Wednesday, August 25, 2021

7 amalan yang pahalanya berterusan

 Tujuh Amal Jariah Yang Pahalanya Berterusan Walaupun Pelakunya Sudah Meninggal Dunia


Hadis tentang amal jariah yang popular dari Abu Hurairah menerangkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia, maka terputuslah semua (pahala) amal perbuatannya kecuali tiga macam perbuatan, iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya “(Hadis Riwayat Muslim). Selain dari ketiga jenis perbuatan di atas, ada lagi beberapa macam perbuatan yang tergolong dalam amal jariah.


Dalam riwayat lain, Rasulullah SAW bersabda maksudnya, “Sesungguhnya diantara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang yang melakukannya meninggal dunia ialah ilmu yang disebarluaskannya, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf (kitab-kitab keagamaan) yang diwariskannya, masjid yang dibina, rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan. sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai, dan harta yang disedekahkannya “(Hadis Riwaya Ibnu Majah).


 


Di dalam hadis ini disebut tujuh macam amal yang tergolong amal jariah sebagai berikut.


1. Ilmu yang di sebarluaskan :


Menyebarluaskan ilmu pengetahuan yang bermanfaat, baik melalui pendidikan formal (seperti sekolah, universiti , kolej dan institusi) dan pendidikan tidak formal seperti perbincangan ilmiah, tazkirah di masjid-masjid, ceramah umum, kursus motivasi, program dakwah dan tarbiah dan sebagainya. Termasuk dalam kategori ini adalah menulis buku-buku yang berguna , menulis kitab-kitab agama dan menyebarkan bahan-bahan pendidikan Islam melalui artikal-artikal tazkira samaada di facebook atau blog.


2. Anak soleh yang ditinggalkan :


Mendidik anak menjadi anak yang soleh. Anak yang soleh akan selalu berbuat kebaikan di dunia. Menurut keterangan hadis ini, kebaikan yang diperbuat oleh anak soleh pahalanya sampai kepada orang tua yang mendidiknya yang telah meninggal dunia tanpa mengurangkan nilai atau pahala yang diterima oleh anak-anak tadi. Doa anak yang soleh kepada orang tuanya mustajab di sisi Allah SWT.


3. Mushaf (kitab-kitab agama) yang diwariskannya :


Mewariskan kitab suci al-Quran, kitab tafsir al-Quran, mushaf (buku agama) kepada orang-orang yang dapat memanfaatkannya untuk kebaikan diri dan masyarakatnya. Samaada untuk ahli keluarga dirumah, untuk sekolah-sekolah agama dan maahad tahfiz dan untuk perpustakaan awam. Selagi kitab-kitab tersebut digunakan sebagai bahan bacaan dan rujukan maka orang yang mewakafkan akan mendapat pahala yang berterusan.


4. Masjid yang dibina :


Membangun masjid. Perkara ini selaras dengan sabda Nabi SAW yang bermaksud, “Barangsiapa yang membangunkan sebuah masjid kerana Allah walau sekecil apa pun, maka Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).


Orang yang membina masjid tersebut akan menerima pahala seperti pahala orang yang mengerjakan amal ibadah di masjid tersebut. Termasuk juga mewakafkan tanah untuk pembinaan masjid.


5. Rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan :


Membangun rumah musafir atau pondok bagi orang-orang yang bermusafir untuk kebaikan adalah suatu amalan sangat di tuntut. Setiap orang yang memanfaatkannya, baik untuk berehat sebentar mahupun untuk bermalam dan kegunaan lain yang bukan untuk maksiat, akan mengalirkan pahala kepada orang yang membinanya. Termasuk juga kita membina pondok perhentian bas ditepi-tepi jalan yang tidak di bina oleh kerajaan.


6. Sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai,


Mengalirkan air secara baik dan bersih ke tempat-tempat orang yang memerlukannya atau menggali perigi di tempat yang sering dilalui atau didiami orang ramai. Setelah orang yang mengalirkan air itu meninggal dunia dan air itu tetap mengalir serta terpelihara dari kecemaran dan dimanfaatkan orang yang hidup maka ia mendapat pahala yang terus mengalir.


Semakin ramai orang yang memanfaatkannya semakin banyak ia menerima pahala di akhirat. Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa membina sebuah telaga lalu diminum oleh jin atau burung yang kehausan, maka Allah akan memberinya pahala kelak di hari kiamat.” (Hadis Riwaya Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Majah).


7. Harta yang disedekahkannya :


Menyedekahkan sebahagian harta. Sedekah yang diberikan secara ikhlas akan mendatangkan pahala yang berlipat ganda. Selain daripada harta yang diberikan sebagai sedekah, termasuk juga mewakafkan tanah untuk pembangunan pendidikan Islam, rumah anak yatim, maahad tahfiz, tanah perkuburan dan rumah oarng-orang tua. Selagi tanah tersebut digunakan untuk kebaikan maka pahalanya akan berterusan kepada pemberi tanah wakaf tersebut.


Nabi SAW bersabda maksudnya : “Sesungguhnya sedekah itu benar-benar dapat memadamkan panas kubur bagi pelakunya, sesungguhnya orang mukmin kelak di hari kiamat hanyalah bernaung dalam naungan sedekahnya. (Hadis Riwayat Al-Tabrani)


Isu kesungguhan kristian ingin menggunakan kalimah Allah

 Mengapa Kristian Bersungguh Ingin Menggunakan Kalimah Allah?

==============

1. Sinar Harian melaporkan semalam keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan penganut Kristian seluruh negara menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan pendidikan agama itu. Mereka juga dibenarkan untuk menggunakan perkataan Solat, Kaabah dan Baitullah.


2. Timbul persoalan di sini, mengapa sebahagian penerbitan Kristian bersungguh menterjemahkan perkataan God kepada Allah sedangkan ia di sisi umat Islam memberikan makna yang berbeza? Bukankah ia akan menimbulkan lebih keraguan? Mengapa Kristian ingin menggunakan perkataan Solat sedangkan kita tahu Prayer dan Solat mempunyai pemaknaan yang berbeza? 


3. Perkara yang sama pernah diutarakan oleh Prof Syed Naquib al-Attas pada rombongan Kristian yang datang bertamu ke ISTAC. Prof al-Attas mengajukan soalan tentang mengapa kamu ingin menggunakan kalimah Allah setelah sekian lama menggunakan perkataan God atau Tuhan?


4. Mereka menjawab: “Kami ingin bersikap lebih patriotik dan kami akan berdoa menggunakan Bahasa Malaysia.” Anehnya perkataan Allah bukanlah berasal dari Bahasa Malaysia bahkan konsep ketuhanan dalam kedua agama ini sangat berbeza.


5. Umat Islam meyakini Allah itu satu melalui konsep Tauhid sedangkan Kristian percaya pada doktrin Trinity yang menampilkan tiga elemen dalam perkara ketuhanan. Kedua konsep ini amat jauh bertentangan.


6. Malah penggunaan Kalimah Allah pernah dibantah dperingkat antarabangsa oleh paderi Kristian sendiri kerana ia menimbulkan keraguan terhadap konsep ketuhanan dalam agama Kristian sendiri. Sebagai contoh:


[a] Rob Phillips iaitu Pengarah Komunikasi Missouri Baptist Convention dan mubaligh Gereja Baptis melalui artikelnya bertajuk “Yahweh (the God of the Bible) vs Allah (the God of the Koran)” menyatakan bahawa Allah bukanlah Tuhan yang dinyatakan dalam Al Kitab.


[b] Dr. R. Albert Mohler Jr. iaitu Presiden The Southern Baptist Theological Seminary mempertikaikan saranan penganut Kristian menggunakan nama Allah kerana al-Quran secara jelas menegaskan Allah tidak mempunyai anak dan menolak prinsip triniti yang dibawa oleh Kristian.


[c] Dave Armstrong tokoh dari Gereja Roman Katolik dalam artikelnya berjudul “Does the Catholic Church Equate Allah and Yahweh?” menegaskan bahawa Allah dan Tuhan yang dimaksudkan dalam Kristian adalah entiti yang tidak sama.


7. Biarpun sebahagian tokoh Kristian antarabangsa tidak bersetuju dalam isu terjemahan perkataan God kepada Allah, kesungguhan gerakan Kristian di Malaysia dalam memperjuangkan kalimah Allah ini menimbulkan pelbagai pertanyaan.


8. Dari aspek positifnya, penggunaan kalimah Allah dalam kalangan Kristian membuka dimensi baharu dalam medan dakwah. Kita berpeluang memahamkan kepada pelajar atau sahabat Kristian kita tentang Allah dari perspektif Muslim.


9. Allah adalah Tuhan yang sama buat Muslim mahupun Kristian. Namun kita harus tegaskan kepada mereka bahawa ajaran Trinity yang dibawa oleh Kristian adalah bercanggah dengan konsep Tauhid yang jelas ditegaskan oleh al-Quran bahawa Tuhan itu satu, Dia tidak mempunyai anak dan Nabi Isa (Jesus) hanyalah seorang Nabi.


Semoga Allah membimbing kita.


Dr. Ahmad Sanusi Azmi

https://telegram.me/drahmadsanusiazmi


Sumber:

[1] Temubual Prof al-Attas: https://www.facebook.com/193058140711532/posts/571149779569031/


[2] Buku MAIS:

http://www.mais.gov.my/wp-content/uploads/2019/07/Buku-Kalimah-Allah-Full-Version_BM.pdf

Isu pengagihan zakat oleh bukan Islam

 Assalamualaikum:

Kepada:  Pihak pengurusan Zakat Pulau Pinang.

Saya ingin menarik perhatian diatas isu pemberian baucer zakat yang baru baru ini ditularkan didalam media sosial yang melibatkan seorang YB dari DAP iaitu Yb Khasturi Patoo dimana beliau telah menaikkan gambar beliau didalam media sosial (facebook) baru baru ini dan sempat di “print screen” oleh pengguna facebook lain.

Selepas mendapat rungutan dan bantahan dari kebanyakan masyarakat Islam, Yb Khasturi Patoo telah memadamkan catatan beliau difacebook.

Apa yang dikesalkan, isu pengedaran baucer zakat ini bukanlah isu yang baru. Peristiwa serahan Zakat oleh Yb bukan islam turut berlaku pada 2019 sewaktu umat Islam berpuasa di bulan ramadhan. Wakil rakyat yang dimaksudkan ialah ADUN Pulau Tikus, Chris Lee Chun Kit ; Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer dan terbaru gambar Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuriraani Patto yang menyampaikan kit bantuan zakat di dalam ruang solat sebuah masjid.

Sebagai umat Islam yang menetap di Pulau Pinang dan juga merupakan salah seorang AJK masjid yang dilantik secara undian didalam mesyuarat agung masjid, saya merasa terpanggil untuk membangkitkan perkara ini kepada pihak pengurusan Zakat Pulau Pinang.

Masjid merupakan institusi yang diamanahkan bagi mengutip zakat fitrah setiap tahun. Ramai dikalangan amil adalah dilantik dengan melalui nama nama yang telah disenarai pendekkan oleh pihak Jawatankuasa masjid.

Dengan keluarnya berita agihan zakat yang dibuat oleh orang bukan islam kepada masyarakat islam di Pulau Pinang, saya merasakan seolah olah pihak Pengurusan Zakat telah meletakkan Institusi Zakat Pulau Pinang kepada bahaya dimana ianya boleh menghilangkan keyakinan penyumbang zakat mengenai keupayaan kakitangan zakat menguruskan amanah yang telah mereka berikan. 

Saya menharapkan satu SOP yang lebih tuntas dapat dibentuk dan dijadikan panduan pada masa depan untuk mengelakkan kejadian ini daripada berulang.

Disini juga saya ingin berkongsi satu tulisan yang dipetik dari jurnal yang ditulis oleh Mohd Anuar Ramli, University of Malaya | UM • Department of Fiqh and Usul, Academy of Islamic Studies (BSh (UM), MSh (UM, PhD (UM) dan Mohammad Naqib Hamdan,Universiti Teknologi Malaysia | UTM • Akademi Tamadun Islam BSh. (Azhar); MSh. (UM); PhD (UM) bertajuk Pengagihan Zakat Oleh Orang Bukan Islam Dalam Konteks Masyarakat Majmuk Di Malaysia Menurut Perspektif Hukum Islam mengenai agihan zakat yang dikelolakan oleh bukan islam sebagai renungan bersama.

 “ Tindakan ahli politik bukan Islam mengagihkan zakat telah menimbulkan isu sensistif dalam masyarakat Islam (Mohd Iskandar, 2019b). Ekoran itu, pembayar zakat telah mempertikaikan tindakan tersebut dan menyalahkan institusi zakt kerana mengizinkan orang bukan Islam terlibat dengan urusan zakat. Hal ini jika tidak ditanggani akan merugikan institusi zakat sendri disebabkan masyarakat hilang kepercayaan terhadap institusi zakat. Sekaligus menyebabkan mereka enggan membayar zakat di institusi terbabit 


Sehubungan dengan itu, setiap pihak perlu berhati hati dalam urusan berkaitan dengan zakat kerana ia mendatangkan implikasi yang negatif kepada pelbagai pihak samada institusi zakat, pembayar zakat dan juga hubungan antara umat Islam dan bukan Islam di Malaysia”

 

Petikan dari jurnal yang ditulis oleh Mohd Yahya et al., 2013

“Kajian Hairunnizam Wahid, Sanep Ahmad dan Radiah Andul Kader (2009), turut membuktikan sebanyak 47.6 peratus responden (332 orang) yang tidak berpuas hati dengan kaedah pengagihan zakat turut tidak akan membayar zakat melalui institusi zakat. Ini menunjukkan hampir majoriti responden tidak membayar zakat yang berkemungkinan kerana mereka tidak berpuas hati dengan kaedah pengagihan zakat oleh institusi zakat.”


Rujukan  

1. Lebih manis orang Islam agihkan zakat - Mufti Kelantan https://www.malaysiakini.com/news/478210

2. Pengagihan Zakat Oleh Orang Bukan Islam Dalam Konteks Masyarakat Majmuk Di Malaysia Menurut Perspektif Hukum Islam

https://www.researchgate.net/publication/337257680_Pengagihan_Zakat_Oleh_Orang_Bukan_Islam_Dalam_Konteks_Masyarakat_Majmuk_Di_Malaysia_Menurut_Perspektif_Hukum_Islam

3. Hukum Wanita Dan Orang Bukan Islam Sebagai Amil Zakat Gaji Dan Pendapatan Di Lembaga Hasil Dalam Negeri

http://e-muamalat.islam.gov.my/ms/bahan-ilmiah/fatwa-muamalat/106-hukum-wanita-dan-orang-bukan-islam-sebagai-amil-zakat-gaji-dan-pendapatan-di-lembaga-hasil-dalam-negeri


4. Agihan zakat oleh pemimpin bukan Islam jejas imej ZPP

https://www.sinarharian.com.my/article/31227/EDISI/Utara/Agihan-zakat-oleh-pemimpin-bukan-Islam-jejas-imej-ZPP


5. Agihan Zakat dan Kesannya Terhadap Pembayaran Zakat Melalui Institusi Formal

https://www.researchgate.net/publication/304169904_Agihan_Zakat_dan_Kesannya_Terhadap_Pembayaran_Zakat_Melalui_Institusi_Formal


Mohamad Puzi Awang, Sabtu, 24-Apr-2021, (AJK Masjid Machang Bubok Bukit Mertajam)