Wednesday, March 26, 2014

Russia Membuat andaian Pesawat Malaysia Airlines “dilari” oleh Tentera Laut Amerika

Russia Membuat andaian Pesawat Malaysia Airlines “dilari” oleh Tentera Laut AmerikaPosted on Wednesday, March 26 @ 14:17:06 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


Berita



Tajuk berita asal ialah "Russia “Puzzled” Over Malaysia Airlines “Capture” By US Navy".
Satu laporan yang diedarkan di Kremlin yang disediakan oleh Main Intelligence Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU) menyatakan bahawa ibupejabat Aerospace Defence Forces (VKO) "hairan" tentang situasi di mana Tentera Laut Amerika Syarikat (US Navy) "menangkap dan kemudian mengalihkan" sebuah kapal terbang komersial milik Malaysia Airlines (MAS) ke satu kem rahsia dipercayai terletak di Atol Diego Garcia dalam kawasan Lautan Hindi


Menurut laporan ini, pesawat MH370 (juga dikenali dengan 748 melalui perkongsian kod dengan penerbangan China Southern Airlines) merupakan penerbangan komersial dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Beijing, China, apabila pada 8 Mac pesawat Boeing 777-200ER ini secara tiba-tiba "ghaib" dalam penerbangan berserta 227 penumpang dari 15 buah negara yang kebanyakannya daripada negara China, beserta 12 anak kapal.

Sesuatu yang menarik utk diberi perhatian, laporan ini menyebut, sebenarnya Penerbangan MH370 sudah berada di bawah pengawasan GRU sebaik sahaja ia menerima maklumat terdapat kargo “sangat mencurigakan” yang dikesan mempunyai kaitan dengan Republik Seyschelles yang sebelum itu kargo berkenaan berada di dalam kapal kontena MV Maersk Alabama.

Antara perkara pertama yang membangkitkan wasangka GRU ialah apabila dalam tempoh 24 jam kerja-kerja pemunggahan kargo “sangat mencurigakan” itu dilakukan dan sebelum dimasukkan ke dalam MH370, dua orang Tentera Laut Amerika Syarikat yang terlatih iaitu Mark Daniel Kennedy, 43, dan Jeffrey Keith Reynolds, 44 dijumpai mati di dalam "keadaan yang mencurigakan"

Kennedy dan Reynolds, adalah pekerja di firma keselamatan The Trident Group yang diasaskan oleh US Navy Special Operations Personnel (SEAL’s) dan Senior US Naval Surface Warfare Officers yang telah lama diketahui oleh GRU berfungsi untuk melindungi pemindahan aset-aset penting meliputi bahan-bahan atom dan biologi di seluruh dunia.
Setelah GRU mengesahkan bahawa kargo "sangat mencurigakan" berada di atas kapal Malaysia Airlines Penerbangan MH370 pada 8 Mac, Moscow segera memaklumkan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri China (MSS) kebimbangan mereka dan segera menerima "jaminan” bahawa "semua langkah" akan diambil bagi memastikan apa yang telah disimpan akan kekal tersembunyi sebaik sahaja pesawat ini memasuki ruang udara mereka.

Walau bagaimanapun, laporan ini turut menyebut atas sebab-sebab masih tidak diketahui, MSS telah bersiap sedia untuk mengalihkan Penerbangan MH370 dari destinasi yang dijadualkan di Beijing ke Haikou Meilan International Airport (HAK) yang terletak di Wilayah Hainan (aka Pulau Hainan)

Sebelum memasuki Zon The People Liberation Army (PLA) yang dilindungi di Laut China Selatan atau dikenali juga sebagai Kepulauan Spratly, Penerbangan 370 "ketara menyimpang" dari laluan penerbangannya dan telah dikesan oleh satelit dan radar VKO terbang ke rantau Lautan Hindi serta melengkapkan penerbangan hampir 3,447 kilometer (2,142 batu) ke Diego Garcia.

Adalah kritikal untuk diberi perhatian bahawa ketika penyimpangan penerbangan MH370 berlaku, pakar-pakar GRU menyebut, dalam masa yang sama semua akses komunikasi telefon bimbit yang dikendalikan oleh China Mobile tersekat di keseluruhan Kepulauan Spratly.

Liputan telefon China Mobile dilanjutkan ke Kepulauan Spratly pada tahun 2011 supaya tentera PLA yang ditempatkan di pulau-pulau, para nelayan dan kapal-kapal saudagar dalam kawasan itu boleh menggunakan perkhidmatan mudah alih, yang boleh juga digunakan untuk memberi bantuan apabila berlaku kejadian ribut mahupun aktiviti menyelamat di lautan.

Bagaimana Tentera Laut Amerika Syarikat mampu untuk mengalihkan Penerbangan MH370 ke pangkalan Diego Garcia, laporan ini berkata, ianya berjaya dilakukan dari jauh kerana pesawat Boeing 777-200ER ini dilengkapi dengan sistem terbang-dengan-wayar (fly-by-wire - FBW) yang berupaya menggantikan manual kawalan penerbangan pesawat konvensional dengan antara muka elektronik bagi membolehkan ia dikawal secara jarak jauh seperti kendalian mana-mana pesawat dron.

Walau bagaimanapun, meskipun pesawat ini mampu dikawal dari jauh, sistem komunikasi hanya boleh dinyah-aktif secara manual; dan dalam insiden Penerbangan MH370, sistem laporan datanya telah ditutup pada jam 01:07 pagi, diikuti dengan transponder (alat yang menghantar lokasi dan altitud) yang telah ditutup pada jam 01:21
Apa yang kekal membingungkan tentang kejadian ini, dari analisis GRU media arus perdana Amerika Syarikat dilihat masih belum menuntut plot radar dan imej satelit Lautan Hindi dan Laut China Selatan daripada rejim Obama. Hal ini disebabkan kepentingan kawasan ini di mana tentera AS melindungi keseluruhan kawasan di Diego Garcia kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari segi lorong udara dan perkapalan.

Adalah sangat menyedihkan dan laporan ini membuat suatu kesimpulan penting, Amerika Syarikat sebenarnya menyembunyikan fakta "kehilangan" Penerbangan MH370 kerana mereka juga sebenarnya telah berbuat demikian selepas peristiwa 11 September 2011 apabila rejim Bush "menghilangkan" penerbangan American Airlines Flight 77 yang membawa 64 penumpang dan anak kapal selepas secara palsu mendakwa ia akan menghentam Pentagon, tetapi kemudiannya telah disahkan oleh CNN perkara berkenaan tidak berlaku.

http://www.whatdoesitmean.com/index1753.htm


March 14, 2014 EU and US all rights reserved. Permission to use this report in its entirety is granted under the condition it is linked back to its original source at WhatDoesItMean.Com. Freebase content licensed under CC-BY and GFDL.

sumber alihbahasa
https://www.facebook.com/megatasnulkhanifah/posts/632410973481344


Cara Para Jurutera Membuat Rumusan MH370 Terhempas Di Selatan Lautan Hindi

Bagaimana Para Jurutera Membuat Rumusan MH370 Terhempas Di Selatan Lautan HindiPosted on Wednesday, March 26 @ 14:01:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


Berita

LONDON: Para jurutera syarikat satelit United Kingdom, Inmarsat Plc bertungkus lumus selama beberapa hari dalam satu pencarian maraton untuk mengenalpasti titik terakhir laluan sebenar pesawat Penerbangan Malaysia MH370 menerusi data yang mereka perolehi hasil ‘komunikasi’ di antara pesawat malang itu dengan satelit Inmarsat selepas ia disahkan hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing 8 Mac lalu.
MH370 sepatutnya mendarat di ibu negara Republik Rakyat China itu pada awal pagi Sabtu tetapi ia tidak kunjung tiba manakala radar terputus hubungan dengan pesawat itu lebih kurang dua jam selepas ia berlepas dari KLIA.
Dua hari kemudian, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengisytiharkan yang MH370 bersama 239 penumpang dan anak kapal sebagai hilang dan gerakan mencarinya sedang diperluaskan ke kawasan yang disyaki sebagai berpotensi untuk mendarat.
Dan dua minggu kemudian, Najib mengumumkan yang penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi – penemuan konklusi yang beliau rujuk kepada hasil analisis data yang diperolehi daripada satelit Inmarsat dan siasatan yang disahkan sebagai kukuh oleh Cawangan Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB).
Namun begitu laporan awal yang diterima daripada salah sebuah satelit Inmarsat pada 11 Mac lalu iaitu tiga hari selepas pesawat berkenaan hilang adalah permulaan kepada konklusi ini dan membantu para jurutera dan pasukan siasatan antarabangsa untuk mengecilkan pusat pencarian kepada koridor utara dan selatan bermula dari tempat terakhir ia dikesan oleh radar tentera Malaysia di Butterworth.
Pada hari-hari berikutnya selepas data itu diperolehi, para jurutera telah menggunakan satu kaedah yang dianggap sebagai kiraan matematik yang tradisional tetapi ternyata berkesan berjaya menjuruskan carian ke selatan Lautan Hindi.
Jadi, bagaimanakah para jurutera ini mengenalpasti yang koridor selatan adalah laluan sebenar pesawat berkenaan?
Kesimpulan mereka adalah berasaskan penyelidikan yang dipanggil Kesan Doppler – satu teori yang dinamakan sempena saintis fizik bernama Christian Doppler yang mengesyorkan bahawa frekuensi sesuatu gelombang bunyi yang dihasilkan oleh sesuatu objek berubah mengikut jarak daripada pemerhatinya.
Dalam kes unik ini, MH370 telah menghantar ‘ping’ sebanyak enam kali kepada satelit Inmarsat dalam tempoh enam jam ketika ia sedang terbang tanpa dikesan di atas Lautan Hindi dengan transponder di dalam pesawat itu tertutup.
Gelombang bunyi ‘ping’ itu – yang ditermakan sebagai tanda menjabat tangan – dihantar menerusi antena Boeing 777 tersebut kepada salah sebuah daripada 10 satelit Inmarsat. Sebagai respon, satelit yang menerima isyarat gelombang bunyi tersebut terus menghantar isyarat semula kepada pesawat MH370 setiap jam selagi ia masih berfungsi dan bergerak sebagai ‘tanda isyarat diterima.’
Isyarat ‘ping’ tersebut terhenti selepas jam yang keenam – menandakan yang pesawat berkenaan tidak lagi berfungsi dan mengeluarkan gelombang isyarat.
Hasilnya, para jurutera di Inmarsat membuat kiraan menggunakan teori “Gerakan Doppler” – yang bermakna mereka mula mengira kedudukan ‘ping’ yang terakhir berasaskan perubahan walau sekecil mana sekali pun frekuensi ‘ping’yang terhasil ekoran pergerakan pesawat itu dengan jarak ‘pemerhatinya’ iaitu satelit Inmarsat.
Para jurutera yang bertungkus lumus menganalisa bunyi ‘ping’ tersebut kemudiannya membuat perbandingan dengan data yang diperolehi daripada pesawat Boeing 777 lain yang keluar masuk di sekitar kawasan tersebut untuk melihat di manakah Kesan Doppler itu sepadan dengan data yang diperolehi dari MH370.
“Mereka bekerja tanpa henti selama enam hingga tujuh hari,”kata jurucakap Inmarsat, Chris McLaughlin, dengan pasukan penyiasat antarabangsa yang lain membuat kesimpulan hasil daripada penemuan luar biasa ini.
Rumusannya ialah gelombang bunyi ‘ping’ yang dihantar oleh antena Boeing 777 MH370 milik Penerbangan Malaysia datang dari koridor selatan dan bukannya utara. Itu adalah rumusan muktamad hasil daripada data yang dikumpulkan oleh satelit Inmarsat dan disahkan kesahihannya oleh AAIB.
Hasil rumusan penemuan itu dicapai pada 21 Mac dan pegawai-pegawai AAIB memberi taklimat terus kepada perdana menteri dan Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang kemudiannya menegaskan yang analisa menggunakan teori ini belum pernah dilakukan di dalam siasatan kemalangan pesawat.

-Mstar.

Monday, March 24, 2014

MH370: Kawasan Objek Yang Dikesan Adalah kawasan Laut Paling Ganas Di Dunia

MH370: Kawasan Objek Yang Dikesan Adalah kawasan Laut Paling Ganas Di Dunia.Posted on Monday, March 24 @ 17:38:31 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Berita Seorang pengkaji ilmu lautan menjangka usaha mencari dan menyelamat di kawasan yang dikesan pihak berkuasa Australia mungkin menemui kesukaran.

Profesor Chari Pattiaratchi dari University of Southern Australia berkata, kawasan berkenaan dikenali dengan keadaan laut bergelora dan kedalamannya mencecah lima kilometer.

 

Perangkap Pusaran Gyre

Perangkap Pusaran GyrePosted on Monday, March 24 @ 17:42:25 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


Berita
“Pasukan SAR di Selatan Lautan Hindi sekarang bekerja di kawasan laut yang ada pusaran amat besar. Pusaran ini mampu memerangkap apa saja objek yang jatuh di dalamnya.”mengikut kata Pensyarah Jabatan Geografi Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM) Prof Datuk Dr Azizan Abu Samah mengenai keadaan di selatan Lautan Hindi, kira-kira 2,500 kilometer ke arah barat daya Perth, Australia yang menjadi tumpuan dunia sekarang.

Pusaran besar ini dinamakan gyre di Lautan Hindi itu amat luas dimana saiznya merangkumi Sumatera, Indonesia hingga ke perairan Madagascar.

“Gyre adalah pusaran besar di permukaan laut. Semua serpihan yang terperangkap dalam gyre ini akan berpusing dan diapung oleh arus.


Sunday, March 23, 2014

Kesan Bersentuhan dengan Bukan Mahramnya

Apakah Yang Terjadi Jika Bersentuhan dengan Bukan Mahramnya
Bagi pasangan lelaki dan perempuan yang sedang pacaran atau bertunangan, inilah alasan dan sebab mengapa anda tak perlu bersentuhan dengan bukan mahram atau pasangan masing-masing di luar sana. Lihat TANDA MERAH dalam gambar di bawah.
Kajian menunjukkan bagian berwarna merah adalah peningkatan suhu yang tinggi di kawasan tersebut.
...
Jadi berpegangan tangan, jantung seorang perempuan akan berdegup kencang karena cinta dan kasih sayang.
Sedangkan lelaki berdegup di otak dan kemaluan kerana nafsu semata-mata.
Sabda Rasulullah :
“Ditusuknya kepala seseorang dengan pasak dari besi, sungguh lebih baik baginya daripada menyentuh wanita yang bukan mahramnya.”
‪#‎JomKitaBertaubat‬ ‪#‎PrayForMH370‬
LIKE | COMMENT | SHARE
-=PH al-Iskandari=-
See More

KISAH PENGISLAMAN SAIDINA HAMZAH R.A :

KISAH PENGISLAMAN SAIDINA HAMZAH R.A :
Kisah pengislamannya bermula apabila beliau baru sahaja pulang dari berburu, dan pergi ke Kaabah. Hajatnya adalah untuk berbual-bual dengan kawan-kawannya. Tiba-tiba,seorang hamba perempuan datang mendekati Saidina Hamzah dan berkata..
"Alangkah aibnya wahai Bani Abdul Manaf,sekiranya engkau melihat sebentar tadi,bagaimana Abu Jahal mencaci maki Muhammad. Muhammad hanya berdiam diri ketika dicaci. Kemudian Abu Jahal berlalu dengan megah...nya sambil ketawa"
Menyirap darah Saidina Hamzah mendengar kata-kata perempuan tu. Beliau segera mencari Abu Jahal. Ditemuinya Abu Jahal sedang bersembang di penjuru Kaabah dan lalu Saidina Hamzah melompat ke arahnya dan dipukulnya Abu Jahal dengan hulu pedangnya. Sambil tangannya masih memegang pedang, beliau berkata.
"Apakah engkau akan memaki lagi Muhammad dengan sesuka hatimu? Ketahuilah sesungguhnya aku telah memeluk Islam. Jika berani,silalah balas pukulan ku sebentar tadi"
Kemudian,Saidina Hamzah beredar dari situ dan pergi berjumpa Muhammad dan mengucap kalimah syahadah. Bermulalah detik baru dalam kehidupan Saidina Hamzah. Berita pengislaman Saidina Hamzah umpama petir yang menyambar kota Makkah dan menyebabkan semakin ramai juga orang Quraisy memeluk Islam..
-Terima Kasih Ya Allah - :')

Manggis & Bateri Mudah Terbakar

Fakta Baru! Misteri Manggis & Bateri Mudah Terbakar Di MH370

Misteri manggis dan beterai yang mudah terbakar di MH370
Pelbagai spekulasi terus muncul berkaitan hilangnya pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370. Sejak hilang dua minggu lalu , pelbagai dugaan terus bermunculan mulai dari rampasan sampai pesawat meletup .

Fakta terbaru adalah bahawa pesawat jenis Boeing 777-200 tersebut membawa bateri ion litium . Bateri itu diketahui mudah terbakar di dalam kargo pesawat . Kenyataan ini kembali mencetuskan spekulasi bahawa kebakaran mungkin menjadi penyebab hilangnya pesawat .


Hal itu diungkapkan oleh Pengarah Eksekutif Malaysia Airlines , Ahmad Jauhari . Padahal ia sempat menafikan pesawatnya membawa barang - barang berbahaya .


Saat ini pihak berkuasa Malaysia telah menyiasat kargo pesawat . Tapi tidak menganggap bateri itu sebagai barang berbahaya , walaupun menurut peraturan menyatakan barangan seperti itu digolongkan berbahaya , sebab bateri tersebut telah dikemas sesuai peraturan keselamatan .


Pengakuan itu kembali menimbulkan sorotan berkaitan teori menyebut Boeing 777 itu mengalami gangguan akibat kebakaran yang membuat para awak dan penumpangnya tidak sedar setelah menghirup asap beracun .


Bateri ion litium seperti yang digunakan dalam telefon bimbit dan komputer riba telah menjadi penyebab pelbagai kebakaran di beberapa pesawat . Bahkan telah membuat pesawat jatuh dalam beberapa tahun terakhir .


Menurut Pentadbiran Penerbangan Persekutuan ( FAA ) yang berpangkalan di Amerika Syarikat , bateri ion litium yang dibawa ke dalam kargo atau bagasi telah bertanggung jawab atas lebih dari 140 insiden kemalangan antara Mac 1991 hingga 17 Februari tahun ini . Ini seperti dilaporkan laman web Malaysiakini .


Billie Vincent , bekas ketua keselamatan untuk Pentadbiran Penerbangan Persekutuan ( FAA ) , berkata pendedahan itu kembali menegaskan keyakinannya bahawa kebakaran bermula di bahagian kargo , menghancurkan sistem komunikasi pesawat kemudian mengisi kabin dengan asap beracun . Dia berkata insiden seperti itu telah membuat panik para penumpang dan mungkin telah memberikan pilot kesempatan mengalihkan pesawat untuk pendaratan kecemasan .


" Kami membawa beberapa bateri ion litium kecil , mereka bukan bateri besar dan barang itu pada dasarnya diluluskan di bawah peraturan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa ( ICAO ) berkaitan barang - barang berbahaya , " kata Ahmad Jauhari , saat menjawab pertanyaan di sebuah jumpa pers di Kuala Lumpur .


' Mereka ( bateri ion litium ) bukan barang berbahaya , tetapi dalam istilah mereka , ini dinyatakan sebagai barang - barang berbahaya di bawah ICAO , " lanjut dia .Dia menegaskan pihaknya telah menyemak beberapa kali untuk memastikan mereka telah mematuhi garis panduan - garis panduan . 

" Syarikat melakukan itu sepanjang masa , bukan hanya pada Malaysia Airlines . Barang seperti itu diterbangkan oleh banyak syarikat dalam kargo mereka , di mana berdasarkan pada peraturan ICAO , " jelas dia .

Ketika ditanya awal minggu ini sama ada barang berbahaya di dalam kargo MH370 , Jauhari berkata tidak ada . Dia menjelaskan MH370 memang membawa tiga hingga empat tan buah manggis .Enam bulan sebelumnya , bateri litium terbakar di dalam pembersihan udara salah satu penumpang pesawat . Insiden itu membaut ICAO memperkenalkan peraturan baru pada tahun lalu yang menyatakan setiap kargo dengan lebih dari dua bateri ion litium harus dikemas di bawah peraturan barang - barang berbahaya . (IH/
has)

ADAB-ADAB SEORANG ULAMA ATAU GURU

ADAB-ADAB SEORANG ULAMA ATAU GURU
Kata Imam Ghazali di dalam kitabnya Bidayah al-Hidayah:
- Mampu menanggung kesusahan.
...
- Bersabar dengan kesulitan.
- Duduk dengan rasa hormat serta berkelakuan tenang ketika bersama manusia.
- Meninggalkan takbur di atas sekalian hambaNya kecuali terhadap orang yang zalim.
- Mencegah daripada kezaliman.
- Memilih tawaduk pada perhimpunan dan pada majlis orang ramai.
- Meninggalkan gurau-senda dan bermain-main.
- Melayan dengan baik pelajar yang kurang pandai.
- Membimbing pelajar yang angkuh.
- Memperbaiki pelajar yang bodoh dengan tunjuk ajar yang baik.
- Tidak marah kepada pelajar yang bodoh.
- Tidak malu daripada berkata ‘aku tidak tahu’.
- Memberikan perhatian kepada pertanyaan.
- Memahami soalannya.
- Menerima hujjah.
- Tunduk kepada kebenaran dengan kembali kepadanya ketika bersalah.
- Melarang pelajar daripada setiap ilmu merbahaya.
- Melarang pelajar daripada menghendaki dengan ilmu selain dari Allah Taala.
- Melarang pelajar daripada sibuk menuntut ilmu fardhu kifayah sebelum selesai menuntut ilmu fardhu ain. Ilmu fardhu ain ialah berkenaan dengan membaikkan zahir dan batin dengan takwa.
- Memperbaiki diri sendiri terlebih dahulu dengan takwa, supaya dapat mencontohi amalannya dan mengambil manfaat daripada percakapannya.
Ciri-ciri Ulama' akhirat ada pada mereka. Semoga Allah bimbing kita untuk mencontohi akhlak mereka