Hadis ini merupakan asas binaan keseluruhan hukum-hukum Islam.Rasulullah S.A.Wmembahagikan hukum kepada perkara yang halal jelas, haram yang jelas dan menimbulkankesamaran kepada orang ramai iaitu perkara yang syubhah yang sewajarnya kepada umatIslam mengambil sikap menjauhinya, demi menjaga agama dan kehormatan diri.
11
Ketika mengulas tentang hadis ini, al-Imam al-Nawawi menyatakan: Ulama ijmaktentang agungnya hadis ini dan banyak manfaat yang terdapat didalamnya. Ia merupakansalah sebuah hadis yang menjadi tunggak Islam. Adapun makanan yang dilarang adalahseperti memakan bangkai atau darah atau daging, tulang, lemak dan sepertinya dari binatangyang haram, dan meminum minuman yang memabukkan, serta berusaha mendapatkan rezekidan keuntungan dari jalan yang salah seperti curi, samun, melakukan penipuan. Hukumnyaterang dan jelas iaitu haram.
11
Muhammad Bakar Ismail. Al-Fiqh al-Wadih Mina al-Kitab Wa As-Sunnah Ala Al-Mazahib al-
Arba’ah, Dar
al-Manar, al-Qahirah, Jilid 1, 1417H/1997M, cet. 2. p. 20.
5.0 KESIMPULAN
Alkohol adalah bukan arak melalui proses fermentasi dalam makanan seperti cuka, tapai danwain yang tujuannya untuk memberi rasa dan menjadikan lebih berperisa. Selain itu, alcohol boleh dihasilkan daripada pelbagai proses sama ada proses penapaian, proses kimia dansebagainya. Ia bertindak sebagai agen penstabil di dalam minuman ringan dan sebagai pelarutorganik yang baik. Alkohol digunakan di dalam produk yang berasaskan lemak dan minyak.Dalam muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal UgamaIslam Malaysia ke-22 yang bersidang pada 24 November 1988 telah membincangkan alkoholsebagai penstabil minuman ringan adalah harus dan boleh digunakan untuk tujuan minumansekiranya alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arak dan bahawa kuantitialkohol dalam perisa (flavour) adalah sedikit iaitu tidak memabukkan.Dalam pandangan islam mengenai alkohol. Setiap minuman arak mengandungi alkohol, bukan alkohol itu mengandungi arak. Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haramdan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidaknajis dan haram minum. Minuman ringan yang dibuat sama caranya sama dengan membuatarak sama ada mengandungi sedikit alkohol atau alkohol disuling adalah haram diminum.Apabila minuman ringan yang dibuat bukan dijadikan arak, tidak meletakkan bahan yangmabuk dan tidak sama caranya proses arak adalah halal.
6.0 RUJUKAN
1.
Dewan bahasa dan pusaka, kamus dewan edisi ketiga
2.
Ustaz Juanda bin Jaya. 1999
. Kitab Fikah Mazhab Syafie
. Cet. Pertama. Kuala Lumpur. Pustaka Salam.3.
Mohd Amri Bin Abdullah. 2010. Alkohol Halal? Buletin Halal. . Bahagian Hub Halal JAKIM.Disember. P. 16-17 .4.
Al-
Nasa’i, Sunah al
-
Nasa’i, Bab Zikr al
-Atham al-Mutawaladah Mina al-Khamri. Hadis nombor 5572.
Al-Baihaqi
,
al-Sunan la-kubra
, juz. 5, p. 287, Ibn Hibban, Sahih Ibn Hibban, Bab Adab al-Syurbi,hadis nombor 5438.5.
Bahagian Penyelidikan Dan Pembangunan Jabatan Agama Islam Selangor. 2005. p. 126.
Mahmud Hamzah,
Al-
Fara’id Al
-Bahiyyah F Al-
Qawa’id Al
-Fiqhiyyah
. Dar Al-Fikr. T.Th7.
Al-Bukhari, Sahih Al-Bukhari, Kitab Al-
Iman Bab Man Istabra’a Lidinihi, hadis nombor 52.
Muslim,Sahih Muslim, Kitab Al-
Buyu’ , Bab Akhzi alp
-Halal Wa Tarku al-Syubuhat, hadis nombor 1599.8.
Muhammad Bakar Ismail. Al-Fiqh al-Wadih Mina al-Kitab Wa As-Sunnah Ala Al-Mazahib al-
Arba’ah, Dar al
-Manar, al-Qahirah, Jilid 1, 1417H/1997M, cet. 2. p. 20.