PATUTKAH
KERAJAAN CAMPUR TANGAN SILIBUS UNIVERSITI?
|
|
|
ULASAN Saya
ucapkan terima kasih kepada Dr Lim Theck Ghee dan S Thayaparan atas pandangan
mereka berkenaan pendirian saya berhubung pelaksanaan mata pelajaran TITAS di
institusi pengajian tinggi swasta (IPTS).
Walaupun
pertukaran pendapat itu panas sehingga ada pembaca Malaysiakini yang
menggelarkan saya prototaip Umno, saya mengambil sikap positif. Untuk Malaysia
maju ke depan, kita mesti berdebat secara terbuka dan menerima kritikan
seadanya.
Saya
akan terangkan asas kenapa saya mengambil pendirian menyokong TITAS sebelum
menjawab beberapa tohmahan yang dilemparkan terhadap saya.
Kefahaman
sesama sendiri bina M'sia lebih baik
Soalan
yang paling penting adalah soalan yang paling mudah: dengan keadaan masyarakat
Malaysia sekarang, apakah kita akan bertambah baik jika kita lebih memahami
antara satu sama lain?
Bolehkan kita mengurangkan ketidaksefahaman dan prejudis sesama sendiri jika kita mempunyai pemahaman yang baik mengenai ketamadunan Islam, Melayu, Cina dan India memandangkan tamadun-tamadun ini paling besar pengaruhnya dalam masyarakat kita?
Bolehkan kita mengurangkan ketidaksefahaman dan prejudis sesama sendiri jika kita mempunyai pemahaman yang baik mengenai ketamadunan Islam, Melayu, Cina dan India memandangkan tamadun-tamadun ini paling besar pengaruhnya dalam masyarakat kita?
Saya
yakin kita akan bertambah baik.
Malah,
saya percaya negara akan lebih sentosa jika anak muda pelbagai bangsa menerima
positif perspektif berbeza kaum-kaum lain walaupun mereka tidak bersetuju
dengan beberapa pandangan kerana stereotaip dan polarisasi dalam masyarakat
adalah berbahaya.
Kurangnya kefahaman dan penghargaan mengenai perbezaan budaya dalam masyarakat berbilang bangsa seperti Malaysia sedikit sebanyak memberi kecenderungan kepada stereotaip dan polarisasi.
Kurangnya kefahaman dan penghargaan mengenai perbezaan budaya dalam masyarakat berbilang bangsa seperti Malaysia sedikit sebanyak memberi kecenderungan kepada stereotaip dan polarisasi.
Makanya,
sokongan saya kepada cadangan melaksanankan TITAS di IPTS bermula dari
pendirian yang mudah: saya tidak nampak apa salahnya jika kita menggalakkan
anak muda kita mempelajari dari satu sama lain mengenai budaya dan kehidupan
masing-masing.
Saya
faham banyak tentangan terhadap TITAS berpunca dari rasa waswas bahawa ini
alasan Umno untuk memaksa budaya dan agama Islam ke atas anak-anak bukan Islam
di IPTS.
Walaupun sikap waspada itu boleh difahami, ia mengherot perbincangan sehingga penentangan terhadap TITAS langsung tidak mempertimbangkan kesan baik TITAS dalam melahirkan lebih ramai anak-anak muda Melayu yang faham dan menghargai kepelbagaian kaum.
Walaupun sikap waspada itu boleh difahami, ia mengherot perbincangan sehingga penentangan terhadap TITAS langsung tidak mempertimbangkan kesan baik TITAS dalam melahirkan lebih ramai anak-anak muda Melayu yang faham dan menghargai kepelbagaian kaum.
Contohnya,
saya menghabiskan pendidikan prauniversiti hingga pekerjaan pertama di United
Kingdom.
Saya
bersekolah di sebuah sekolah asrama di Scotland. Maknanya, setiap pagi saya
perlu pergi ke gereja kecil di sekolah kerana di situlah perhimpunan sekolah
diadakan bersama-sama upacara sembahyang pagi.
Ketika seluruh sekolah menyanyikan lagu-lagu, saya tidak menyanyi pun.
Namun, pengalaman itu menyedarkan saya bahawa orang Kristian (seperti juga orang Islam) mengambil pendirian bahawa penekanan kepada nilai agama dan sejagat baik untuk masyarakat.
Setiap setahun sekali, sebagai ahli orkestra sekolah saya ke gereja untuk membuat persembahan.
Ketika seluruh sekolah menyanyikan lagu-lagu, saya tidak menyanyi pun.
Namun, pengalaman itu menyedarkan saya bahawa orang Kristian (seperti juga orang Islam) mengambil pendirian bahawa penekanan kepada nilai agama dan sejagat baik untuk masyarakat.
Setiap setahun sekali, sebagai ahli orkestra sekolah saya ke gereja untuk membuat persembahan.
Saya
mula bekerja di sebuah firma perakaunan di London yang mana 90 peratus rakan
kongsinya menganut agama Yahudi.
Walaupun kami tidak pernah berbincang mengenai Palestin kerana ia dianggap sensitif, saya dilayan istimewa sebagai seorang penganut Islam.
Dalam pejabat ada ruang kecil untuk kami menunaikan solat walaupun hanya ada 4 orang Islam di situ.
Setiap tahun, saya mendapat cuti tambahan untuk merayakan Hari Raya Aidilfitri dan Aidil Adha.
Walaupun kami tidak pernah berbincang mengenai Palestin kerana ia dianggap sensitif, saya dilayan istimewa sebagai seorang penganut Islam.
Dalam pejabat ada ruang kecil untuk kami menunaikan solat walaupun hanya ada 4 orang Islam di situ.
Setiap tahun, saya mendapat cuti tambahan untuk merayakan Hari Raya Aidilfitri dan Aidil Adha.
Walaupun
saya terdedah kepada amalan agama lain, tidak pula saya bertukar agama. Malah,
saya lebih bersyukur dengan identiti sebagai orang Islam di bumi asing. Ia
memberikan saya kekuatan dan rasa kebersamaan dengan orang lain.
Dari pengalaman dan pendedahan itu, saya menjadi seorang Islam yang lebih yakin dan sensitif dengan pegangan lain kerana saya lebih memahami agama Kristian, Yahudi dan lain-lain.
Dari pengalaman dan pendedahan itu, saya menjadi seorang Islam yang lebih yakin dan sensitif dengan pegangan lain kerana saya lebih memahami agama Kristian, Yahudi dan lain-lain.
Dari
semasa ke semasa, saya pastikan pelajar praktikal di pejabat saya berlainan
agama supaya kami boleh belajar dari satu sama lain.
Salah seorang pelajar praktikal saya yang terawal bernama Galvin Wong (kini melanjutkan pengajian di Australia) banyak mengajar saya mengenai masyarakat Kristian di Malaysia mengatasi maklumat yang saya dapati dari buku-buku.
Salah seorang pelajar praktikal saya yang terawal bernama Galvin Wong (kini melanjutkan pengajian di Australia) banyak mengajar saya mengenai masyarakat Kristian di Malaysia mengatasi maklumat yang saya dapati dari buku-buku.
Hujah
saya mudah: kita wajar menggalakkan orang muda berpandangan terbuka untuk
belajar dari satu sama lain budaya dan agama yang berbeza.
Saya tidak mungkin begitu yakin dengan identiti Islam dan pada masa yang sama kuat memperjuangkan nilai kepelbagaian kaum di negara ini jika saya tidak mendapat pendedahan mengenai budaya dan agama kaum majoriti di UK semasa saya di sana.
Jika pengalaman saya sebagai seorang minoriti beragama Islam di dalam masyarakat Barat (berlandaskan budaya dan agama Kristian-Yahudi) berjaya melapangkan pemikiran saya, saya yakin TITAS pun jika dilaksanakan secara berkesan, akan mempunyai kesan positif yang sama.
Saya tidak mungkin begitu yakin dengan identiti Islam dan pada masa yang sama kuat memperjuangkan nilai kepelbagaian kaum di negara ini jika saya tidak mendapat pendedahan mengenai budaya dan agama kaum majoriti di UK semasa saya di sana.
Jika pengalaman saya sebagai seorang minoriti beragama Islam di dalam masyarakat Barat (berlandaskan budaya dan agama Kristian-Yahudi) berjaya melapangkan pemikiran saya, saya yakin TITAS pun jika dilaksanakan secara berkesan, akan mempunyai kesan positif yang sama.
Adalah
berbahaya jika kita memberi isyarat kepada masyarakat bahawa kita menentang
apa-apa tindakan untuk menggalakkan anak muda kita saling mempelajari agama dan
budaya sesama mereka.
Jika
kita boleh sepakat dengan pendirian bahawa saling memahami adalah penting dalam
masyarakat, maka kita wajar menumpukan perhatian menyelesaikan kerumitan
praktikal pelaksanaan yang sering mengotorkan pandangan mengenai TITAS.
Jika
masalahnya ialah sukatan mata pelajaran yang dirasakan berat sebelah kerana
terlalu banyak unsur keislaman, kita boleh merungkai masalah sukatan mata
pelajaran.
Tetapi kita tidak boleh menolak satu mata pelajaran yang bertujuan menggalakkan kesefahaman sesama kaum atas alasan sukatan mata pelajarannya dipertikaikan; ia seolah-olah kita menolak penggunaan kereta kerana pertikaikan risiko kemalangan!
Tetapi kita tidak boleh menolak satu mata pelajaran yang bertujuan menggalakkan kesefahaman sesama kaum atas alasan sukatan mata pelajarannya dipertikaikan; ia seolah-olah kita menolak penggunaan kereta kerana pertikaikan risiko kemalangan!
Jika
masalahnya ialah tidak cukup tenaga pengajar untuk mengajarnya secara berkesan,
masa fokus perbincangan perlulah kepada rancangan untuk menyediakan tenaga
pengajar yang mencukupi di IPTS. Dan begitu jugalah dengan masalah-masalah
lain.
Di
sinilah berbezanya pendekatan saya berbanding yang diambil oleh Dr Lim Theck
Ghee dan S Thayapan.
Sedang saya meletakkan keperluan untuk saling belajar dan memahami sesama rakyat sebagai pertimbangan utama, saya tidak dapat melihat di mana pertimbangan ini dalam perkiraan mereka.
Nampak seolah-olah tentangan mereka berpunca dari perasaan was-was dan sinikal mereka mengenai Umno yang telah hilang maruah di mata orang bukan Melayu di negara ini.
Sedang saya meletakkan keperluan untuk saling belajar dan memahami sesama rakyat sebagai pertimbangan utama, saya tidak dapat melihat di mana pertimbangan ini dalam perkiraan mereka.
Nampak seolah-olah tentangan mereka berpunca dari perasaan was-was dan sinikal mereka mengenai Umno yang telah hilang maruah di mata orang bukan Melayu di negara ini.
Ambil
kisah gejala polarisasi
Satu
lagi aspek yang langsung tidak diberikan perhatian dari pandangan Dr Lim Theck
Ghee dan S Thayaparan adalah berhubung campur tangan kerajaan dalam menentukan
sukatan mata pelajaran di universiti.
Saya
berpendapat kerajaan wajarlah diberi ruang untuk mewajibkan sesuatu nilai atau
agenda bina negara diajar di universiti.
Jika kerajaanlah yang bertanggungjawab memastikan kemakmuran negara, maka kerajaan wajar dibenarkan menggunakan kaedah pendidikan (termasuklah menetapkan sukatan mata pelajaran) untuk membentuk masyarakat, apatah lagi bila pendidikan terbukti sebagai kaedah paling berkesan menyusun semula masyarakat.
Jika kerajaanlah yang bertanggungjawab memastikan kemakmuran negara, maka kerajaan wajar dibenarkan menggunakan kaedah pendidikan (termasuklah menetapkan sukatan mata pelajaran) untuk membentuk masyarakat, apatah lagi bila pendidikan terbukti sebagai kaedah paling berkesan menyusun semula masyarakat.
Jika
kita benar-benar ikhlas mahukan Malaysia bebas dari prejudis perkauman, kita
perlu ambil kisah dengan gejala polarisasi di dalam masyarakat kita.
Kita dipisahkan oleh kelas ekonomi dan kelompok manusia yang berbeza jarang bergaul dengan kelompok manusia yang lain (sama ada dipisahkan oleh jurang ekonomi, kaum atau kedua-duanya).
Kalaupun gejala polarisasi ini tidak difikirkan kronik, kita wajar menghapuskan apa jua bentuk polarisasi kerana ia mendorong fahaman stereotaip dalam masyarakat.
Kita dipisahkan oleh kelas ekonomi dan kelompok manusia yang berbeza jarang bergaul dengan kelompok manusia yang lain (sama ada dipisahkan oleh jurang ekonomi, kaum atau kedua-duanya).
Kalaupun gejala polarisasi ini tidak difikirkan kronik, kita wajar menghapuskan apa jua bentuk polarisasi kerana ia mendorong fahaman stereotaip dalam masyarakat.
Berlatar
belakangkan ini, saya berpandangan adalah wajar sesebuah kerajaan campur tangan
dalam urusan IPTS untuk menentukan mata pelajaran yang boleh menggalakkan
kesefahaman dan saling menghargai di kalangan orang muda.
Soal
sama ada sukatan mata pelajaran perlu diseragamkan di semua IPTS atau IPTS
berhak membangunkan sukatan mata pelajaran sendiri mengikut garis panduan dan
proses akreditasi adalah perkara lain yang boleh dibincangkan kemudian.
Tetapi perbincangan itu adalah atas perkara pelaksanaan dan praktikal, bukannya menentang satu mata pelajaran yang difikirkan boleh meningkatkan kesefahaman dan saling menghargai di kalangan anak muda.
Tetapi perbincangan itu adalah atas perkara pelaksanaan dan praktikal, bukannya menentang satu mata pelajaran yang difikirkan boleh meningkatkan kesefahaman dan saling menghargai di kalangan anak muda.
TITAS
mengandungi unsur Islam melampau?
Saya
juga kecewa dengan Dr Lim Theck Ghee dan S Thayapan (seperti mana mereka kecewa
dengan pendirian saya) kerana walaupun mereka lantang menentang TITAS,
kedua-dua mereka tidak pula menghuraikan mengenai perkara yang paling
dipersoalkan iaitu sukatan mata pelajaran TITAS.
Saya
pasti mereka telah mengkaji sukatan mata pelajarannya terlebih dahulu sebelum
mengkritik, sebab itu saya hairan kenapa mereka tidak menyentuh mengenainya.
Malah,
banyak pembaca yang memberikan pelbagai gelaran kepada saya tidak pun mendalami
sukatan mata pelajaran TITAS terlebih dahulu.
Berdasarkan
struktur TITAS di IPTA, mata pelajaran ini diajar selama 14 minggu. Pecahan
masa yang diperuntukkan bagi setiap komponen sukatan mata pelajaran (yang
melambangkan darjah tumpuan) seperti berikut:
Peruntukan
sukatan mata pelajaran yang berunsurkan tamadun Islam sebenarnya sama dengan
peruntukan untuk tamadun Melayu, Cina dan India. Malah ada juga peruntukan
untuk tamadun Barat.
Berdasarkan kajian dalam tahun 2002 di UUM untuk mengkaji keberkesanan TITAS, majoriti peserta kaji selidik berpendapat sukatan mata pelajaran TITAS tidak cukup kandungan Islam dan gagal meningkatkan kefahaman mengenai Islam!
Berdasarkan kajian dalam tahun 2002 di UUM untuk mengkaji keberkesanan TITAS, majoriti peserta kaji selidik berpendapat sukatan mata pelajaran TITAS tidak cukup kandungan Islam dan gagal meningkatkan kefahaman mengenai Islam!
Sebab
itu walaupun saya bersimpati dengan sikap was-was Dr Lim Theck Ghee mengenai
Umno dan ketidakjujurannya, adalah tidak bertanggungjawab menolak mentah-mentah
TITAS atas alasan semuanya yang bersabit Islam akan dimanipulasi Umno sebagai
sebahagian dari agenda sulitnya; tanpa menimbangkan baik dan buruk TITAS
terlebih dahulu jika dilaksanakan dengan baik.
Rekod
saya menentang Umno dan BN adalah jelas. Saya tidak menyertai politik untuk
menjadi dogmatik dan mengambil sikap prejudis terhadap apa-apa yang dimulakan
semasa lawan politik saya berkuasa.
Jika ini pendekatannya, maknanya kita tidak memberi ruang dan kepercayaan kepada penjawat awam untuk melaksanakan juga program-program yang baik.
Penjawat awam ini mungkin terpaksa berkhidmat semasa Umno menjadi kerajaan persekutuan, tetapi ramai penjawat awam yang bebas dan ikhlas membangunkan dasar yang baik dan adil kepada semua.
Jika ini pendekatannya, maknanya kita tidak memberi ruang dan kepercayaan kepada penjawat awam untuk melaksanakan juga program-program yang baik.
Penjawat awam ini mungkin terpaksa berkhidmat semasa Umno menjadi kerajaan persekutuan, tetapi ramai penjawat awam yang bebas dan ikhlas membangunkan dasar yang baik dan adil kepada semua.
Menangguk
di air keruh?
Saya
cuba mengambil pendirian objektif dalam menilai baik dan buruknya TITAS.
Pendapat
Dr Lim Theck Ghee bahawa saya menangguk di air keruh apabila saya menyuarakan
kebimbangan jika penentangan terhadap TITAS akan membuka ruang pelampau
perkauman dari Umno untuk terus lantang - itu hak beliau.
Saya berpendapat demikian kerana merasakan waswas Dr Lim Theck Ghee terhadap Umno telah mengeruhkan penilaian objektif beliau terhadap baik dan buruknya TITAS.
Saya berpendapat demikian kerana merasakan waswas Dr Lim Theck Ghee terhadap Umno telah mengeruhkan penilaian objektif beliau terhadap baik dan buruknya TITAS.
Saya
juga tidak akan mengambil hati dengan komen S Thayaparan, walaupun saya
berharap beliau jangan terlalu cepat menuduh komen saya sebagai "bukti
bahawa ramai intelegensia Melayu kurang intelek".
Ia seolah-olah beliau mahu memukul rata bahawa semua intelegensia Melayu itu kurang pintar.
Ia seolah-olah beliau mahu memukul rata bahawa semua intelegensia Melayu itu kurang pintar.
Bahasa
dan stereotaip yang beliau gunakan itu boleh dimanipulasi oleh pihak yang tidak
bertanggungjawab untuk melebarkan lagi jurang perkauman di negara ini.
Akhirnya,
saya mahu kekal ideal dalam pandangan politik saya. Saya mahu bersuara bagi
semua rakyat Malaysia, bukan hanya untuk Melayu, atau Cina, atau India, atau
Iban, atau Kadazan atau kaum tertentu sahaja.
Saya mahu mengetengahkan dasar yang membawa kebaikan terbanyak kepada seberapa ramai rakyat pelbagai kaum dan membantu membina negara, walaupun pandangan saya mungkin kurang popular.
Saya mahu mengetengahkan dasar yang membawa kebaikan terbanyak kepada seberapa ramai rakyat pelbagai kaum dan membantu membina negara, walaupun pandangan saya mungkin kurang popular.
Bila
PKR bersuara mengkritik DEB sehingga ada orang Melayu yang marah, kami berbuat
demikian bukanlah kerana ia lunak didengar orang bukan Melayu.
Kami tegas mengkritik DEB kerana negara perlukan pendekatan ekonomi yang lebih adil dan berkesan.
Kami tegas mengkritik DEB kerana negara perlukan pendekatan ekonomi yang lebih adil dan berkesan.
Apabila
saya bertegas bahawa manifesto Pakatan tidak akan ditulis untuk memaparkan
program tertentu untuk kaum tertentu, berminggu-minggu saya dicaci oleh
Hindraf.
Saya tidak berganjak kerana amanah saya adalah untuk bercakap bagi semua rakyat Malaysia.
Saya tidak berganjak kerana amanah saya adalah untuk bercakap bagi semua rakyat Malaysia.
Justeru,
sokongan saya kepada pelaksanaan TITAS tidak ada kena mengena dengan memancing
undi Melayu. Saya mendapat manfaat dari pendedahan kepada budaya dan agama yang
pelbagai sehingga memberi kefahaman dan mengukuhkan identiti Islam saya.
Saya percaya setiap rakyat Malaysia pun akan mendapat manfaat yang sama bila kita saling memahami dan menghargai.
Jika ada masalah dengan soal pelaksanaan maka perbincangan perlulah berkisar kepada soal pelaksanaan, bukannya mempersoalkan peri penting saling memahami dan menghargai.
Saya percaya setiap rakyat Malaysia pun akan mendapat manfaat yang sama bila kita saling memahami dan menghargai.
Jika ada masalah dengan soal pelaksanaan maka perbincangan perlulah berkisar kepada soal pelaksanaan, bukannya mempersoalkan peri penting saling memahami dan menghargai.
Satu
hari nanti, saya harap dapat melihat Malaysia yang tiada prejudis perkauman
apabila anak muda seperti Galvin Wong meningkat dewasa.
Jika itu impian kita, maka tidaklah salah untuk kita menggalakkan mereka saling belajar dan menghargai budaya dan latar belakang kaum kita yang berbeza (walaupun mulanya ia pendekatan wajib).
Jika itu impian kita, maka tidaklah salah untuk kita menggalakkan mereka saling belajar dan menghargai budaya dan latar belakang kaum kita yang berbeza (walaupun mulanya ia pendekatan wajib).
No comments:
Post a Comment