SEJARAH DAN PENGERTIAN SOLAT
MUKADIMAH:
Allah
S.W.T menyebut dalam al Quran perkataan sembahyang sebagai Al Solah sebanyak 68
ayat dalam al Quran al Karim. Dalam surah al Baqarah disebut sebanyak 9 kali,
surah an Nisa disebut sebanyak 9 kali, surah al Maidah sebanyak 6 kali dan
surah al Taubah sebanyak 5 kali. Baginya dalam surah-surah yang lain. Ini
hendak menunjukkan kepentingan al Solah sehingga disebut sebegitu rupa.
SEJARAH
:
Sessungguhnya
sembahyang adalah merupakan satu-satu ibadah yang dikurniakan kepada umat Nabi
Muhammad S.A.W dengan memanggil sendiri RasulLah S.A.W mengadap Allah S.W.T.
Pengurniaan sembahyang ini selepas berlakunya beberapa peristiwa ke atas
RasulLah S.A.W iaitu kisah kewafatan isteri tersayang baginda iaitu Syaidatinah
Khadijah dan kewafatan bapa saudaranya Abu Talib. Begitu juga Baginda
menghadapi pemulauan oleh orang kafir Quraish keatas keluarga baginda sendiri.
Selepas
peristiwa ini, Allah S.W.T telah angkatkan baginda; Nabu Muhammad S.A.W dalam
kisah Isra dan Mikraj. Dalam kisah ini, Baginda telah ditunjukan berbagai
peristiwa samada yang lalu mahupun akan datang. Selepas peristiwa inilah
baginda nabi Muhammad S.A.W telah dianugerahkan ibadat sembahyang. Jadilah
sembahyanglah yang dpat menghiburkan hati nurani baginda dlam menghadapi
pelbagai pancaroba, dugaan dan cabaran kehidupan di dunia ini.
PENGERTIAN
SEMBAHYANG:
Pada bahasa ‘ ‘ bererti doa
tetapi pada istilah syara’ ialah beberapa perkataan dan perbuatan yang dimulai
dengan takbiratul Ihram bersertakan dengan niat sembahyang kerana Allah S.W.T
dan disudahi dengan salam. Mendirikan
sembahyang bererti melaksanakan dengan sebaik-baiknya serta khusyu di dalamnya,
memikirkan makna-maknanya dan mengenang Allah S.W.T dengan segala
kebersarannya.
Imam
Ghazali di dalam huraiannya mengenai erti mendirikan sembahyang mengatakan
bahawa di antara ertinya ialah engkau menjaga akan jiwa sembahyang iaitu ikhlas
dan kehadiran hati di dalam segala bahagiannya. Maka janganlah engkau sujud dan
ruku’ melainkan apabila hati engkau sudah bersedia melakukan khusyu’ lagi
sesuai dengan apa yang dikerjakan oleh anggota engkau yang zahir kerana yang
dikehendaki ialah kepatuhan hati dan bukan kepatuhan anggota badan sahaja. Dan kerana itu, maka janganlah engkau berkata
‘ ‘ pada hal
dalam hati engkau ada lagi yang lebih besar daripada Allah S.W.T dan jangan engkau berkata ;‘aaaaaaaa ‘ – aku hadapkan mukaku melainkan
hati engkau sudah menghadap dengan semuanya kepada Allah S.W.T sahaja dan
berpaling terus daripada yang lain daripada Allah S.W.T.
Seterusnya,
janganlah engkau berkata’ ‘ – segala puji
bagi Allah S.W.T melainkan hati engkau telah penuh dengan rasa syukur atas
segala nikmatnya, gembira lagi riang dengannya dan janganlah engkau berkata ,
‘
‘ Dan akan diKau kami memohon pertolongan melainkan engkau terasa betul
akan kelemahan dan kedha’ifan engkau.
Apa
yang dikatakan Imam al Ghazali sebagaimana yang tersebut adalah semata-mata
menyatakan bahawa yang utama bagi orang yang sembahyang ialah jiwa atau hakikat
sembahyang bukan rangkanya atau rupanya yang zahir sahaja. Dengan demikian
bererti bahawa jika seseorang itu mendirikan sembahyang maka sekalian
anggotanya yang zahir dan yang batin iaitu hatinya, jiwanya, perasaannya dan
fikirannya mestilah sama-sama mendirikannya supaya sempurna pengertian
sembahyang yang sebenarnya.
Sabda
Nabi Muhammad S.A.W ,:
Ertinya,
“ Tiada pahala bagi seseorang hanba dari sembahyangnya melainkan apa yang
dilakukannya di dalam keadaan sedar. Sesungguhnya kadang-kadang ada orang
bersembahyang tetapi tidak ditulis pahala pada satu perenamnya atau satu
persepuluhnya.
No comments:
Post a Comment