*Siapakah MUHADDITH?*
- Iaitu mereka yang mempelajari ilmu hadith secara riwayah dan dirayah hadith dan hafal 100,000 hadith berserta dengan sanadnya. Ada sesetengah kitab hadith menyebut kedudukan muhaddith dan HAFIZ AL HADITH ini sama dan ada sebahagian mengatakan hafidz hadith ini lebih tinggi kedudukannya. Mereka yang mencapai kedudukan muhaddith dan hafiz hadith ini juga mempelajari ilmu rijal (perawi) dengan terperinci beserta dengan keadaan mereka. Di Malaysia menggunakan istilah Al HAFIZ ini untuk mereka yang menghafal Al Quran, tetapi di negara yang terkenal dengan pengajian hadith seperti di IndoPak (benua hindi), mereka yang hafal al Quran digelarkan dengan gelaran QARI.
*Al HUJJAH*
- Al Hujjatul Hadith juga mempelajari hadith secara riwayah dan dirayah serta mempelajari selok belok rijal hadith secara terperinci beserta dengan sanadnya. Yang membezakannya ialah mereka menghafal 300,000 hadith beserta dengan sanad-sanadnya.
*AL HAKIM*
Iaitu mereka yang menguasai keseluruhan ilmu dalam hadith dan hafalan mereka sudah jauh melebihi dari golongan Al HUJJATUL HADITH. Nama-nama ulama hadith yang menyusun kutubbussittah seperti Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Daud, Imam Tirmidzi, dan lain-lain lagi, adalah mereka yang bergelar Al Hakimul Hadith.
Adapun para imam MUJTAHID mutlaq yang layak berijtihad dan membentuk kerangka fiqh mereka sehingga berdirinya mazhab fiqh seperti Imam Abu Hanifah, Imam Syafie, Imam Malik dan Imam Ahmad bin Hanbal adalah mereka yang berada di tingkatan ilmu jauh lebih atas dari AL HAKIM.
Ada tujuan sesetengah ulama memasukkan hadith dhaif ke dalam kitab mereka dan setiap dari ulama hadith ada manhaj serta uslub yang berbeza ketika menyusun kitab mereka. Contohnya Imam Bukhari menyusun semua hadith yang sahih kerana memang tujuannya untuk menghimpunkan hadith sahih, adakah beliau menolak hadith dhaif? Jawapannya tidak kerana kitab Sahih Bukhari bukan satu-satunya kitab beliau, kitab lain yang disusun beliau ada dimuatkan hadith dhaif.
Imam Tirmidzi pula manhaj beliau ialah memasukkan hadith beliau yang ada sokongan dari jalan sanad yang lain sehingga hadith dhaif tadi naik darjatnya menjadi hasan lighairihi. Hadith dhaif ni bukan hadith palsu tetapi hadith yang hilang syarat maqbul yang lima untuk menjadi hadith sahih. Cuma ia tidak dapat dijadikan hujah dalam berhukum tapi masih dipakai dalam perkara taghrib wa tarhib (fadhilat amal).
Adapun kita pula, tingkatan yang paling rendah dalam ilmu hadith iaitu MUHADDITH pun tak tercapai, tapi tiba-tiba tanpa pernah belajar hadith secara riwayah dan dirayah bersanad, cuba membetulkan pula golongan ulama terdahulu. Nauzubillahi min dzalik.
-u.d-
C&P M2
#ilmumilikAllah