
i. Menyucikan
Allah SWT dari menyerupai makhluk dan dari mana-mana sifat makhluk.
ii. Beriman
dengan nama-nama dan sifat-sifat Allah SWT yang dijelaskan dalam al Quran dan
al Hadith dengan tidak mengurangi, mengubah dan menafikan sebahagian yang lain.
iii.
Menghapuskan
perasaan ingin tahu cara dan bentuk sifat-sifat Allah SWT.
No comments:
Post a Comment