Friday, February 14, 2014

Cara Rasulullah Menjaga Kesihatan Diri

Cara Rasulullah Menjaga Kesihatan DiriPosted on Friday, February 14 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo


Kesihatan
Ini adalah cara Rasulullah menjaga kesihatan diri agar tetap sihat

SELALU BANGUN SEBELUM SUBUH

Rasulullah mengajak umatnya untuk bangun sebelum Subuh bagi melaksanakan solat sunat, solat fardhu dan solat Subuh secara berjemaah.

Hal ini memberi hikmah yang mendalam antaranya mendapat limpahan pahala, kesegaran udara subuh yang baik terutama untuk merawat penyakit tibi serta memperkuatkan akal fikiran.

AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN
Rasulullah sentiasa bersih dan rapi. Setiap Khamis atau Jumaat, Baginda mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, bersikat serta memakai minyak wangi.

“Mandi pada hari Jumaat adalah sangat dituntut bagi setiap orang dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan pemakai harum-haruman.” (HR. Muslim)

TIDAK PERNAH MAKAN BERLEBIHAN
Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Kami adalah satu kaum yang tidak makan sebelum lapar dan apabila kami makan tidak terlalu banyak (tidak sampai kekenyangan).” (Muttafaq Alaih)

Dalam tubuh manusia ada tiga ruang untuk tiga benda: Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan.

Bahkan ada satu pendidikan khusus bagi umat Islam iaitu dengan berpuasa pada Ramadan bagi menyeimbangkan kesihatan selain Nabi selalu berpuasa sunat.

GEMAR BERJALAN KAKI
Rasulullah berjalan kaki ke masjid, pasar, medan jihad dan mengunjungi rumah sahabat.

Apabila berjalan kaki, peluh pasti mengalir, roma terbuka dan peredaran darah berjalan lancar.

Ini penting untuk mencegah penyakit jantung. Berbanding kita sekarang yang lebih selesa menaiki kenderaan. Kalau mahu meletakkan kenderaan, mesti letak betul-betul di hadapan tempat yang hendak kita pergi.

TIDAK PEMARAH
Nasihat Rasulullah ‘jangan marah’ diulangi sampai tiga kali. Ini menunjukkan hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasad, tetapi lebih kepada kebersihan jiwa.

Ada terapi yang tepat untuk menahan perasaan marah iaitu dengan mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka hendaklah kita duduk dan apabila sedang duduk, maka perlu berbaring.

Kemudian membaca Ta’awwudz kerana marah itu daripada syaitan, segera mengambil wudhu’ dan solat dua rakaat bagi mendapat ketenangan serta menghilang kan gundah di hati.

OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA
Sikap optimis memberikan kesan emosional yang mendalam bagi kelapangan jiwa selain perlu banyakkan sabar, istiqamah, bekerja keras serta tawakkal kepada Allah s.w.t.

TIDAK PERNAH IRI HATI
Bagi menjaga kestabilan hati dan kesihatan jiwa, semestinya kita perlu menjauhi daripada sifat iri hati. “Ya Allah, bersihkanlah hatiku dari sifat-sifat mazmumah dan hiasilah diriku dengan sifat-sifat mahmudah.”

PEMAAF
Pemaaf adalah sifat yang sangat dituntut bagi mendapatkan ketenteraman hati dan jiwa. Memaafkan orang lain membebaskan diri kita daripada dibelenggu rasa kemarahan.

Sekiranya kita marah, maka marah itu melekat pada hati. Justeru, jadilah seorang yang pemaaf kerana yang pasti badan sihat.

“BAHAGIA sebenarnya bukan MENDAPAT tetapi dengan MEMBERI. Sebenarnya, banyak lagi cara hidup sihat Rasulullah. Semoga hati kita semakin dekat dengan Nabi yang amat kita rindukan pertemuan dengannya.”

akuislam.com 





Negara - Negara Yang Mempunyai Umat Islam Paling Ramai Di Dunia

Negara - Negara Yang Mempunyai Umat Islam Paling Ramai Di Dunia.Posted on Friday, February 14 @ 13:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



Info @ Maklumat


Islam merupakan agama yang pesat tersebar di serata pelusuk dunia.. Berkat kebijaksanaan dan kegigihan Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat menyampaikan risalah islam, dan diteruskan oleh para pendakwah yang kemudiannya, kini islam bertapak kukuh di serata pelusuk negara.

Hari ini,tiada negara yang tidak dihuni oleh umat islam. Walaupun sejak zaman berzaman islam diperangi oleh para kuffar, namun cahaya islam terus bersinar dan islam terus berkembang dengan suburnya dari semasa ke semasa.

"Mereka hendak memadamkan cahaya Allah(agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka(yang demikian). Dialah yang megutuskan Rasul-Nya(Muhammad) dengan menbawa petunjuk dan agama yang benar(agama Islam), untuk dimenangkan-Nya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya." Surah al-Saf, ayat 8-9.


Berikut adalah negara-negara yang mempunyai umat islam paling ramai di dunia.
  1. Indonesia = seramai 195,677,976 orang
  2. Pakistan = seramai 156,491,617 orang
  3. India = 144,755,562 orang
  4. Bangladesh = 127,001,272 orang
  5. Mesir = 70,530,237 orang
  6. Turki = 68,963,953 orang
  7. Iran = 67,337,681 orang
  8. Nigeria = 64,385,994 orang
  9. China = 39,189,414 orang
  10. Ethiopia = 34,700,310 orang
  11. Maghribi = 32,300,410 orang
  12. Algeria = 32,206,534 orang
  13. Afghanistan = 29,629,697 orang
  14. Sudan = 26,121,865 orang
  15. Iraq = 25,292,658 orang
  16. Arab Saudi = 26,417,599 orang
  17. Uzbekistan = 23,897,563 orang
  18. Russia = 21,513,046 orang
  19. Yaman = 20,519,782 orang
  20. Syria = 16,234,901 orang
  21. Malaysia = 14,467,694 orang
  22. Tanzania = 12,868,224 orang
  23. Mali = 11,062,337 orang
  24. Niger = 10,499,343 orang
  25. Senegal = 10,459,222 orang
bicaradariaku.com

Thursday, February 13, 2014

8 KEAJAIBAN SOLAT TAHAJUD

8 KEAJAIBAN SOLAT TAHAJUD

Solat Tahajud

Tazkirah yang kita nak kongsi hari ini adalah mengenai 8 Keajaiban Solat Tahajud. Solat Tahajud adalah solat yang sangat mulia. Ianya termasuk dalam Solat Sunnat Mu’akad (solat yang dituntut oleh Syara’). Solat Tahajud boleh dikerjakan paling minima sebanyak dua rakaat dan dilakukan sepanjang malam asalkan pelakunya sempat tertidur. Namun waktu yang paling utama untuk melakukannya adalah pada sepertiga akhir dari malam.Pesanan Dari Imam Nawawi:

“Bila engkau tidak mampu bangun malam untuk SOLAT TAHAJUD, juga tidak mampu berPUASA di siang hari,maka ketahuilah bahawa sesungguhnya engkau telah dihalangi untuk melakukannya kerana MAKSIAT dan DOSA yang membelenggumu. Mohonlah perlindungan maksiat dan dosa dari Allah, kerana Dia lah sebaik-baik pelindung..”

Keajaiban Solat Tahajud

Sejarah telah membuktikan bahawa Rasulullah SAW dan para sahabat selalu melaksanakan Solat Tahajud kerana banyak keajaiban yang terkandung dalam solat tersebut. Antara 8 keajaiban Solat Tahajud adalah seperti berikut :
1. Tiket ke Syurga

Abdullah Ibn Muslin berkata “kalimat yang pertama kali ku dengar dari Rasulullah Saw saat itu adalah, “Hai sekalian manusia! Sebarkanlah salam, bagikanlah makanan, sambunglah silaturahmi, tegakkan lah shalat malam saat manusia lainnya sedang tidur, niscaya kalian masuk surga dengan selamat.” (HR. Ibnu Majah).

2. Menjauhi Penyakit

Salman Al Farisi berkata, Rasulullah Saw bersabda, “Dirikanlah solat malam, kerana sesungguhnya solat malam itu adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu, mendekatkan kamu kepada tuhanmu, penebus perbuatan buruk, mencegah berbuat dosa, dan menghindarkan diri dari penyakit yang menyerang tubuh.” (HR. Ahmad)

3. Mengangkat Darjat Manusia

Rasulullah Saw bersabda, “Jibril mendatangiku dan berkata, “Wahai Muhammad, hiduplah sesukamu, kerana engkau akan mati, cintailah orang yang engkau suka, kerana engkau akan berpisah dengannya, lakukanlah apa keinginanmu, engkau akan mendapatkan balasannya, ketahuilah bahawa sesungguhnya kemuliaan seorang muslim adalah pada solat waktu malam.” (HR. Al Baihaqi)

4. Mendapat Rahmat Allah

Abu Hurairah berkata bahwa Rasulullah Saw bersabda, “Semoga Allah merahmati laki-laki yang bangun malam, lalu melaksanakan solat dan membangunkan isterinya. Jika si isteri menolak, ia memercikkan air di wajahnya. Juga, merahmati perempuan yang bangun malam, lalu shalat dan membangunkan suaminya. Jika sang suami menolak, ia memercikkan air di wajahnya.” (HR. Abu Daud)

5. Doa Dikabulkan

Allah SWT berjanji akan mengabulkan doa orang-orang yang menunaikan solat Tahajud dengan ikhlas. “Dari Jabir berkata, bahawa Nabi Saw bersabda, “Sesungguhnya di malam hari , ada satu saat yang ketika seorang muslim meminta kebaikan dunia dan akhirat, pasti Allah memberinya, Itu berlangsung setiap malam.” (HR. Muslim)

6. Penghapus dosa

Dari Abu Umamah al-Bahili berkata bahwa Rasulullah Saw bersabda, “Lakukanlah Qiyamul Lail, karena itu kebiasaan orang saleh sebelum kalian, bentuk taqarub, penghapus dosa, dan penghalang berbuat salah.” (HR. At-Tirmidzi)

7. Menewaskan Syaitan

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah Saw bersabda, “Syaitan akan mengikat kepala seseorang yang sedang tidur dengan ikatan, menyebabkan kamu tidur dengan cukup lama. Apabila seseorang itu bangkit seraya menyebut nama Allah, maka terlepaslah ikatan pertama, apabila ia berwudhu maka akan terbukalah ikatan kedua, apabila di solat akan terbukalah ikatan semuanya. Dia juga akan merasa bersemangat dan ketenangan jiwa, jika tidak maka dia akan malas dan kekusutan jiwa.”

8. Menjaga Kesihatan Rohani Allah SWT menegaskan bahawa orang yang selalu menunaikan solat Tahajud akan dipelihara peribadinya.

Allah Berfirman, “Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik. Dan orang yang melewati malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka.” (QS. Al-Furqan: 63-64)
Jom kita sama-sama menunaikan Solat Tahajud untuk kebahagiaan hidup kita didunia dan di akhirat.
Jaga Diri, Hiasi Peribadi. Selamat Beramal & Wasalam.
- See more at: http://myblogsantai.blogspot.com

Hukum Niqab @ Purdah Dalam Perbahasan 4 Mazhab Dan Para Ulama

Hukum Niqab @ Purdah Dalam Perbahasan 4 Mazhab Dan Para Ulama

Penampilan wanita berpurdah seringkali diidentitikan dengan budaya orang arab atau timur tengah. Sedangkan keperluan memakai purdah atau menutup wajah bagi wanita adalah salah satu dari tuntutan ajaran Islam yang didasari dari dalil-dalil Al Qur’an dan hadis-hadis yang sahih. Ini termasuk pemahaman para sahabat Nabi Sallallahu’alaihi Wasallam serta para ulama yang mengikuti mereka dalam persoalan purdah bagi wanita muslimah. Maka adalah tidak benar bahawa anggapan memakai purdah merupakan budaya timur tengah semata-mata.

Berikut kami bawakan pendapat-pendapat para ulama mazhab, tanpa menyebutkan pendalilan mereka, untuk membuktikan bahwa pembahasan isu purdah ini sudah lama tertera dan dibahaskan secara mendalam di dalam kitab-kitab fiqh 4 mazhab. Secara keseluruhannya, didapati bahawa ke empat-empat Imam Mazhab telah menganjurkan agar wanita muslimah untuk mengenakan pemakaian purdah dalam kehidupan seharian mereka. Bahkan sebahagiannya sampai kepada menghukum "WAJIB" untuk setiap muslimah yang telah mencapai akil baligh untuk mengenakan purdah. Berikut dinukilan beberapa pandangan imam mazhab berhubung isu purdah ini.

Mazhab Hanafi

Pendapat Mazhab Hanafi, wajah wanita bukanlah aurat, namun memakai purdah hukumnya sunnah (dianjurkan) dan menjadi wajib jika dikhawatiri wanita berkenaan akan menimbulkan fitnah.

* Asy Syaranbalali berkata:

وجميع بدن الحرة عورة إلا وجهها وكفيها باطنهما وظاهرهما في الأصح ، وهو المختار

“Seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali wajah dan telapak tangan dalam serta telapak tangan luar, ini pendapat yang lebih shahih dan merupakan pilihan madzhab kami“ (Matan Nuurul Iidhah)

* Al Imam Muhammad ‘Alaa-uddin berkata:

وجميع بدن الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وقدميها في رواية ، وكذا صوتها، وليس بعورة على الأشبه ، وإنما يؤدي إلى الفتنة ، ولذا تمنع من كشف وجهها بين الرجال للفتنة

“Seluruh badan wanita adalah aurat kecuali wajah dan telapak tangan dalam. Dalam suatu riwayat, juga telapak tangan luar. Demikian juga suaranya. Namun bukan aurat jika dihadapan sesama wanita. Jika cenderung menimbulkan fitnah, dilarang menampakkan wajahnya di hadapan para lelaki” (Ad Durr Al Muntaqa, 81)

* Al Allamah Al Hashkafi berkata:

والمرأة كالرجل ، لكنها تكشف وجهها لا رأسها ، ولو سَدَلَت شيئًا عليه وَجَافَتهُ جاز ، بل يندب

“Aurat wanita dalam solat itu seperti aurat lelaki. Namun wajah wanita itu dibuka sedangkan kepalanya tidak. Andai seorang wanita memakai sesuatu di wajahnya atau menutupnya, boleh, bahkan dianjurkan” (Ad Durr Al Mukhtar, 2/189)

* Al Allamah Ibnu Abidin berkata:

تُمنَعُ من الكشف لخوف أن يرى الرجال وجهها فتقع الفتنة ، لأنه مع الكشف قد يقع النظر إليها بشهوة

“Terlarang bagi wanita menampakan wajahnya kerana khuatir akan dilihat oleh para lelaki, kemudian timbullah fitnah. Kerana jika wajah dinampakkan, lelaki melihatnya dengan syahwat” (Hasyiah ‘Alad Durr Al Mukhtaar, 3/188-189)

* Al Allamah Ibnu Najiim berkata:

قال مشايخنا : تمنع المرأة الشابة من كشف وجهها بين الرجال في زماننا للفتنة

“Para ulama mazhab kami berkata bahawa dilarang bagi wanita muda untuk menampakkan wajahnya di hadapan para lelaki di zaman kita ini, kerana dikhuatiri akan menimbulkan fitnah” (Al Bahr Ar Raaiq, 284)

Beliau berkata demikian di zaman beliau, (wafat pada tahun 970 H), bagaimana dengan zaman kita sekarang?

Mazhab Maliki

Mazhab Maliki berpendapat bahwa wajah wanita bukanlah aurat, namun memakai purdah hukumnya sunnah (dianjurkan) dan menjadi wajib jika dikhuatiri menimbulkan fitnah. Bahkan sebahagian ulama yang bermazhab Maliki berpendapat seluruh tubuh wanita itu adalah aurat.

* Az Zarqaani berkata:

وعورة الحرة مع رجل أجنبي مسلم غير الوجه والكفين من جميع جسدها ، حتى دلاليها وقصَّتها . وأما الوجه والكفان ظاهرهما وباطنهما ، فله رؤيتهما مكشوفين ولو شابة بلا عذر من شهادة أو طب ، إلا لخوف فتنة أو قصد لذة فيحرم ، كنظر لأمرد ، كما للفاكهاني والقلشاني

“Aurat wanita di depan lelaki muslim ajnabi adalah seluruh tubuh selain wajah dan telapak tangan. Bahkan suara wanita juga aurat. Sedangkan wajah, telapak tangan luar dan dalam, boleh dinampakkan dan dilihat oleh kaum lelaki walaupun wanita tersebut masih muda baik sekadar melihat ataupun untuk tujuan perubatan. Kecuali jika dikhuatiri akan menimbulkan fitnah atau tujuan lelaki melihat wanita untuk bersuka-suka, maka hukumnya haram, sebagaimana haramnya melihat amraad. Hal ini juga diungkapkan oleh Al Faakihaani dan Al Qalsyaani” (Syarh Mukhtashar Khalil, 176)

* Ibnul Arabi berkata:

والمرأة كلها عورة ، بدنها ، وصوتها ، فلا يجوز كشف ذلك إلا لضرورة ، أو لحاجة ، كالشهادة عليها ، أو داء يكون ببدنها ، أو سؤالها عما يَعنُّ ويعرض عندها

“Wanita itu seluruhnya adalah aurat. Baik badannya mahupun suaranya. Tidak boleh menampakkan wajahnya kecuali dalam keadaan darurat atau ada keperluan mendesak seperti persaksian atau perubatan pada badannya, atau kita dipertanyakan apakah ia adalah orang yang dimaksud (dalam sebuah persoalan)” (Ahkaamul Qur’an, 3/1579)

* Al Qurthubi berkata:

قال ابن خُويز منداد ــ وهو من كبار علماء المالكية ـ : إن المرأة اذا كانت جميلة وخيف من وجهها وكفيها الفتنة ، فعليها ستر ذلك ؛ وإن كانت عجوزًا أو مقبحة جاز أن تكشف وجهها وكفيها

“Ibnu Juwaiz Mandad – ia adalah ulama besar Maliki – berkata: Jika seorang wanita itu cantik dan khuatir wajahnya dan telapak tangannya menimbulkan fitnah, hendaknya dia menutup wajahnya. Jika dia wanita tua atau wajahnya buruk/hodoh, boleh baginya menampakkan wajahnya” (Tafsir Al Qurthubi, 12/229)

* Al Hathab berkata:

واعلم أنه إن خُشي من المرأة الفتنة يجب عليها ستر الوجه والكفين . قاله القاضي عبد الوهاب ، ونقله عنه الشيخ أحمد زرّوق في شرح الرسالة ، وهو ظاهر التوضيح

“Ketahuilah, jika dikhuatirkan terjadi fitnah, maka wanita wajib menutup wajah dan telapak tangannya. Ini dikatakan oleh Al Qadhi Abdul Wahhab, juga dinukil oleh Syaikh Ahmad Zarruq dalam Syarhur Risaalah. Dan inilah pendapat yang lebih tepat” (Mawahib Jaliil, 499)

* Al Allamah Al Banaani, menjelaskan pendapat Az Zarqani di atas:

وهو الذي لابن مرزوق في اغتنام الفرصة قائلًا : إنه مشهور المذهب ، ونقل الحطاب أيضًا الوجوب عن القاضي عبد الوهاب ، أو لا يجب عليها ذلك ، وإنما على الرجل غض بصره ، وهو مقتضى نقل مَوَّاق عن عياض . وفصَّل الشيخ زروق في شرح الوغليسية بين الجميلة فيجب عليها ، وغيرها فيُستحب

“Pendapat tersebut juga dikatakan oleh Ibnu Marzuuq dalam kitab Ightimamul Furshah, katanya : ‘Inilah pendapat yang masyhur dalam mazhab Maliki’. Al Hathab juga menukil dari perkataan Al Qadhi Abdul Wahhab bahawa hukumnya wajib. Sebahagian ulama bermazhab Maliki menyebutkan pendapat bahawa hukumnya tidak wajib, namun lelaki wajib menundukkan pandangannya. Pendapat ini dinukil Mawwaq dari Iyadh. Syeikh Zarruq dalam kitab Syarhul Waghlisiyyah memperincikan, jika cantik maka wajib, jika tidak cantik maka ianya sunnah” (Hasyiyah ‘Ala Syarh Az Zarqaani, 176)

Mazhab Syafi’ie

Pendapat mazhab Syafi’ie, aurat wanita di depan lelaki ajnabi (bukan mahram) adalah seluruh tubuh. Sehingga mereka mewajibkan wanita memakai purdah di hadapan lelaki ajnabi. Inilah pendapat mu’tamad mazhab Syafi’ie.

* Asy Syarwani berkata:

إن لها ثلاث عورات : عورة في الصلاة ، وهو ما تقدم ـ أي كل بدنها ما سوى الوجه والكفين . وعورة بالنسبة لنظر الأجانب إليها : جميع بدنها حتى الوجه والكفين على المعتمد وعورة في الخلوة وعند المحارم : كعورة الرجل »اهـ ـ أي ما بين السرة والركبة ـ

“Wanita memiliki tiga jenis aurat, (1) aurat dalam solat -sebagaimana telah dijelaskan- iaitu seluruh badan kecuali wajah dan telapak tangan, (2) aurat terhadap pandangan lelaki ajnabi, iaitu seluruh tubuh termasuk wajah dan telapak tangan, menurut pendapat yang mu’tamad, (3) aurat ketika berdua bersama yang mahram, sama seperti lelaki, iaitu antara pusar dan paha” (Hasyiah Asy Syarwani ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 2/112)

* Syaikh Sulaiman Al Jamal berkata:

غير وجه وكفين : وهذه عورتها في الصلاة . وأما عورتها عند النساء المسلمات مطلقًا وعند الرجال المحارم ، فما بين السرة والركبة . وأما عند الرجال الأجانب فجميع البدن

“Maksud perkataan An Nawawi ‘aurat wanita adalah selain wajah dan telapak tangan’, ini adalah aurat di dalam solat. Adapun aurat wanita muslimah secara mutlak di hadapan lelaki yang masih mahram adalah antara pusar hingga paha. Sedangkan di hadapan lelaki yang bukan mahram adalah seluruh badan” (Hasyiatul Jamal Ala’ Syarh Al Minhaj, 411)

* Syaikh Muhammad bin Qaasim Al Ghazzi, penulis Fathul Qaarib, berkata:

وجميع بدن المرأة الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وهذه عورتها في الصلاة ، أما خارج الصلاة فعورتها جميع بدنها

“Seluruh badan wanita selain wajah dan telapak tangan adalah aurat. Ini aurat di dalam solat. Adapun di luar solat, aurat wanita adalah seluruh badan” (Fathul Qaarib, 19)

* Ibnu Qaasim Al Abadi berkata:

فيجب ما ستر من الأنثى ولو رقيقة ما عدا الوجه والكفين . ووجوب سترهما في الحياة ليس لكونهما عورة ، بل لخوف الفتنة غالبًا

“Wajib bagi wanita menutup seluruh tubuh selain wajah telapak tangan, walaupun penutupnya tipis. Dan wajib pula menutup wajah dan telapak tangan, bukan kerana keduanya adalah aurat, namun kerana secara umum keduanya cenderung menimbulkan fitnah” (Hasyiah Ibnu Qaasim ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 3/115)

* Taqiyuddin Al Hushni, penulis Kifaayatul Akhyaar, berkata:

ويُكره أن يصلي في ثوب فيه صورة وتمثيل ، والمرأة متنقّبة إلا أن تكون في مسجد وهناك أجانب لا يحترزون عن النظر ، فإن خيف من النظر إليها ما يجر إلى الفساد حرم عليها رفع النقاب

“Makruh hukumnya solat dengan memakai pakaian yang bergambar atau lukisan. Makruh pula wanita memakai niqab (purdah) ketika solat. Kecuali jika di masjid keadaanya susah dijaga dari pandnagan lelaki ajnabi. Jika wanita khuatir dipandang oleh lelaki ajnabi sehingga menimbulkan kerosakan, haram hukumnya melepaskan (tidak memakai) niqab (purdah)” (Kifaayatul Akhyaar, 181)

Mazhab Hambali

* Imam Ahmad bin Hambal berkata:

كل شيء منها ــ أي من المرأة الحرة ــ عورة حتى الظفر

“Setiap bahagian tubuh wanita adalah aurat, termasuk pula kukunya” (Dinukil dalam Zaadul Masiir, 6/31)

* Syeikh Abdullah bin Abdil Aziz Al ‘Anqaari, penulis Raudhul Murbi’, berkata:

« وكل الحرة البالغة عورة حتى ذوائبها ، صرح به في الرعاية . اهـ إلا وجهها فليس عورة في الصلاة . وأما خارجها فكلها عورة حتى وجهها بالنسبة إلى الرجل والخنثى وبالنسبة إلى مثلها عورتها ما بين السرة إلى الركبة

“Setiap bahagian tubuh wanita yang baligh adalah aurat, termasuk pula sudut kepalanya. Pendapat ini telah dijelaskan dalam kitab Ar Ri’ayah… kecuali wajah, kerana wajah bukanlah aurat di dalam solat. Adapun di luar solat, semua bahagian tubuh adalah aurat, termasuk wajahnya jika di hadapan lelaki. Jika di hadapan sesama wanita, auratnya antara pusar hingga paha” (Raudhul Murbi’, 140)

* Ibnu Muflih berkata:

« قال أحمد : ولا تبدي زينتها إلا لمن في الآية ونقل أبو طالب :ظفرها عورة ، فإذا خرجت فلا تبين شيئًا ، ولا خُفَّها ، فإنه يصف القدم ، وأحبُّ إليَّ أن تجعل لكـمّها زرًا عند يدها

“Imam Ahmad berkata: ‘Maksud ayat tersebut adalah, janganlah mereka (wanita) menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada orang yang disebutkan di dalam ayat‘. Abu Thalib menukil penjelasan dari beliau (Imam Ahmad): ‘Kuku wanita termasuk aurat. Jika mereka keluar, tidak boleh menampakkan apapun bahkan khuf (semacam kaus kaki / sarung kaki), kerana khuf itu masih menampakkan lekuk kaki. Dan aku lebih suka jika mereka membuat semacam kancing tekan di bahagian tangan’” (Al Furu’, 601-602)

* Syeikh Manshur bin Yunus bin Idris Al Bahuti, ketika menjelaskan matan Al Iqna’ , ia berkata:

« وهما » أي : الكفان . « والوجه » من الحرة البالغة « عورة خارجها » أي الصلاة « باعتبار النظر كبقية بدنها »

“’Keduanya, iaitu dua telapak tangan dan wajah adalah aurat di luar solat kerana adanya pandangan, sama seperti anggota badan lainnya” (Kasyful Qanaa’, 309)

* Syeikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin berkata:

القول الراجح في هذه المسألة وجوب ستر الوجه عن الرجال الأجانب

“Pendapat yang kuat dalam masalah ini adalah wajib hukumnya bagi wanita untuk menutup wajah dari pada lelaki ajnabi” (Fatwa Nurun ‘Alad Darb, http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_4913.shtml)

Purdah Adalah Budaya Islam

Dari hujjah di atas, jelaslah bahawa memakai purdah (dan juga jilbab) bukanlah sekadar budaya timur tengah, namun ianya adalah budaya Islam dan ajaran Islam yang sudah diajarkan oleh para ulama Islam sebagai pewaris para Nabi yang memberikan pengajaran kepada seluruh umat Islam. Jika memang budaya Islam ini sudah dianggap sebagai budaya lokal oleh masyarakat timur tengah, maka sudah tentu ini adalah perkara yang baik. Kerana memang demikian sepatutnya, seorang muslim berbudaya Islam.

Diantara bukti lain bahawa purdah (dan juga jilbab) adalah budaya Islam :

1. Sebelum turun ayat yang memerintahkan berhijab atau berjilbab, budaya masyarakat arab Jahiliyah adalah menampakkan aurat, bersolek jika keluar rumah, berpakaian dengan tabarruj. Oleh kerana itu Allah Ta’ala berfirman:

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ

“Hendaknya kalian (wanita muslimah), berada di rumah-rumah kalian dan janganlah kalian ber-tabarruj sebagaimana yang dilakukan wanita jahiliyah terdahulu” (Surah Al Ahzab: 33)

Sedangkan, yang disebut dengan jahiliyah adalah masa ketika Rasulullah Sallalahu’alihi Wasallam belum diutus. Ketika Islam datang, Islam mengubah budaya buruk ini dengan memerintahkan para wanita untuk berhijab. Ini membuktikan bahawa hijab atau jilbab adalah budaya yang berasal dari Islam.

2. Ketika turun ayat hijab, para wanita muslimah yang beriman kepada Rasulullah Sallalahu’alaihi Wasallam seketika itu mereka mencari kain apa saja yang boleh menutupi aurat mereka. ‘Aisyah Radhiallahu’anha berkata:

مَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ ( وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ ) أَخَذْنَ أُزْرَهُنَّ فَشَقَّقْنَهَا مِنْ قِبَلِ الْحَوَاشِي فَاخْتَمَرْنَ بِهَا

“(Wanita-wanita Muhajirin), ketika turun ayat ini: “Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dada (dan leher) mereka.” (QS. Al Ahzab: 31), mereka merobek selimut mereka lalu mereka berkerudung dengannya.” (HR. Bukhari 4759)

Menunjukkan bahawa sebelumnya mereka tidak berpakaian yang menutupi aurat-aurat mereka sehingga mereka menggunakan kain yang ada dalam rangka untuk mentaati ayat tersebut.

Pendek kata, para ulama sejak dahulu telah membahas hukum memakai purdah bagi wanita. Sebahagian mewajibkan, dan sebagian lagi berpendapat hukumnya sunnah. Tidak ada diantara mereka yang mengatakan bahawa pembahasan ini hanya berlaku bagi wanita muslimah arab atau timur tengah saja. Sehingga tidak benar bahawa memakai purdah itu pelik, ekstrim, berlebihan dalam beragama, atau ikut-ikutan budaya negeri arab.

Wednesday, February 12, 2014

13 perkara yang perlu dijaga oleh wanita

1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.(Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)
2. Kaki dan semacam hantu loceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….
3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong.(Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)
4. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)
5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)
6. Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.
7. Pakaian yang nipis (jarang) – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)
8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.(Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)
9. Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram.(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)
10. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.(Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)
11. Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.(Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.)Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)
12. Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.)Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
13. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)Riwayat Imran bin Hushain ra.:Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

Kisah Srikandi Hebat Islam Zainab al-Ghazali

Kisah Srikandi Hebat Islam Zainab al-Ghazali

Zainab al-Ghazali dilahirkan di Al-Bihira pada tahun 1917, sebelah ayah beliau dari keturunan Umar al-Khattab dan sebelah ibu dari keturunan Hasan bin Ali bin Abi Talib. Ternyata beliau dari keturunan yang terhormat dan mulia.

Ketika berumur 18 tahun (1936), beliau mengasaskan Persatuan Wanita Islam untuk menguruskan hal-ehwal dan akitiviti-aktiviti wanita berlandaskan ajaran Islam dan tujuan ke arah Islam.



Zainab al-Ghazali sempat berbaiah kepada Hasan al-Banna pada tahun 1949 dan berjanji menyokongnya dalam perjuangan menegakkan Islam. Malangnya Hasan al-Banna telah gugur syahid. Zainab Al Ghazali turut bersedih dengan pemergian Hasan Al Banna. Beliau bertekad menyambung perjuangan Hasan Al Banna dan bergabung dengan Ikhwan Muslimin.

Perkara utama dalam perjuangan beliau adalah pentarbiyahan, iaitu untuk memberi kefahaman Islam di dalam pemikiran wanita, mendidik mereka tentang hak-hak dan tanggungjawab mereka dan mengubah masyarakat untuk membina sebuah daulah Islamiah yang berpandukan al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw.
Zainab al-Ghazali meyakini bahawa Islam membenarkan wanita untuk bergiat aktif dalam hal sosial, memegang jawatan, memasuki politik dan juga memberi pendapat. Beliau percaya Islam membenarkan wanita memiliki harta, menguruskan perniagaan dan apa sahaja yang mereka mahu dalam perkhidmatan masyarakat Islam.

Beliau berpendapat tugas utama wanita Muslimah ialah menjadi ibu dan isteri. Oleh itu, tiada tanggung jawab lain yang boleh mengatasi tanggungjawab ini. Jika wanita itu mempunyai masa luang untuk menyertai aktiviti kemasyarakatan setelah tugasnya sebagai ibu dan isteri telah dipenuhi, maka dia boleh berbuat demikian kerana Islam tidak melarang.

Perkahwinan pertama Zainab Al Ghazali berakhir dengan perceraian kerana suaminya tidak membenarkan beliau bergiat aktif dalam perjuangan Islam. Perkahwinan kali kedua suaminya memahami semangat dan gagasan perjuangan beliau.

Didalam buku ‘Hari-hari dalam Hidupku’ (Ayyam min Hayati) Zainab Al Ghazali mengisahkan bagaimana suaminya walaupun sangat bimbang akan keselamatan diri isterinya namun terus menyokong perjuangan suci itu. Zainab al-Ghazali juga menekankan beliau tidak mengabaikan tanggungjawab kepada suami dan keluarga beliau walaupun beliau sibuk dengan perjuangannya.

Tanggungjawab sebagai ketua Muslimat Ikhwan Muslimin dan isteri itu amat berat menyebabkan beliau terpaksa bekerja pada waktu yang panjang di pejabat dan menyertai aktiviti bersama Ikhwan Muslimin. Setelah kematian suaminya yang kedua, beliau merasakan tanggungjawabnya terhadap perkahwinan telah selesai dan beliau bebas untuk mengorbankan seluruh masanya untuk perjuangan Islam.

Pada mulanya Zainab Al Ghazali turut menyokong Revolusi 1952 yang menggulingkan Raj Faraouk. Tetapi akhirnya tenyata Ikhwan Muslimin telah dikianati oleh Jamal Abdul Naser. Mereka memperalatkan Ikhwan Muslimin untuk menyokong revolusi tetapi akhirnya rejim Jamal Abdul Naser mengharamkan Ikhwan Muslimin pada 13 Januari 1954 , beberapa tokoh Ikhwanul Muslimin ditangkap dan dihukum mati dan ramai dipenjara. di atas tuduhan gerakan Ikhwan Muslimin sedang merancang hendak menggulingkan kerajaan revolusi, Syed Qutb antara tokoh yang sama-sama menjayakan Revolusi 1952 turut ditangkap dan dihukum penjara lima belas tahun dengan kerja berat.

Apabila Ikhwan Muslimin diharamkan, Zainab Al Ghazali terpaksa bergerak secara rahsia di bawah pemerintahan Jamal Abdul Naser sekitar tahun 1950-1960an.Zainab Al Ghazali berusaha membantu meringankan beban isteri, janda dan keluarga pejuang yang telah dibunuh dan dipenjarakan.

Dalam tahun 1962, Zainab Al Ghazali dapat berhubung dengan Sayyid Qutb melalui dua orang adik Sayyid Qutb dan menerima tulisan beliau berkenaan perjuangan Islam dan tafsir al-Quran dan hadith serta syariah Islam. Beliau juga menerima sebahagian dari buku yang dikarang oleh Sayyid Qutb dalam penjara yang kemudian diterbitkan dengan judul Ma’alim Fit-Tariq (Petunjuk Sepanjang Jalan).

Tulisan dan petunjuk daripada Sayyid Qutb di dalam penjara digunakan oleh Zainab Al Ghazali untuk meneruskan gerakan dakwah. Mereka sering mengadakan pertemuan secara rahsia di rumahnya sendiri i ataupun tempat lain.

Rejim Jamal Abdul Naser mula curiga dengan perkumpulan rahsia dan pergerakan wanita itu. Pada tahun 1965, rejim Jamal Abdul Naser mengharamkan Jemaah wanita Ikhwan Muslimin. Pada Ogos 1965, Rumah Zainab Al-Ghazali digeledah oleh beberapa tentara, tanpa ada izin terlebih dahulu.

Tatkala ia meminta diperlihatkan surat penggeledahan, mereka menjawab, “Surat tugas yang mana, hai orang gila! Kami sekarang dalam masa, dimana kami bebas melakukan apa saja yang kami kehendaki terhadap kamu.”

Kemudian mereka mengheret Zainab Al-Ghazali keluar dari rumah lalu dimasukkan ke dalam kereta lalu dibawa pergi. Presiden Jamal Abdul Naser telah mengarahkan agar Zainab Al Ghazali diseksa dengan penyeksaan yang berat. Beliau dipukul dengan tongkat, cemeti, digantung kaki ke atas, dikurung dengan anjing-anjing yang ganas, direndam seharian dalam penjara air, dipenjara dengan tikus dan pelbagai lagi seksaan yang berlaku ke atas dirinya. Namun, beliau tabah menghadapinya dengan penuh yakin akan janji Allah.

Beliau sering menyebut, " Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung".

Beliau dibicarakan pada tahun 1966 dan dihukum penjara seumur hidup dengan kerja berat. Satu hukuman yang tidak masuk akal bagi seorang wanita. Zainab Al Ghazali dimasukkan ke dalam ruangan penjara bernombor 24. Berikut adalah cerita pengalaman beliau sepanjang berada didalam penjara:

Sebuah pintu ruangan yang sangat gelap dibuka, lalu aku dimasukkan kedalamnya. Dan ketika ruangan itu telah menelan diriku, aku mengucapkan, “Bismillah As-salamu’alaikum.” Kemudian, pintu itu ditutup semula. Setelah itu, lampu yang sangat terang dinyalakan dengan tiba-tiba. Ini dimaksudkan untuk menyiksa diriku.

Alangkah terperanjatnya aku kerana ruangan itu dipenuhi oleh beberapa anjing. Aku tidak mengetahui berapa jumlahnya. Aku pejamkan kedua mataku dan aku letakkan kedua tanganku didadaku, kerana ketakutan yang mencekam. Lalu aku dengar suara pintu dikunci dengan rantai dan gembok besar. Anjing-anjing itu terus menyerangku dan mengigit sekujur tubuhku, kepalaku, kedua tanganku, dadaku, punggungku dan di seluruh bagian tubuhku kurasakan tusukkan taring-taring anjing.
Sakit sekali.

Tatkala aku mencuba membuka mata untuk melihat, maka dengan segera kupejamkan kembali kerana ketakutan yang sangat. Lalu kuletakkan kedua tanganku di bawah kedua ketiakku, sambil menyebut asma-asma Allah swt. (Asmaul Husna), mulai dari kata, “Ya Allah, Ya Allah…” Satu per satu nama agung Allah kubaca. Sementara anjing-anjing tiada berhenti mengigit tubuhku. Tusukkan taringnya kurasakan di kepalaku, pundakku, punggungku, dadaku, dan disekujur tubuhku. Saat itu saya berdo’a kepada Allah swt. dengan mengatakan,

“Ya Allah sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, hingga melupakan selain-Mu. Sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, wahai Tuhanku. Wahai zat Yang Maha Esa, wahai zat Yang menjadi tempat bergantung. Bawalah aku dari alam kasar (dunia) ini. Sibukkanlah aku agar tidak mengingat seluruh hal selain-Mu. Sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, bawalah aku di hadirat-Mu. Berilah aku ketenangan yang sempurna dari-Mu. Liputilah aku dengan pakaian kecintaan-Mu. Berikanlah kepadaku rezeki mati syahid dijalan-Mu. Karunikanlah kepadaku kecintaan yang tulus kepada-Mu, keridhaan pada (ketentuan)-Mu dan Ya Allah, teguhkanlah diriku, sebagaimana keteguhan yang dimiliki oleh para ahli tauhid ya Allah!”

Doa tersebut kuucapkan terus menerus, sementara binatang-binatang buas itu tidak berhenti menusukkan taringnya disekujur tubuhku. Detik demi detik, minit demi minit dan jam demi jam pun berlalu.

Tiba-tiba pintu ruanganku terbuka, lalu aku dikeluarkan dari kamar. Aku membayangkan, bahawa pakaian putih yang kukenakan telah berlumuran darah. Itulah yang saya rasakan dan bayangkan bahwa anjing-anjing itu benar-benar telah mengigitku. Akan tetapi, betapa terkejutnya aku. Seolah-olah pakaianku tidak terkena sesuatu apapun, dan seolah-olah tiada satu pun taring yang menembus tubuhku.

Mahasuci Engkau ya, Allah. Sesungguhnya Dia selalu bersamaku dan selalu mengawasiku. Ya Allah, apakah aku ini layak mendapatkan kurnia dan kemuliaan dari-Mu. Ya, Tuhanku bagimu segala puji. Semua itu kuucapkan di dalam hatiku. Para penjaga penjara hairan ketika mengetahui bahawa anjing-anjing tidak merobek-robek tubuhku.

Pada tahun 1971 setelah enam tahun merengkok dalam penjara, Zainab Al Ghazali telah dibebaskan setelah Jamal Abdul Nasir meninggal dunia dan Anwar Sadat mengambil alih tampuk pemerintahan.

Setelah keluar dari penjara Zainab Al Ghazali meneruskan perjuangan mendaulatkan Islam dibumi Mesir. Beliau meninggal dunia pada hari Rabu 3 Ogos 2005 di kala umur beliau 88 tahun.

Al Fatihah.

Monday, February 10, 2014

Alasan Ilmiah di Balik Larangan Khalwat Pria dan Wanita

Alasan Ilmiah di Balik Larangan Khalwat Pria dan Wanita

Sabtu 4 Zulhijjah 1433 / 20 October 2012 07:08

khalwat 300x270 Alasan Ilmiah di Balik Larangan Khalwat Pria dan Wanita
PERINTAH untuk tidak berkhalwat (berdua-duaan) antara seorang pria dan wanita bukan mahram selama ini dipatuhi seorang mukmin sebagai ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Tapi, jarang dari kita yang mengetahui alasan ilmiah di balik perintah itu.
Kenapa hal tersebut dilarang dan dianggap berbahaya oleh syariat Islam? Bagian tubuh mana yang ternyata berpengaruh terhadap kondisi khalwat itu?
Baru-baru ini, sebuah penelitian membuktikan bahaya berkhalwat tersebut.
Para peneliti di Universitas Valencia menegaskan bahwa seorang yang berkhalwat dengan wanita menjadi daya tarik yang akan menyebabkan kenaikan sekresi hormon kortisol. Kortisol adalah hormon yang bertanggung jawab terjadinya stres dalam tubuh. Meskipun subjek penelitian mencoba untuk melakukan penelitian atau hanya berpikir tentang wanita yang sendirian dengannya hanya dalam sebuah simulasi penelitian. Namun hal tersebut tidak mampu mencegah tubuh dari sekresi hormon tersebut.
“Cukuplah anda duduk selama lima menit dengan seorang wanita. Anda akan memiliki proporsi tinggi dalam peningkatan hormon tersebut,” inilah temuan studi ilmiah baru-baru ini yang dimuat pada Daily Telegraph!
Para ilmuwan mengatakan bahwa hormon kortisol sangat penting bagi tubuh dan berguna untuk kinerja tubuh tetapi dengan syarat mampu meningkatkan proporsi yang rendah, namun jika meningkatnya hormon dalam tubuh dan berulang terus proses tersebut, maka yang demikian dapat menyebabkan meningkatnya nafsu seksual.
Bentuk yang menyerupai alat proses hormon penelitian tersebut menyimpulkan bahwa tegangan yang tinggi hanya terjadi ketika seorang laki-laki berduaan dengan lawan jenis (bukan mahram), dan tegangan tersebut akan terus meningkat pada saat wanitanya memiliki daya tarik lebih besar!
Para peneliti mengatakan bahwa ketika ada lawan jenis di sekitar pria, sang pria kemungkinan besar membayangkan bagaimana mulai membangun hubungan dengan sang wanita. Dan dalam penelitian lain, para ilmuwan menekankan bahwa situasi ini jika diulang (artinya jika keadaan seperti itu dibiarkan), bukan cuma mustahil akan bermunculan berbagai penyakit kronis, masalah psikologis dan kehancuran moral yang teramat parah tingkatnya, tetapi sudah memasuki hal yang pasti.
Rasulullah SAW Mengharaman Khalwat
Kita semua tahu hadits yang terkenal yang mengatakan: “Tidaknya ada orang yang seorang laki-laki berkhlawat dengan wanita kecuali setan adalah yang ketiga, hadits ini menegaskan diharamkannya berkhalwat bagi seorang pria dengan wanita asing atau bukan mahramnyaI . karena itu Nabi saw melalui syariat ini menginginkan kita menghindari banyak penyakit sosial dan fisik.
Ketika seorang beriman mampu menghindari diri dari melihat wanita (yang bukan mahram) dan menghindari diri dari berkhalwat dengan mereka, maka ia mampu mencegah penyebaran amoralitas dan dengan demikian melindungi masyarakat dari penyakit epidemi dan masalah sosial, dan mencegah individu dari berbagai penyakit …
Kami sampaikan kepada mereka yang tidak puas dengan agama kami yang hanif: Bukankah Islam sebagai agama layak dihormati dan diikuti?
Abdul Daim Al-Kahil

Akidah Wahhabi tak sama dgn Ahli Sunnah.

Ahli Sunnah : Akidah Wahhabi tak sama dgn Ahli Sunnah.

Wahhabi : Maaf. Saya tak suka konsep tawhib dan takfir. Saya tak suka me-wahhabi-kan org dan meng-kafir-kan ulama.

Ahli Sunnah : Jadi. Wahhabi tu Ahli Sunnah?

Wahhabi : Ya.

Ahli Sunnah : Bagaimana dgn Asyairah Maturidiyah majoriti ulama salaf dan khalaf?

Wahhabi : Mereka Ahli Sunnah juga.

Ahli Sunnah : Kamu setuju bahawa Asyairah itu Ahli Sunnah?

Wahhabi : Ya.

Ahli Sunnah : Kamu setuju Asyairah itu Ahli Sunnah. Kami tak setuju yg Wahhabi itu Ahli Sunnah. Wahhabi bukan Ahli Sunnah.

Wahhabi : Sebab apa?

Ahli Sunnah : Sebab akidah asas mereka bertentangan dgn Ahli Sunnah.

Wahhabi : Tapi mereka ikut salaf.

Ahli Sunnah : Bukan 'mereka ikut salaf'. Sebenarnya 'mereka kata mereka ikut salaf'.

Wahhabi : Apa buktinya ?

Ahli Sunnah : Ulama-ulama panutan Wahhabi semuanya lahir zaman khalaf. Imam kami Al-Asyariy lahir di zaman salaf, hidup juga di zaman khalaf. Berbanding kamu, ikutan dan panduan kami lebih salaf.

Wahhabi : Kami ikut hadis. Kami mengambilnya terus dari Rasulullah.

Ahli Sunnah : Kalau benar begitu, berikan sahaja mushaf Quran dan kutub sittah kpd orang ramai. Biarkan mereka ambil sendiri dari hadis dan Quran.

Wahhabi : Mana boleh. Perlu dipelajari dari guru kami.

Ahli Sunnah : Itu tandanya guru kamu mahukan kamu ikuti mazhabnya. Itu tidak jujur. Kalau mahukan terus diambil dari hadis, buat yang sebenar. Lalu mengapa Wahhabi bersikap begitu?

Wahhabi : Kami nak ikut sunnah. Sunnah. Bukan bid'ah.

Ahli Sunnah : Wahhabi wahhabi. Sunnah itu ada disiplin dan adabnya. Kamu kata, kamu tidak suka mengkafirkan. Bahkan dalam kitab kamu penuh mengkafirkan sahabat Nabi dan para ulama Ahli Sunnah. Para sahabat dan tabiin yang beristighasah kena. Imam Nawawi kena. Imam Ibnu Hajar pun sama.

Ketika imam kamu salah akidahnya, kamu kata tak mahu konsep mengkafirkan. Ketika imam kamu mengkafirkan ulama Islam, kamu kata ulama itu tidak maksum. Ketika istighasah itu hukumnya sunat, kamu kafirkan pengamalnya. Tatkala amal itu baik dengan asas dalilnya, kamu menuduhnya sebagai neraka. Apabila ketandusan sumber dan hujah, kamu sebut kamu semua ikut sunnah Nabi.

Bila kami terangkan disiplin sunnah Nabi, kamu kata kami ni terikut-ikut dengan mazhab imam kami. Bila kami tanya kenapa kamu pula bersandar kepada imam kamu, kamu kata mereka ikut salaf. Bila kami kata imam kami semuanya lahir di zaman salaf, baik di lapangan akidah mahupun fekah, kamu kata kamu lebih hebat kerana terus ikut Nabi.

Bila kami tanya kenapa tak serahkan sahaja Quran dan kutub hadis kepada org ramai, kamu kata org ramai perlu belajar dari ulama.

Apabila kami tanya, kenapa mesti belajar dari ulama kamu, kamu kata ulama kamu ikut salaf. Bila kami sebutkan bahawa ulama panutan kamu tidak lahir di zaman salaf tetapi ulama ikutan kami semuanya lahir di zaman salaf, kamu kata kamu terus ikut Nabi secara langsung.

Kami tanya kenapa tidak serahkan sahaja org mentelaah sendiri Quran dan hadis, kamu mahu org ikuti dan agungkan ulama kamu. Bila kami kata kenapa ikut kata ulama kamu, kamu kata ulama kamu ikut salaf. Bila kami buktikan secara kitab bhw ulama kamu bertentangan dgn ulama salaf, kamu kata kamu ikut Nabi. Dan kamu ulang ulang dan ulang perkataan sunnah. Dan pusing dan pusing lagi.

Duhai manusia. Apakah begini yang mahu dipertahankan di hadapan Allah? Apa salahnya membuangkan sedikit ego dengan mendengar nasihat dan saranan. Barangkali kita terguris sedikit hari ini, tetapi masih sempat membetulkannya dan mengikuti yang benar sementara hayat di kandung badan.

via : Kami Tidak Mahu Fahaman Wahhabi Di Malaysia

Sunday, February 9, 2014

Krisis Pendidikan Negara

Krisis Pendidikan NegaraPosted on Monday, February 10 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu


Artikel Oleh Zairil Khir Johari
Kini sudah ternyata bahawa sistem pendidikan Malaysia berada dalam keadaan krisis ekoran keputusan kajian Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) 2012 yang dikeluarkan pada awal Disember lepas.

Laporan PISA merupakan sebuah kajian yang dijalankan tiga tahun sekali oleh badan antarabangsa Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) yang melibatkan 510,000 murid berusia 15 tahun dari 65 buah negara dari seluruh dunia.

Dalam edisi terkini, Malaysia mendapat tempat ke-55 secara keseluruhan, lantas meletakkan Malaysia dalam kelompok 20 peratus tercorot daripada 65 buah negara yang dikaji. Lebih teruk lagi, prestasi murid kita adalah lebih rendah berbanding dengan negara jiran seperti Singapura (ke-2), Vietnam (ke-17) dan juga Thailand (ke-53).

Walaupun murid Malaysia mencatatkan peningkatan dalam Matematik berbanding kajian 2009, namun peningkatan skor hanya sedikit, daripada 404 kepada 421, dan masih jauh di bawah paras 494, iaitu skor purata bagi negara-negara OECD.

Sementara itu, Vietnam yang jauh ketinggalan dari segi pembangunan fizikal dan ekonomi, berjaya mencapai skor purata 511 dalam Matematik, sekaligus membuktikan bahawa reformasi pendidikan yang dilaksanakan di negara itu beberapa tahun yang lalu telah berjaya mengasah kebolehan kognitif murid mereka sehingga setanding dengan negara-negara maju seperti Jerman dan Australia.

Pelajar Vietnam juga menunjukkan keputusan cemerlang dalam Bacaan (508) dan Sains (528), yang masing-masing melebihi purata negara OECD, iaitu 496 dan 501. Malangnya, hal yang sama tidak ditunjukkan oleh murid kita. Misalnya, skor Bacaan kita mencatatkan keputusan yang memalukan – 398 (Thailand mencatatkan 441) – iaitu lebih rendah daripada keputusan kita pada tahun 2009 apabila kita mencapai 414. Hal ini juga sama bagi Sains, di mana murid Malaysia hanya mencatat 420, sekali lagi menunjukkan penurunan berbanding tiga tahun lalu.

Lebih mendukacitakan lagi, prestasi murid kita yang lemah ini bukanlah sesuatu yang terpencil, tetapi sebenarnya sebahagian daripada corak penurunan yang jelas dilihat dalam kajian-kajian lain seperti Trend in International Maths and Science Study (TIMSS) yang dilakukan empat tahun sekali.

Belanja melebih, prestasi mengurang

Keputusan murid negara kita dalam kajian-kajian antarabangsa seperti PISA dan TIMSS tidaklah terlalu mencolok mata sekiranya tidak dilihat bersama jumlah besar yang dilaburkan dalam sektor pendidikan sejak kebelakangan ini.

Dalam belanjawan terbaru Persekutuan, RM54 billion atau 21 peratus daripada jumlah perbelanjaan negara telah diperuntukkan kepada Kementerian Pendidikan (MOE) bagi tahun 2014, iaitu peruntukan kementerian yang paling besar. Malah, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 telah mengakui bahawa perbelanjaan pendidikan awam di negara kita dari segi peratusan KDNK adalah lebih dua kali ganda purata negara-negara ASEAN, serta melebihi negara-negara OECD dan “Harimau-harimau Asia” seperti Korea, Hong Kong, Jepun dan Singapura.

Hal ini jelas menunjukkan bahawa pelaburan yang besar dalam pendidikan tidak semestinya diterjemahkan kepada hasil yang lebih baik. Misalnya, keputusan peperiksaan UPSR yang diumumkan baru-baru ini menunjukkan penurunan prestasi dalam kertas Bahasa Inggeris meskipun MOE menghabiskan RM270 juta untuk melantik tiga firma perunding selama tempoh tiga tahun yang lalu untuk menyediakan mentor asing Bahasa Inggeris bagi meningkatkan kualiti pengajaran Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah kebangsaan.

Maka, persoalannya bukan apakah kita cukup berbelanja, tetapi apakah perbelanjaan kita itu berbaloi dengan harga.

Pada tahun-tahun akan datang, kerajaan akan melabur berbilion-bilion ringgit dalam pelbagai projek besar seperti 1BestariNet, yang melibatkan pemasangan jalur lebar berkelajuan tinggi di semua 10,000 sekolah di seluruh negara, penubuhan sistem Pelantar Pembelajaran Maya (Virtual Learning Environment) untuk membawa murid kita ke zaman siber, serta projek “1 Murid 1 Peranti” yang akan membekalkan kesemua murid kita dengan peralatan komputer.

Sama ada pelaburan infrastruktur yang mewah ini dapat meningkatkan prestasi murid kita masih menjadi tanda tanya. Namun yang pasti, jika sejarah lampau boleh dijadikan sebagai petunjuk, kita boleh yakin bahawa lebih banyak dana awam akan dibazirkan manakala masa depan anak-anak kita dikorbankan.

Apabila yang terbaik tidak cukup baik

Sebagai cubaan menyedapkan hati, ada pihak telah mencadangkan bahawa walaupun skor purata murid Malaysia tidak cemerlang, masih ada golongan tertentu yang mencapai keputusan yang baik. Sebagai contoh, Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Dr Khair Mohamad Yusof pernah dipetik sebagai berkata bahawa terdapat segelintir sekolah dan murid kita yang mampu bersaing dengan yang terbaik di dunia.

Oleh itu, masalah yang dihadapi negara kita boleh dianggap sebagai masalah jurang antara bandar dan luar bandar, di mana sekolah-sekolah bandar yang lebih lengkap prasarananya, dengan guru yang lebih cekap dan persekitaran pembelajaran yang lebih sesuai untuk menelaah pembelajaran, mampu menghasilkan keputusan yang lebih baik. Walaupun ini adalah satu kesimpulan yang agak nyata, namun adakah murid yang paling berkemampuan ini benar-benar berdaya saing?

Menurut analisis keputusan PISA oleh portal berita antarabangsa The Huffington Post, apabila skor Matematik dibandingkan dengan latar belakang sosio-ekonomi murid tersebut, adalah didapati bahawa, secara umum, andaian ini adalah benar: lebih kaya murid, lebih baik keputusan.

Hal ini tampaknya benar di Malaysia, di mana keputusan menunjukkan jurang yang ketara antara prestasi 10 peratus murid terkaya dengan baki murid yang lain. Ini tidak mengejutkan kerana murid dari latar belakang sosio-ekonomi atasan dapat menikmati kemudahan sekolah yang lebih moden, guru yang lebih berkualiti, kelas tambahan dan sebagainya. Mereka juga berkemungkinan besar berpendidikan swasta atau mendaftar di sekolah berasrama elit.

Namun, ukuran sebenar dilihat dalam perbandingan dengan negara-negara lain. Daripada analisis, didapati bahwa skor purata bagi 10 peratus murid yang terkaya di Malaysia sebenarnya lebih rendah daripada skor purata murid termiskin dari berbagai negara Asia seperti Singapura, Hong Kong, Korea dan Macau (lihat Rajah 1).

Rajah 1: Pencapaian Matematik PISA 2012

2014_OECDScores_bm

Sumber: The Huffington Post (terj.)

Lebih mengejutkan lagi, didapati bahawa 10 peratus murid terkaya Malaysia hanya berupaya untuk melebihi sedikit prestasi 20 peratus murid termiskin Vietnam, iaitu sebuah negara yang mempunyai KDNK per kapita enam kali lebih rendah berbanding kita.

Dalam erti kata lain, kemerosotan murid negara kita bukan sahaja berlaku dalam kalangan murid kebanyakan, bahkan murid dari keluarga berpendapatan tertinggi yang mempunyai segala kemewahan dan kemampuan juga masih jauh ketinggalan berbanding rakan-rakan serantau mereka yang berasal dari keluarga-keluarga yang termiskin.

Masa depan yang suram

Prestasi lemah pelajar Malaysia, khususnya dalam Matematik, amat membimbangkan memandangkan penguasaan dalam mata pelajaran ini dianggap oleh OECD sebagai kunci kepada masa depan yang positif, kerana ia mempengaruhi keupayaan remaja untuk mengambil bahagian dalam pengajian tinggi di samping mencapai pendapatan yang diingini. Tambahan pula, Kajian Kemahiran Dewasa oleh OECD juga menunjukkan bahawa “kemahiran matematik yang lemah akan menghalang ketercapaian masyarakat kepada gaji yang lebih tinggi serta pekerjaan yang lebih memuaskan.”

Hal ini bermaksud Malaysia sedang menghadapi krisis yang membimbangkan dalam pendidikan dan sekiranya tidak ditangani, maka ia akan membawa kepada kesan jangka panjang yang negatif ke atas pembangunan ekonomi.

Dalam dunia yang global dan penuh cabaran ini, kegagalan untuk bersaing akan melumpuhkan harapan Malaysia untuk menjadi ekonomi berpengetahuan tinggi, serta menakdirkan negara kita untuk terus terjerat dalam perangkap pendapatan sederhana buat selama-lamanya. – Roketkini.com

sumber