Tuesday, August 20, 2019

TASAWWUR ISLAM: KEISTIMEWAAN DAN CIRI-CIRINYA.


TASAWWUR ISLAM : KEISTIMEWAAN DAN CIRI-CIRINYA.
Tasawwur Islam adalah menjelaskan bahawa Islam sebagai  al-Deen yang lengkap dan sempurna meliputi segala bidang kehidupan sama ada mengenai hubungan manusia dengan Allah, manusia dengan manusia dan manusia dengan alam. Ia mempunyai prinsip-prinsip umum yang memberi ruang kepada manusia untuk menyesuaikan. Ia menjelaskan bahawa Islam itu mengandungi aqidah, ibadah, syari’at, akhlak, budaya, ilmu, ekonomi, politik, dakwah, mua’amalah, jenayah dan munakahat.

Ciri-ciri keistimewaan
Tasawur Islam itu menjelaskan bahawa Islam mempunyai ciri-ciri istimewa tersendiri yang membezakan dengan agama lain. Ciri-ciri terpenting itu ialah :
1. Rabbaniyyah ( Ajaran dari Ilahi )
Dimaksudkan dengan Rabbaniyyah ialah sumber ajaran Islam dan peraturannya adalah datang daripada Allah S.W.T dan bukan ciptaan Manusia. Ia merupakan wahyu Allah kepada Nabi Muhammad S.A.W dengan lafaz dan makna iaitu al-Quran atau dengan makna tanpa lafaz iaitu al-Sunnah. Ia bukan dilahirkan dari pemikiran dan falsafahg manusia yang banyak kelemahan. Lantaran itu, ia sukar untuk dicabar, diganngu-gugat dan merubahnya kerana ia datang langsung daripada Allah S.w.T.
Apabila ajaran Islam itu datang Allah S.W.T sudah tentu adalah sempurna dan serasi dengan manusia. Allah S.W.T yang menciptakan, tentu Allah S.W.T mencioptakan ajaran yang sesuai dengan fitrah manusia sama ada yang telah berlaku, sedang ataupun yang akan berlaku.
ii. Thabat wa al Murunah ( Teguh dan Anjal )
Dalamk hari ini menjelaskan bahawa Islam itu mempunyai sifat yang teguh dan kuat dalam perkara prinsip. Ia teguh sepanjang zaman tanpa dinasakh ( pembatalan ) dan tiada perubahan. Ia bukan mengikut kehendak atau kemahuan manusia dan logic aqal tetapi merupakan ajaran yang teguh tanpa boleh digugat oleh kehendak atau pemikiran manusia walaupun mungkin kehendak atau pemikiran  manusia itu pada zahirnya mempunyai kebaikan atau esejahteraan. Ia tidak boleh ditukar ganti. Ia merupakan penutup syari’at sanawi hingga hari Kiamat. Keteguhan nilai dalam Islam kerana ia ditetapkan oleh Allahy S.W.T yang mengetahui segala kebaikan untuk manusia. Keteguhan nilainya tidak dapat dipermain-mainkan oleh mana-mana kuasa di dunia ini untuk menghalakan apa yang diharamkan oleh Allah S.W.T dan begitu juga sebaiknya.
Disamping itu, menjelaskan bahawa Islam itu bersifat anjal. Ia sesuai untuk semua masa dan tempat sama ada zaman jahiliah atau zaman sains dan teknologi. Ia dapat memenuhi segala keperluan yang dihajati oleh manusia. Islam dapat memberi penyelesaian dalam setiap permasalahan yang timbul dalam ap acara sekali pun. Ia dapat menerima perubahan tetapi tetap teguh dalam prinsip.

iii. Waq’iyyah ( Realistik ) :
Ajaran Islam bersesuaian dengan kehidupan nmanusia di alam nyata. Kewujudan ala mini menjelaskan tentang kewujudan dan kebenaran Allah S.W.T. Ia dapat memenuhi keperluan manusia sehingga manusia merasai kesukaran dalam menghadapi cabaran hidup di dunia ini. Ia dapat digunakan selari dengan kemaslahatan manusia dalam kemajuan teknologi moden. Ia sesuai dengan fitrah kejadian manusia.
iv. Tawazun ( keseimbangan )
Islam menggalakan keseimbangan dalam pelbagai aspek kehidupan. Islam menggabungkan urusan akhirat dan duniawi, kerohanian dengan kebendaan, melaksanakan tanggunjawab beribadat dengan mencari keperluan asas bagi diri insan dan kebenaran wahyu dengan logic aqal. Dalam keseimbangan Islam menunjukkan ia merupakan menggabungkan dua prinsip yang berbeza.
Konsep keseimbangan dapat difahami melalui firman Allah S.W.T dalam surah al Jumaat ayat 10 :
“ ……………………… Apabila selesai menunaikan solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi, carilah kurniaan Allah S.W.T dan ingatlah Allah S.W.T sebanyak-banyaknya agar kamu sentiasa beruntung ……………”
( Mafhum ayat )
v. Syumuliah ( Menyeluruh ) :
Islam itu adalah suatu sistem ajaran yang lengkap semua aspek kehidupan dari sekecil kecil perkara seperti adab masuk tandas hingga aspek urusan negara. Ia menjelaskan kepada manusia tentang jalan keimanan, dasar aqidah, mengatur hubungan insan dengan ilahi melalui sistem ibadat, membersihkan jhiwa insan melalui sistem akhlak atau tasawuf dan mengatur hubungan manusia sesame manusia melalui sistem muamalat, munakahat, jenayah dan politik.
vi. ‘Alamiyyah ( Sejagat ):
Islam adalah ad Deen mempunyai keistemewaan dengan sifat ‘Alamiyyah sesuai untuk semua orang dan tempat. Ia menjadi rahmat ke seluruh alam, pertunjuk seluruh manusia dan menjadi peraturan hidup manusia sejagat pada semua masa dan tempat. Ia merupakan peraturan hidup yang diturunkan untuk semua manusia di mana-mana mereka  berada tanpa membezakan batasan warna kulit, Bahasa,bangsa, kabilah, sejarah, geografi dan negara. Ia bukan untuk satu zaman tetapi Islam adalah sesuai untuk setiap dan sepanjang zaman.
Ini dapat difahamkan melalui firman Allah S.W.T dalam surah al Anbia, ayat 107:  “ ………………………….. Dan tidaklah Kami mengutuskan engkau ( wahai Muhammad ) menlainkan untuk mnenjadi rahmat sekalian alam”.
( mafhum ayat )
vii. Wasatiyyah ( Kesederhanaan )
Islam menghendaki manusia hidup dengan sempurna. Oleh itu, ia menetapkan peraturannya dapat dicapai dan dilaksanakan dengan kemampuan manusia. Sebab itu, segala peraturan Islam adalah sederhana.
Dalam Ibadat, Islam menetapkan dalam ajarannya terdapat perkara wajib dan sunat. Dalam mengerjakan yang wajib, Islam tidak menggalakan mengerjakannya sehingga merosakan badan. Dalam mengerjakan wajib juga, Islam tidak melupakan tanggungjawab menjaga kesihatan badan dan nafkah anak isteri. Dalam berbelanja, Islam melarang bersikap boros tetapi melarang bersifat kikir dan kedekut.

MENUNTUT ILMU UNTUK MEMPERJUANGKAN ISLAM, BUKANNYA MENGELIRUKAN MASYARAKAT

MENUNTUT ILMU UNTUK MEMPERJUANGKAN ISLAM, BUKANNYA MENGELIRUKAN MASYARAKAT

1. Islam merupakan agama yang menekankan aspek keilmuan, pengetahuan dan intelektual. Banyak ayat al-Quran dan hadith yang menyentuh hal tersebut. Sementara yang menjadikan asas kepada ilmu yang dimiliki oleh para ulama ialah hadirnya perasaan takut kepada Allah SWT. Inilah yang membezakan ulama yang sebenar di dalam Islam dengan pengkaji orientalis yang juga mengkaji Islam namun tujuan untuk memburukkan dan mencari kesalahan Islam. Sedangkan hakikat ilmu menjadikan seseorang itu tunduk dan patuh kerana takutkan Allah SWT. Firman Allah SWT :

 إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

Maksudnya : "Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya yang Ulama. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.[Fathir : 28]

2. Kegagalan dalam implimentasikan ilmu untuk memperjuangkan Islam adalah bukti kekeliruan dalam menuntut ilmu yang akhirnya ilmu yang dimiliki hanya bermain di bibir sahaja tanpa mampu memimpin manusia ke jalan Allah SWT. Akhirnya istilah ilmu menjadi suatu penceritaan penglipur lara di tengah masyarakat tanpa membina kefahaman sebenar dalam kehidupan masyarakat mengenai hakikat hidup di dunia ini serta tugasan yang digalas selaku khalifah Allah.

Berkata Imam al-Zahabi di dalam kitabnya yang masyhur iaitu as-Siyar A'lam an-Nubala' :

العلم ليس هو بكثرة الرواية ولكنّه نور يقذفه الله في القلب وشرطه الإتباع والفرار من الهوى والإبتداع

Maksudnya : "Ilmu itu bukanlah semata-mata dengan banyakkan (menghafaz) riwayat. Akan tetapi ilmu itu adalah cahaya yang dicampakkan oleh Allah ke dalam hati seseorang dengan syarat dia mengikuti (ilmu itu) dan menjauhkan diri daripada hawa nafsu serta perkara yang direka-reka."

3. Disebabkan itu, Imam al-Ghazali di zamannya pernah mengkritik sekumpulan masyarakat yang berlumba-lumba dalam pengajian fiqh namun dengan niat yang tersasar iaitu inginkan kemsyahuran di khalayak manusia dengan petah menuturkan nas serta hukum. Menjadikan ilmu sebagai alat untuk kemasyhuran dan mencari pengikut bukannya sebagai wasilah untuk mengenal Allah dan mendekatkan diri kepada-Nya. Akhirnya nilai ilmu yang berpandukan al-Quran dan as-Sunnah tidak lagi berfungsi sebagai pembeza hak dan batil. Inilah yang dinamakan pengkhianatan ke atas ilmu.

4. Amatlah malang jika mereka yang berada di atas jalan menuntut ilmu tidak mengambil pengajaran daripada ulama terdahulu yang memimpin ummah dengan prinsip kebenaran serta berani berhadapan dengan sesiapa sahaja termasuk kalangan pemerintah. Bahkan ada kalangan mereka yang menerima seksaan berat semata-mata mempertahankan kebenaran Islam.

5. Malah Ulama Rabbani juga terkehadapan dalam membela rakyat atas isu semasa dan politik dengan memimpin rakyat berhadapan pemerintah yang zalim. Jangan pula menjadi ulama yang membodek pemerintah atas kesalahan mereka. Ini sebagaimana yang diceritakan oleh Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi di dalam kitabnya "al-Azhar Baina al-Ams wa al-Yaum wa al-Ghad" tentang kisah Syeikh as-Syarqawi bersama memimpin kebangkitan 40 ribu rakyat berdemontrasi di hadapan Khurrashid Basha. Walaupun Khurrashid Basha menghantar pegawai agamanya dengan menggunakan hujah menerusi ayat 59 Surah an-Nisa supaya rakyat tidak bangkit, tetapi dibidas semula secara tegas oleh Syeikh as-Syarqawi supaya rakyat bangkit menentang kezaliman.

6. Sehubungan dengan itu, penuntut ilmu di seluruh negara mesti amanah dengan ilmu mereka dan menjauhi daripada method pengajian yang suka mengkritik dan menolak para ulama yang telah memberi sumbangan besar kepada ummah. Jangan sekali-kali menuntut ilmu melalui para asatizah atau ulama yang menjual ilmu demi kepentingan peribadi dan menutup kesalahan pemerintah yang zalim apatah lagi menjadi penasihat agama kepada pemerintah zalim serta menyokongnya.

7. Lajnah Perkaderan Ulamak Pelapis (LPUP) memperingatkan kepada para penuntut ilmu bahawa apa sahaja yang boleh menyebabkan tersasarnya matlamat sebenar dalam menuntut ilmu mesti dijauhi seperti inginkan kemsyhuran, membodek kesalahan pemerintah, takabbur dan apa sahaja yang bercanggah dengan syarak. Kehadiran penuntut ilmu ditengah-tengah masyarakat sangat dinantikan sebagai pembimbing ke jalan kebenaran, bukannya menjadi alat yang menyebabkan kecelaruan dalam pemikiran masyarakat.

8. LPUP sangat berdukacita apabila mendapati sebuah pusat pengajian iaitu Pusat Pengajian Ruwak Jawi versi baru yang menyewa bahagian di sebuah bangunan di kawasan Hayyu Sabik, Mesir kerana banyak membuat penolakan serta kritikan berat terhadap ulama yang diiktiraf oleh jumhur  ummah. Tenaga pengajar ditempat berkenaan membuat tanggapan bahawa Tafsir Zhilal Al-Quran sebagai bahan bacaan biasa dan bukan kitab tafsir, Usul 20 susunan Imam Al-Syahid Hasan Al-Banna sebagai bercanggah dengan Ahli Sunnah Waljamaah, banyak agenda PAS di Malaysia tidak menepati Ahli Sunnah yang hanya beberapa pimpinan PAS sahaja yang boleh diterima oleh pihak mereka adalah sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku dalam kalangan mereka yang bertalaqqi ilmu secara tepat.

9. Hal ini juga tidak sepatutnya berlaku dalam sebuah pusat pengajian yang dicanangkan ingin melahirkan pelapis ulama masa hadapan. Kekeliruan sebegini hendaklah dijauhi dan tidak disokong oleh mana-mana pihak yang cintakan kebenaran. Ini kerana kekeliruan yang timbul dari pusat pengajian ini akan menjadikan para penuntut ilmu lari dari maksud dan objektif menuntut ilmu yang sebenarnya.

"Islam Memimpin Perpaduan"
"Ulamak Memimpin Jalan Penyelesaian"

USTAZ DR MUHAMAD ZUHAILI BIN SAIMAN
Pengerusi
Lajnah Perkaderan Ulamak Pelapis (LPUP),
Dewan Ulamak PAS Pusat
18 ZulHijjah 1440 / 19 Ogos 2019

Apa maksud Sia?

Baca lah agar kita tahu apa maksud "Malaysia"

Please share !

Rupert Emerson telah menulis buku berjudul “Malaysia” pada 1924 tapi nama itu ditentang hebat oleh bekas-bekas pentadbir British di Malaya seperti Frank Swettenham yg mengatakan nama itu “insulting”.

Apa maksud Sia?

Mungkin kerana itu mereka kata insulting.

Kalau kita kaji nama-nama negara-negara di dunia, terdapat nama-nama utama negara dunia, iaitu yang berakhir dengan  ‘land’ , ‘tan’ dan ‘ia’.

Semuanya membawa maksud yang hampir sama, bermaksud ‘tanah’.

‘Land’ ialah dari bahasa Inggeris/Eropah, ‘tan’ dari bahasa Farsi, dan ‘ia’ dari bahasa Latin.

Hampir separuh nama-nama negara dunia berakhir dengan perkataan ‘ia’.

Antaranya termasuk Russia (tanah bangsa Ross), Somalia (tanah bangsa Somali), Algeria (tanah bangsa Algiers), Bolivia (tanah bangsa Bolivars), India (tanah sungai Indus), Columbia (tanah Columbus), Mongolia (tanah bangsa Mongols), Ethiopia (tanah bangsa kulit hitam) dan sebagainya.

Dari paparan di atas, jelaslah nama MALAYSIA adalah versi ‘latinised’ berpangkalkan perkataan MALAYS, ungkapan dalam bahasa Inggeris bagi perkataan MELAYU.

Jadi MALAYS-IA bermakna LAND OF THE MALAYS, atau lebih tepat, TANAH BANGSA MELAYU.