UNTUK
SIAPAKAH ZAKAT DAN SEDEQAH ANDA DIBERIKAN?
(
Ringkasan daripada teks asal )
Kepada
siapakah anda harus memberikan zakat dan sedeqah?...
Allah swt.
berfirman: "Allah memberikan hikmah kebijaksanaan (ilmu yang berguna)
kepada sesiapa yang dikehendaki (menurut aturan-aturanNya). Dan sesiapa yang
diberikan hikmah itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak.
(Al-Baqarah: 269)
Firman ini datang
berhubung dengan ayat-ayat yang mengarahkan supaya berbelanja (berinfaq) yang
disebut di dalam surah Al-Baqarah. Sesungguhnya telah mendahului ayat tersebut
oleh beberapa ayat lain.
Antaranya ialah sebagaimana firman Allah swt: "Wahai
orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari
hasil usaha kamu yang baik-baik." (Al-Baqarah: 267)
Hakikatnya terdapat
banyak gambaran yang telah disebut oleh fuqaha' silam yang kiranya dilaksanakan
masa kini memberi manfaat yang amat banyak.
Natijah daripada
banyak pertimbangan syariah, maka saya merasakan bahawa pada zaman kini tidak
ada satu perkara pun yang dapat menandingi tindakan memberikan zakat kepada
lima pihak berikut, di samping mengambil kira institusi zakat yang lain, fatwa
dan juga taqwa.
Lima pihak tersebut ialah:
1. Gerakan jihad
Islami.
2. Gerakan dakwah
dan pendakwah ke jalan Allah.
3. Melahirkan
ulama'-ulama'.
4. Melahirkan
pakar-pakar yang mempunyai pengkhususan dalam bidang ilmu yang diperlukan oleh
umat Islam.
5. Jemaah-jemaah
Islam yang bekerja untuk menegakkan Islam.
Bilamana wujud
jemaah Islam yang syumul dan mampu melaksanakan hal ehwal ini, serta cukup pula
syarat syarat yang diyakini iaitu mempunyai anggota yang dipercayai dan jemaah
itu bekerja mengikut atau berpandukan fatwa yang kukuh, maka memberikan zakat
kepada pihak yang sebegini adalah lebih utama. Keadaannya sama dengan usaha
golongan yang berusaha mendekatkan diri kepada Allah.
Pandangan Imam
Syafei:
Diberikan habuan di
bawah peruntukan fi sabilillah kepada orang yang berperang dari tetangga (ahli
/ asnaf) zakat sama ada ia miskin ataupun kaya. Tidak boleh diberikan kepada
orang yang selain dari mereka kecuali ia perlu untuk mempertahankan diri.
Diberikan kepada orang yang mempertahankan diri dari golongan musyrikin.
Bekas mufti Mesir,
Al-Syaikh Hasanain Makhluf pernah ditanya tentang keharusan membayar zakat kepada
sebahagian pertubuhan kebajikan Islam. Beliau menfatwakan bahawa harus berbuat
demikian dengan 18 bersandarkan hujah yang dinukilkan oleh Al-Razi daripada
Al-Qaffal dan ulama' yang lain mengenai makna 'fi sabilillah'.
Pandangan Syed
Qutb Rahimahu Allah mengenai 'fi sabilillah':
Ia merupakan
perbincangan yang luas merangkumi segala bentuk kepentingan (maslahah) jemaah
untuk menegakkan agama Allah. Yang paling utama sekali ialah menyediakan
persiapan jihad, menguruskan para sukarelawan dan melatih mereka, menghantar
pendakwah untuk menyeru kepada Islam bagi menjelas 19 hukum-hukum syariat
kepada seluruh manusia, menubuhkan sekolah-sekolah dan universiti-universiti
bagi mendidik pemuda-pemuda dengan tarbiyyah Islam yang sebenar. Jadi tidaklah
lagi kita perlu menghantar mereka ke sekolah-sekolah kerajaan yang mengajar
mereka semua bentuk ilmu kecuali Islam. Kita juga tidak perlu lagi mengharapkan
sekolah-sekolah Kristian yang mempengaruhi cara hidup mereka sedangkan mereka
tidak mampu untuk menghalangnya.
Pada pendapat
saya:
Hendaklah
disempitkan fatwa terhadap kerajaan, justeru tidak boleh difatwakan pembayaran
zakat hanya khusus kepada amil semata-mata serta asnaf yang lain. Sebaliknya, fatwa hendaklah diluaskan
bidangnya dengan mengharuskan membayar zakat kepada jemaahjemaah Islam yang
bekerja memberi perkhidmatan yang tidak dibuat oleh orang lain. Jadi
pekerja-pekerja jemaah ini hendaklah diberi saguhati dari hasil zakat walaupun
mereka sudah kaya. Ini adalah sebagai bayaran terhadap perkhidmatan yang mereka
berikan kepada kaum muslimin. Bila kita tidak mengatakannya begini, banyaklah
fardhu ain dan fardhu kifayah yang tertinggal begitu sahaja. Dalam hal ini,
sesetengah ulama' mengharuskan membayar zakat hingga dapat menampung keperluan
seumur hidup dalam keadaan kita menyangka bahawa orang-orang yang bekerja untuk
Islam itu tidak boleh langsung mengambil gaji bagi kerja Islami yang mereka
lakukan bila ia sudah mempunyai pendapatan yang dapat menampung keperluan
hidup. Walau bagaimanapun, kami membuat seruan kepada setiap muslim yang wajib
berzakat supaya meminta fatwa daripada orang-orang yang berilmu, arif dan
berkelayakan masa kini, sebelum ia membuat keputusan akhir untuk membayar
zakat. Ini ialah supaya ia benarbenar jelas mengenai perkara ini.
Akhirnya saya
mengharapkan agar dengan risalah ini saudara-saudaraku kaum muslimin akan
terbuka pintu hati untuk melakukan perkara yang sewajarnya. Wa Allahu aklam
No comments:
Post a Comment