PENDAHULUAN;
Karya-karya Melayu merupakan lambang
kesarjanaan para cendekiawan Melayu dahulu. Kegiatan penulisan dan penghasilan
karya dalam pelbagai subjek bertujuan mewariskan ilmu dan pengetahuan mereka
mengenai sesuatu perkara kepada generasi Melayu yang seterusnya. Antara bidang
penulisan karya Melayu yang sering diketengahkan ialah seperti bidang keagamaan
yang terdiri daripada ilmu tajwid, fekah, tasawuf, akhlak dan sejarah. Manakala
dalam bidang tradisi Melayu tempatan pula seperti hikayat, budaya dan
perubatan. Kajian karya Melayu memainkan peranan besar dalam mengisi
kelompangan yang masih wujud untuk memahami falsafah dan jati diri bangsa
Melayu. Karya penulisan adalah faktor utama membuktikan kemampuan ulama Melayu
Islam dalam penghasilan karya yang bermutu dari jenis, gaya dan kaedahnya.
Realitas Islam di Alam Melayu adalah Islam
yang memiliki keunikan tersendiri, karena itu dapat disebut memiliki wajahnya
sendiri. Di samping berkembang di daerah yang jauh dari pusat ajaran Islam,
Alam Melayu juga – menurut beberapa ahli sejarah-- mendapatkan sebaran Islam
pada saat Peradaban Islam mengalami saat-saat awal kemunduran. Lebih dari itu,
masuknya Islam di Alam Melayu berlangsung dengan cara damai dari Daulah
Islamiyah (seperti Umayah, Abasiyah di Timur Tengah, atau Mughal India). Semua
fenomena sejarah tersebut menghadirkan corak Islam yang khas, yang berbeda dari
pusat ajaran Islam (Timur Tengah). Corak Islam Alam Melayu yang khas ini
kadang-kadang dianggap sebagai ―penyimpangan. Penamaan ini disertai konotasi
serba kurang dalam hal ketaatan, misalnya kurang taat ajaran karena lebih
didominasi oleh kebudayaan local masingmasing, kurang menunjukkan ekspresi
budaya keseharian sebagaimana dikembangkan di pusat ajaran (misalnya ketaatan
terhadap aturan berpakaian), dan kurang
dapat merealisasikan ajaran Islam dalam bentuk peradaban (misalnya dalam
bentuk Negara) sebagaimana dalam peradaban Islam Timur Tengah. Kekhasan wajah
Islam Melayu ini sayangnya selama beberapa dekade terabaikan, selalu dianggap
sebagai catatan kaki dari Islam Timur Tengah.Alam Melayu yang dibayangkan
adalah wilayah komunitas Muslim yang tersebar di pelbagai Negara Asia Tenggara
dan sekitarnya (seperti Indonesia, Malaysia, Singapura, Thailand, Filiphina,
Kamboja, Vietnam).
Karya Jawi merupakan harta warisan kearifan
tempatan berupa pemikiran dan kebudayaan bangsa dan negara pada zaman silam. Kearifan
Tempatan sama ada yang menggunakan tulisan Jawi ataupun tulisan suku, selain
ditulis di atas kertas, ia juga turut terdapat pada bahan-bahan penulisan yang
terdahulu seperti batu, daun-daun lontara, kulit kayu deluang, di atas kulitkulit
binatang dan belulang, batang-batang buluh, tulang, tanduk serta logam
Perkembangan
karya kearifan tempatan di Alam Melayu dalam bidang agama yang menjadi
tumpuan dan menarik minat penuntut-penuntut ilmu pada waktu itu pula berkisar
kepada tiga bidang iaitu ilmu fiqah, tawhid dan tasawuf. Namun begitu ilmu-ilmu
lain seperti tafsir, hadis, nahw sarf dan selainnya tetap berkembang.
DEFINASI KEARIFAN TEMPATAN
Satu disiplin ilmu
yang sedang berkembang dan sedang hangat diperkatakan di seluruh dunia ialah
‘kearifan tempatan’ atau di dalam bahasa Inggeris disebut ‘local knowledge’.
Disiplin ini mengiktiraf dan meraikan kebijakan tempatan dalam aspek
kreativiti, penciptaan, perekayasaan bahan gunaan dan sebagainya, oleh dan
untuk penduduk tempatan.
Ia dapat disejajarkan dengan semangat pascamodenisme yang menolak wacana hegemonik atau universal – umpamanya yang hanya mengagungkan kearifan atau knowledge yang datang dari Barat atau Eropah semata-mata. Etos kesarjanaan pascamodenisme kelihatan lebih demokratik, dengan mengiktiraf kepelbagaian wacana atau genre dalam kesusasteraan yang tidak semata-mata menggunakan kayu ukur Barat atau Eropah.
Ia dapat disejajarkan dengan semangat pascamodenisme yang menolak wacana hegemonik atau universal – umpamanya yang hanya mengagungkan kearifan atau knowledge yang datang dari Barat atau Eropah semata-mata. Etos kesarjanaan pascamodenisme kelihatan lebih demokratik, dengan mengiktiraf kepelbagaian wacana atau genre dalam kesusasteraan yang tidak semata-mata menggunakan kayu ukur Barat atau Eropah.
Dalam kesusasteraan Melayu, kearifan tempatan
terlihat melalui penciptaan peribahasa, pantun, serta karya agung seperti
Hikayat Hang Tuah, Sulatus al-Salatin, Hikayat Isma Yatim dan sebagainya. Karya
agung ini turut melakarkan kearifan tempatan dalam bentuk kebendaan atau
fizikal seperti pembinaan istana, kapal, senjata dan seni taman. Ia juga
mengangkat kearifan tempatan yang bukan bersifat kebendaan, umpamanya yang
bersifat intelektualisme seperti seni hubungan diplomatik dengan kerajaan
China, India dan Romawi.
Persuratan Melayu juga menerima sumbangan kitab tib atau perubatan tradisional. Dalam hubungan ini ramuan daripada flora tempatan, atau jampi serta mantra, melalui ujian turun temurun, sehingga kemujaraban serta faedahnya dapat dimanfaatkan kepada pesakit atau mereka yang memerlukan sesuatu rawatan zahir dan batin. Semua ini datang daripada kearifan tempatan.
Dalam kalangan sarjana sastera tempatan, sebahagian daripada mereka tidak mahu terus tunduk menerima teori sastera dari Barat, umpamanya formalisme, strukturalisme, semiotik, dekonstruksi, intertekstualiti, pascamodenisme dan sebagainya. Mereka tidak mahu menjadi pelanggan. Mereka mahu menjadi pencipta. Lalu lahirlah umpamanya Puitika Sastera Melayu oleh Muhammad Haji Salleh, Teori Takmilah (Shafie Abu Bakar), Teori Teksdealisme (Mana Sikana), Teori Konseptual Kata Kunci oleh Mokhtar Abu Hassan dan sebagainya.
Malaysia dengan iklim tropika yang diwarnai dengan flora serta faunanya, harus memiliki kearifan tempatan dalam subjek yang berkaitan dengan alam ini serta lingkungannya. Jangan sampai sarjana Barat atau Eropah, atau yang disebut sebagai kaum orientalis, yang lebih pakar mengenai alam dan jiwa kita.
Sudah sampai masa untuk kita membina kearifan tempatan dalam kalangan sarjana tempatan, yang berpijak pada realiti alam tropika ini dalam pelbagai bidang, yang kreatif mahupun yang saintifik. Umpamanya mengenai hutan hujan tropika, terumbu karang, pertanian, seni tampak, pendidikan, sejarah, bahasa, undang-undang, perubatan, muzik, falsafah, psikologi, sosiologi, teknologi dan pelancongan.
Segala penemuan, dapatan atau ciptaan oleh tokoh arif tempatan, yang berguna kepada orang ramai, wajar dipatenkan, ditentukan hak cipta serta hak harta inteleknya. Kita tidak mahu pihak lain yang akan menangguk keuntungan, lebih-lebih lagi pihak Barat atau Eropah atau kapitalis yang mempunyai modal besar.
Persuratan Melayu juga menerima sumbangan kitab tib atau perubatan tradisional. Dalam hubungan ini ramuan daripada flora tempatan, atau jampi serta mantra, melalui ujian turun temurun, sehingga kemujaraban serta faedahnya dapat dimanfaatkan kepada pesakit atau mereka yang memerlukan sesuatu rawatan zahir dan batin. Semua ini datang daripada kearifan tempatan.
Dalam kalangan sarjana sastera tempatan, sebahagian daripada mereka tidak mahu terus tunduk menerima teori sastera dari Barat, umpamanya formalisme, strukturalisme, semiotik, dekonstruksi, intertekstualiti, pascamodenisme dan sebagainya. Mereka tidak mahu menjadi pelanggan. Mereka mahu menjadi pencipta. Lalu lahirlah umpamanya Puitika Sastera Melayu oleh Muhammad Haji Salleh, Teori Takmilah (Shafie Abu Bakar), Teori Teksdealisme (Mana Sikana), Teori Konseptual Kata Kunci oleh Mokhtar Abu Hassan dan sebagainya.
Malaysia dengan iklim tropika yang diwarnai dengan flora serta faunanya, harus memiliki kearifan tempatan dalam subjek yang berkaitan dengan alam ini serta lingkungannya. Jangan sampai sarjana Barat atau Eropah, atau yang disebut sebagai kaum orientalis, yang lebih pakar mengenai alam dan jiwa kita.
Sudah sampai masa untuk kita membina kearifan tempatan dalam kalangan sarjana tempatan, yang berpijak pada realiti alam tropika ini dalam pelbagai bidang, yang kreatif mahupun yang saintifik. Umpamanya mengenai hutan hujan tropika, terumbu karang, pertanian, seni tampak, pendidikan, sejarah, bahasa, undang-undang, perubatan, muzik, falsafah, psikologi, sosiologi, teknologi dan pelancongan.
Segala penemuan, dapatan atau ciptaan oleh tokoh arif tempatan, yang berguna kepada orang ramai, wajar dipatenkan, ditentukan hak cipta serta hak harta inteleknya. Kita tidak mahu pihak lain yang akan menangguk keuntungan, lebih-lebih lagi pihak Barat atau Eropah atau kapitalis yang mempunyai modal besar.
Kearifan tempatan seharusnya berasaskan kebebasan.
Kebebasan untuk penyelidikan dan pembangunan. Kebebasan perekayasaan. Kebebasan
untuk memanfaatkan teknologi yang ada demi kemaslahatan serta keselamatan warga
tempatan. Akan tetapi Barat atau Eropah akan menyekat ‘kearifan tempatan’ jika
ada yang mampu mencipta senjata berteknologi tinggi, seperti apa yang sedang
dialami Iran.
Di negara kita, kearifan tempatan dapat dibentuk dan dibina melalui dua kaedah – iaitu kaedah formal dan kaedah tidak formal. Secara formal, umpamanya melalui pendidikan terutamanya peringkat universiti di mana dana penyelidikan dan pembangunan dapat disediakan, untuk pelbagai disiplin ilmu kemanusiaan, sains dan teknologi.
Kaedah tidak formal pula wujud sekiranya terbentuk suasana kondusif yang menyokong kreativiti dan inovasi dalam kalangan tukang-tukang tradisional, karyawan seni, pengamal perubatan tradisional yang bertanggungjawab dan sebagainya. Kedua-dua kaedah ini akan dapat melonjakkan lebih banyak kearifan tempatan Malaysia.
Di negara kita, kearifan tempatan dapat dibentuk dan dibina melalui dua kaedah – iaitu kaedah formal dan kaedah tidak formal. Secara formal, umpamanya melalui pendidikan terutamanya peringkat universiti di mana dana penyelidikan dan pembangunan dapat disediakan, untuk pelbagai disiplin ilmu kemanusiaan, sains dan teknologi.
Kaedah tidak formal pula wujud sekiranya terbentuk suasana kondusif yang menyokong kreativiti dan inovasi dalam kalangan tukang-tukang tradisional, karyawan seni, pengamal perubatan tradisional yang bertanggungjawab dan sebagainya. Kedua-dua kaedah ini akan dapat melonjakkan lebih banyak kearifan tempatan Malaysia.
Kepentingan
Karya Kearifan Tempatan :
Karya
Kearifan Tempatan merupakan warisan ilmu para cendekiawan Melayu yang
ditinggalkan untuk dibaca dan dikembangkan oleh generasi Melayu yang
seterusnya. Ia adalah sebagai lambang kesarjanaan para cendekiawan Melayu
dahulu dan merupakan satu warisan intelek daripada zaman silam yang
dimartabatkan sebagai warisan dokumen negara. Sungguhpun begitu, situasi bidang
penulisan karya kearifan tempatan tidak
seperti penulisan karya di dalam kerajaan Islam yang lain, di mana pilihan
subjek penulisan karya kearifan tempatan lebih luas dan lebih mendalam
terutamanya astronomi, perubatan, botani dan sebagainya. Antara bidang karya
kearifan tempatan yang sering diketengahkan ialah seperti bidang keagamaan yang
terdiri daripada ilmu tajwid, fekah, tasawuf, akhlak
Karya
kearifan tempatan banyak ditulis dengan tulisan jawi , kerana tulisan jawi
adalah medium karya kearifan tempatan.Tulisan Jawi adalah satu identiti
masyarakat Melayu . Kejayaan masyarakat Melayu mencipta tulisan jawi adalah
satu bukti kepintaran bangsa Melayu. Lebih-lebih lagi dengan adanya beberapa
penambahan huruf. Tulisan ini telah Berjaya menjadi tulisan rasmi masyarakat
Melayu semasa era kegemilangan tamadun Melayu. Ini bermakna tulisan jawi bukan
sahaja menjadi tulisan untuk menjelaskan agama Islam, tetapi ia menjadi tulisan
untuk semua urusan masyarakat Melayu. Ia juga menjadi penghubung antara
pelbagai bangsa yang mengadakan interaksi dengan bangsa Melayu
Jenis
Penulisan Karya Kearifan Tempatan
Terdapat
tiga jenis penulisan Karya Kearifan
Tempatan Melayu yang utama iaitu; penyalinan, penterjemahan dan penulisan baru.
Ketiga-tiga kategori utama ini telah diusahakan oleh para penulis Melayu
sebelum abad ke-20 bagi memperkayakan lagi bahan bacaan dan ilmu dalam kalangan
masyarakat Melayu. Jenis—jenis penulisan tersebut ialah :
i)
Penyalinan
Penyalinan
ialah di mana para penulis Melayu menyalin semula Karya Kearifan Tempatan yang telah dihasilkan
sebelum mereka ataupun Karya Kearifan
Tempatan yang dihasilkan di tempat lain, contoh yang paling jelas ialah
al-Quran. Naskhah al-Quran yang digunakan oleh masyarakat Melayu Islam di
Nusantara telah disalin semula oleh para penulis Melayu. Kerja penyalinan
selalunya mempunyai seorang penyunting yang arif tentang subjek tersebut
seperti seorang yang hafiz al-Quran yang akan memeriksa kerja penyalinan
al-Quran sebelum naskhah tersebut digunakan.
Selain
al-Quran, Karya Kearifan Tempatan atau
kitab agama berbahasa Arab yang berkaitan dengan tauhid atau fikah, khususnya
telah disalin dan digunakan sebagai buku rujukan oleh ahli agama yang mengajar
di masjid dan di sekolah-sekolah pondok. Selalunya, para guru akan membaca
dalam bahasa Arab kemudian diterjemahkan untuk para hadirin atau pelajar yang
hadir di dalam kelas tersebut sebelum dikupas dan dijelaskan dengan teliti oleh
seseorang ahli agama tersebut.
Kerja
penyalinan tidak terhad daripada sumber buku sahaja, ia juga disalin dari kelas
agama yang dihadiri oleh penulis terutamanya yang menuntut di Mekah seperti
Sheikh Daud Al-Fatani. Karya Kearifan
Tempatanyang disalin daripada sesi pengajaran ulama-ulama di Mekah akan
dicatatkan di bahagian kolofon yang terletak di belakang manuskrip.
Antara
maklumat penting yang dinyatakan ialah sumber isi Karya Kearifan Tempatan ini diambil, siapa nama
gurunya, tarikh dan masa. Ini secara tidak langsung menunjukkan rasa amanah dan
jujur dalam mengembangkan ilmu di mana para penulis Melayu dahulu tidak akan
mengakui kerja penulisan yang bukan dihasilkan sendiri sebagai karya mereka.
Kerja penyalinan selalunya mempunyai seorang penyunting yang arif tentang
subjek tersebut seperti seorang yang hafiz al-Quran yang akan memeriksa kerja
penyalinan al-Quran sebelum naskhah tersebut digunakan. Selain al-Quran, Karya Kearifan Tempatan atau kitab agama berbahasa
Arab yang berkaitan dengan tauhid atau fikah, khususnya telah disalin dan
digunakan sebagai buku rujukan oleh ahli agama yang mengajar di masjid dan di
sekolah-sekolah pondok. Selalunya, para guru akan membaca dalam bahasa Arab kemudian
diterjemahkan untuk para hadirin atau pelajar yang hadir di dalam kelas
tersebut sebelum dikupas dan dijelaskan dengan teliti oleh para guru yang
berkenaan.
Kerja
penyalinan tidak terhad daripada sumber buku sahaja, ia juga disalin dari kelas
agama yang dihadiri oleh penulis terutamanya yang menuntut di Mekah seperti
Sheikh Daud Al-Fatani. Karya Kearifan
Tempatanyang disalin daripada sesi pengajaran ulama-ulama di Mekah akan
dicatatkan di bahagian kolofon yang terletak di belakang manuskrip. Antara maklumat
penting yang dinyatakan ialah sumber isi Karya
Kearifan Tempatanini diambil, siapa nama gurunya, tarikh dan masa. Ini
secara tidak langsung menunjukkan rasa amanah dan jujur dalam mengembangkan
ilmu di mana para penulis Melayu dahulu tidak akan mengakui kerja penulisan
yang bukan dihasilkan sendiri sebagai karya mereka
ii)
Penterjemahan
Kategori
yang kedua ialah penterjemahan manuskrip. Kerja-kerja penterjemahan yang
dilakukan oleh para penulis Melayu pada waktu itu patut diberi pujian kerana kebanyakan
Karya Kearifan Tempatan mempunyai nada
yang 'sejadi' dengan penulisan tempatan. Contohnya, hikayat-hikayat yang
diterjemahkan daripada karya berbahasa Arab atau Parsi, jika dibaca seakan-akan
cerita hikayat yang berlatarkan Nusantara.
Ini
menunjukkan kepakaran dan penguasaan bahasa penulis Melayu pada waktu itu yang
mampu menterjemah dengan amat baik sekali walaupun tanpa bantuan kamus atau
alat terjemahan atas talian seperti hari ini yang banyak digunakan walaupun
terjemahan yang selalu diberikan lebih kepada terjemahan perkataan dan bukan
ayat penulisan Melayu yang sebenarnya.
iii)
Penulisan baru
Penulisan
baru ialah karya baru yang dihasilkan oleh para penulis Melayu tentang apa yang
mereka alami, miliki dan pelajari. Antara bidang yang banyak dihasilkan ialah
perubatan tradisional, pantang larang dan hikayat..Karya Kearifan Tempatan Melayu juga ada
membincangkan tentang tumbuhan herba tetapi di dalam tulisan tidak mempunyai
sebarang lakaran tentang tumbuhan yang dimaksudkan. Namun begitu, berbanding
dengan Karya Kearifan Tempatan botani
dunia Islam yang lain, membincangkan tentang tumbuhan herba besekali dengan
lukisan yang dimaksudkan.Lukisan bukan sahaja gambaran tumbuhan tetapi meliputi
bahagian-bahagian pokok yang dimaksudkan untuk memudahkan pembaca atau pelajar
mengenalpasti tumbuhan yang dimaksudkan.
Dalam
bidang sejarah tempatan terdapat hikayat seperti Taj al-Salatin atau Sulalatus
Salatin .hikayat ini banyak mengandungi maklumat tentang budaya, politik dan
gaya hidup, khususnya golongan bangsawan Melayu. Selain daripada maklumat
kesultanan tempatan, Hikayat Munsyi Abdullah dan Pelayaran Abdullah, contohnya
banyak memberi maklumat tentang sosio politik di zaman penjajahan Belanda dan
Inggeris di Melaka serta negeri-negeri Melayu lain yang mereka lawati.
Persiapan
Untuk Menulis
Sebelum
menulis sesebuah Karya Kearifan Tempatan
Melayu, beberapa persiapan perlu dilakukan bagi memastikan kerja-kerja
penulisan dapat dijalankan dengan lancar dan disiapkan dalam masa yang ditetapkan.
Sebagai seorang penulis, terutamanya pada zaman dahulu yang menggunakan tulisan
tangan, mereka perlu memastikan bahawa tulisan yang akan digunakan adalah yang
terbaik, jelas dan mudah dibaca.
Rasulullah
SAW pernah berpesan kepada Muawiyah ibnu Abi Sufyan (680 Masihi) yang merupakan
salah seorang daripada sekretari baginda seperti maksud berikut:
"Seseorang penulis yang menulis wahyu, mesti menjaga bekas dakwatnya,
potong mata pen dengan kemas, tulis huruf ba dengan betul, tinggalkan ruang
kosong untuk 'gigi' huruf sin, jangan menghitamkan bahagian dalam kepala mim
dan untuk menulis nama Allah dengan baik, dengan memanjangkan perkataan
al-Rahman dan menyempurnakan tulisan dengan perkataan al-Rahim."
(Al-Zabidi, 1771 Masihi).
Alat
Tulis yang di Gunakan
Bahan
yang digunakan untuk menulis Karya
Kearifan TempatanMelayu ialah pen, dakwat dan kertas.Pen yang digunakan
oleh para penulis Melayu dahulu diperbuat daripada batang pelepah pokok resam.
Pokok resam ialah sejenis pokok daripada keluarga paku-pakis yang besar dan
kebanyakannya tumbuh di kawasan hutan terutamanya di kawasan sejuk seperti di
kawasan tanah tinggi.
Pelepah
daun pokok resam diambil dan dibersihkan sebelum dipotong mengikut saiz dan
mata pen yang diperlukan oleh penulis. Bagi menghasilkan tulisan Jawi yang
kemas, sudut potongan mata pen perlu dilakukan dengan berhati-hati supaya tidak
mudah pecah dan boleh digunakan untuk masa yang lama.
Selepas
pen, bahan lain yang diperlukan ialah dakwat untuk menulis. Terdapat beberapa
bahan digunakan sebagai dakwat seperti yang ditemui oleh para pengkaji Karya Kearifan Tempatan Melayu. Selalunya dakwat
yang digunakan oleh penulis Melayu ialah hitam.
Bahan-bahan untuk menghasilkan dakwat ini terdiri
daripada bahan daripada sumber alam semula jadi yang berada dalam dengan
kehidupan masyarakat Melayu seperti; jelaga, arang dan dakwat sotong. Jelaga
juga penting dalam penggunaan cap mohor seperti yang diterangkan oleh Annabel
Gallop (2012) dalam buku Lasting Impression - Seals from the Islamic World bagaimana
salah seorang Undang Johol telah menggunakan lampu minyak tanah dan mengasapi
cap mohor beliau bagi menghasilkan jelaga sebelum mengecap dokumen rasmi dalam
satu majlis pada 1948.Satu lagi bahan asas penting yang diperlukan untuk
menulis ialah kertas. Dalam penulisan Karya
Kearifan TempatanMelayu, kertas yang digunakan bukan seperti kertas yang
boleh didapati pada hari ini.
Setelah
semua alat tulis lengkap dan dalam keadaan yang baik, kertas yang hendak
ditulis juga perlu disediakan dengan baik seperti garis untuk teks tulisan,
garis tepi, garis atas dan bawah. Garisan-garisan ini akan membantu penulis
mengehadkan penulisan dalam setiap muka surat dan menjadikan setiap muka surat
mempunyai pembahagian teks yang seimbang. Seperti Karya Kearifan TempatanArab, kebanyakan Karya Kearifan TempatanMelayu juga mempunyai ruang
tepi, kanan dan kiri teks yang agak lebar. Ini bagi memudahkan kerja penjilidan
dan juga catatan nota dilakukan oleh pembaca. Pada muka surat pertama, terdapat
Karya Kearifan Tempatan yang mempunyai
ruang atas yang lebih besar berbanding dengan muka surat yang lain. Bahagian
ini selalunya ditinggalkan untuk kerja-kerja hiasan yang akan dijalankan
selepas semua teks selesai ditulis.
Gaya
Penulisan
Pelbagai
gaya yang tersendiri telah digunakan oleh penulis, antaranya ialah:
i.
Pembuka bicara
Perkataan
Bismillah bukan sahaja digunakan untuk pembuka bicara secara lisan namun ia
juga digunakan sebagai pembuka kepada penulisan. Perkataan ini digunakan di
hampir kesemua Karya Kearifan Tempatan Melayu
sama ada salinan, terjemahan atau karya tempatan. Dalam satu hadis Rasulullah
SAW ada menyebut tentang "Sesiapa yang menulis Bismillah dengan baik akan
diampun Allah SWT dosa-dosanya." Terdapat beberapa gaya penulisan
Bismillah yang digunakan di dalam Karya
Kearifan TempatanMelayu. Antara gaya yang digunakan ialah dengan
memanjangkan huruf ba atau terdapat juga gaya yang memanjangkan huruf sin
sebelum mim.
Kajian
tentang gaya penulisan Bismillah di dalam Karya
Kearifan Tempatan Melayu telah dijalankan dan dibentangkan oleh Annabel
Teh Gallop pada 2004 dalam sebuah seminar Karya
Kearifan Tempatan Melayu di Kuala Lumpur.Bagi badan teks Karya Kearifan Tempatan Melayu dua jenis warna pen
yang menjadi pilihan ialah hitam dan merah. Hitam merupakan pilihan utama
manakala merah akan digunakan sewaktu menulis sebuah Karya Kearifan Tempatanyang mempunyai dua bahasa
iaitu Bahasa Arab dan Bahasa Melayu atau Bahasa Bugis dan sebagainya. Teknik
ini biasanya digunakan di dalam Karya
Kearifan Tempatanterjemahan. Bahasa Arab akan ditulis di dalam dakwat
merah bagi memudahkan pembaca mengenal teks asal sebelum terjemahan dan
keterangan yang diberikan oleh penulis Melayu yang ditulis dalam dakwat hitam.
Terdapat juga penulis yang menggunakan dakwat merah untuk perkataan pertama
bagi menandakan ayat baru.
ii.
Menggunakan Hiasan :
Penulis
atau menyalin Karya Kearifan Tempatan menpunyai
gaya tersendiri menghiasi tulisan mereka. Antara hiasan yang digunakan ialah
tulisan khat ayat-ayat al Quran atau al Hadis,awan larat(iluminasi) dan
sebagainya.
iii.
Penutup Bicara
Bahagian
penutup juga mempunyai gaya penulisan tersendiri di mana teks pada muka surat
tersebut akan menjadi semakin tirus sehingga ke perkataan terakhir bagi Karya Kearifan Tempatantersebut iaitu tamat. Jika
terdapat nama penulis, tempat, masa dan tarikh di bahagian ini ia dinamakan
kolofon. Terdapat juga Karya Kearifan
TempatanMelayu yang tidak mempunyai kolofon.
KITAB
AL FATAWA AL FATANIYYAH
Kitab
al Fatawa al Fataniyyah merupakan himpunan jawapan kepada 108 soalan dalam
pelbagai bidang yang dikemukakan kepada Syeikh Ahmad al Fatani. Beliau telah
berkata pada permulaan kitab ini: “ maka inilah beberapa soal yang dituntuti
daripada al ‘abid al faqir ila ‘afw robohhi al raji minhu Ta’ala nayl al amani
Ahmad bin Muhammad zain bin Mustafa al Fatani ‘afa Allah Ta’ala ‘anhu akan
jawabnya”. Ia merupakan sebuah kitab yang unik serta mempunyai gaya tulisan
yang tersendiri serta sedikit berbeza dengan kitab-kitab yang lain kerana ia merupakan
pengelaman sebenar yang disusun dalam bentuk soal jawab yang tidak kedapatan
dalam metode yang sedemikian pada zamannya. Walaupun majoriti kandungan fatwa
dalam kitab ini adalah ruang lingkup fiqh yang sebahagian besarnya pula
berkaitan bidang munakahat tetapi ia turut meliputi dua bidang utama dalam
syariat Islam iaitu tauhid dan tasawuf. Begitu juga, Syeikh Ahmad al Fatani
turut menyentuh mengenai teknologi moden yang hamper-hampir tidak disentuh oleh
ulama lain pada waktu itu.
Penelitian
terhadap fatwa-fatwa ini juga membayangkan kekuatan pengaruh mazhab Syafie yang
dipegang oleh Sheikh Ahmad al Fatani.
Selain daripada fatwa dalam hukum syariat, kitab al Fatawa al Fataniyyah
juga menonjolkan ketokohan Sheikh Ahmad al Fatani dalam bidang bahasa. Kesemua
pengeluaran fatwa dalam kitab al Fatawa al Fataniyyah pada hakikatnya mempunyai
kaitan rapat dengan manhaj atau metode yang dikenali dengan ilmu Usul Fiqh.
Ilmu inilah yang menjadi tali ukuran dan neraca timbangan dalam memahami serta
mentafsirkan nas-nas al Quran dan al Hadis dalam merumus hukum hakam dan
mendabitkan pemikiran dan ijtihad.
TEORI
USULIYYAH SHEIKH AHMAD AL FATANI DALAM
AL FATAWA AL FATANIYYAH:
Manhaj
yang menyeluruh telah digunakan oleh pemikiran Usuliyyah Sheikh Ahmad al fatani
dalam
menentukan hukum dan pengeluaran fatwa dalam kitab ini. Pemahaman dan
penguasaan Usul Fiqh telah terselah dalam setiap fatwa yang dikelaurkan dan
menepati manhaj yang disepakati oleh seluruh ulama Usul. Dalam kitab ini telah
menyerlahkan kearifan Sheikh Ahmad al Fatani berhujah dengan menggunakan kaedah
Usul Fiqh selain bersandarkan kepada al Quran dan Hadis. Terdapat tiga kaedah
yang digunakan dalam pemikiran Usuliyyah Sheikh Ahmad al Fatani dalam kitab ini
iaitu :
- Kaedah Istinbat :Perkara yang perlu diutamakan dalam menentukan hukum ialah pemahaman yang jelas mengenai kaedah pengistinbatan atau pengeluaran hukum. Kaedah pengistinbatan hukum hendaklah dilihat kepada turutan dalil yang mesti dipatuhi bermula dari dalil al Quran, hadis sahih, hadis hasan, ijma, qiyas dan kitab mutabar.
- Sumber Ambilan Hukum :Pemikiran Usuliyyah Sheikh Ahmad al Fatani diimplementasikan dengan merujuk kepada sumber ambilan fatwa yang dikeluarkan menurut turutan dalil berserta dalil lain seperti uruf dan maslahah. Turutan yang digunakan dimulai dengan al Quran, Hadis Nabi Muhamad SAW, Qiyas, Uruf dan Maslahah.
- Kaedah-Kaedah Usul dalam al Fatawa al Fataniyyah :Kearifan Sheikh Ahmad al Fatani dalam Ilmu Usul Fiqh terselah penguasaannya dalam kitab ini. Di antara kaedah yang digunakan oleh beliau ialah :
- Penggunaan dalalat al alfaz. Beliau telah menghuraikannya sehingga enam muka surat.
- Penggunaan kaedah muqaddimat al wajib yang dipetik daripada Ibnu Hajar.PENUTUP :Inilah kehebatan karya kearifan tempatan melayu Islam yang dapat ditonjolkan di peringkatan global yang dapat menandingi kehebatan dunia yang lain.