Saturday, July 10, 2021

Qaedah Penyembelihan Alh. TG Hj Hashim

 Qaedah dan aturan menyembelih oleh Almarhum Tuan Guru Haji Hasyim, Pondok Pasir Tumbuh.


(perkongsian ulangan)


1) berwuduk.


2) Cara tidak lekat lemak :


- Mata pisau disapukan dengan minyak hidung kita.

- hulu pisau dibungkus dengan kertas atau sebagainya.

- mata pisau di kilir kan dengan belakang tapak tangan kita.


3) Cara lembut daging :


- mata pisau diletakkan pada butir halkum binatang.

- jangan duduk berbetulan antara mata pisau dengan kemaluan kita semasa menyembelih.

- tahan nafas kita waktu hendak memulakan sembelih, lepaskan nafas sewaktu menyembelih secara  perlahan².


4) Cara supaya daging tidak lekas membusuk :


Baca sewaktu mula hendak menyembelih ;


بسم الله الرحمن الرحيم...

الله أكبر 3x

ولله الحمد...

اللهم ان هذا منك واليك، فتقبل منا كما تقبلته من سيدنا إبراهيم خليلك، ومن سيدنا محمد عبدك ورسولك...

اللهم اني أسألك رضاك والجنة...


5) Sesudah sembelih, sapu hujung mata pisau kepada pipi binatang supaya daging tidak dihurung lalat.


6) Jangan basuh tangan dan mata pisau sebelum binatang benar² mati.


Semoga memberi manfaat, insya Allah.


والله أعلم بالصواب

Friday, July 9, 2021

Bahaya Fahaman Wahabi

  Peringatan daripada Tn Guru Ustaz Zulkifli Ismail. Ambil perhatian pencinta AhlusSunnah wal Jamaah khususnya di negeri Melaka..


BAHAYA FAHAMAN WAHABI DAN PARA PENDUKUNGNYA.


Golongan Wahabi walau apa pun tahap mereka adalah pengikut Saleh Fauzan yang mengkafirkan dan menggolongkan Ashairah di kalangan Musyrikin. Mereka sangat berbahaya.


Saleh Fauzan Guru Besar Wahabi berkata: المشركون سلف للجهمية والمعتزلة والأشاعرة 

Orang-orang Musyrik adalah pendahulu bagi golongan Jahmiah, Muktazilah dan Ashai'rah.


Muhaddith Mesir Al-Allamah Sheikh Mahmud Saed Muhammad Mamduh HafizohulLah menyatakan: “Perkataan beliau ini adalah ain/hakikat mazhab mereka.” - Iaitu menganggap Ashai'rah sebagai golongan kuffar.


Sebagai meneruskan pendirian para guru mereka yang mengkafirkan Ashai'rah Muhammad Asri Sobrie lulusan Madinah dan bekas pegawai penyelidik di Jabatan Mufti Perlis seperti yang beliau nyatakan pula menulis di dalam FB beliau bahawa Ashai'rah Maturidiah di zaman ini adalah penganut agama Pantheisme dan Agama Pluralisme. 


Hampir tidak masuk akal bagaimana sebuah Universiti seperti Universiti Madinah boleh melahirkan graduan-graduan tidak siuman seperti ini dan melepaskan mereka seperti anjing gila mengkafirkan umat Islam yang berjuta-juta jumlahnya. Namun demikian itulah kenyataannya.


Jelas sangat sesatnya fahaman Wahabi ini dan sangat berbahayanya kepada rakyat negeri Melaka tercinta yang umumnya bermazhab Ashai'rah sekiranya fahaman Wahabi menyebar di negeri Melaka yang berkah ini. 


Perlu diingatkan bahawa Wahabi yang berasal dari Melaka sangat sedikit jumlahnya. Ia tidak bertaqiyyah dan ia membentuk komunitinya sendiri sehingga senang dikenali dan diketahui. Mereka sebagai orang Melaka sangat mengenali budaya orang Melaka yang kuat tasawufnya.


Manakala Wahabi yang datang dari luar adalah sangat berbahaya. Mereka mengambil pendekatan berpura-pura dan bermuka-muka. Mereka hakikatnya tidak menghormati budaya orang Melaka. Mereka memanfaatkan budaya tasawuf orang Melaka dengan menampilkan cerita-cerita tasawuf dan akhlak untuk menimbulkan kepercayaan masyarakat terhadap mereka dan secara halus menyebarkan fahaman tersebut kepada golongan yang boleh dimakan oleh mereka. 


Mereka tidak tertumpu kepada komuniti tertentu bahkan mereka bergerak di masjid-masjid sebagai tenaga pengajar dan di Jabatan Kerajaan. Mendapat akses yang luas dan bebas kepada masyarakat di negeri Melaka.


Asatizah dari luar yang bertaqiyyah ini adalah sangat besar bahayanya kerana mereka mempengaruhi para asatizah yang berasal dari Melaka untuk menjadi suara dan alat mereka dalam penyebaran fahaman sesat Wahabi di Melaka.


AlhamdulilLah Negeri Sabah telah memfatwakan bahawa Wahabi termasuk di dalam senarai ajaran sesat yang wajib dihindari. Kita di Melaka juga perlu kepada tindakan segera, tegas dan pantas dari pehak berwajib di negeri Melaka ini.

Thursday, July 8, 2021

Senarai Kandungan Fiqh Aulawiyat Dr Yusuf Qardhawi

 Malaysian's Chromosome


Dowload: Fiqh Aulawiyat – Yusuf Qardhawi (Full Web Version).pdf


 Fiqh Aulawiyat Dr Yusuf Qardhawi


Senarai kandungan


BAB 1 – HAJAT UMAT ISLAM TERHADAP FIQH KEUTAMAAN


1-Pendahuluan 1


2-Rapuhnya Asas Keutamaan Umat 8


3-Rapuhnya Keutamaan Penilaian Cendekiawan Muslim 11


4-Hubungan Fiqh Keutamaan Dengan Jenis2 Fiqh Yang Lain 24


5-Hubungan Fiqh Keutamaan (Fiqh Al-Awlawiyat) dengan Fiqh Pertimbangan (Fiqh al-Muwazanat)


6-Melakukan Pertimbangan di antara pelbagai al-Masalih (Kemaslahatan) 25


7-Pertimbangan al-Mafasid (Kemafsadatan) atau al-Madhor (Kemudaratan) antara satu dengan lainnya 27


8-Pertimbangan antara al-Masalih (kemaslahatan) dan al-Mafasid (Kerosakan) apabila terjadi pertembungan antara keduanya 29


9-Bagaimana al-Masalih (Kebaikan) dan al-Mafasid (Keburukan) dapat dikenali? 31


10-Pendapat Ibn Abd. Salam 31


11-Bagaimana Kebaikan dan Keburukan Dunia/Akhirat dapat dikenali? 35


12-Tujuan disusunnya Kitab: Qawaid al-Ahkam 36


13-Hubungan Fiqh al-Aulawiyat (Fiqh Keutamaan) dengan Fiqh al-Maqasid (Maksud Syariat Ilmu Fiqh) 37


14-Hubungan Fiqh al-Aulawiyat dengan Fiqh al-Nusus (Fiqh Nas Al-Quran dan Al-Sunnah) 39


BAB 2 KEUTAMAAN KUALITI KE ATAS KUANTITI


1-Keutamaan Kualiti ke atas Kuantiti 41


2-Keutamaan dalam bidang ilmu pengetahuan dan pemikiran 59


3-Keutamaan Ilmu ke atas Amal 59


4-Ilmu adalah syarat bagi semua jenis kepimpinan (Politik, Ketenteraan dan Kehakiman) 64


5-Pentingnya ilmu bagi seorang Mufti 66


6-Pentingnya ilmu bagi para pendakwah dan guru 69


BAB 3 KEUTAMAAN KEFAHAMAN KE ATAS SEMATA-MATA HAFALAN


1-Keutamaan Kefahaman ke atas semata-mata Hafalan 73


2-Keutamaan “al-Maqasid” ke atas “al-Zawahir”


3-Keutamaan Ijtihad ke atas Taqlid 78


4-Keutamaan perancangan dan pengkajian strategik bagi urusan-urusan dunia 80


5-Keutamaan2 dalam pandangan2 fiqh 81


6-Pemisah antara “al-Qat’i” dan al-Zonni” 83


BAB 4 KEUTAMAAN DALAM BIDANG FATWA DAN DAKWAH


1-Keutamaan memberikan keringanan dan kemudahan atas sikap memberatkan dan menyusahkan 91


2-Mengakui keadaan darurat yang datang menimpa 100


3-Perubahan fatwa kerana perubahan masa dan tempat 101


4-Memahami “Sunnah al-Tadarruj” (Gradualiti) 104


5-Meluruskan kembali wawasan Pemilikan Muslim 106


6-Cara yang benar: Mengikut konsep al-Quran 109


BAB 5 KEUTAMAAN DALAM BIDANG AMAL PERUBATAN


1-Keutamaan amal yang berkesinambungan ke atas amal yang terputus-putus 113


2-Keutamaan amalan yang memberikan manfaat kepada orang ramai daripada amalan yang memberikan manfaat untuk diri sendiri sahaja 116


3-Keutamaan amal yang lebih lama dan panjang kegunaan dan manfaat ke atas selainnya 122


4-Keutamaan amal di zaman fitnah 124


5-Keutamaan amalan hati ke atas amalan badan 127


6-Perbezaan keutamaan kerana perbezaan zaman, tempat dan situasi 134


7-Amalan Duniawi yang paling utama 134


8-Amalan Ibadah yang paling utama 136


BAB 6 - KEUTAMAAN DALAM PERKARA2 YANG DIPERINTAHKAN ALLAH TAALA


1-Keutamaan usul (Asas) ke atas furu’ (Cabang) 145


2-Keutamaan amalan fardhu ke atas amalan sunnah 149


3-Bersikap longgar terhadap - sambung ms berikut


Perkara sunnah dan mustahab 150


4-Tindakan salah: Mengutamakan sunnah dan melalaikan wajib 153


5-Pandangan bernas Imam al-Raghib al-Asfahani 155


6-Keutamaan fardhu ain ke atas fardhu kifayah 156


7-Peringkat2 fardhu kifayah 158


8-Keutamaan hak2 manusia ke atas semata2 hak Allah 159


9-Keutamaan hak2 jamaah ke atas hak2 individu 163


10-Keutamaan wala’ (mengikut) kepada jamaah ke atas wala’ kepada individi atau kaum 166.


11-Menanamkan semangat berjamaah dalam diri tiap2 individu 170


BAB 7 - KEUTAMAAN DALAM PERKARA2 YANG DILARANG ALLAH


1-Kufur al-ilhad dan al-juhud (Ingkar dan tidak mengakui Allah) 173


2-Kufur syirik 174


3-Kufur ahli kitab 176


4-Kufur orang murtad 180


5-Kufur munafiq 183


6-Membezakan antara kufur, syirik, nifaq besar dan kecil 185


7-Kekufuran: Besar dan kecil 186


8-Pandangan imam ibnu qayyim 189


9-Syirik besar dan kecil 191


10-Nifaq besar dan kecil 194


11-Dosa2 besar 196


12-Dosa2 maksiat hati yang besar 198


13-Maksiat Nabi Adam AS dan maksiat iblis 198


14-Bahaya Takabbur 201


15-Hasad dan Dengki 203


BAB - 8 SIFAT SANGAT KEDEKUT


1-Sifat Sangat Kedekut 207


2-Hawa Nafsu yang Dituruti 209


3-Sifat Berbangga dengan pendapat sendiri 210


4-Sifat Riak yang terkutuk 211


5-Cinta Dunia dan Mengutamakannya 213


6-Cinta Pangkat Dan Kedudukan 215


7-Dosa-dosa kecil 215


8-Bid’ah I’tiqadiyah dan Amaliyah 227


9-Perkara2 Syubahat 231


10-Perkara2 Makruh 239


11-Hawa Nafsu yang diturut 240


BAB 9-KEUTAMAAN DALAM BIDANG PEMBAHARUAN MASYARAKAT


1-Perubahan Mentaliti Sebelum Perubahan Organisasi 241


2-Tarbiyah sebelum Jihad 245


3-Mengapa Tarbiyah mesti diutamakan? 253


4-Keutamaan Pertarungan Pemikiran 255


5-Pertarungan pemikiran di kalangan umat Islam 256


6-Aliran Khurafat 256


7-Aliran Tekstual 257


8-Aliran Keras dan Tidak Kompromi 257


9-Aliran Keadilan (Wasatiyah) 258


10-Tugas Aliran Keadilan 260


11-Mana yang mesti didahulukan: Melaksanakan Shariat Islam atau Tarbiyah dan Penerangan? 265


BAB 10- FIQH AL-AULAWIYYAT DI DALAM ILMU WARISAN ISLAM


1-orang yang bertanya tentang: seseorang membunuh lalat dalam keadaan ihram.. ! 271


2-Fiqh al-aulawiyat di dalam ilmu warisan islam ketika berlaku kerosakan akhlak


3-Manakah yang lebih utama bagi kita: Bercampur dengan masyarakat atau melakukan uzlah (mengasingkan diri)? 276


4-manakah yang lebih utama: meninggalkan perkara yang dilarang atau melakukan perkara yang disuruh? 277


5-manakah yang lebih utama: kaya dengan syukur atau miskin dengan sabar? 282


6-imam al-ghazali dan fiqh al-aulawiyat 285


7-contoh kesalahan dalam memahami keutamaan amalan syarak 286


8-contoh membelanjakan harta bukan pada tempatnya yang utama 289


9-kesibukan orang kaya dengan ibadah badaniyah 290


10-membelanjakan harta untuk pergi haji sunat 291


11-ulama2 lain yang juga memberikan perhatian terhadap masalah fiqh al-aulawiyat 292


12-imam ibnu taimiyah dan fiqh al-aulawiyat 294


BAB 11 KEUTAMAAN MENGIKUT PANDANGAN PARA PEJUANG PEMBAHARUAN DI ERA MODEN ( TERAKHIR )


1-Imam Muhammad bin Abdul Wahab 309


2-Sheikh Muhammad Ahmad al-Mahdi 310


3-Sayyid Jamaluddin al-Afghani 310


4-mam Muhammad Abduh 310


5-Imam Hasan al-Banna 312


6-Imam Sayyid Abul Ala al-Maududi 317


7-As-Syahid Sayyid Qutb 317


8-Professor Muhammad al-Mubarak 324


9-Sheikh Muhammad al-G GBhazali 329


(TAMAT)

Menilai kebaikan Beragama Seseorang

 بِسْمِﷲِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰی مُحَمَّدٍ وَعَلٰی آلِ مُحَمَّدٍ


CARA MENILAI BAIK/TIDAKNYA CARA BERAGAMA SESEORANG


 Syaikh Abdurrahman as-Sa'dy rahimahullah berkata :


وإذا أردت أن تعرف إيمان العبد ودينه، فانظر حاله:

هل يرعى الأمانات كلها، مالية أو قولية؛ أو أمانات الحقوق؟

وهل يرعى الحقوق والعهود والعقود التي بينه وبين الله، والتي بينه وبين العباد؟

فإذا كان كذلك فهو صاحب دين وإيمان.

وإن لم يكن كذلك نقص من دينه وإيمانه بمقدار ما انتقص من ذلك.


"Jika engkau ingin mengetahui keimanan seorang hamba dan agamanya, perhatikanlah:


1. apakah dia menjaga amanah-amanah semuanya; baik dalam hal harta atau ucapan, maupun amanah dalam menunaikan kewajiban-kewajiban?


2. apakah dia menjaga hak-hak, perjanjian-perjanjian, maupun akad-akad; antara dirinya dan Allah, demikian pula antara dirinya dan hamba-hamba Allah yang lain?


Jika dia amanah (dalam menjaga hal-hal di atas), berarti ia seorang yang memiliki agama dan iman yang baik. Namun, jika dia tidak demikian, agama dan imannya berkurang sesuai dengan kadar apa yang kurang dari itu."

_____________

Nafais Min Muallafatil Allamah as-Sa’dy, hlm. 296

Mengadili Polemik Adakah Politik Usul atau Furu' & Motif di sebalik Tuduhan Takfiri

 MENGADILI POLEMIK ADAKAH POLITIK USUL ATAU FURU' & MOTIF DI SEBALIK TUDUHAN TAKFIRI.


Bagi ahli gerakan Islam yang menggunakan silibus Usul 20 susunan Imam Hasan al-Banna, kita boleh melihat huraian topik berkaitan politik melalui Usul yang kelima. 


Sehubungan itu, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi telah mengarang sebuah kitab yang berjudul al-Siyasah al-Syar'iyyah untuk membahaskan usul tersebut secara tuntas.


⚫ Status Politik.


Ketika memulakan perbahasan, Syeikh al-Qaradhawi terlebih dahulu mengupas berkenaan topik adakah Imamah adalah perkara usul atau furu'? Bermakna pertikaian yang menjadi polemik hari ini bukanlah asing.


Ternyata topik ini memunculkan 2 aliran:


• Ahli Sunnah berpandangan bahawa Imamah sebagai perkara furu'.


• Syiah Imamiyah pula menegaskan bahawa Imamah merupakan perkara usul agama.


Terlebih dahulu, kita perlu memahami apakah konteks perbahasan Imamah. Jika diterjemahkan maka ia mudah difahami sebagai kepimpinan. Lantas kepimpinan pula mudah dikaitkan terus dengan politik.


Sedangkan, topik Imamah lebih khusus dari topik politik pemerintahan yang selalu ditanggap oleh ramai orang. Hal ini kerana, topik Imamah lebih menjurus kepada perbahasan berkenaan siapa yang layak diberikan kuasa kepimpinan.


Maka tidak peliklah dalam hal ini Syiah Imamiyah menstatuskan Imamah sebagai perkara usul. Sememangnya aspirasi fahaman mereka memperjuangkan kelayakan memimpin perlu diserahkan kepada Ahli Bait. 


Bahkan prinsip tersebut menghasilkan konsep kemaksuman untuk pemimpin. Jika kita memahami konteks tersebut, maka adalah wajar sama sekali bagi Ahli Sunnah meletakkan ia sebagai perkara furu', bukan usul.


⚫ Falasi.


Namun yang menjadi kekeliruan adalah apabila kita memborongkan topik tersebut sebagai tajuk besar politik. Lantas dengan premis tersebut, maka dikategorikanlah politik secara keseluruhannya hanya sebagai perkara furu'. 


Kekeliruan inilah yang dijelaskan oleh Syeikh al-Qaradhawi berkenaan munculnya sikap meremehkan politik, atas alasan ianya hanyalah perkara furu'. Lantas beliau menegaskan sungguhpun ia dianggap furu', itu tidaklah bermakna kita boleh meremehkannya. 


Hal ini kerana di dalam Islam, perkara furu' itu menghubungkan kita dengan perkara usul. Bukankah iman yang bersifat usul itu, perlu dibuktikan dengan amal perbuatan yang dikategorikan sebagai furu'?


Begitu juga halnya dengan politik. Bukankah politik yang dianggap sebagai furu' itu menghubungkan kita dengan usul perlaksanakan hukum Allah? 


Maka meremehkan perkara furu', bukanlah sikap yang benar terhadap perkara usul. Justeru keduanya saling berkaitan antara satu sama lain.


⚫ Anologi al-Quran Berkenaan Helah Eskapisme.


Allah telah mengingatkan kita akan kisah sejarah golongan yang mengemukakan alasan-alasan berbentuk furu', sebagai eskapisme agar mereka boleh terlepas dari komitmen syariat yang bersifat usul.


قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِن شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ


"Mereka berkata: "Mohonlah kepada Tuhanmu untuk kami agar Dia menjelaskan lagi kepada kami. Bagaimana hakikatnya lembu betina itu? Kerana sesungguhnya lembu itu masih samar bagi kami. Dan sesungguhnya kami insyaAllah akan mendapat petunjuk" - al-Baqarah 70.


Nabi Musa menyampaikan perintah Allah kepada Bani Israel supaya mereka menyembelih lembu betina. Allah merakamkan alasan demi alasan mereka. 


Jika diamati, alasan-alasan mereka tidaklah sampai mempertikai perkara usul. Tidaklah sampai mereka mengingkari taklifan syariat menyembelih lembu.


Tetapi mesej melalui kisah ini, Allah mendedahkan sikap Bani Israel yang cuba bermain helah dengan mengemukakan alasan-alasan yang dianggap sebagai furu'. Walhal hakikatnya motif mereka bertujuan sebagai eskapisme dari melaksanakan perintah Allah yang bersifat usul.


⚫ Motif Sekularisme.


Apa yang membimbangkan adalah dari polemik ini akan membawa umat supaya akhirnya terjebak menyetujui aspirasi sekularisme. Doktrin tersebut sememangnya sejak dari dahulu berusaha cuba memisahkan Islam dari urusan politik kenegaraan.


Antara jalan untuk mewajarkan fahama


n sedemikian, maka dilontarkan kesimpulan simplistik bahawa politik hanyalah sebagai perkara furu'. Apabila ia diterima, lantas jalan untuk menghakis komitmen & pantauan agama terhadap politik menjadi semakin mudah.


Sehubungan dengan itu Syeikh al-Qaradhawi menegaskan bahawa konflik pemikiran seperti ini perlu disanggah. Ia membawa kepada tuduhan yang keseterusnya, iaitu berkaitan dengan pertikaian Hakimiyah Ilahiyah.


⚫ Stigma Hakimiyah.


Topik Hakimiyah Allah kerap menjadi sasaran. Ia dibingkaikan sebagai justifikasi kepada dakwaan kononnya gerakan Islam membawa doktirn ekstrimis lagi takfiri. 


Maka disebabkan itu, golongan yang bersungguh membawa naratif bahawa politik adalah furu', kerap kali mengulang-ulang falasi mereka. Mereka menyuarakan kebimbangan kononnya akan menularnya amalan takfiri kerana disebabkan berpegang dengan fahaman Hakimiyah.


Maka terlebih dahulu kita perlu faham, apakah itu Hakimiyah? Secara ringkas, ia adalah istilah yang merujuk kepada kefahaman & pegangan bahawa yang hanya layak menetapkan syariat untuk manusia, adalah Allah. 


Justeru jika itu pengertiannya, di manakah unsur bahayanya? Melainkan ia secara terus terang menyanggahi doktrin sekularisme yang cuba memberi hak kepada manusia untuk bebas mencorak aturan hidupnya sendiri. 


Lantas tersingkaplah di sebalik stigma Hakimiyah. Hakikatnya yang benar-benar terancam adalah survival pemikiran sekularisme. Syeikh al-Qaradhawi menjelaskan kekeliruan, ramai yang menganggap kononnya konsep Hakimiyah merupakan pegangan baharu yang diada-adakan oleh Said Qutb & Maududi. 


Sedangkan jika diamati dalam muqaddimah perbahasan Usul Feqh, terlebih dahulu kita akan melalui sebuah perbahasan siapakah al-Hakim yang berautoriti menetapkan syariat? Ia sebagai penegasan ke arah beriman bahawa Allah sebagai al-Hakim.


Bahkan meletakkan Allah sebagai satu-satunya yang berautoriti menetapkan syariat, merupakan kesepakatan antara Ahli Sunnah & Mu'tazilah. Ini sebagai satu perbandingan, bahawa Mu'tazilah yang dianggap menyeleweng itu pun bersetuju dengan apa yang digagaskan melalui Hakimiyah.


⚫ Naratif Barat.


Justeru persepsi yang prejudis terhadap Hakimiyah, merupakan reaksi-reaksi dari fahaman sekularisme. Sehubungan dengan itu, tidak pelik jika badan-badan pemikir Barat kerap kali mengkaitkan gerakan pengganas dengan konsep Hakimiyah. 


Mereka mengkambing-hitamkan nama-nama seumpama Said Qutb & Maududi sebagai legitimasi terhadap tuduhan-tuduhan liar mereka ke atas gerakan Islam. Ironinya, tokoh yang dikatakan takfiri itu, dikafirkan pula mengikut naratif propaganda Barat.


Dakwaan mereka kononnya umat Islam jadi radikal disebabkan fahaman Hakimiyah. Malangnya persepsi keji tersebut disambut & disambung oleh umat Islam untuk menaruh sangka buruk sesama muslim yang mahu menegakkan agama mereka sendiri.


Justeru yang perlu dipersoalkan, mengapa umat Islam perlu mengikuti pembingkaian propaganda Barat untuk menyah-kreditkan gerakan Islam? Bukankah secara prinsip, kita disuruh berpadu tenaga merealisasikan syariat Islam?


⚫ Islamis Takfiri?


Antara dakwaan yang klasik dikenakan ke atas gerakan Islam, kononnya mengamalkan sikap suka mengkafirkan golongan yang tidak sehaluan. Kritikan-kritikan di serata dunia ke atas gerakan Islam itu nampaknya seragam.


Awalnya cuba diremehkan komitmen berpolitik berpandukan syariat. Kemudian dituduh kononnya fahaman Hakimiyah menyebabkan gerakan Islam berpotensi menjadi radikal. Akhir sekali gerakan Islam disesatkan kerana didakwa gemar mengkafirkan sesama muslim.


Dakwaan-dakwaan fitnah sedemikian sama sekali bercanggah dengan silibus yang didokumenkan di dalam Usul 20. Kita boleh memeriksa usul yang terakhir, diperjelaskan tegahan mengkafirkan sesama muslim. Bermaksud, gerakan Islam sendiri secara serius telah mensilibuskan peringatan betapa amalan takfiri adalah dilarang.


Adapun perilaku segelintir yang jahil, tidak boleh dijadikan sebagai kayu ukur untuk memborong tanggapan bagi sebuah gagasan secara keseluruhannya. Kita pun pernah menyaksikan sekularis tegar yang berterus terang mengkafirkan pejuang Islam secara spesifik


& ia diwartakan oleh media. Namun kita mengira sikap tersebut didorong dari kejahilan yang menebal.


⚫ Cabaran Mendatang.


Kini adalah zaman pertarungan idea & hujah. Di setiap slogan, masyarakat akan bertanya huraiannya secara terperinci. Pada masa yang sama, kempen Islamofobia direncanakan dalam segenap segmen. Sama ada secara telanjang atau secara halus.


Adalah perlu bagi ahli gerakan Islam membudayakan ilmu, serta meneliti kritikan-kritikan pihak yang berbeza dengan kita & cuba mencari hujah melalui perbahasan yang sihat. Semoga kita beroleh saham dalam usaha mencerahkan umat.


Abdul Mu'izz Muhammad

4 Ogos 2019.

Petani Tiada Hak ke atas tanah bukan miliknya

 PETANI PETANI HARAM TIADA HAK KE ATAS TANAH BUKAN MILIKNYA


PAS Kawasan Kuala Krau menyokong penuh tindakan tegas Kerajaan Negeri Pahang dalam operasi memusnahkan 250 ekar kebun durian yang diteroka secara haram di kawasan Hutan Simpan Kekal (HSK) Batu Talam Raub. 


Tindakan tegas kerajaan negeri dalam menangani  isu pencerobohan dan penerokaan tanah secara haram adalah tepat, bukan sahaja tepat dari sudut undang-undang tanah, bahkan ia juga tidak bercanggah dengan syarak.


Dalam isu ini, Nabi saw telah menggariskan satu kaedah:


وَلَيْسَ لِعِرْقٍ ظَالِمٍ حَقٌّ


Penanam tiada hak keatas pokok yang ditanam secara zalim yakni di tanah bukan miliknya. (Riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Nasaie)


Pernah berlaku dizaman Nabi saw, seorang lelaki telah menanam pokok di tanah milik orang lain. Sebagaimana yang dinyatakan dalam riwayat:


عن عروة ابن الزبير أنه قال : ” فلقد خَبَّرَنِي الذي حدثني هذا الحديث : ” أن رجلين اختصما إلى رسول اللهِ صلى الله عليه وسلم غرس أحدهما نخلا في أرض الآخر فقضى لصاحب الأرض بأرضه وأمر صاحب النخل أن يخرج نخله منها , قال :  فلقد رأيتها وإنها لتُضْرَبُ أُصُولُها بِالفؤوس وإنَّها لنَخْلٌ عُمٌّ ( أي تامة ) حتى أخرجت منها


Urwah bin Zubair berkata: Sahabat yang meriwayatkan hadis ini telah menceritakan: 2 orang lelaki telah mengadu perbalahan mereka kepada Rasulullah saw. Salah seorang mereka telah menanam pokok kurma di atas tanah milik seorang lagi. Maka telah diputuskan hak pemilikan tanah kepada tuan tanah, manakala penanam pokok kurma tersebut diperintahkan supaya mencabut pokok kurmanya. Kata sahabat perawi : Aku melihat kejadian itu dimana pangkal pokok kurma itu ditebang dengan kapak dalam keadaan pokok kurma tersebut telah mengeluarkan hasil (berbuah) sehingga dicabut pokok dari tanah.


Peristiwa ini disokong oleh hadis yang lain:


مَن زرعَ في أرضِ قَومٍ بغَيرِ إذنِهم فلَيسَ لَه منَ الزَّرعِ شيءٌ ولَهُ نفَقتُهُ


Sesiapa yang menanam di tanah orang lain tanpa izin tuan tanah, maka dia tidak berhak mendapat apa2 dari tanamannya dan diatasnya pembiayaan tanaman tersebut. (Riwayat Abu Daud)


Dalam menghuraikan hadis ini. Ibnu rusyd berkata:


أَجْمَعَ العُلَماءُ عَلى أَنَّ مَنْ غَرَسَ نَخْلاً أَوْ ثَمَرًا وَبِالجُملَةِ نَبَاتًا فِي غَيْرِ أَرْضِهِ أَنَّهُ يُؤْمَرُ بِالقَلَعِ


Ulama sepakat bahawa sesiapa yang menanam kurma atau buah-buahan dan tanaman2 di atas tanah bukan miliknya, maka dia diperintah untuk mencabutnya. (Bidayatul mujtahid dan Nihayatul Muqtasid)


Ini menunjukkan bahawa, sepatutnya upah mencabut dan memusnahkan pokok itu dibayar dan ditanggung oleh petani-petani durian bukan kerajaan. Bahkan petani-petani durian haram ini perlu membayar balik sewa kerana menggunakannya tanpa hak. 


Imam Nawawi berkata:


وَإذَا أَعَادَ الأَرْضَ كَمَا كَانَتْ وَلَمْ يَبْقَ نَقْصٌ فَلَا أَرْشَ لَكِنْ عَلَيْهِ أُجْرَةُ المِثْلِ لِمُدَّةِ الإِعَادَةِ وَإنْ بَقِيَ نَقْصٌ وَجَبَ أَرْشُهُ مَعَهَا


Apabila penceroboh mengembalikan tanah seperti sediakala dan tiada kekurangan maka tiada gantirugi tetapi dia mesti bayar upah semasa (sewa) sehingga tempoh pemulangan. Sekiranya wujud kekurangan maka dikenakan bayaran gantirugi sewaktu pemulangan. (Minhaj)


Justeru, saya mewakili PAS Kawasan Kuala Krau menyokong Kerajaan Negeri Pahang yang bertindak tegas menangani isu pencerobohan tanah-tanah haram ini. Semoga ia mendatangkan kebaikan kepada kerajaan dan rakyat Pahang.


06/07/21

#jengkasejahtera 

#MajuTerusPahang 

#KerajaanPrihatin

https://www.facebook.com/219745198133003/posts/4013571175417034/

Apa itu Kontrak Sosial

 APA ITU KONTRAK SOSIAL


*Hebahkan kepada anak cucu, saudara mara, sahabat handai dan siapa saja* *BANGSA MELAYU keistimewaannya adalah hak kita agar semua sedar.*


*Asas Perlembagaan Tanah Melayu Malaysia yang kita perlu tahu.* *Kontrak sosial diasaskan dari 5 hak orang Melayu dan dari situ Perlembagaan Malaysia digubal:*


*1. Raja Berpelembagaan*

*2. Agama Islam*

*3. Bahasa Melayu*

*4. Hak Istimewa Orang Melayu*

*5. Kerakyatan*


*Dari 5 ini orang Melayu berkongsi syarat ke 5 dengan orang Cina dan India. Semasa kontrak sosial dibincang antara kaum Melayu, Cina dan India, British menawarkan kepada* *kaum Cina dan India sekiranya mereka tidak setuju dengan kontrak tersebut mereka diberi 2 pilihan iaitu:*


*1. Pulang ke negara asal*

*2. Berpindah ke negara Asia di bawah jajahan British.*


*Jadi sekiranya hak istimewa orang Melayu dipertikai, agama Islam dihina, institusi Di Raja tidak dihormati, bahasa* *Melayu dipijak ertinya mereka telah melanggar syarat2 tersebut dan seharusnya Kontrak* *Sosial itu boleh dibatalkan. Bangsa* *Melayu punya hak untuk keluarkan*

*mereka dari Negara* *Malaysia...*



*Terus tularkan kepada group² serta rakan sahabat handai*

Kontrak Sosial Melayu, Cina dan India

 *APA ITU KONTRAK SOSIAL MELAYU, CINA & INDIA ????*


*Hebahkan kepada anak cucu, saudara mara, sahabat handai dan siapa saja* *BANGSA MELAYU keistimewaannya adalah hak kita agar semua sedar.*


*Asas Perlembagaan Tanah Melayu Malaysia yang kita perlu tahu.* *Kontrak sosial diasaskan dari 5 hak orang Melayu dan dari situ Perlembagaan Malaysia digubal:*


*1. Raja Berpelembagaan*

*2. Agama Islam*

*3. Bahasa Melayu*

*4. Hak Istimewa Orang Melayu*

*5. Kerakyatan*


*Dari 5 ini orang Melayu berkongsi syarat ke 5 dengan orang Cina dan India. Semasa kontrak sosial dibincang antara kaum Melayu, Cina dan India, British menawarkan kepada* *kaum Cina dan India sekiranya mereka tidak setuju dengan kontrak tersebut mereka diberi 2 pilihan iaitu:*


*1. Pulang ke negara asal*

*2. Berpindah ke negara Asia di bawah jajahan British.*


*Jadi sekiranya hak istimewa orang Melayu dipertikai, agama Islam dihina, institusi Di Raja tidak dihormati, bahasa* *Melayu dipijak ertinya mereka telah melanggar syarat2 tersebut dan seharusnya Kontrak* *Sosial itu boleh dibatalkan. Bangsa* *Melayu punya hak untuk keluarkan*

*mereka dari Negara* *Malaysia...*



*Terus tularkan kepada group² serta rakan sahabat handai*

Pentingnya Redho seorang guru

 BACA LAH, MUNGKIN ADA MANFAAT SEBAGAI IBU BAPA KPD ANAK2...

PENTINGNYA REDHO SEORANG GURU

-------------------------------------------------------------


Satu kisah berlaku di zaman Syekh Abdul Qadir al-Jailani..


Ada seorang yang busuk hati nya ingin menfitnah Syekh Abdul Qadir..


lalu ia mencari jalan untuk menfitnahnya..


Maka ia menebuk lubang di dinding rumah Syekh Abdul Qadir dan mengintipnya..


Kebetulan ketika ia mengintip Syekh Abdul Qadir..


ia melihat Syekh Abdul Qadir sedang makan dengan muridnya..


Syekh Abdul Qadir suka makan ayam..


dan setiap kali ia makan ayam dan makanan yang lain..ia akan makan separuh sahaja..


lebihan makanan tersebut akan diberi kepada muridnya..


Maka orang tadi pergi kepada bapa murid Syekh Abdul Qadir tadi..


Pakcik ada anak namanya ini?


Jawab si bapa: ya ada..


Anak pak cik belajar dengan Syekh Abdul Qadir?


Jawab si bapa: ya.


Pakcik tahu, anak pakcik  dilakukan oleh Syekh Abdul Qadir Jailani seperti seorang hamba dan kucing sahaja..


Syekh Abdul Qadir beri lebihan makanan pada anak pak cik..


Maka si bapa tidak puas hati lalu ke rumah Syekh Abdul Qadir..


Wahai tuan syekh, saya menghantar anak saya kepada tuan syekh bukan untuk jadi pembantu atau dilakukan seperti kucing..


Saya hantar kepada tuan syekh,supaya anak saya jadi alim ulama'..


Syekh Abdul Qadir hanya jawab ringkas sahaja..


Kalau begitu ambillah anakmu..


Maka si bapa tadi mengambil anaknya untuk pulang..


Ketika keluar dari rumah syekh menuju jalan pulang..


bapa tadi tanya pada anak nya beberapa soalan berkenaan ilmu hukum hakam..


ternyata kesemua soalannya di jawab dengan betul..


Maka bapa tadi bertukar fikiran untuk kembalikan anaknya kepada tuan Syekh Abdul Qadir..


Wahai tuan syekh terima lah anak saya untuk belajar dengan tuan semula..


tuan didik lah anak saya..


ternyata anak saya bukan seorang pembantu dan juga diperlakukan seperti kucing...


ku melihat ilmu anak ku sangat luar biasa bila bersamamu..


Maka jawab tuan Syekh Abdul Qadir..


bukan aku tidak mahu menerimanya kembali..


tapi ALLAH sudah menutup pintu hatinya untuk menerima ILMU..


ALLAH sudah menutup futuhnya untuk mendapat ilmu..


disebabkan seorang AYAH yang tidak beradab kepada GURU..


maka anak yang menjadi mangsa..


Begitulah ADAB dalam menutut ilmu..


Anak,mak,ayah dan siapa pun perlu menjaga adab kepada guru..


Betapa pentingnya adab dalam kehidupan seharian kita..


Kisah di atas menceritakan seorang ayah yang tiada adab pada guru..


Bagaimana kalau diri sendiri yang tiada adab,memaki dan mengaibkan gurunya..


Kata ulama: Satu perasangka buruk sahaja kepada guru mu..


maka Allah haramkan seluruh keberkatan yang ada pada gurumu kepadamu..


Semoga Allah jadikan kita  orang yang beradab kepada makhluknya terlebih lagi kepada guru yang mengajarkan ilmu kepada kita .


Aamiin YRB .

InshaaALLAH .


والله اعلم بالصواب.....

Sejarah Penang

 TOLONG BACA DAN BAGITAU ANAK ANAK KITA SEJARAH PENANG....YG MAHAL TU SBB APA SEBUT "TANJONG" TAK SEBUT PUN GEORGETOWN"

WALLAH HUALAM...


SEJARAH DUNIA DAN NUSANTARA

PULAU PINANG DIBUKA OLEH RAJA NAN INTAN @ DATUK NAKHHODA INTAN

DARI MINANGKABAU BUKAN FRANCIS LIGHT

SOLLUALANNABY


Pembukaaan Pulau Pinang @ Pulau Mutiara bukan dilakukan oleh Francis Light, Sebaliknya melibatkan Raja Nan Intan yang juga dikenali sebagai Datuk Nakhoda Intan. Datuk Nakhoda Intan yang berasal dari Paya Kumbuh, Sumatera Barat telah membuka Pelabuhan Batu Uban dan membina penempatan di kawasan berkenaan pada 1734 setelah mendapat perkenan Sultan Kedah, Sultan Muhammad Jiwa Zainal Abidin Muazzam Shah II. 


Malah pada tahun yang sama, dua saudara Datuk Nakhoda Intan iaitu Nakhoda Bayan dan Nakhoda kecil juga telah datang ke negeri ini dan masing - masing membuka penempatan di Bayan Lepas serta Jelutong.

 

Francis Light hanya tiba di negeri ini selepas 52 tahun kedatangan Datuk Nakhoda Intan bersama saudaranya di Pulau Pinang. Seorang lagi tokoh dri alam Melayu yang tiba sebelum Francis Light ke negeri ini ialah Datuk Janatun.

 

Sehingga kini Masjid Batu Uban yang dibangunkan oleh Datuk Nakhoda Intan bersama pengikutnya masih utuh di samping sebuah telaga yang digali mereka juga airnya tidak pernah kering biarpun telah berusia hampir 300 tahun. Selain itu, Georgetown yang dibuka oleh Francis Light dan menjadi ibu negeri Pulau Pinang hari ini mempunyai nama asal yang diberikan penduduk tempatan sebelum kedatangan pegawai British berkenaan. 


Tanjung Penaga adalah nama asal Georgetown sebelum ditukakan British dan sebab itu masih ada orang negeri ini menyebut "Tanjung" bagi merujuk kawasan Georgetown yang secara tidak langsung menyokong pembukaan Pulau Pinang telah dibuat lebih awal sebelum kedatangan Francis Light.


Sumber dari :

Pakar Kesusasteraan Bandingan, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Datuk Seri Md. Salleh Yaapar.


BATU UBAN PETEMPATAN AWAL ORANG PULAU PINANG


PULAU PINANG, 4 September 2015 – Batu Uban adalah bukti petempatan awal orang Melayu di Pulau Pinang dan merupakan pusat berkembangnya peradaban Melayu dan Tamadun Islam khususnya di Pulau Pinang, malahan tanah Pulau Pinang bukannya dibuka Francis Light.   


Demikian kata Penyelaras Operasi, Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa (CENPRIS), Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dato’ Seri Dr. Md. Salleh Yaapar yang juga merupakan Pengerusi Lembaga Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dalam satu  sesi temubual khas bersempena kemerdekaan negara kali ke-58, di pejabatnya, di Bangunan Eureka USM, baru-baru ini.


“Batu Uban adalah penempatan, pelabuhan dan tempat bersejarah paling awal sebelum bermulanya era penjajahan Pulau Pinang pada tahun 1786.


Jelasnya lagi, bukti menunjukkan masjid Batu Uban yang dibina sekitar tahun 1734 merupakan antara tertua di Pulau Pinang.


"Batu Uban merupakan sebuah bandar, dan pelabuhan pertama sebelum George Town dan dibuka oleh Haji Mohammad Salleh atau lebih dikenali sebagai Nakhoda Nan Intan dengan perkenan Sultan Kedah, Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Muazzam Syah II.


Katanya lagi, masjid Batu Uban telah diasaskan oleh Nakhoda Nan Intan pada tahun 1734 dan berasal daripada Kampung Buadi, Paya Kumboh, Sumatera dan mempunyai hubungan dengan kerabat diraja Minangkabau.


“Nakhoda Nan Intan merantau ke Pulau Pinang bersama dua lagi bahtera, dan singgah di Batu Uban, satu lagi bahtera singgah di Bayan Lepas (Nakhoda Bayan) dan bahtera ketiga singgah di Jelutong (Nakhoda Kecil)," tambah beliau.


Mengulas lanjut, katanya ketiga-tiga nakhoda tersebut mempunyai tali persaudaraan, manakala Francis Light dikatakan telah membuka Pulau Pinang pada tahun 1786.


Kata Md. Salleh pada tahun 1742, Dato’ Jannatun datang ke kawasan USM yakni Minden Height dan membawa 10 buah Al-Quran dan ini menunjukkan perluasan agama Islam di sekitar kawasan tersebut.


“Masyarakat awal di sini dahulu menjalankan aktiviti-aktiviti harian dengan penanaman kelapa, lada dan tebu di sebelah Batu Uban bukit, merupakan antara kawasan


yang terkenal sebagai pendakwahan Islam selain antara golongan yang banyak bergaul dengan Jannatun ialah mereka yang berasal daripada keturunan India-Muslim dan mempunyai pangkal nama “Merican”, malahan kebanyakan mereka (Merican) adalah saudagar kaya yang berniaga intan berlian," kata Md. Salleh.


Mengulas lanjut, nama Anjung Jannatun kediaman rasmi Naib Canselor USM, Profesor Dato’ Dr. Omar Osman ini diambil bersempena dengan nama Dato’ Jannatun dalam usaha memberi penghormatan tinggi kepada beliau yang meneroka tanah di kawasan sekitar USM.


Dato’ Jannatun telah meninggal dunia pada tahun 1789 dan kuburnya terletak di Persiaran Minden 1, bersebelahan dengan pagar di Desasiswa Cahaya Gemilang USM.


Kata Md. Salleh lagi, Kampung Batu Uban merupakan warisan sejarah yang amat penting bagi orang Melayu di Pulau Pinang khasnya dan sejarah Pulau Pinang umumnya, namun warisan penjajah dan kaum imigran lainnya mendapat pengiktirafan United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization  atau Organisasi Pendidikan, Ilmu Pengetahuan, dan Kebudayaan (UNESCO).


Walau pun Kampung Batu Uban ini tidak digazetkan oleh UNESCO, Kampung Batu Uban ini boleh digazetkan sebagai Kampung Warisan oleh kerajaan Malaysia, dan juga oleh kerajaan negeri Pulau Pinang.


“Malah melalui Persatuan Warisan Pulau Pinang (Penang Heritage Trust – PHT), dan jaringan-jaringannya telah berjaya dalam usaha-usaha mereka dalam memulihara dan mengekalkan warisan terutama di Georgetown,” tambah beliau.


Kata Md. Salleh, harapannya ialah perlu ada satu inisiatif lain yang berusaha ke arah pengekalan warisan di kampung-kampung terpilih yang mempunyai kaitan dengan sejarah Pulau Pinang, di bahagian lain di pulau dan juga di Seberang Perai. Antara contoh lain ialah nama “Georgetown” sendiri yang sepatutnya “Tanjung Penaga”, malahan turut menyeru kepada para budayawan, sejarahwan dan penduduk Pulau Pinang dan bersepakat untuk terus mempertahankan kampung-kampung warisan ini supaya tidak terhakis dan hilang begitu sahaja.


Sementara itu, Pensyarah Bahagian Sejarah Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (PPIK) USM, Profesor Madya Datin Dr. Mahani Awang@Musa yang ditemui berkata, Kampung Batu Uban adalah penempatan Melayu yang terawal di Pulau Pinang malahan juga merupakan pekan dan pelabuhan terawal di pulau itu.


“Kampung Batu Uban merupakan kampung istimewa di Pulau Pinang kerana di situlah masjid yang terawal dibina dan di situlah juga tanah dikurniakan oleh Sultan Kedah kepada para peneroka awal sejak tahun 1730-an lagi dan ianya berlaku sehingga tahun 1740-an.


Jelas Mahani lagi, Batu Uban pada ketika dahulu merupakan pelabuhan penting dan sebelum Francis Light tiba, orang Melayu telah wujud di Pulau Pinang.


Peneroka Melayu awal itu telah pun hidup bermasyarakat sebelum 1786. Malahan Dato’ Jannatun yang membuka kawasan sekitar USM terutamanya di Batu Uban bukit.


Katanya lagi, sejarah negara perlu terus diterokai untuk menegakkan kebenaran dengan fakta yang kukuh, malah berharap generasi muda kini menghargai erti merdeka bukan hanya sebagai sebuah omongan kosong dan perayaan semata-mata tetapi wadah penyatuan masyarakat Malaysia sesuai dengan tema kemerdekaan, Sehati Sejiwa.


Teks: Syuhada Abd. Aziz & Siti Naquiah Abdillah/Foto: Moh

Sejarah Tamadun Alam Melayu oleh puan Zaharah Sulaiman

 [9/13, 10:46 AM] Bp10 Azian/azizul: *


Ringkasan dari sessi membedah buku Sejarah Tamadun Alam Melayu*


Penulis : Puan Zaharah Sulaiman

Judul Buku : Sejarah Tamadun Alam Melayu

Jawatan : Penyelidik dan Penulis Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia

Lokasi : INSTAC Kuala Lumpur


Kita terlewat 10 tahun kebelakang daripada kemerdekaan berbanding dengan negara Indonesia disebabkan pemimpin Melayu terpaksa berunding banyak kali dengan British (lebih 100 kali) demi kepentingan bangsa Melayu, malangnya pemimpin kita tetap gagal akhirnya. Kegagalan ini menyebabkan terbentuk apa yang dinamakan "kontrak sosial" yang mengandungi rangka perlembagaan hasil campurtangan empat orang asing tanpa hadirnya orang Melayu pun didalamnya.


Umumnya, bangsa Melayu waktu itu sebenarnya tidak ridha dengan kemerdekaan itu kerana kandungan "kontrak sosial" itu berat sebelah yang akan merugikan orang Melayu.


Dari awal lagi British berpihak pada bangsa Cina sehingga membawa sejuta orang Cina pada waktu itu, dengan setiap daripada mereka diberi pemilikan tanah hasil "kontrak sosial" dengan kaum pribumi Tanah Melayu. Tanah yang mereka perolehi  adalah tanah yg bernilai seumpama emas, dan juga tanah lombong. Malangnya di kala itu, bangsa melayu hanya memiliki tanah-tanah di kampung yang bernilai amat rendah.


British telah membela kaum Cina sehingga mereka menjadi kaya-raya melalui pembiayaan Bank. Modal kaum Cina yang besar itu dibantu oleh Bank OCBC dan Hong Kong Bank.


Bangsa Cina tidak berjaya melalui kerajinan pun, tetapi kerana besarnya modal mereka tersebut, dan mereka terus menguasai kekayaan itu sehingga kini.


Pada hakikatnya, pada awal lagi bangsa Melayu adalah bangsa sangat rajin menoreh getah waktu awal pagi turut bersawah, waktu petang menganyam. Malangnya, modal mereka terlalu sikit dan pekerjaan mereka di kampung itu tidak membawa kekayaan seperti orang Cina.


Orang melayu bijak sebenarnya namun tersekat dari kemajuan kerana tiada bantuan modal.


Sekarang di Malaysia 60 peratus dari keseluruhan tanah adalah kepunyaan orang asing. 


Tanah rizab melayu di Pulau Pinang telah pupus. Manakala, di Kuala Lumpur tinggal hanya 1 peratus. Sebelum ini, penulis pernah menulis surat berkenaan perkara ini kepada Kerajaan namunnya hasilnya mengecewakan.


Tun Abdul Razak sedar tentang perkara ini atas nasihat Tun Sufian tentang kebanjiran bangsa Cina yang sangat ramai ke Malaysia ketika itu. Bagi mengimbanginya, Tunku Abdul Rahman Putra membawa orang-orang rumpun Melayu yang antaranya dari Filipina, Jawa, Sumatera dan seumpamanya berhijrah ke Malaysia.


Hasil penyelidikan penulis bangsa Melayu adalah bangsa kedua tertua selepas banvsa Arab iaitu Bani Jawi daripada keturunan Keturah. Anak Nabi Nuh (as) yang bernama Sam pergi ke Timur. Bangsa Melayu ramai dan hasil penyelidikannya adalah 99 peratus DNA bangsa melayu boleh dikesan pada orang asli New Zealand, Hawaii, Djibouti, Burma, Cambodia, Siam dan sebagainya.


Orang Utara (Cina) turun ke bawah dan pada tahun 1972 seramai 2 juta orang Melayu di  Cambodia dibunuh dalam satu tragedi penghapusan etnik. Sekarang Melayu Kemboja cuma tinggal 100 ribu orang sahaja. Vietnam itu satu asimilasi dengan bangsa Cina, yang berasal dari bangsa Melayu juga. Kalau lihat pada paras rupa mereka lebih mirip bangsa Cina. Orang Kedah pula ramai yang mati dibunuh Tai (orang Utara), ramai yang berasal daripada Patani dibunuh dgn kejam. Orang Kedah terkemudian ramai yang datang daripada Selangor, Perak dan lain-lain negeri.


Orang Melayu sangat tinggi ketamadunannya. Semasa Portugis mendarat, mereka terkejut melihay Istana Raja Melayu 3 tingkat dan beranda yg luas namun tidak pasti diperbuat daripada apa. Melaka juga mempunyai kubu tembok batu.


Orang Melayu turut terkenal dengan kepandaian dalam bidang maritim. Mereka suka mengembara dengan kapal laut. Kapal laut orang Melayu sangat besar mengalahkan saiz kapal Portugis beberapa kali ganda. 


Dicatatkan China pernah mengimport 200 buah kapal daripada Melaka.


Sebenarnya Laut Cina Selatan itu nama asalnya ialah Pentas Sunda yang menandakan besarnya Kerajaan Melayu yang menguasai laut


an ketika itu, malangnya sejarah itu dilenyapkan oleh  penjajah British dengan menukar namanya menjadi Laut Cina Selatan.


Di kala itu Melaka ada istana, Masjid yang elok, sebuah Masjid yang berwarna putih.British menghapuskan tapak-tapak sejarah ini dengan menggunakan jumlah wang yg besar.


Peninggalan sejarah ini banyak dilenyapkan kerana mahu menjaga keharmonian tapi para penyelidik bersetuju mengungkitnya semula selepas kes Kulasegaran mempertikaikan bangsa Melayu bukan penduduk asal.


Para penyelidik mahukan orang Melayu kenal sejarah yang disembunyikan dan memperbaiki bangsa Melayu agar kembali bangkit untuk bersatu agar kesilapan yang dilakukan oleh pemimpin orang Melayu yang dahulu tidak berulang lagi.


Lenyapnya Pulau Batu Putih ke tangan mereka amat mengaibkan kerana sudah ada perjanjian terdahulu yang dipersetujui bersama, kini kita kehilangan sebuah pulau yang brnilai dari segi lokasinya.


Keadaan yang membarah dalam kontrak sosial ditambah lagi apabila British hanya memajukan kawasan penempatan Cina sahaja iaitu di kawasan bandar dengan menggunakan dana 100 juta Pound Sterling yang bersamaan dengan 1 Billion sekarang. Waktu itu bermulalah Sekolah Cina, Sekolah Inggeris, jalanraya, lampu dan sebagainya.


Melayu masih dikekalkan berada di kampung sedangkan kemajuan dilaksanakan hanya di bandar dengan rancaknya.


Di waktu kemerdekaan Pulau Pinang masih belum sepenuhnya merdeka kerana British memajak tanah selama 4 tahun dan berjanji untuk membayarnya, malangnya mereka mengkhianat lagi pada orang Melayu.


British mengkhianat pada janji mereka kerana tanah-tanah Pulau Pinang yang bernilai tinggi itu tidak diserahkan kpd Kerajaan Kedah tetapi diserahkan kepada orang-orang Cina.


Keadaan orang Melayu bertambah buruk apabila orang-orang Cina diberikan tanah itu, mereka mencagarnya di Bank OCBC dan Hong Kong Bank. 


Maka, orang-orang Cina menjadi jutawan dalam sekelip mata tanpa menumpah keringat, melalui duit Bank itu mereka membeli, membeli dan terus membeli, maka "money makes money".


Konspirasi British dan orang-orang Cina ini menjadikan bangsa Cina menguasai ekonomi negara kita sepenuhnya.


Akibatnya, orang Melayu terus-menerus dipinggirkan dalam ekonomi negara kita hinggalah ke saat ini.


Innalillahi wa inna ilaihi roji'un.


C&P-{13, 10:47 AM] Bp10 Azian/azizul: 

Sorry, bukan perkauman sbb nenek saya juga Cina

Pengurusan Organisasi Jemaah

 Pengurusan organisasi : 

1.Keahlian :

a.kuantiti : Pertambahan ahli - anak ahli PAS ; 2 ibubapa+3 anak+3 menantu x 3 keluarga + 1 orang dah tubuh cawangan.

b.Kualiti ahli :

- ahli haraki yang ditarbiyah berada dalam Tanzim jemaah, boleh berada, merubah fikrah dan memimpin masyarakat.

- ahli menjadi penyokong untuk PRU yang muncul semasa PRU dan PRK sahaja. Sanggup hadir PRK dengan motorsikal tapi usrah sebelah rumah tak hadir. Ada ahli minat kuliah ikut tok guru tapi kuliah PJ tak datang pun. Ahli ini tak ikut keputusan jemaah.

2. Hala tuju : visi dan misi yang betul sebagai medan dakwah dan medan politik.

a. Jangka pendek yang jelas dan mantap.

b. Jangka panjang yang realistik.

3. Sumber manusia :

a. Sumber manusia pakar sebagai think tank, rujukan dan perancang strategi jemaah. Bukan tangkap muat je.a

b. Sumber manusia bukan pakar sebagai amilin.

- manfaat kebolehan dan kemahiran seseorang itu.

4. Kewangan organisasi : 6 RM x 25 orang x 60 bulan : RM9,000.00

- sumber individu dan korporat melalui zakat pendapatan yang diwajibkan.

- wujudkan tabung infaq melalui pembayaran terus ke akaun jemaah.

5. Pejabat :

- pejabat yang hidup dengan ada petugas 

- pusat khidmat masyarakat.

- pusat maklumat.

- pusat aktiviti.

Sejarah Orang Melayu oleh Prof Dr Mat Rofa

 https://youtu.be/f12W3QgU8oQ

Kuliah satu jam setengah oleh ustaz prof Dr Mat Rofa.


_Mindblowing_, mengejutkan minda dengan fakta² sejarah dari sumber primer yang lebih kuat kesahihannya berbanding teks sejarah konvensional berasaskan catatan orientalis dan talibarut penjajah.


● Sultan Mansur Syah bersama Hang Tuah diundang ke istana Sultan Muhammad Alfatih.


● Sultan Alauddin Riayat Syah adalah cucu Muhammad Alfateh dari sebelah ibunya.


● Sultan Melaka adalah Gabenor di bawah kerajaan Khilafah Uthmaniah.


● Melaka, Acheh, Patani, Sulu, Maluku adalah wilayah-wilayah di bawah empayar Khilafah Uthmaniah menggunakan bendera yang sama.


● Kesemua kerajaan wilayah Uthmaniah melaksanakan hukum syariah iaitu undang² hudud dan takzir.


Sila ambil masa untuk mendengar dan mencerna maklumat baru ini.


_These are the biggest pieces of the whole puzzle in Malay Archipelago history!_

Kisah Asal Melayu dari kitab Sheikh Daud al Fatani

 KISAH ASAL MELAYU...

DARI KITAB SHEIKH DAUD AL FATANI....


 "Kisah Kerajaan Kedah Tua Melalui Kalam Ulamak Amalan Pusaka Khalifah Wali Islam "


Bukan Melalui Sarjana Barat...


Kedatangan Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi Yamani Bersama 11 Sahabatnya Yang Lain Di Puncak Gunung Jerai,Kedah Darul Aman


Kisah Yang Diceritakan Oleh Tuan Guru Syekh Ahmad Junaidin,seperti yang

di ceritakan oleh Syekh Mahmud Nasri Usmani(Anak Murid Tok Kenali) seperti yang di ceritakan oleh Sultan Badlishah Kedah terdahulu pada Tuan Guru seperti yang ditulis di dalam beberapa Buku@Kitab,Ceramah Kuliah Tuan Guru kepada Murid-Muridnya di dalam Jemaah Abjad dan Warga Melayu.


Sejarah PengIslaman Penduduk Di Tanah Melayu Oleh Syekh Abdullah Al Qumairi melalui Pengislaman Raja Phra Ong Mahawangsa :


Islam bermula apabila Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani menghantar 12 orang muridnya yang diketuai oleh Sayyid Syeikh Abdullah Bin Abdul Qumairi daripada Baghdad ke Gunung Jerai pada kadar satu langkah dalam waktu zohor


Melalui Perjalanan Lipat Bumi Yakni Karamah Yang Dizahirkan Oleh Allah dengan Satu Langkah atau seperti Pegerakkan Tikar atau Karpet yang di gulung


Azan yang pertama dilaungkan di Puncak Gunung Jerai pada Waktu Zohor.


5 kali Azan, Asar,Magrib,Isyak dan Subuh.


Selepas Azan Zohor ke -2

Sayyid Syeikh Abdulah Al Qumairi menghadap Raja Phra Ong Mahawangsa di Istana Bukit Meriam(Lembah Bujang)


Mereka tidak melakukan apa apa serangan dan hanya mengambil tempat Uzlah selama 40 hari dan tidak secara tergesa gesa untuk melakukan kerja mengislamkan Raja Phra Ong Mahawangsa


Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi dan 11 Sahabatnya mengambil Tapak Langkahan Hulubalang dan Kafiat Adab sebagai Persiapan menentang Ilmu Istidraj oleh Raja Phra Ong Mahawangsa


Raja Phra Ong Mahawangsa beserta Sami saminya dan kesemua Puak yang disebut tadi menyerang Sayyid Syeikh Abdulah Al Qumairi dan 11 Orang Sahabatnya dengan segala bentuk Sihir dan Silap Mata melalui Latihan Pertahanan Diri,Perbomohan,dan lain-lain cara.


Agama yang dianuti ketika itu adalah Hindu dan Budha atau Sembahan Permujaan Patung dan Kepercayaan Animisme yang lain


Raja Phra Ong Mahawangsa juga menjemput Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi Yamani ke dalam Istana dan mempamerkan ilmu Istidrajnya namun berjaya di patahkan oleh Sayyid Syekh Abdullah Al Qumairi dengan Langkah Gerak Hulubalang yang di zahirkan oleh Allah kepadanya (Seumpama Kisah Nabi Musa Menentang Sihir Pengikut Firaun)


Kesemuanya itu tidak memberi bekas dan hasil.


Akhirnya Raja Phra Ong Mahawangsa dan Bala Tenteranya datang menghadap Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi dan bertanya kepada Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi :


Apakah yang Tuan Pakai ?


(Raja Phra Ong Mahawangsa Menyangkakan Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi mengamalkan Ilmu Sihir sepertinya)


Kami jumlah yang besar kalah dengan kamu jumlah yang kecil !


Sayyid Abdullah Al Qumairi menyebut Islam !


Apabila ditanya Apa itu Islam? 


Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi menghuraikan dengan Panjang Lebar...


Raja Phra Ong Mahawangsa terus menerima Islam sebagai Agama melalui Ucapan "Talqin Syahadah" dan memerintahkan Pembesar-pembesarnya menerima Agama Islam.


Apabila Raja masuk Islam,Pembesar Pembesar pun turut masuk Islam diikuti Rakyat Jelata.


Mereka datang dengan Tempayan dan Gelas untuk menjamu Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi.Akhirnya Raja Phra Ong Mahawangsa perintah Tempayan dan Gelas dimusnahkan kecuali mangkuk kaca Baginda yang di cuci bersih dan dihadiahkan kepada Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi .


Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi pun menyebut


هذا قدح دار الأمن


Haza Qodah Darul Aman


بلدة طيبة ورب غفور


Negeri yang Baik(nyaman) dan Aman sedang (Tuhanmu) adalah Maha Pengampun


(Surah Sa"ba -15)


Negeri Kedah Dinamakan Sempena Bekas Minuman Arak Yang Selalu Diminum oleh Raja Phra Ong Mahawangsa dan Bekas itu kemudian di pecahkan oleh Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi lalu hari itu disebut perkataan "Haza Qodah Darul Aman" iaitu Negeri Yang Aman Bebas Segala Jenis Syirik,Kufur,Kafir,Munafik dan Murtad dan segala Jenis Perbuatan Thoghut setelah menerim


a Islam..


Perkataan Gelaran Al Mala U (Melayu) telah diberikan oleh Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi kepada Penduduk Kedah ketika itu yang ada pelbagai warna kulit dan keturunan yang terdiri dari Arab,Parsi,India,China,Monggolia dan 24 Jenis keturunan


Gelaran Al Mala U bermaksud Bangsa Yang Menerima Agama Islam (Bangsa Yang Beragama)


Juga digelar Ahli Jawi Jadid kerana menulis Tulisan Jawi dan bertutur dalam Bahasa Melayu


Nama Raja Phra Ong Mahawangsa kemudian ditukar kepada Raja Muzaffar Syah dan berguru kepada Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi kemudian diarahkan Pembinaan Menara Masjid di Puncak Gunung Jerai.(Menara Azan Tertinggi di Asia Tenggara Kerana Berada Di Puncak Gunung Jerai )


Sayyid Syekh Abdullah Al Qumairi adalah Guru Murabbi paling Kanan kepada Sultan Auliak Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani


Ketika Pembinaan Menara Puncak Gunung Jerai Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi jatuh Sakit lalu Wafat 


Setelah itu Sultan Auliak Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani Guru kepada Sayyid Syeikh Abdullah Qumairi telah datang melawat Puncak Gunung Jerai dan kemudian telah Melantik Raja Phra Ong Mahawangsa dengan memakai Gelaran Sultan (Yang Pertama Di Alam Melayu)


Sultan istilah Bahasa tanpa Menuntut Jawatan Khalifah


Sultan juga bermaksud Ketua@Pemimpin kepada Orang Beriman


Wilayah yang berada di Wilayah Sultan dan Kerajaan Taklukkannya secara Automatik menjadi Wilayah Bangsa Al Mala U atau Milik "Islam Melayu Melayu Islam"


Dikatakan juga pada Tahun 1187 Masihi Tentera Al Mala U yang berpusat di Kedah telah menghantar 10 Ribu bala Tentera untuk membantu Sultan Salehudin Al Ayubi pada Misi Perang Salib ketiga di BaitulMaqdis dan hasilnya mereka berjaya merampas BaitulMaqdis(Tak pernah dinyatakan dalam Sejarah)


Pandangan Syekh Ahmad Fatani mengenai Bangsa Al Mala U


" al-Malayuwiyah itu dibangsakan kepada Milayu, dengan baris di bawah (kasrah) huruf Mim, atau baris di atas (fathah) dan baris depan (dhammah) huruf Ya", takrif yang diberikan bererti menurut dialek Arab dibunyikan dengan perkataan "mi" (Mi-layu) atau "ma" (Ma-layu) sedangkan dalam dialek Melayu sendiri ialah "me" (Me-layu)"


Negeri Melayu itu terletak di antara negeri India dan Cina. Adalah alam Melayu itu terdiri dari kebanyakan pulau yang terpencar-pencar atau terpisah-pisah. Pakar/ ahli ilmu geografi mengibaratkan bahawa alam Melayu itu adalah sebahagian daripada negeri-negeri India-Cina.


"Orang-orang Hijaz/Arab dan selain mereka menamakan Melayu dan bangsa-bangsa di wilayah-wilayah itu dengan sebutan "Jawah", iaitu satu golongan manusia di satu pulau yang besar di sana. Orang Melayu bukanlah daripada orang Jawa.


"Bahasa Melayu adalah satu bahasa yang paling ringan/mudah daripada bahasa-bahasa penduduk wilayah-wilayah itu. Sebab itulah kebanyakan orang Hijaz/Arab memakai menggunakan bahasa Melayu dalam pergaulan dengan bangsa-bangsa tersebut, yang berlainan bahasa mereka dengan bahasa Melayu.


"Bangsa Melayu itu adalah bersifat ikhlas, lemah lembut, lunak, berperibadi sopan. Mereka memiliki kehormatan yang sopan, menguasai pembaikan pertukangan, menerima pemodenan teknologi, mereka memperoleh pendidikan dan ilmu pengetahuan serta kecemerlangan kefahaman padanya.


"Bangsa Melayu mempunyai kedaulatan-kedaulatan yang besar, maka kekuasaan-kekuasaan kafir telah menipu daya mereka."


Sumber Kitab Hadiqatul Azhar


"Digelarnya mereka ini kumpulan atau kelompok Melayu kepada mereka yang tinggal di Wilayah Kepulauan Melayu yang bermula di Utara Segeting Kera Thailand dan Timurnya di Filipina,dan Selatannya di Sempadan Australia,dan hingga di Kepulauan Madagascar"

- Syeikh Ahmad Junaidin


"Islam Melayu Melayu Islam"


Walahualam


Pengasas Majlis Haul Akbar Syeikh Abdullah Al Qumairi dan Himpunan Bani Jawi SeNusantara


Kita orang melayu, kalau lupakan jasa Syeikh Abdullah Al Qumairi kita memang manusia yang tak pandai mengenang budi, Orang kedah khususnya mesti kena kenal siapa Syeikh Abdullah Al Qumairi dan Sultan Muzaffar Shah 1 dah kenal kena selalu selalulah ziarah dan hadiahkan Al Fatihah... mereka adalah asbab Datuk nenek kita meneri

Syekh Mahmud Nasri Osmani jumpa Ching Peng

 *Pejuang Kemerdekaan Yang Tak Didendang*


"Kisah Benar Syekh Mahmud Nasri Osmani Berhadapan Dengan Ketua Komunis Ching Peng"


Antara Tokoh Ulamak yang mungkin tak di ketahui Orang Awam namun  dianggap banyak berjasa di Negeri Kedah khususnya di Zaman Keganasan Komunis adalah Almarhum Syekh Mahmud Nasri Osmani..


Almarhum Syekh Mahmud Nasri Osmani adalah Tokoh Ulamak yang telah banyak membantu Sultan Kedah ketika itu Almarhum Sultan Badlishah ketika Baginda diugut oleh Komunis ketika itu  


Ketika itu Baginda berada bersama dengan Tuan Guru Syekh Yahya Toha,Kg Pisang,Kupang.


Komunis telah bertindak menangkap Pak Tuan Syed Abu Bakar dan Residennya Tuan Adams,di bawa ke Kem Komunis di Kampung Dalam Wang,Bawah Gunung Baling,menggali lubang untuk menanam Pak Tuan Syed Abu Bakar dan Tuan Adam hidup-hidup untuk memaksa Baginda Tuanku menyerah diri,lalu Baginda memohon pertolongan Tuan Guru HajiYahya Toha untuk menyelamatkannya.


Tuan Guru Haji Yahya Toha (Guru Agama Sultan Kedah)segera menubuhkan pasukan Penyelamat di Ketuai sendiri oleh Syekh Mahmud Nasri Osmani bersama 125 Orang yang lain.


Namun dikatakan hanya 3 Orang Anggota Pasukan Penyelamat yang berjaya tiba menyelamatkan Pak Tuan Syed Abu Bakar dan Tuan Adams.


Mengikut Riwayat sebenar 3 Orang berjaya tiba tersebut adalah :


1.Syekh Mahmud Nasri Osmani

2.Tuan Haji Ahmad Bok Bak

3.Tuan Haji Daud Bongor


Semasa tiba di Kem itu Pak Tuan Syed Abu Bakar dan Tuan Adams telah diikat Badannya dengan Tali dan sedang diseksa didalam lubang Kubur oleh 600 Anggota Komunis yang lengkap dengan Senjata Api,manakala Pasukan Penyelamat itu tiba dengan Tangan Kosong.


Ketika sampai mereka segera mengangkat keluar dan membuka ikatan Tali pada badan Pak Tuan Syed Abu Bakar dan Tuan Adams.


Mereka memaklumkan kepada Ketua Komunis iaitu Ching Peng untuk membawa pulang Pak Tuan Syed Abu Bakar dan Tuan Adams pulang.


Ching Peng memberi isyarat dengan mengangguk kepala lalu mereka terus beredar pulang,namun setelah mereka berjalan hingga 30 Meter pihak Komunis telah bertindak menembak mereka semua dari belakang,Tembakan itu berterusan hampir 60 minit lamanya,namun atas izin Allah Pasukan Penyelamat yang diketuai Syekh Mahmud Nasri telah terselamat malah tiada satu Peluru pun yang dapat mengenai Tubuh Badan mereka..peristiwa ini boleh dianggap sebagai satu Maunah dan Karamah yang diberikan pada Orang yang terpilih sahaja..


Peristiwa aneh tersebut menyebabkan Pasukan Komunis yang diketuai Ching Peng menjadi agak terkejut dan terpingga-pinga kerana jumlah mereka yang seramai 600 Orang tidak dapat menembak secara Tepat pun terhadap pasukan penyelamat tersebut.


Akhirnya Pak Tuan Syed Abu Bakar dan Tuan Adams berjaya dibawa oleh Syekh Mahmud Nasri Osmani mereka kemudian diserah kepada Baginda Tuanku Sultan Badlishah yang telah menunggu mereka bersama dengan Tuan Guru Haji Yahya Toha di Kampung Charok Bemban,Kupang Kedah .


Untuk tidak melupai kisah tersebut dan ditempat itu sekarang Kerajaan telah membangunkan sebuah Sekolah iaitu SMK Syed Abu Bakar,Baling sekarang ini..


Selepas peristiwa itu pihak Komunis telah mengaku kalah..Manakala Baginda Tuanku Sultan Badlishah telah menerima Talqin Syahadah dengan menjadi anak Murid kepada Syekh Mahmud Nasri Osmani..


Nota :


Syekh Mahmud Nasri Osmani adalah Anak Murid kepada Ulamak terkenal di Kelantan iaitu Syekh Ahmad Yusof@Tok Kenali,beliau juga adalah Pengasas kepada Pertubuhan Gerak Seni Silat ABJAD Malaysia 


Walahualam,


Hamba Fakir


"Islam Melayu,Melayu Islam"


#RabitahdanWasilah

Tuan Guru Haji Bidin

 Al Allamah Tuan Guru Haji Zainal Abidin Bin Che Aman | Tuan Guru Haji Bidin ( 1893 - 1977 )


Beliau merupakan Pengasas PAS Terengganu dan seorang tokoh ulamak yang disegani penduduk setempat . Beliau lahir di Kampung Tasik , Wau , Ulu Dungun .


Diantara guru beliau ialah :


1. Tuan Guru Haji Yusof Bin Lebai Isa

2. Al Allamah Tuan Guru Haji Mat Shafie Losong

3. Arif Billah Tok Kenali

4. Al Allamah Syeikh Idris Marbawi

5. Tuan Guru Haji Nik Mat Alim ( Ayah Tuan Guru Nik Aziz )

6. Tuan Guru Haji Ali Pulau Pisang

7. Tuan Guru Haji Yaakob Legor 


Disebut juga dalam riwayat hidup beliau , Tuan Guru Haji Bidin mempunyai beberapa karomah . Diantaranya ialah :


1. Tidak ditimpa hujan ketika menaiki perahu dengan kitab nya walaupun hujan lebat .

2. Pernah ada cubaan melanggar beliau dengan kereta tetapi kereta itu mati enjinnya . Selepas orang tu minta maaf baru kereta boleh hidup .

3. Boleh mengangkat kayu yang besar seorang diri .


Perwatakan beliau amat lembut , tidak pemarah dan tidak suka cakap banyak . Ini kerana beliau mengikut perwatakan guru beliau yakni Tok Kenali .


Beliau telah membuka pondok di Terengganu yang bernama Madrasah Az Zainiyah dan beliau mengajar banyak kitab2 muktabar seperti :


1. Sohih Bukhori

2. Sohih Muslim

3. Matan Al Jurumiah

4. Azhari

5. Qatr

6. Syuzuz Al Zahabg

7. Ibnu Aqil

8. Asymuni

9. Sittin

10. Fathul Muin

11. Tahrir

12. Mahalli

13. Fathul Wahab

14. Ibni Ibad

15. Iqaz al Himam

16. Jauhar al Mauhub

17. Sairus Salikin 


Moga Allah Taala merahmati roh auliaNya . Amin 


#KenaliUlamak

#istiqamah

Kesultanan Pattani : Pembangun Tamadun Ilmu Nusantara

 *DAULAH ISLAMIYAH MELAYUWIYAH*

Siri 46


*KESULTANAN PATTANI: PEMBANGUN TAMADUN ILMU NUSANTARA*

PATTANI Darussalam adalah antara negeri Melayu yang mempunyai sejarah yang paling awal di Nusantara. Kemunculan kerajaan Langkasuka sejak tahun 200M, dikatakan oleh kebanyakan sarjana adalah berlokasi di Pattani hari ini. Beberapa sarjana terkemuka seperti Zainal Abidin Wahid, Mubin Shepard, D.G.E Hall, Paul Wheatly dan John Braddle adalah antara yang mengatakan bahawa Pattani adalah tapak kerajaan Melayu Langkasuka, di mana Jering dan Pujud adalah pusat kerajaannya. Dalam sejarah Majapahit yang dirakamkan oleh babad Negarakertagama, telah mengatakan bahawa ketika Majapahit melanda Langkasuka pada Abad ke-14M, ibukota Langkasuka terletak di Djere (Jering). Sebelum beragama Hindu, Langkasuka pernah beragama Buddha kerana mereka dikuasai oleh Sriwijaya sejak 775M, di mana kesan-kesan agama Buddha masih terdapat di Yala sehingga kini. Bahkan, ketika negeri-negeri Melayu di utara (dari Ligor hingga  Retchburi) dijajah oleh Siam Ayuttaya, Pattani mempunyai kedudukan yang setaraf dengan empayar Siam itu - sebagai negeri yang merdeka. Beberapa pengkaji turut mengaitkan wilayah Pattani ini dengan kerajaan Melayu lama seperti Jawadwipa, Sampugita, Jawaka dan Melayur - kerajaan-kerajaan besar yang tercatat namanya pada prasasti-prasasti serta catatan China, Arab dan India, tetapi belum ada kajian yang serius untuk membongkarnya. Mewarisi kegemilangan ini, Pattani menjadi satu kuasa politik yang penting, khususnya di Semenanjung Tanah Melayu dan penguasaannya ke atas perdagangan di Laut China Selatan.


Baca seterusnya: https://berita.pas.org.my/kesultanan-pattani-pembangun-tamadun-ilmu-nusantara-2/


Koleksi Daulah Islamiyah Melayuwiyah: https://berita.pas.org.my/tag/daulah-islamiyah-melayuwiyah/


▬▬▬▬▬▬ஐ❀♛ஐ❀▬▬▬▬▬▬

Web PAS: https://pas.org.my

Daftar Keahlian PAS: https://keahlian.pas.org.my

Berita PAS: https://berita.pas.org.my

Like FB PAS Pusat: https://fb.com/paspusat

Follow Twitter PAS Pusat: https://twitter.com/paspusat

Follow IG PAS Pusat: https://instagram.com/paspusat

Subscribe TV PAS: http://bit.ly/tvpas

▬▬▬▬▬▬ஐ❀♛ஐ❀▬▬▬▬▬▬