Thursday, August 16, 2018

MAQASID AL-SHARI’AH ( TUJUAN-TUJUAN SYARI’AT )



Maqasid Syari’ah ialah matlamat-matloamat Syariah di dalam kesemua atau kebanyakan hukum-hukum syara’.

Sesungguhnya Syariah Islam diperuntukan bagi kepentingan umat di dunia dan juga di akhirat. Syariah Islam bertujuan untuk memberikan kebaikan atau menghalang kemudharatan ke atas mereka. Syariah Islam menuju ke arah membahagiakan individu dan masyarakat, menjaga sistem dan membangun dunia bagi membolehkan manusia sampai ke kemuncak kesempurnaan, kebaikan dan ketamadunannya.

Di antara maslahah dari sudut kesannya terhadap masyarakat ialah Dharuriah al Khamsah. Dharuriah al Khamsah ialah maslahah asasi yang merupakan perkara pokok untuk kehidupan beragama dan keduniaan manusia. Tanpa maslahah ini, nescaya berlakulah kepincangan hidup manusia di dunia dan kehilangan nikmat yang abadi serta mengalami keseksaan di akhirat nanti.

Dharuriah al Khamsah ini ialah agama, jiwa, aqal, nasab ( keturunan ) dan harta benda. Segala urusan keagamaan dan keduniaan dibina atas maslahah-maslahah ini dan hanya dengan memeliharanya, segala urusan individu dan masyarakat berjalan dengan baik.

Islam menjaga maslahah-maslahah ini di dalam dua segi iaitu mewujudkanya dan mengekalkannya. Yang pertama merupakan dari segi positif yang berkaitan dengan penjagaannya dari sudut wujud dan yang kedua merupakan segi negatif yang berkaitan penjagaannya dari sudut tidak ada.

Untuk merealisasikan agama, Allah telah mewajibkan perlaksanaan segala rukun Islam yang lima, jihad dan mengenakan seksa ke atas mereka yang keluar daripada Islam.

Bagi mententeramkan jiwa, Islam telah mensyariatkan perkahwinan untuk kesinambungan generasi manusia, mewajibkan makan, minum dan berpakaian serta mengenakan hukum ke atas pembunuhan iaitu qisas, diat dan kaffarat.

Untuk mewujudkan aqal yang sihat, Islam mengharuskan setiap perkara yang menjamin keselamatan aqal dan menyuburkannya dengan menuntut ilmu pengetahuan. Untuk menjaga aqal ini, Islam mengharamkan setiap perkara yang boleh merosakkan atau melemahkan kekuatan aqal seperti minum minuman yang memabukkan dan mengambil sesuatu yang boleh mengkhayalkan seperti dadah. Islam juga mengenakan hukuman yang menakutkan ke atas mereka yang mengambil sesuatu yang memabukkan atau merosakkan aqal.

Untuk mewujudkan keturunan, Islam telah mensyariatkan perkahwinan. Untuk menjaga keturunan ini, Islam mengharamkan zina dan qazaf serta mengenakan hukuman ke atas orang yang berzina dan membuat qazaf. Lantaran itu, keturunan manusia akan berterusan dan terpelihara dari bercampur aduk keturunan.

Untuk menghasilkan harta, Islam mewajibkan berusaha mencari rezeki yang halal dan mensyariatkan muamalat di antara manusia seperti berjual beli, sewa menyewa, hibah, syarikat dan pinjam meminjam.
Untuk memelihara harta, Islam mengharamkan mencuri, mengharamkan penipuan, khianat, riba dan memakan harta orang lain secara tidak sah. Islam mewajibkan hukum potong tangan dan ganti rugi ke atas harta-harta yang dimusnahkan.

Menurut syariat ada lima ragam perintah Allah SWT yang diistilahkan al ahkam al khamsah ( hukum yang lima ):
1.     Wajib atau fardhu; mesti dikerjakan. Kalau dikerjakan mendapat pahala dan ditinggalkan mendapat dosa.
2.     Sunat atau mandub; dianjurkan untuk dikerjakqan. Kalau dikerjakan mendapat pahala dan kalau ditinggalkan, tidak mendapat dosa.
3.     Jaiz atau mubah; terserah: boleh dikerjakan, boleh ditinggalkan. Kalau dikerja atau ditinggalkan tidak mendapat apa-apa.
4.     Makruh; dianjurkan untuk ditinggalkan. Kalau ditinggalkan mendapat pahala dan sekiranya dikerjakan, masih belum berdosa.
5.     Haram; dilarangkan mengerjakan. Kalau dikerjakan mendapat dosa dan kalau ditinggalkan mendapat pahala.

Semua perkara yang diwajibkan oleh Allah SWT adalah bagi pembinaan kesejahteraan manusia itu sendiri. Semua yang diharamkan Allah SWT adalah untuk menjaga keselamatan dan kesejahteraan aqidah atau agama, diri ( rohani dan jasmaniah ), kehormatan diri, keselamatan harta benda dan keselamatan dan kesejahteraan keturunan.

Setiap yang mengancam atau merosakan aqidah, diri, aqal, harta dan keturunan itu diharamkan oleh Allah SWT. Contohnya :
i.               Diharamkan syirik, bida’ah, khurafat dan mementingkan lain daripada Allah SWT kerana merosakan aqidah atau agama.
ii.              Diharamkan arak, heroin, membunuh dan makanan tertentu kerana ia merosakkan rohaniah atau jasmaniah.
iii.            Diharamkan cabul, membuka aurat, berkhinat, melanggar janji dan rogol kerana ia merosakan kehormatan.
iv.            Diharamkan judi, boros dan riba’ kerana ia merosakan harta benda.
v.              Diharamkan zina dan mendirikan keluarga tanpa nikah kerana ia merosakkan keturunan.
vi.             
Oleh itu, syari’at itu adalah jalan bagi mewujudkan keselamatan dan kesejahteraan naluri asasi manusia.